Karolina Chojnacka

Alfa Romeo 4C Spider znika po 2020 roku, ale żegna się w spektakularnym stylu

Oto piękny hołd dla tego samochodu. Poznajcie specjalną edycję 33 Stradale Tributo.

Alfa Romeo 4C Spider żegna się ze Stanami Zjednoczonymi. Alfa przestała sprzedawać coupe w Ameryce począwszy od roku modelowego 2019, a teraz wersja bez dachu zakończy się rokiem modelowym 2020. W USA nie będzie już nowych 4C Spider.

Alfa nie żegna się jednak z USA po cichu. Wręcz odwrotnie, robi to z wielkim hukiem. W związku z zapowiedzią wyjazdu samochodu ze Stanów Zjednoczonych, Alfa ogłosiła wprowadzenie specjalnej edycji modelu 4C Spider 33 Stradale Tributo.

Edycja specjalna 4C Spider 33 Stradale Tributo ma na celu uhonorowanie Alfy Romeo 33 Stradale z 1967 roku, która jest kultową, drogową wersją samochodu wyścigowego Tipo 33.

Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo

Przeczytaj też: Test Alfa Romeo Giulietta – tylko mnie kochaj!

Wiele rzeczy zostało zmienionych lub dodanych w 33 Stradale Tributo, ale największą nowinką jest czerwone przezroczyste wykończenie karbonowej obudowy monocoque. Zwykle odsłonięte czarne włókno węglowe ma teraz świecący i półprzezroczysty czerwony kolor. Dodatkowo Alfa maluje go w ekskluzywnym odcieniu czerwieni: tri-coat Rosso Villa d’Este.

Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo

Pożegnalny model otrzymuje szaro-złote koła, dwukolorowe czarne i „tytoniowe” (czyli po prostu brązowe) wnętrze oraz specjalne plakietki na desce rozdzielczej, progach bocznych i konsoli środkowej. Każdy, kto kupi ten samochód, otrzyma również specjalną numerowaną książkę, która szczegółowo omawia wszystkie nowości w edycji specjalnej 4C.

Przeczytaj też: Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 – uwodzi każdym kilometrem

Powstanie tylko 33 egzemplarzy Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo.

Ceny 33 Stradale Tributo zaczynają się od 81 590 dolarów.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Produkcja Jaguara XE i XF zatrzymana – wszystko przez pandemię koronawirusa?

Produkcja Jaguara XE i XF własnie została zatrzymana - czyżby te modele były kolejnymi ofiarami pandemii?

Według dziennika The Guardian, produkcja w fabryce w Castle Bromwich zostala zatrzymana już tydzień temu. Producent od pewnego czasu informował, że mają problemy z dostępnością pewnych części do finalnego wyprodukowania modeli XE i XF. 

Jak już wiadomo, produkcja z pewnością nie zostanie wznowiona aż do Bożego Narodzenia, kiedy to producent ma odzyskać dostęp do kluczowych komponentów potrzebnych do produkcji luksusowych samochodów. 

Cały czas jednak działa linia montażowa samochodu sportowego typu F. Brak części nie wpłynął na rozwój prac przy tym modelu. Producent zaprzecza jakoby wstrzymana produkcja była związana z problemami sprzedażowymi. Przejściowe problemy z płynnością produkcji tłumaczy pandemią: 

Chociaż mamy duże zapotrzebowanie klientów, wprowadziliśmy zmiany w naszym harmonogramie produkcji w Castle Bromwich ze względu na tymczasowe ograniczenia dostawców. Współpracujemy z dostawcą, aby rozwiązać ten problem i zminimalizować wpływ na zamówienia klientów.

Najnowsze

10 skutecznych wskazówek, które pomogą przygotować samochód na zimę

Jazda zimą to nie lada wyzwanie dla kierowców. Szczególnie o tej porze roku utrzymywanie pojazdu w dobrym stanie technicznym zmniejsza ryzyko wypadku. Jak przygotować auto do jazdy zimą? Przeczytaj 10 wskazówek i sprawdź, co jeszcze zostało Ci do zrobienia.

1. Zrób przegląd zimowy

Gdy zbliża się zima najlepiej sprawdzić stan samochodu w swoim serwisie. W ten sposób można wykonać niezbędne naprawy i zapobiec awarii na zaśnieżonej drodze. Typowe rzeczy, które psują się podczas zimy, to węże, paski, pompy wodne i przewody świec zapłonowych. Należy także zwrócić szczególną uwagę na stan hamulców, akumulatora, chłodnicy oraz wszystkich świateł.

