Paula Lazarek

AMG Driving Academy Poland – rusza kolejny sezon szkoleń techniki jazdy

Nowy program szkoleniowy, nowe tory, nowy zespół trenerski – w swoim ósmym sezonie AMG Driving Academy Poland łączy ogromne, unikalne doświadczenie z jeszcze większym ładunkiem sportowych emocji za kierownicą.

Szkolenia AMG Driving Academy to propozycja dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić prawdziwy potencjał najmocniejszych maszyn Mercedes-AMG w bezlitosnych warunkach toru wyścigowego, a przy okazji awansować na nowy poziom, jeśli chodzi o umiejętności prowadzenia samochodu – pod okiem profesjonalnych instruktorów sportowej jazdy i zawodowych kierowców wyścigowych.

W tym roku program AMG Driving Academy Poland debiutuje na torze Jastrząb niedaleko Radomia. Poza tym szkolenia będą odbywać się m.in. na znakomitym Silesia Ring, koło Kamienia Śląskiego. 

Za AMG Driving Academy Poland stoi wyjątkowe doświadczenie, w ubiegłych latach w szkoleniach wzięło udział ponad 4000 osób. Polska jest od 2013 roku, jednym z 15 rynków AMG na świecie, gdzie działa oficjalna szkoła jazdy AMG, certyfikowana przez AMG Driving Academy Global.

Tegoroczne szkolenia ruszają w czerwcu (7-11.06) na torze Jastrząb. To jeden z najnowocześniejszych takich obiektów w Polsce, dysponujący rozbudowaną infrastrukturą i dogodnie położony – w odległości ok. 20 km od Radomia w województwie mazowieckim. Tor Jastrząb ma 2,4 km długości i minimum 10 m szerokości, liczy 11 zakrętów i dysponuje m.in. nocnym oświetleniem oraz płytami poślizgowymi.

Kolejne wydarzenia będą odbywać się w lipcu, we wrześniu oraz w październiku, nie tylko na torze Jastrząb, ale również na Silesia Ring. To kolejny najwyższej klasy tor wyścigowy w Polsce – mierzy 3,6 km długości, ma 15 zakrętów i aż 600-metrową prostą. Jest zlokalizowany w Kamieniu Śląskim, 30 km od Opola i zaledwie 8 km od nitki autostrady A4.

Ponadto wybrane wydarzenia AMG Driving Academy Poland odbędą się w Czechach, na Automotodromie Brno, gdzie organizowanych jest wiele wyścigów europejskich serii – tu nitka toru ma 5,4 km długości i 14 zakrętów, a najdłuższa prosta liczy 650 m.

Oferta AMG Driving Academy Poland obejmuje szkolenia na różnym poziomie zaawansowania: AMG Experience, AMG Performance Training i AMG Drift Experience. Nowością jest jednodniowy program AMG Experience, który stanowi wstęp do świata szkoleń AMG oraz wyższych poziomów programów wyścigowych AMG. Stworzono go z myślą o wyeksponowaniu gamy aut kompaktowych Mercedes- AMG, z naciskiem na hot hatche – w tym na 421-konną Klasę A 45 AMG S 4Matic+. Program jest uzupełniony o moduły poświęcone jeździe zręcznościowej, prawidłowemu hamowaniu, pod- i nadsterowności, a także o podstawy techniki driftu oraz moduł AMG Emotion Tour z wykorzystaniem dróg publicznych. Poza najmocniejszą wersją Klasy A, uczestnicy szkolenia będą mieli do dyspozycji m.in. kompakty z serii 35, a także Klasę C 63 S Coupe, Klasę E 63 S 4Matic+ oraz fascynującego, 639 konnego AMG GT-4 Door’a oraz AMG GT R z silnikiem o mocy 585 KM oraz rozwiązaniami wprost z wyścigowej serii GT4.

Szkolenia AMG Performance Training (1 lub 1,5 dnia) obejmują pokonywanie szybkich i wolnych zakrętów, jazdę kontrolowanym poślizgiem oraz różnego rodzaju techniki awaryjnych hamowań. Nie zabraknie tu również elementów stricte sportowych takich jak trening poprawnego doboru toru jazdy oraz sportowej rywalizacji. Tradycyjnie zwieńczeniem całodniowego szkolenia jest AMG Race Taxi – jazda na „gorącym” prawym fotelu z jednym z doświadczonych instruktorów. Tu obok kompaktów AMG z serii 35 i 45 na uczestników czekają najmocniejsze warianty Klas C i E oraz CLS-a, a także AMG GT R.

