Alfa Romeo Tonale – piękna hybryda

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym Genewa 2019, Alfa Romeo wkracza do świata samochodów elektrycznych, prezentując nowy samochód koncepcyjny Tonale,

Tonale jest pierwszym hybrydowym samochodem typu plug-in oraz pierwszym średniej wielkości SUV-em Alfy Romeo. Jednym z elementów przywołujących tradycję producenta jest koło przypominające tarczę telefonu. Wzór 21-calowych felg Tonale  sięga roku 1960, kiedy to pojawił się on w Alfie 33 Stradale. Z kolei boczna bryła nadwozia nawiązuje do modeli Duetto oraz Disco Volante Spider.

Przód zdobi alfowski napis „Trilobo” oraz charakterystyczny grill „Scudetto”, którego tłem i jednocześnie dopełnieniem jest oświetlenie typu „3 plus 3”, które przywołuje na myśl spojrzenie SZ i Brery.  Tył Tonale jest elegancko podkreślony kształtem tylnej szyby, zwieńczonej u góry „skrzydłem”.

Wnętrze Tonale ukierunkowane jest na kierowcę, ale może wygodnie przewieźć czterech pasażerów.  Wnętrze Tonale wyróżnia kontrast pomiędzy chłodną solidnością aluminium a miękkością i przyjemnym ciepłem skóry i alcantary. Wewnątrz znajdują się półprzezroczyste podświetlone listwy, na przykład na tunelu środkowym, będącym jednocześnie idealnym miejscem dla najważniejszego elementu Alfa Romeo, selektora jazdy DNA.

Kierowca ma do dyspozycji 12,3-calowy wyświetlacz z wirtualnymi zegarami oraz 10.25-calowy centralny ekran dotykowy. Nowy system multimedialny wyposażony jest w płynny i wielozadaniowy interfejs.

Silnik elektryczny umiejscowiono z tyłu, co stanowi zapowiedź sportowych wrażeń z jazdy, które dostosowujemy używając systemu DNA. W Tonale, tryb „Dynamic” zmienia się w „Dual Power” i gwarantuje maksymalną moc wyjściową z dwóch silników. Ekran dotykowy systemu Infotainment wyposażony jest w przycisk E-mozione, który oferuje specjalne ustawienia przepustnicy, ostrzejsze hamowanie i bardziej bezpośrednią reakcję układu kierowniczego. Tryb „Natural” pozwala utrzymać najlepszy kompromis między osiągami,  a oszczędnością. Tryb „Advance Efficiency” zmienia się w „Advance E” dla uzyskania osiągów w trybie w pełni elektrycznym.

Najnowsze

Jak obniżyć ubezpieczenie samochodu?

Składka za ubezpieczenie samochodu uzależniona jest od wielu czynników, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy kalkulacji ceny zarówno polisy OC, jak i polisy AC. Sprawdźmy, co można zrobić, żeby obniżyć cenę za obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu.

Co ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?
Lista czynników, które mają wpływ na cenę ubezpieczenia OC, jest bardzo długa. Ubezpieczyciele mają pod tym względem odmienne podejście. Inaczej naliczają zniżki i zwyżki, mogą również przypisywać wyższą/niższą wagę do poszczególnych czynników. Prześledźmy zatem najpopularniejsze sposoby na obniżenie kosztu polisy OC.

  • Płatność jednorazowa za ubezpieczenie – niemal zawsze zapłata za ubezpieczenie w jednej płatności da niższą cenę, niż gdybyśmy mieli płacić za ubezpieczenie OC np. w dwóch ratach.
  • Zakup więcej niż jednej polisy – ubezpieczyciele zazwyczaj doceniają klientów, którzy skorzystają u nich z więcej niż jednej polisy. Tak więc np. koszt samej polisy OC będzie wyższy, niż gdybyśmy ją kupili w pakiecie z polisą AC.
  • Zniżki za płatność online – ubezpieczyciele często oferują rabat w zamian za to, że klient zamówi polisę online. Dla towarzystwa ubezpieczeniowego jest to klient, który tak naprawdę nie wymagał opieki doradcy – zajął się wszystkim sam.
  • Garażowane auto – ubezpieczyciel może naliczyć wyższą cenę za polisę OC dla auta, które będzie stało na parkingu pod blokiem niż dla auta garażowanego.
  • Bezszkodowa jazda – wraz z kolejnymi latami bezszkodowej jazdy kierowca wypracowuje zniżki na ubezpieczenie OC. Początkowo nie ma żadnych zniżek, więc też koszt jego polisy OC może być bardzo wysoki, natomiast wraz z kolejnymi latami będzie zyskiwać coraz wyższe zniżki na OC. Ile lat trzeba czekać na maksymalne? Nie ma reguły. Ubezpieczyciele przyznają za rok bezszkodowej jazdy 5-20 proc. zniżek. Tak samo odmiennie w każdym towarzystwie wyglądać będzie kwestia zwyżek na OC.
  • Zakup auta z mniejszym silnikiem – pojemność silnika samochodu ma również bardzo duże znaczenie przy wyliczaniu ceny za polisę OC. Różnica w cenie ubezpieczenia pomiędzy autem z silnikiem 1.0 a silnikiem 3.0 może wynosić nawet kilkaset złotych!
  • Większość towarzystw ubezpieczeniowych naliczy wyższą składkę na OC w przypadku samochodów z instalacją LPG . Zatem ten koszt kierowca również powinien brać pod uwagę, jeśli zastanawia się, czy aby na pewno w jego przypadku opłacalna jest inwestycja w taką instalację.
  • Wybór samochodu innego niż sportowy – ubezpieczyciele w przypadku samochodów sportowych naliczą wyższą cenę za polisę. Analogicznie ze zwyżką wiąże się również wybór marki kojarzonej z kierowcami, którzy preferują agresywny styl jazdy.
  • Stan cywilny – na zniżki mogą liczyć klienci, którzy są po ślubie, a jeszcze lepiej, jeśli mają dzieci.