2. Sprawdź akumulator

Na pewno nie chciałbyś, aby Twój akumulator „padł” akurat wtedy, gdy mroźnym rankiem spieszysz się na ważne spotkanie. Kup nowy akumulator, jeśli dotychczasowy daje oznaki zużycia takie jak np. konieczność kilkukrotnego uruchamiania silnika w celu uruchomienia auta, słabe lub przyciemnione światła, brak ładowania. Moc akumulatora spada wraz z wiekiem i obniżaniem się temperatury. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory samochodowe należy wymieniać co 4-5 lat.

3. Upewnij się, że układ chłodzenia jest w dobrym stanie

Płyn chłodniczy to trzeci, obok oleju silnikowego i przekładniowego, najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Niedobór płynu chłodniczego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Jego poziom możesz sprawdzić samodzielnie. Jeśli jest zbyt niski, uzupełnij go. Zalecenia producenta auta dotyczące rodzaju płynu chłodniczego znajdziesz w instrukcji samochodu.

4. Zmień opony na zimowe

Opony zimowe są niezbędne, jeśli mieszkasz poza miastem, na obszarze o niskich temperaturach i dużych opadach śniegu, często jeździsz w terenie lub wyjeżdżasz w góry. Zostały one zaprojektowane z myślą o przyczepności w ujemnych temperaturach, na zaśnieżonych, czy zabrudzonych błotem pośniegowym nawierzchniach. – Opona zimowa zapewnia kierowcy i pasażerom większe bezpieczeństwo z uwagi na lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, krótszą drogę hamownia i prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji – mówi Artur Posłuszny reprezentujący japońską markę opon Yokohama. Aby opona zimowa spełniała swoje zadania producenci zalecają, aby jej bieżnik miał minimalną głębokość 4 mm.

5. Lub sprawdź całoroczne

Opony całoroczne to rozwiązanie ekonomiczne, dobre do drugiego auta w rodzinie, dla kierowców poruszających się lokalnie, w miastach, na krótkich dystansach, mieszkających w regionach z niskimi opadami śniegu, o umiarkowanych temperaturach. – Dobre opony całoroczne posiadają symbol 3PMSF, czyli certyfikat opony zimowej. Warto jednak pamiętać, że nawet one nie zastąpią zimówek w skrajnych warunkach pogodowych, na dużym mrozie. Mieszanka z jakiej są wykonane traci wówczas niektóre ze swoich właściwości. Niezależnie od rodzaju opon, wszystkie należy na bieżąco kontrolować pod kątem ciśnienia, wyważenia i ewentualnych uszkodzeń – dodaje Artur Posłuszny.

6. Zmierz ciśnienie w oponach

Ciśnienie opon to jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu. Należy pamiętać, że od jego prawidłowego poziomu zależy, w jaki sposób opona przylega do nawierzchni. Niskie temperatury powietrza powodują spadek ciśnienia w oponach. – Gdy nadchodzą mrozy, Yokohama zaleca kierowcom zwiększenie ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara w stosunku do wartości zalecanej przez producenta samochodu. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na dłuższą drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez nie podczas jazdy – radzi Artur Posłuszny.

7. Sprawdź pióra wycieraczek

Zużyte wycieraczki to kolejny element obniżający bezpieczeństwo zimą. Kiedy je wymienić? Jeśli pomimo tego, że są czyste, zostawiają mokre ślady na szybie. Brudne wycieraczki najlepiej wytrzeć alkoholem. Jeżeli to nie pomaga, trzeba je wymienić. Jeśli szyba Twojego auta często zamarza, zaopatrz się w bardziej wytrzymałe wycieraczki. Poza tym nie odrywaj na siłę wycieraczek przymarzniętych do szyby. Najlepiej użyj odmrażacza do szyb lub ogrzewaj auto do momentu, aż lód na szybie znacznie się topić.

8. Wlej zimowy płyn do spryskiwaczy

Zimą na przedniej szybie częściej pojawia się brud drogowy. Widzenie utrudniają dodatkowo śnieg i lód. Napełnij zbiornik spryskiwacza płynem, który jest przeznaczony do używania w ujemnych temperaturach. Zimowe formuły płynu pomagają szybciej usuwać z szyby śnieg i brud i co najważniejsze nie zamarzają w zbiorniku.