Ostatnim programem w ofercie jest AMG Drift Experience – jednodniowe, spersonalizowane szkolenie podstawowych technik kontrolowanego poślizgu, które gwarantuje szczególnie emocjonujące doznania i wysoki poziom adrenaliny za kierownicą. Jego uczestnicy mogą nauczyć się, jak rozpocząć, utrzymać i odpowiednio zakończyć poślizg, wykorzystując różne ustawienia samochodu oraz systemów wspomagających. Ćwiczenia odbywają się w kameralnych warunkach i z naciskiem na indywidualne podejście instruktorów.

Najnowsze

Paula Lazarek

Opel Corsa e-Rally: ładowanie akumulatora w 30 minut!

Organizując ADAC Opel e‑Rally Cup, firma Opel elektryfikuje także rajdy. Ta jak dotąd unikatowa koncepcja jest pełna innowacji. Jedną z nich jest mobilna infrastruktura ładowania opracowana na potrzeby pierwszego na świecie rajdowego pucharu samochodów elektrycznych jednej marki.

W instrukcji dla potencjalnych dostawców wyraźnie określono, że rozwiązanie musi być ekologiczne, bo przecież agregaty prądotwórcze byłyby zaprzeczeniem idei ADAC Opel e‑Rally Cup. Wymagana była także duża moc, elastyczność i przyjazna dla użytkownika obsługa w trudnych rajdowych warunkach.

Ostatecznie wybrano mobilne rozwiązanie zaproponowane przez firmę eLoaded z Niemiec. Energia jest pobierana z publicznej sieci średniego lub niskiego napięcia i przekazywana do modułów ładowania poprzez magistralę „DCBus”.

Umożliwia to znaczne ograniczenie strat energii między siecią a gniazdem ładowania samochodu elektrycznego. W przeciwieństwie do systemów ładowania opartych na akumulatorach nie są wykorzystywane żadne substancje niebezpieczne, więc w odniesieniu do elementów systemu nie mają zastosowania ograniczenia transportowe.

Infrastruktura ładowania dla ADAC Opel e‑Rally Cup, opracowana z udziałem Opel Motorsport, wykorzystuje energię wytwarzaną ze źródeł odnawialnych, pobieraną z publicznej sieci elektroenergetycznej.

Prąd z linii średniego napięcia jest kierowany do specjalnie zaadaptowanego na potrzeby rajdu transformatora („DCSource”), zwanego także Siłownią. Pozwala to wyeliminować bufor i umożliwia dostarczanie maksymalnej mocy 2 megawatów do 18 stanowisk ładowania.

Każda ekipa ma do dyspozycji jedno takie stanowisko w swoim namiocie serwisowym. Stanowiska ładowania mogą pracować z mocą do 140 kilowatów (kW), natomiast Opel Corsa‑e Rally może być ładowany prądem stałym (DC) z maksymalną mocą 100 kW.

Naładowanie akumulatora samochodu rajdowego do 80 procent jego pojemności wynoszącej 50 kilowatogodzin (kWh) trwa około 30 minut. Możliwe jest także doładowanie w czasie krótszego postoju, na przykład przed kolejnym odcinkiem specjalnym.

Stanowiska ładowania nie są trwale podłączone do sieci elektroenergetycznej, więc można je swobodnie przemieszczać niezależnie od siebie.

System eLoaded ma budowę modułową, dlatego można go indywidualnie adaptować do potrzeb użytkownika i szerokiego zakresu zastosowań — na przykład w strefie serwisowej rajdu. Dzięki specjalnym szybkozłączom ułożenie niezbędnych kabli nie zajmuje dużo czasu, a cały system można zainstalować, a następnie zdemontować w ciągu jednego dnia.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Škoda Kodiaq 2021 – ile kosztuje odświeżona wersja SUVa w Polsce?

