ARJUN – pierwszy indyjski czołg

W Polsce przemysł czołgowy ma wieloletnią tradycję. Niestety na dzień dzisiejszy dogorywa. Gwoździem do trumny był zakup (przejęcie - jak kto woli) używanych, niepierwszej młodości Leopardów 2A4. Zakończony kontrakt Bumaru Łabędy na dostawę PT-91 dla Malezji może być jednym z ostatnich. Tymczasem...

Pierwszy indyjski czołg ARJUN
Fot. MoD India

…Indie, kraj gigantyczny, nie tylko pod względem obszaru i liczby ludności, ale i możliwości rozwoju techniki, po 35 latach prac wypuściły na rynek swój pierwszy czołg. Jak podały lokalne media wieloletnie badania i rozwój, który odbywał się nie bez problemów, zostały zwieńczone wdrożeniem pierwszego w pełni indyjskiego czołgu średniego Arjun. 25 maja najnowszy czołg w liczbie 16 sztuk został przekazany do armii indyjskiej.  Nowy pojazd bardzo przypomina rosyjski T-90; nic dziwnego, bowiem indyjscy inżynierowie odbywali wiele kursów w Rosji.

Aktualnie przy Arjun Main Battle Tank trwają prace nad rozwojem systemów obrony aktywnej (laser warning control system – LCWS) producenta Elbit Limited i mobilnego kamuflażu (Mobile Camouflaging System -MCS), którego wytwórcą jest Barracuda Camouflaging Limited.

Najnowsze

55 załóg na Rajd Polski

Pięćdziesiąt pięć załóg liczy lista zgłoszeń do naszej rundy mistrzostw świata - Rajdzie Polski. W ostatni weekend czerwca do Mikołajek przybędzie cała światowa czołówka. Teraz znamy już wszystkich śmiałków. Wśród nich w roli pilota Tomka Czopika wystąpi Magda Lukas.

Fot. Dominik Kalamus

Obok fabrcznych kierowców Citroena i Forda, walczyć będą także zawodnicy z juniorskiego zespołu Citroena oraz Stobart VK M-Sport Ford Rally Team. Właśnie w barwach Stobarta na trasy Rajdu Polski wyjedzie Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja w Focusie WRC! – Już nie mogę się doczekać, kiedy stanę na starcie Rajdu Polski. Bardzo chciałbym znaleźć się na podium tej wielkiej imprezy. Nasz sponsor – firma PKN ORLEN, wyposażyła nas w bardzo mocne, profesjonalnie przygotowane auto w specyfikacji WRC, pochodzące wprost z fabrycznego zespołu Forda. W Mikołajkach zawsze jest niesamowita atmosfera, którą tworzą w głównej mierze wspierający nas kibice. Bardzo liczymy na ich gorący doping – powiedział Krzysztof Hołowczyc.

Rajd Polski jako runda JWRC przyciągnęła na start także Michała Kościuszko i jego najgroźniejszych rywali. W Suzuki Swifcie S1600 wystartuje Radek Typa, a w znanym z polskich tras Citroenie C2 R2 bracia Dobrowolscy. Tuż za nimi ustawiono zawodników walczących w Pucharze Fiesty. Z polskiej czołówki na szutrowych trasach Mazur pojawią się także Michał Sołowow, Michał Bębenek i Zbigniew Staniszewski. Nie zabrakło także kobiecych akcentów – Magda Lukas, tegoroczna pilotka Tomka Czopika także będzie miała okazję zmierzyć się na trasach rajdu do mistrzostw świata. Kobietę – Katharinę Wuestenhagen – na prawym fotelu Lancera posadzi także Hermann Gassner jr, a pilotować Grzegorza Grono w Citroenie C2 będzie jego towarzyszka życia Małgorzata Kun.

Najnowsze

Kobiece Ferrari F430 Race dla metalówy

Czaszki i ornamentyka kwiatowa rodem z katalogu tatuaży, a pod maską 707 KM. Ta niesamowita, wybuchowa mieszanka jest efektem pracy Unicque Sportcars & Novitec Rosso i Airbrush Artist nad przepięknym Ferrari F430 Race. Czy takie fanaberie mogą się komukolwiek spodobać?

fot. Unicque Sportcars

Ferrari F430 Race stoczyło się na terytorium super-stylistów. Można uznać ten epizod za znamienny zważywszy, że model w tym roku ma zostać zastąpiony F450 (ostatni egzemplarz F430 wystawiony będzie na aukcji, której dochód zostanie przekazany na rzecz ofiar trzęsienia ziemi we Włoszech).