9. Utrzymuj zbiornik paliwa co najmniej w połowie pełny

Przez cały czas utrzymuj zbiornik paliwa przynajmniej do połowy napełniony. Jest to ważne, szczególnie w drodze, podczas nieoczekiwanych załamań pogody, gdy auta mogą stanąć w gigantycznym korku. Jeśli utkniesz w aucie podczas burzy śnieżnej, będziesz mógł co jakiś czas uruchamiać samochód, aby się rozgrzać. Dlatego, jeśli zobaczysz, że poziom paliwa w zbiorniku spadł poniżej połowy, uzupełnij go. A jeśli prowadzisz samochód elektryczny lub hybrydowy, upewnij się, że jest w pełni naładowany.

10. Zaopatrz się w awaryjne artykuły zimowe

Zimą zawsze warto mieć w samochodzie zestaw na sytuacje awaryjne. Oprócz apteczki wyposaż swój samochód w szczotkę do śniegu ze skrobaczką do szyb, latarkę, bezpieczniki, kable rozruchowe, dodatkowy olej, płyn do spryskiwaczy i odmrażacz do szyb, który rozmraża także drobne mechanizmy jak zamki w drzwiach, boksach dachowych, zawiasy, czy prowadnice.

Najnowsze

Hyundai Santa Fe wyjeżdża na drogi. Wiemy, ile kosztuje wersja Hybrid!

Hyundai wprowadził do oferty odświeżony model Santa Fe, który po raz pierwszy dostępny jest z wydajnym napędem hybrydowym o mocy 230 koni mechanicznych. Sprawdzamy, ile trzeba za niego zapłacić!

Santa Fe to najdłużej obecny na rynku SUV marki Hyundai. Pojawił się na rynku 20 lat temu, a w Europie sprzedawany jest od 2001 roku. Całkowita długość, szerokość i wysokość zostały zwiększone w porównaniu do poprzednika. W wyniku zmiany platformy nowy Santa Fe oferuje dodatkowe trzy centymetry przestrzeni na nogi w drugim rzędzie i dodatkowe cztery centymetry przestrzeni na nogi w trzecim rzędzie. Powiększeniu uległa także pojemność bagażnika.

SUV Hyundaia otrzymał całkowicie nową gamę jednostek napędowych. Znane z poprzednika silniki Diesla 2.0 i 2.2 CRDI, generujące od 185 do 200 koni mechanicznych zostały zastąpione przez napęd hybrydowy i nowy silnik wysokoprężny. Nowe mocniejsze układy napędowe osiągają moc od 202 do 235 koni mechanicznych. 

Hyundai Santa Fe wyjeżdża na drogi. Wiemy, ile kosztuje wersja Hybrid!

Hybrydowa wersja nowego Santa Fe została wyposażona w silnik Smartstream 1.6 T-GDi o mocy 180 KM i silnik elektryczny o mocy 44,2 kW. Układ hybrydowy ma łączną moc 230 KM i moment obrotowy wynoszący 350 Nm, który za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej w zależności od wersji trafia na przednią oś lub wszystkie koła.

Wersja przednio napędowa rozpędza się do 100 km/h w 8,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 187 km/h. Porównując bazowe napędu czas przyspieszania od 0 do 100 km/h jest aż 1,4 sekundy lepszy od poprzednika.  Spalanie średnie wynosi od 6,4 do 6,9 litra na 100 km, natomiast emisja CO2 wynosi od 146 do 157 g/km. Wersja z napędem na cztery koła rozpędza się do 100 km/h w 9,1 sekundy i także osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 187 km/h.

Hyundai Santa Fe wyjeżdża na drogi. Wiemy, ile kosztuje wersja Hybrid!

Alternatywnie klienci będą mogli wybrać nowy 2,2-litrowy silnik wysokoprężny Smartstream. Czterocylindrowy silnik wytwarza 202 KM i moment obrotowy 440 Nm, który jest przenoszony na cztery koła za pośrednictwem nowej 8-biegowej skrzyni DCT. Prędkość maksymalna tej wersji silnikowej wynosi 205 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 9,2 sekundy.

