Aleksandra Kowalik z szansą na Dakar!

Aleksandra Kowalik znalazła się jako jedyna kobieta - motocyklistka w Akademii Młodych Talentów Orlen Team, a skład uzupełniają: Maciej Giemza, Jakub Piątek, Paweł Szymkowski i Adam Tomiczek. Wszyscy przejdą roczny program treningowy. Najlepszy będzie miał szansę w przyszłości wystartować w rajdzie Dakar jako zawodnik Orlen Team.

Celem rekrutacji do Akademii było wyłonienie młodych motocyklistów o największym potencjale rozwoju umiejętności sportowych. Aplikację mógł nadesłać każdy z doświadczeniem w rajdach terenowych. Spośród zgłoszeń rada ekspertów, składająca się z zawodników Orlen Team oraz przedstawiciela PKN Orlen wybrała czterech motocyklistów oraz jedną motocyklistkę. W listopadzie br. kandydaci do Akademii przeszli kompleksowe testy w warunkach pustynnych w Maroko. Została sprawdzona ich technika jazdy, wydolność fizyczna oraz zdolność podejmowania decyzji. Uczestnicy przeszli również próbę z zakresu mechaniki pojazdowej. Ze względu na bardzo wysoki poziom prezentowany przez kandydatów zdecydowano zaangażować do Akademii wszystkich zawodników, którzy przeszli do ostatecznego etapu rekrutacji.

Podczas testów praktycznych stworzyliśmy kandydatom warunki najbardziej zbliżone do tych, jakie panują na rajdzie cross-country. Młodzi adepci bardzo dobrze poradzili sobie ze wszystkim zadaniami i pokazali jaki drzemie w nich potencjał. Cieszę się, że przez najbliższy rok będziemy mogli obserwować ich postępy – dodał Jacek Czachor, przewodniczący rady ekspertów i kapitan Orlen Team.

Każdy z pięciu finalistów w sezonie 2014 otrzyma stypendium na realizację swojego programu treningowego w wysokości 25 tysięcy złotych oraz dodatkowo 5 tysięcy złotych w formie karty paliwowej. Odbędą oni także dwa profesjonalne treningi pod okiem zawodników Orlen Team. Młodzi motocykliści otrzymają również pełne wsparcie w zakresie działań komunikacyjnych związanych z ich startami. Podczas sezonu sportowego 2014 postępy sportowe zawodników będą bacznie obserwowane. Najlepszy spośród nich otrzyma możliwość startu w rajdzie Maroka w październiku 2014 r. ze wsparciem finansowym.

Czy Ola Kowalik ma szansę dołączyc do Orlen Team w Rajdzie Dakar?
fot. Orlen

Sylwetki adeptów Akademii Orlen Team

1. Aleksandra Kowalik – 18 lat, Poznań, motocross, wielokrotnie na podium poszczególnych eliminacji Mistrzostw Strefy Zachodniej w Motocross, sukcesy w zawodach triathlonowych.

2. Adam Tomiczek – 18 lat, Cieszyn, motocross/enduro, Mistrz Polski klasa Junior 2012 i 2013, aktualnie 4. w Mistrzostwach Europy Enduro w klasie Junior Under 20.

3. Paweł Szymkowski – 22 lata, Międzyrzecze Górne, enduro, Mistrz Polski Cross-Country 2009, złoty medal na Zespołowych Mistrzostwach Świata Enduro w Niemczech 2012, Mistrz Polski Enduro 2012, Mistrz Europy Cross-Country w kl. Junior 2011 i 2012, wicemistrz Świata SuperEnduro w klasie Junior 2013.

4. Maciej Giemza – 18 lat, Piekoszów, enduro, Mistrz Polski Enduro Junior 2010 i 2011, II miejsca w Pucharze Europy Enduro 2010 i III w 2011, Mistrz Polski Cross-Country klasa Junior 2012, Mistrz Polski Enduro do lat 24 w 2012, złoty medal w sześciodniówce (Niemcy), III miejsce Mistrzostwa Polski Enduro w klasyfikacji generalnej 2013.

5. Jakub Piątek – 22 lata, Lublin, motocross, zespołowy Mistrz Polski Motocross 2008, III miejsce w Mistrzostwach Polski w Cross-Country w klasie Junior 2011, Puchar Polski  Motocross 2012.