Škoda Kodiaq to największy SUV w portfolio czeskiego producenta. Odświeżona wersja wszechstronnego modelu oferuje kierowcom pięć wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Dla tych, którzy lubią się wyróżniać, dostępny jest także usportowiony Kodiaq RS z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM.

Do portfolio czeskiej marki dołączyła odświeżona wersja modelu Kodiaq, która została wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu designu i technologii. Škoda stara się odpowiadać na potrzeby klientów, czego wyrazem są udogodnienia zawarte w zmodernizowanej odsłonie niezwykle popularnego na wielu rynkach SUV-a, takie jak matrycowe światła Full LED Matrix, system Travel Assist czy ergonomiczne fotele.

Škoda Kodiaq 2021
Škoda Kodiaq 2021, fot. materiały prasowe / Skoda

Škoda Kodiaq 2021 – wyrazisty design i aerodynamiczne nadwozie

Odświeżona Škoda Kodiaq jest dostępna w wersjach wyposażenia Ambition i Style oraz w wariantach Laurin & Klement, Sportline, a także RS. Wersje Ambition i Style charakteryzują się off-roadowym stylem, a ich srebrne wykończenia na przednim i tylnym zderzaku nadają autu wyrazistego wyglądu. Charakter całości podkreśla przód z podwyższoną maską i przeprojektowana, bardziej wyprostowana osłona chłodnicy.

Od wersji Style duży SUV marki jest standardowo wyposażony w reflektory Full LED Matrix oraz cyfrowy zestaw wskaźników. Specjalne obręcze ze stopów lekkich Aero, przeprojektowane przednie i tylne zderzaki oraz nowy, połyskliwy czarny spojler tylny i wykończenia po bokach tylnej szyby czynią model jeszcze bardziej aerodynamicznym.

Škoda Kodiaq 2021 – wyposażenie wnętrza

Wewnątrz odświeżoną Škodę Kodiaq wyposażono w nowe, ozdobne listwy, dodatkowe kontrastowe szwy i ulepszone funkcje oświetlenia wnętrza LED. Po raz pierwszy w ofercie SUVa znajdują się ergonomiczne fotele z perforowanej skóry z elektryczną regulacją, wentylacją i funkcją masażu. Fotele Eco dostępne jako opcja w wersjach wyposażenia Ambition i Style posiadają pokrowce wykonane z wegańskich materiałów pochodzących z recyklingu. Kolejnym opcjonalnym dodatkiem jest system dźwiękowy Canton. Zawiera on aż 11 głośników i subwoofer w bagażniku.

Škoda Kodiaq 2021
Škoda Kodiaq 2021, fot. materiały prasowe / Skoda

Odświeżona Škoda Kodiaq oferuje niezwykłą przestronność dzięki długości 4,70 metra. Z opcjonalnym rozkładanym trzecim rzędem siedzeń może pomieścić do siedmiu osób. Gdy jego tylne siedzenia zostaną złożone, bagażnik osiąga pojemność aż 2065 l.

Škoda Kodiaq 2021 – pięć silników do wyboru

Nowy Kodiaq dostępny jest z wydajnymi i dynamicznymi silnikami, należącymi do najnowszej generacji EVO. Dwa silniki wysokoprężne i trzy silniki benzynowe zapewniają moc od 150 KM do 180 245 KM.

Podstawowy silnik 1.5 TSI to jedyny wariant dostępny z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. We wszystkich pozostałych wariantach standardem jest 7-biegowa przekładnia DSG. Silniki o mocy 190 KM lub więcej oferowane są z napędem na wszystkie koła.

Škoda Kodiaq 2021 – cena

Cennik odnowionej Škody Kodiaq startuje od 112 150 złotych za wariant z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i manualną skrzynią biegów. Za wersję z silnikiem 2.0 TDI o mocy 200 KM i automatyczną skrzynią biegów trzeba zapłacić co najmniej 171 050 złotych. Natomiast usportowiony Kodiaq RS z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM kosztuje 198 000 złotych.

Škoda Kodiaq 2021
Škoda Kodiaq 2021, fot. materiały prasowe / Skoda

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Opel Astra zadebiutuje jako elektryk! Co wiemy o nowej generacji kompaktowego auta?