Cena za polisę OC może być niższa
Wpływ na polisę OC ma wiele czynników, a powyżej nie znalazły się wszystkie. Przed decyzją o np. współwłasności warto przeprowadzić kalkulację i zweryfikować, jaka będzie różnica w cenie polisy przy jej zakupie indywidualnie i jako współwłaściciel. Oblicz cenę polisy OC za pomocą kalkulatora i skontaktuj się z ubezpieczycielem w celu podpisania korzystnej umowy.

Najnowsze

Imagine by Kia – nowy elektryczny concept car

„Design samochodów musi wywoływać emocje i przyprawiać o szybsze bicie serca. Nie ma powodu, dla którego miałoby być inaczej tylko dlatego, że samochód jest elektryczny” – mówi Gregory Guillaume, wiceprezes ds. designu w Kia Motors Europe. I dodaje – „e-mobilność może być emocjonująca i odzwierciedla to concept car nowego elektrycznego auta marki Kia”.

„Nie tylko z punktu widzenia designu, ale również podczas jazdy elektryczne auta mogą się podobać” – wyjaśnia Guillaume. „Wielu producentów o samochodach elektrycznych myśli i mówi tak samo, jak o autach z silnikiem spalinowym. Kładą nacisk na takie parametry, jak osiągi, zasięg czy koszty eksploatacji. W Kia Motors mamy do elektromobilności zupełnie inne podejście”.

Takie założenie odzwierciedla model studyjny pierwszego czterodrzwiowego samochodu elektrycznego Kii. W przeciwieństwie do elektrycznego crossovera e-Niro, który bazuje na płycie podłogowej Niro w wersji hybrydowej, konstrukcja „Imagine by Kia” została oparta o nisko położony akumulator, który można ładować indukcyjnie i który zasila kompaktowy zespół napędowy.

„W modelu studyjnym na nowo zinterpretowaliśmy charakterystyczne elementy designu współczesnych samochodów marki Kia, do których należy – na przykład – wlot powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Samochody elektryczne nie potrzebują takiego elementu, dlatego „nos” zastąpiliśmy podświetlaną „maską”, która otacza nowoczesne reflektory i tworzy w ten sposób nowy, łatwo rozpoznawalny „autograf” marki Kia” – wyjaśnia Guillaume.

Przednią szybę i dach tworzy jedna zaokrąglona tafla szkła, która zapewnia panoramiczne okno. W tylnej części nadwozia tafla zwęża się, a dwa niewielkie wybrzuszenia z tyłu zapewniają odpowiednią wysokość wnętrza dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Mocno pochylone słupki A i C oraz wygięta linia dachu tworzą jedną łagodną linię, a wyraźnie zaznaczone nadkola i niewielka powierzchnia szyb z boku podkreślają bardzo dynamiczną sylwetkę auta.

Gregory Guillaume wraz z zespołem stylistów wykorzystali zalety niewielkich podzespołów elektrycznego układu napędowego, aby zmaksymalizować przestronność wnętrza modelu studyjnego. Z przymrużeniem oka zinterpretowali przy tym współczesny zapał konstruktorów do umieszczania wyświetlaczy zamiast zegarów i do wyposażania samochodów w coraz większe dotykowe ekrany na konsoli środkowej. Na desce rozdzielczej concept car’a ekranów jest aż 21 i tworzą one jeden wyświetlacz. Za jego pośrednictwem kierowca steruje pracą klimatyzacji i nawigacji, śledzi przepływ energii elektrycznej w zespole napędowym oraz korzysta z systemu multimedialnego.

Najnowsze

Nowa Kia e-Soul ma więcej mocy i większy zasięg

E-Soul to trzeci samochód elektryczny marki Kia sprzedawany na świecie. Na polskim rynku zadebiutuje w drugiej połowie 2019 roku.

Długość e-Soula wynosi 4195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17.

Nowy e-Soul będzie dostępny w siedmiu jednokolorowych i w siedmiu dwukolorowych wersjach nadwozia, które łączą jasne kolory z kontrastowymi odcieniami dachu i obudowy lusterek zewnętrznych. Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.