Najnowsze

16-latka w Chevrolecie Camaro startuje w drag racingu – film

Alex nie jest typową szesnastolatką. Aspiruje do bycia kierowcą w wyścigach równoległych.

Alex to szczęściara, nie tylko dlatego, że ma wyjątkową rodzinę, która ją wspiera i pomoga modyfikować samochód. Woli zwolnić się ze szkoły na sześć dni pod rząd, żeby móc startować w wyścigach równoległych (zwykle na 1/4 lub 1/8 mili) w ramach amerykańskiego święta tej dyscypliny Drag Week 2013. Niedawno zaliczyła swój pierwszy wyścig na jedną czwartą mili z wynikiem 11 sekund. Ważny jest też fakt, jakim samochodem startuje.

Jej samochód jest nie tylko piękny, ale i bardzo szybki. Wiele z nas o takim muscle car marzy – to wyścigowo polakierowany Chevrolet Camaro z 1968 roku z silnikiem LS1 V8. Auto wcześniej należało do mamy Alex, co świadczy o tym, że dziewczyna wyssała miłość do rasowych samochodów z mlekiem matki.

Niektórzy mogliby zarzucić Alex, że otrzymała Chevy’ego od rodziców i postanowiła startować w drag racingu – cóż to za wyczyn? Ano taki, że inna córcia zapewne poprosiłaby tatusia o pieniądze na nowe ciuchy lub Fiata 500 oraz do kompletu bilet na koncert Justina Bibera, a nie sportowego Camaro i udział w zawodach.

Dlatego też z naszej strony – pełen szacunek!

Jak Alex jeździ i co ma do powiedzenia, zobaczycie na filmie.

Najnowsze

Kombinezon motocyklowy z poduszką powietrzną

Coraz więcej producentów motocykli we współpracy z producentami odzieży motocyklowej pracuje na specjalnymi poduszkami powietrznymi, które mają ochronić ciało kierowcy w czasie wypadku.

O tym zagadnieniu pisałyśmy już 5 lat temu, kiedy poduszki powietrznbe dla motocyklistów były jedynie wizją przyszłości – czytaj tutaj.

Do tej pory poduszki powietrzne znajdowały się głównie w samochodach (ale także np. z Hondzie Gold Wing). Niedawno w Szwecji rozpoczęto sprzedaż kasku rowerowego, który jest kołnierzem – w momencie wypadku rozwija się w powietrzny kaptur, który chroni głowę rowerzysty (czytaj o tym tutaj). Wszystkie te innowacyjne rozwiązania mają nam zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy.

Poduszka powietrzna wbudowana pod kombinezon motocyklowy – rozwiązanie Dainese.
fot. Dainese

Jak ważne jest używanie odzieży ochronnej do jazdy motocyklem mówi się dużo, jednak nie wszyscy rozumieją do czego ta odzież służy. Przykładem mogą być zdjęcia w Internecie, które obrazują uszkodzenia ciała wynikające z braku stroju. Latem widzi się wielu kierowców prowadzących w koszulkach, krótkich spodniach i sandałach – pod nimi duże maszyny a za nimi często podobnie nieubrany pasażer.

Dla większego bezpieczeństwa, część z nas korzysta z protektorów pleców. Na rynku jest już spory wybór tych produktów. Mają różną jakość i różne ceny, ale warto o nich pomysleć, jeśli nasza kurtka motocyklowa niedostatecznie chroni plecy.

BMW Motorrad i Dainese nawiązały współpracę produkując kombinezon z wmontowaną poduszką powietrzną dla motocyklisty.
fot. Dainese

Kamizelki powietrzne mają za zadanie zwiększyć nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy i ochronić podczas upadku. Taką kamizelkę zakłada się na kurtkę motocyklową. Jest ona wyposażona w szereg poduszek powietrznych, które chronią nasz kręgosłup, szyję i całe plecy. Zaletą tych kamizelek jest to, że są bardzo lekkie i dobrze dopasowują się do kształtu naszego ciała.

Zasada działania jest prosta – kamizelka „otwiera się” kiedy motocyklista zostanie wyrzucony z siodła maszyny – linka przymocowana do motocyla uruchamia obwód i poduszki „startują”. Nie oznacza to, że kierowca przypięty jest do motocykla na stałe. Dosłownie w ułamku sekundy kamizelka wypełnia się powietrzem.

Kamizelki są wielokrotnego użytku – można je samodzielnie doprowadzić do stanu sprzed otwarcia. Producenci zadabali również o to, aby stworzyć specjalne zestawy do naprawiania kamizelek.