Hyundai Santa Fe dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia – Premium, Executive i Platinum. Wszystkie wersje standardowo występują w wariancie pięcioosobowym, natomiast wariant siedmioosobowy oferowany jest za dopłatą wynoszącą 5 000 złotych, niezależnie od wersji. Wariant 7-osobowy na wyposażeniu posiada ponadto nawiew i panel do sterowania klimatyzacją z tyłu, a także dodatkowy port USB.

Hyundai Santa Fe wyjeżdża na drogi. Wiemy, ile kosztuje wersja Hybrid!

Na pokładzie w wersji Premium znajdują się system dostępu bezkluczykowego, podgrzewana kierownica, podgrzewane fotele przednie, system multimedialny z 8” kolorowym ekranem dotykowym, cyfrowym radiem DAB i łącznością Android Auto i Apple Car Play, komputer pokładowy z 4,2” kolorowym wyświetlaczem, inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go (SCC), asystent zapobiegania zderzeniu czołowemu z wykrywaniem pieszych i rowerzystów (FCA) z funkcją Junction Turning, asystent podążania na pasie ruchu (LFA), lusterka składane elektrycznie, a także reflektory LED. Ceny bazowej wersji Premium zaczynają się już od 165 900 złotych za samochód w napędem hybrydowym i napędem na dwa koła.

Hyundai Santa Fe wyjeżdża na drogi. Wiemy, ile kosztuje wersja Hybrid!

Wersja Executive jest dostępna od 193 900 złotych w niskoemisyjnej odmianie Hybrid – do dyspozycji mamy aktywny system monitorowania martwego pola (BCA), Asystent ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA), system kamer 360° (BVM), system monitorowanie tylnej kanapy z czujnikami ultradźwiękowymi (ROA), asystent podążania na pasie ruchu (LFA), tapicerka skórzana, deska rozdzielcza wykończona skórą, oświetlenie nastrojowe, cyfrowe zegary z 12” wyświetlaczem, podgrzewane tylne fotele, ładowarka bezprzewodowa do smartfonów, a także żaluzje w tylnych drzwiach.

Wersja Platinum z napędem hybrydowym została wyceniona na 213 900 zł. Natomiast odmiana z silnikiem wysokoprężnym, która występuje tylko z poziomem wyposażenia Platinum kosztuje 235 900 zł, czyli o 9 700 złotych mniej niż poprzednik z silnikiem 2.2 CRDI.

Najnowsze

Ten materiał sprawia, że samochód emituje mniej hałasu. Wynalazek Nissana nagrodzony!

Technologia „akustycznego metamateriału”, który obniża poziom hałasu, została wyróżniona podczas gali rozdania nagród Best of What’s New. Jak działa?

Wynalazek Nissana, który może przyczynić się do redukcji poziomu hałasu emitowanego przez samochody i podniesienia ich wydajności energetycznej, otrzymał nagrodę magazynu Popular Science.

Technologia redukcji hałasu, czyli rozwiązanie znane jako akustyczny metamateriał, otrzymała nagrodę w kategorii Motoryzacja podczas tegorocznej edycji rozdania nagród Best of What’s New magazynu Popular Science.

Istniejący od 1872 roku magazyn popularnonaukowy Popular Science, który opisuje na swoich łamach przełomowe innowacje i odkrycia, jest jedną z najstarszych i najbardziej prestiżowych amerykańskich marek. Nagrody Best of What’s New są wyrazem uznania dla produktów i technologii, które wyznaczają nowe trendy i są wyrazem ogromnego postępu w swoich kategoriach.

Ten materiał sprawia, że samochód emituje mniej hałasu. Wynalazek Nissana nagrodzony!

Akustyczny metamateriał Nissana to nowy, lekki materiał o właściwościach wytłumiających dźwięk. Jego budowa i zasada działania są niezwykle proste: Kompozyt z trójwymiarowej kratki i folii z tworzywa sztucznego kontroluje drgania powietrza, aby ograniczyć transmisję hałasu w szerokim paśmie częstotliwości (500-1200 herców), w tym dźwięku silnika i odgłosu toczenia kół po nawierzchni drogi. Większość materiałów używanych do wytłumienia tego pasma częstotliwości jest głównie wykonanych z ciężkich gumowych płyt. Opracowany przez markę Nissan akustyczny metamateriał waży czterokrotnie mniej, a zapewnia analogiczny poziom wyciszenia.

Najnowsze