Opel zaprezentował dziś pierwsze zdjęcia zapowiadające przyszłą Astrę, która będzie pierwszą generacją zelektryfikowanego kompaktu niemieckiej marki. Nowy Opel Astra ma wyznaczać kierunek rozwoju wzornictwa kolejnych osobowych modeli Opla. Co zdradzają fotografie?

Nowa generacja modelu Opel Astra  będzie dostępna jako pięciodrzwiowy hatchback oraz uniwersalne kombi Sports Tourer. Samochód kontynuuje ofensywę produktową Opla, przyspieszając jednocześnie tempo elektryfikacji całego portfolio marki. Produkcja samochodu rozpocznie się jeszcze w tym roku w zakładach w Rüsselsheim.

Opel Astra zadebiutuje jako elektryk
Opel Astra zadebiutuje jako elektryk, fot. materiały prasowe / Opel

Nowy Opel Astra – Opel Vizor integrujący najnowocześniejsze technologie

Centralny element przodu to kolejne rozwinięcie motywu Opel Vizor zastosowanego po raz pierwszy w nowej Mokce. Z nowym obliczem marki zajmującym cały przód samochodu zintegrowano szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, w tym wyjątkowo wąskie światła główne IntelliLux LED, których kolejna wersja znów debiutuje w segmencie aut kompaktowych. Z tyłu nowy napis „Astra” został umieszczony pośrodku mocno ściętej, muskularnej pokrywy bagażnika.

Opel Astra zadebiutuje jako elektryk
Opel Astra zadebiutuje jako elektryk, fot. materiały prasowe / Opel

Nowy Opel Astra – Pure Panel nowej generacji z całkowicie przeszklonymi wyświetlaczami

Wewnątrz w pełni przeszklony cyfrowy kokpit Pure Panel nowej generacji nawiązuje do jednolitej płaszczyzny Opel Vizor. Najważniejsze informacje są wyświetlane na dwóch panoramicznych i ustawionych w poziomej linii ekranach zwróconych ku kierowcy. Fizyczne przyciski, zgodnie z obecnie panującą w motoryzacji modą, zredukowano do minimum, nadając im formę dopracowanych stylistycznie klawiszy.

Opel Astra zadebiutuje jako elektryk
Opel Astra zadebiutuje jako elektryk, fot. materiały prasowe / Opel

Szczegółowe informacje o nowej generacji kompaktowego modelu marki Opel poznamy już wkrótce.

Opel Astra zadebiutuje jako elektryk
Opel Astra zadebiutuje jako elektryk, fot. materiały prasowe / Opel

Najnowsze

Paula Lazarek

Kia Sportage po liftingu – producent pokazał pierwsze zdjęcia. Narazie w specyfikacji koreańskiej

Przedstawione dziś fotografie pokazują auto w specyfikacji koreańskiej. We wrześniu, po raz pierwszy w 28-letniej historii tego modelu, Kia Europe zaprezentuje europejską wersję Sportage.

Kia Corporation zaprezentowała dziś oficjalne zdjęcia nowego Sportage – SUV-a, który został bardzo starannie zaprojektowany i wykonany, aby zwracać uwagę klientów zarówno wyglądem zewnętrznym, jak i stylistyką wnętrza. We wrześniu, po raz pierwszy w 28-letniej historii tego modelu, Kia Europe zaprezentuje europejską wersję Sportage.

Nadwozie popularnego SUV-a rzuca wyzwanie dotychczasowym normom w stylistyce i przenosi tożsamość Sportage na kolejną, już piątą generację. Jednocześnie Sportage pozostaje wierny bogatemu dziedzictwu. Wyraźnie zaznaczone linie falują wzdłuż nadwozia i podkreślają nowatorski design. Jednocześnie gładkie, ale napięte powierzchnie łączą się z przetłoczeniami i nadają SUV-owi dynamicznego i zdecydowanego wyglądu na drodze. Kabina łączy elementy high-tech z nowoczesnym stylem i materiałami wysokiej jakości.