Na naszym rynku dostępna jest kamizelka Mototarg – to dzieło polskiego producenta. Firma BMW we współpracy z producentem odzieży motocyklowej Dainese (o ich rozwiązaniu pisałyśmy tu) również stworzyła strój ochronny zaiwerający poduszki powietrzne. Jego prezentacja miała miejsce na tegorocznych targach motocyklowych EICMA w Mediolanie. O nawiązaniu współpracy obu firm pisałyśmy także tutaj.

Kamizelka z poduszką powietrzną Dainese, którą można założyć pod kombinezon, lub na kurtkę motocyklową.
fot. Dainese

 

Najnowsze

Garmin zumo 390LM – nawigacja motocyklowa

Najnowsza nawigacja Garmin dla motocyklistów może umożliwiać wyznaczanie trasy po najbardziej krętych drogach, monitorowanie ciśnienia w oponach i oraz oferować bezterminowy dostęp do aktualnych map.

Nasz test nawigacji motocyklowej Garmin Zumo 350 LM czytaj tutaj. Teraz Garmin wypuścił na rynek najnowszy model nawigacji dla motocyklistów i oto co czytamy w materiałe producenta.

Garmin zumo 390LM – nawigacja motocyklowa
fot. Garmin

„Garmin prezentuje urządzenie zūmo 390LM –nawigację motocyklową, która wyznacza trasę zarówno po głównych szlakach, jak i bezdrożach, z możliwością wytyczenia najbardziej krętej drogi. Urządzenie zostało wyposażone w odporny, czytelny w pełnym słońcu ekran przystosowany do obsługi w rękawicach oraz zestaw uchwytów, które umożliwiają montaż zarówno na kierownicy motocykla, jak i korzystanie z nawigacji w samochodzie. Oprócz funkcji, takich jak dziennik historii usług, asystent pasa ruchu z widokiem skrzyżowań czy opcji TracBack, zūmo 390LM oferuje łączność Bluetooth oraz możliwość monitorowania ciśnienia w oponach (system do nabycia osobno). Urządzenie zaopatrzone jest w aktualne mapy, a jego wytrzymała konstrukcja sprosta nawet najbardziej wymagającym warunkom pogodowym na trasie.

Najnowszy zūmo 390LM, korzystając z możliwości standardu Bluetooth pozwala na bezprzewodowe łączenie się z telefonem lub kompatybilnym kaskiem i prowadzenie rozmów podczas jazdy bez potrzeby zdejmowania rękawic czy kasku. Motocykliści zyskują również dostęp do bogatej bazy POI wraz z numerami telefonów do przydatnych w podróży miejsc, takich jak hotele, stacje benzynowe czy bary. Dzięki interfejsowi Bluetooth można, po sparowaniu z kompatybilnym telefonem, nawiązać połączenie bezpośrednio z poziomu zūmo 390LM. Funkcja sprawdza się doskonale w przypadku szybkiej zmiany planów lub krótkiej przerwy na posiłek i tankowanie. Posiadacze kompatybilnych kasków lub zestawów słuchawkowych mogą odbierać z zūmo 390LM głosowe wskazówki nawigacyjne informujące o nazwach ulic, czy zbliżającym się skręcie.

Model zūmo 390LM to pierwsza z motocyklowych nawigacji firmy Garmin, która jest kompatybilna z najnowszym systemem monitorowania cCiśnienia w oponach (Tyre Pressure Monitor System, TPMS). Umieszczając sensor na każdej z opon, można monitorować wartość ciśnienia bezpośrednio z poziomu ekranu nawigacji. System może monitorować maksymalnie cztery opony w dowolnej konfiguracji. Dla każdej opony wymagane jest zastosowanie jednego czujnika TPMS. Dziennik historii usług umożliwia rejestrowanie przebiegu, dat i historii wykonywanych usług serwisowych, takich jak wymiana opon, pomiar ciśnienia w oponach, czyszczenie łańcucha, wymiana oleju, świec itp. Wszystko, o czym trzeba było do tej pory pamiętać, zapamięta za nas zūmo 390LM.

Przyjemność z jazdy
Najnowsza funkcja wyznaczania tras po krętych drogach pozwala zamienić każdą podróż w niezapomniane przeżycie. Oprócz dotychczasowego trybu wyznaczania tras na podstawie najkrótszego dystansu lub najkrótszego czasu dotarcia do celu, zūmo 390LM proponuje motocyklistom wyznaczanie trasy na podstawie poziomu atrakcyjności dla jednośladów.