Jednak patrząc na wspólne dzieło Unicque Sportcars & Novitec Rosso i Airbrush Artist  – nazwane od symbolu czaszki „CALAVERA” – nie sposób się oprzeć wrażeniu, że pomocna dłoń stylistów z tych znanych na rynku tuningowym marek, lekko się omsknęła. Zatrudniony przy stylizacji samochodu, słynny mistrz aerografu Knud Tiroch zastosował tu – bliskie tematyce chociażby tatuaży – motywy czaszki okraszone „kobiecą” ornamentyką. To zbyt delikatne esy-floresy by – naszym zdaniem – dobrze się w takim Ferrari czuł mężczyzna, a jednocześnie zbyt infantylne, by spodobały się kobiecie. Chyba, że oboje przymkną oko na zewnętrzny design i skupią się na unikalności niniejszego Ferrari.

Osiągi tej specjalnej wersji auta, stawiają je bowiem w czołówce wyścigowych samochodów dopuszczonych do ruchu. Dysponując 707 KM do setki „bolid” ten przyspiesza w 3,5 sek do setki. Kichnięcie.. i Ferrari osiąga drugą setkę. 4,3 litrowy silnik V8 może brzmieć nieziemsko. Z pewnością nowe wcielenie F430 nie przemknie się niepostrzeżenie na drodze. Chętni, którym tatoo-stylizacja przypadła do gustu, powinni się pospieszyć. Na rynek trafi tylko 11 sztuk tego unikatu. 

Najnowsze

Wakacyjna oferta w Hondzie

Dla wszystkich, którzy planują wakacyjne podróże na motocyklu, Honda Poland przygotowała ofertę wakacyjną m.in. na uznawaną za kobiecą - Shadow Spirit.

VT750DC Shadow Spirit
fot. Honda
VFR800 ABS
fot. Honda

 

 

Każdy klient, który zakupi model VFR800 ABS lub VT750DC Shadow Spirit z rocznika 2008 w autoryzowanym salonie sprzedaży, dodatkowo będzie mógł bezpłatnie wybrać akcesoria o wartości 3600 zł. To dobra okazja, aby przygotować motocykl do wakacyjnych wypraw i podróżować w komfortowych warunkach.

XL700V TRANSALP ADVENTURE
fot. Honda

Ponadto w autoryzowanych salonach motocykli Hondy pojawiła się specjalna wersja popularnego turystycznego modelu – XL700V TRANSALP ADVENTURE. Motocykl z rocznika 2009, wyposażony w wyższą szybę, zestaw trzech kufrów ze stelażem oraz nakładki w kolorze srebrnym dostępny jest w cenie od 32500 zł. Łączna wartość akcesoriów wzbogacających wyposażenie standardowe wersji specjalnej to 5300 zł.

Honda zaprasza do salonów – ilość pojazdów w promocji ograniczona.

Najnowsze

Przewożenie dziecka na motocyklu

Kiedyś dziecko odkryje, że mamusia ma motocykl i stanie przed nią z kaskiem narciarskim pod pachą, oświadczając (jak moje), że chętnie pójdzie pomóc odpalić motocykl po zimie. Można zaproponować mu wówczas naprędce jakąś alternatywę albo przygotować się odpowiednio wcześniej na taką nieuchronną okoliczność. Zamieszczamy przepisy dotyczące przewożenia dziecka motocyklem.

Przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawa o Ruchu Drogowym nie zabraniają przewożenia nawet małych dzieci na motocyklach pod jednym warunkiem „…prędkość dopuszczalna […] motocykla (również z przyczepą) i motoroweru, którym przewozi się dziecko w wieku do 7 lat wynosi 40 km/h” (Rozdział 3 Art 20.ust 6.3). Ponieważ bezpieczeństwo pasażera – w tym przypadku dziecka – zależy bezwzględnie od kierującego pojazdem, powinien on również kontrolować to, co robi dziecko. W niektórych przypadkach lepiej więc sadzać je przed kierującym (w przypadku motocykla najczęściej na baku) lub w specjalnym siedzisku montowanym na kanapie jednośladu.