Wnętrze e-Soul jest wykończone elementami, których kształt i poszycie są inspirowane materiałami akustycznymi. Podobnie jak u poprzednika w tablicę rozdzielczą wkomponowano wysokotonowe „tweetery”. System multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala standardowo jest wyposażony w łącze Bluetooth, które umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń i korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto. Istnieje możliwość podzielenia ekranu na dwa mniejsze, co pozwala kontrolować lub monitorować różne funkcje samochodu w tym samym czasie. Wygląd ekranu można dostosować do indywidualnych preferencji za pomocą różnych widżetów. Dzięki temu kierowca i pasażer mogą jednocześnie i niezależnie korzystać z wyświetlacza – kierowca może, na przykład, uruchomić nawigację lub śledzić informacje o przepływie energii przez hybrydowy zespół napędowy, a pasażer może w tym samym czasie wybierać ulubione utwory lub sprawdzić prognozę pogody.

Panoramiczny 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego uzupełnia 7-calowy wyświetlacz w miejscu wskaźników, który podczas jazdy przekazuje kierowcy wszystkie istotne informacje dotyczące podróży i działania elektrycznego zespołu napędowego.

Kabina e-Soula może być wykończona materiałami w odcieniach jedno- lub dwukolorowych. Do wyboru, w zależności od rynku i wyposażenia samochodu, są tapicerki wykonane z tkaniny oraz skóry syntetycznej lub prawdziwej. Jednokolorowe wykończenie jest  czarne, dwukolorowe – szare (jasne i ciemnoszare) z perłowymi elementami wykończenia drzwi. Modele wykończone czarną tkaniną są dostępne z opcjonalnymi zielonymi lub złotymi detalami, które obejmują kontrastowe szwy i wykończenie drzwi w kolorze złotym lub zielonym. W ofercie jest również pakiet w kolorze czerwonym (Red Pack) zarezerwowany dla tych, którzy wnętrzu e-Soula będą chcieli dodać sportowego charakteru poprzez szwy i wykończenie drzwi w kolorze czerwonym.

Auto może być także wyposażone w opcjonalny system Sound Mood Lighting, czyli tzw. oświetlenie towarzyszące emitowane z paneli w drzwiach. Obejmuje on również wykończenie materiałem ze wzorem 3D w górnej części paneli drzwi. Sound Mood Lighting sprawia, że subtelne oświetlenie pulsuje w rytm muzyki odtwarzanej przez system audio. Do wyboru jest osiem kolorów i sześć motywów oświetlenia kabiny.

Do e-Soula Kia oferuje także bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz  systemem audio Harman/Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny Head-Up Display.

Nowa Kia e-Soul będzie oferowana w Europie z dwoma wariantami układu napędowego. W mocniejszej wersji akumulator o pojemności 64 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM i zapewnia zasięg do 452 km (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.

Akumulator o standardowej pojemności wynoszącej 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Zasięg na jednym ładowaniu to 277 km. Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach e-Soula. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20% do 80% pojemności w zaledwie 42 minuty.

System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii. Tryb Sport zwiększa szybkość reakcji silnika elektrycznego na komendy wydawane pedałem przyspieszenia i zmniejsza siłę elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Nowy e-Soul, w przeciwieństwie do modeli dwóch poprzednich generacji, ma niezależne wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi.

Najnowsze

Mercedes SL Grand Edition – wersja ekskluzywna

Grand Edition – tak nazywają się specjalne edycje modeli Mercedesa. Najnowszy model z serii Grand Edition to roadster SL. Wyróżnia go unikalna konfiguracja, obejmująca specjalne zestawienia kolorystyczne karoserii i wnętrza, a także bogate wyposażenie.

Gama lakierów dostępnych dla Mercedesa SL Grand Edition obejmuje standardową czerń, diamentową biel designo, dwa odcienie szarości oraz czerń obsydianu. Przedni zderzak roadstera zyskał specjalne wzornictwo z dodatkowymi, matowoszarymi i błyszczącymi, srebrnymi akcentami.

Modele Grand Edition otrzymują 10-ramienne obręcze AMG o średnicy 19 cali z przodu oraz 20 cali z tyłu – z czarnym wykończeniem na wysoki połysk oraz polerowanymi ramionami i rantem. Na błotnikach znajdziemy emblematy z napisem „Grand Edition” .

W kabinie uwagę zwraca skórzana tapicerka designo w perłowobrązowym odcieniu „tundra” – z charakterystycznym metalicznym połyskiem, a także wielofunkcyjna kierownica, pokryta mieszanką skóry tundra i perforowanej, czarnej skóry nappa.

Bogate wyposażenie standardowe SL-a w modelach Grand Edition dopełniają m.in.: układ ogrzewania okolic karku Airscarf, sportowe, usztywnione zawieszenie z obniżonym o 10 mm prześwitem, aktywne, wielokonturowe fotele z funkcjami masażu i dynamicznego podparcia oraz wentylacją, pakiet wspomagania kierowcy „plus” oraz aktywny asystent parkowania Active Parking Assist.

Ekskluzywny roadster zadebiutuje w salonach Mercedesa jeszcze w marcu 2019 r.  Można zamawiać go już u dealerów. Dostępne wersje silnikowe to SL 400 (367 KM) oraz SL 500 (455 KM).

Najnowsze