Zaprezentowana na początku roku i ciesząca się dużym uznaniem wśród designerów, nowa filozofia projektowania marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają” stanowi rdzeń designu nowego Sportage i ma wpływ na jego każdy detal. Zasady nowej filozofii designu będą widoczne we wszystkich przyszłych modelach marki Kia i zapewnią im takie samo DNA. Filozofia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają” wzmacnia związek między designem a nowym kierunkiem rozwoju marki Kia – „Movement that inspires”.

Na filozofię projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają” składa się pięć filarów: Uzasadniona radość, Moc postępu, Technologia i zmysły, Siła spokoju i Zdecydowanie za naturą. Ten ostatni wywarł szczególnie głęboki wpływ na stylistykę nowego Sportage, która odzwierciedla świat przyrody i ma organiczną, ale nowoczesną formę.

Nowy Sportage jest wynikiem współpracy centrów projektowych Kia w Korei, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Chinach.

Sylwetka nowego Sportage pozostaje wierna sportowemu DNA samochodów w tylu Sport Utility Vehicle. Wyraźnie zaznaczone przetłoczenia przecinają gładkie powierzchnie i płynnie łączą ze sobą kontrastujące elementy. Sportage, po raz pierwszy w historii, będzie dostępny z dachem w czarnym kolorze. Chromowana listwa boczna wznosi się ku tyłowi i dochodzi aż do słupka D, tworząc harmonijną linię ze spojlerem z tyłu, dodatkowo podkreślając sportowy charakter Sportage.

Z tyłu nowy Sportage wyróżnia się szerokimi nadkolami, które świadczą o jego sile i stabilności w czasie jazdy. Tylne lampy precyzyjnie wcinają się w nadwozie i są połączone smukłą linią, tworząc główny element pokrywy bagażnika, który sprawia, że ??z tyłu nowego Sportage nie da się pomylić z żadnym innym SUV-em.

Wnętrze nowego Sportage ma odważny charakter, oferuje intuicyjną obsługę i innowacyjną technologię. Zorientowana na kierowcę przestrzeń prezentuje się bardzo nowocześnie.

Zakrzywiony wyświetlacz ze smukłym panelem dotykowym i precyzyjnie wykonane otwory wentylacyjne stanowią główne elementy kabiny nowego Sportage. Przyciągający uwagę zakrzywiony wyświetlacz, który rozciąga się przed kierowcą i nad konsolą środkową, dodaje desce rozdzielczej szerokości i głębokości oraz sprawia, że wydaje się ona smuklejsza niż jest w rzeczywistości. Trójwymiarowe otwory wentylacyjne podkreślają nowoczesny charakter tablicy rozdzielczej.

Zaawansowany technologicznie panel dotykowy ze zintegrowanym kontrolerem zapewnia kierowcy oraz pasażerowi łączność z samochodem i umożliwia obsługę wszystkich funkcji. Obsługa jest łatwa i intuicyjna, a przyciski – miękkie w dotyku.

Ergonomiczna konsola środkowa, optymalnie umieszczona zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, łączy wygodę obsługi i luksusowy wygląd. Wyłożona materiałem lakierowanym na wysoki połysk oferuje praktyczne schowki, uchwyty na kubki i miękkie w dotyku przełączniki. Te ostatnie znajdują się na podwyższonym panelu obok pokrętła do obsługi trybów pracy automatycznej przekładni.

Najwyższej jakości materiały są miłe w dotyku, a żywe kolory i precyzyjnie wykonane, chromowane detale podkreślają wyjątkowy charakter wnętrza nowego Sportage, w którym każda podróż ma mijać przyjemnie i spokojnie. Fotele kierowcy i pasażera mają smukłą konstrukcję i łączą wysoki komfort z zaawansowaną technologią. Z tyłu są wyposażone w zintegrowane wieszaki, które umożliwiają łatwe i wygodne przewożenie odzieży i torebek. We wnętrzu nowego Sportage nie brakuje również innych rozwiązań, które podnoszą jego funkcjonalność i wszechstronność.

Po raz pierwszy w historii Sportage, w gamie znajdzie się model X-Line, wyposażony w inny zderzak, dodatkowe progi boczne i zakrzywione relingi na dachu. We wnętrzu do wyboru będzie tapicerka siedzeń w kolorze czarnym lub zielonym z eleganckim pikowaniem oraz inne elementy zarezerwowane tylko dla tej wersji.

Najnowsze