Na rynku można dostać specjalne foteliki motocyklowe dla dzieci. Przeznaczone są one dla brzdąców w wieku od 2,5 roku do 8 lat (14 do 30kg). Wożąc w nich swoją pociechę, będziemy spokojniejsi, że nie zmieni nagle pozycji lub nie zsunie się na bok gdy np. zmorzy ją sen podczas jazdy.

Możemy też wozić dzieci w bocznym wózku motocykla. Trzeba jednak pamiętać, że według przepisów jest to pojazd samochodowy i chociaż w przypadku fabrycznego wyposażenia w pasy bezpieczeństwa, zgodnie z art.40 ust. 2 ustawy, nie ma obowiązku jazdy nim w kasku to jednocześnie obowiązuje nas inny przepis – art. 39 ust. 3 ustawy. Stanowi on, że: „w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym”. Czyli możemy zamontować w wózku bocznym fotelik samochodowy (jeśli będzie to możliwe) i w ten sposób wozić dziecko. Oczywiście korzystanie z pasów bezpieczeństwa w połączeniu z kaskiem nie jest zabronione, a wybór dodatkowej ochrony pozostaje w gestii kierujących i pasażerów.

{{ tn(8908) left }} Same kwestie odpowiedniego ubioru nie są regulowane w żaden sposób przepisami. Oczywiście za wyjątkiem kasku. Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy, istnieje obowiązek używania w czasie jazdy „hełmu ochronnego”. Jest to obligatoryjne dla każdego kierującego oraz osoby przewożonej motocyklem lub motorowerem. Przepisu nie stosuje się w odniesieniu do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

„Hełm ochronny”  ma za zadanie tłumić energię kinetyczną powstałą w wyniku uderzenia, a tym samym chronić głowę. Powinien więc odpowiadać właściwym warunkom technicznym i posiadać atest bezpieczeństwa: ECE 22-04 lub ECE 22-05. Należy zwrócić na to szczególną uwagę podczas kupowania kasku dla naszego małego pasażera. Nadal są miejsca, które prowadzą sprzedaż kasków bez atestów! Dobór samego kasku dla większych dzieci nie powinien stanowić większego problemu – najczęściej będzie to rozmiar XS lub XXS (dostępne w ofercie niemal każdego producenta), przy czym należy zwrócić uwagę na wagę kasku, aby była jak najmniejsza ze względu na słabe jeszcze mięśnie karku dziecka. Ważne jest oczywiście aby był on prawidłowo dobrany. Nie powinien mocno uciskać głowy, tym bardziej utrudniać oddychania, musi zapewniać brzdącowi odpowiedni komfort podczas podróży. Możliwość poruszania kaskiem na boki po jego założeniu oraz zapięciu świadczy o tym, iż rozmiar został niewłaściwie dobrany. Należy pamiętać, że nowy kask powinien wchodzić na głowę z lekkim oporem,  gdyż jego okładziny wewnętrzne mają tendencję do odkształcania i układania się do kształtu głowy. Ponieważ większość właścicieli jednośladów zadaje sobie sprawę jak ważny jest odpowiedni ubiór i staje się on nieodłączną częścią osprzętu motocyklowego, toteż właściwe zabezpieczenie małego pasażera przed urazami, przynajmniej dla większości, jest kwestią bezdyskusyjną.

Problem pojawia się dopiero „od głowy w dół”. Na polskim rynku trudno o prawdziwą kurtkę czy spodnie motocyklowe dla dziecka poniżej rozmiaru 110-140. Skompletowanie odpowiedniego zestawu dla małego motocyklisty może sprawić nieco trudności, jednak nie jest niemożliwe. Pozostaje mieć nadzieję, że producenci odzieży motocyklowej wezmą pod uwagę rosnące zapotrzebowanie również i na mniejsze rozmiary.

Dziękuję Biuru Prasowemu KGP i KSP WRD za pomoc w przygotowaniu artykułu.

Najnowsze