Zaprojektowany dla motocyklistów
Duży dotykowy, kolorowy wyświetlacz 4,3” zamknięty jest w trwałej obudowie odpornej na działanie wody (IPX7), opary paliwa oraz promienie UV. Na ekranie zūmo 390LM, w czytelnym formacie, dostępne są  wszystkie potrzebne w czasie jazdy informacje. Obsługa urządzenia jest intuicyjna jak zmiana biegów, nawet gdy na dłoniach mamy rękawice.

Urządzenie zūmo 390LM jest wyposażone w funkcję TracBack, dzięki której można jechać w dowolne miejsce, a następnie nawigować tą samą trasą do miejsca startu. Asystent pasa ruchu z widokiem skrzyżowań podpowie, który pas ruchu trzeba zająć, aby skręcić we właściwym momencie, dzięki czemu możemy bez przeszkód delektować się jazdą bez obaw, że zgubimy drogę. Nawigacja zūmo 390LM oferuje również usługę bezterminowej aktualizacji map (dostępne wersje: Ameryka Płn., Europa) i bazy punktów użyteczności publicznej. Dzięki udoskonalonemu trybowi wyszukiwania POI, urządzenie zapamiętuje wpisywane rekordy, przyspieszając wyszukiwanie POI podczas kolejnych podróży.

Planuj i dziel się wrażeniami z podróży
Bezpłatne oprogramowanie BaseCamp umożliwi motocyklistom korzystającym zūmo 390LM wygodne zaplanowanie podróży z uwzględnieniem punktów szczególnych takich jak lokalne atrakcje, restauracje, noclegi, stacje benzynowe. Utworzony na domowym komputerze plan podróży można przesłać bezpośrednio do nawigacji i ruszać w drogę. Po powrocie z trasy oprogramowanie BaseCamp umożliwi udostępnienie naszej podróży znajomym i dzieleniem się wrażeniami.

Oparty na oprogramowaniu BaseCamp serwis Garmin Adventures oferuje bezpłatny, interaktywny sposób na rejestrowanie i udostępnianie swoich jazd. Korzystając z oprogramowania BaseCamp, można połączyć wykresy śladów, punkty, zdjęcia ze znacznikami geograficznymi, filmy w serwisie YouTube® i inne elementy w wirtualny zapis przygody, który można następnie udostępnić w sieci. Serwis Garmin Adventures umożliwia także ocenę swoich podróży, czytanie opinii i pobieranie tras udostępnionych przez innych motocyklistów.

Nowy zūmo 390LM dostępny jest w sprzedaży w sugerowanej cenie detalicznej 499€. Użytkownicy mają do wyboru dwie wersje urządzenia: z mapami Ameryki Płn. lub mapami Europy.”

Źródło: Garmin

Najnowsze

Debata Sejm Motocyklistom – będzie lepiej?

Sezon 2014 będzie rokiem motocyklisty, jest szansa na specjalny pas dla motocyklistów i poprawę warunków na drodze! Sejm zaprosił 21 listopada motocyklistów do wspólnej debaty!

Niedawno pisałyśmy materiał o tym, jak wpłynęły zmiany przepisów w zdawaniu na prawo jazdy na ubiegające się o ten dokument motocyklistki – czytaj tutaj. Byłyśmy ciekawe, czy ten problem zostanie poruszony na debacie. Nie został.

Debata zebrała przy jednym stole motocyklistów oraz władzę ustawodawczą. W spotkaniu udział wzięła  m.in. Fundacja Jednym Śladem, Fundacja Motoserce, Stowarzyszenie Stop Śmierci,  a także Polski Związek Motorowy, Zarząd Dróg Miejskich i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pojawiło się także Motocyklowe Ratownictwo Medyczne, Motopomocni oraz organizatorzy kampanii społecznej „Równi na drodze”. Inicjatorem spotkania był Pan Maciej Banaszak z Klubu Poselskiego Ruch Palikota.

Kobiety na motocyklach – ile nas jest? Statystyki przeczytasz tu.

Podsumowanie sezonu motocyklowego 2013
Pierwszą część spotkania stanowiło podsumowanie tegorocznego sezonu. Ze statystyk wynika, że liczba wypadków z udziałem motocyklistów zwiększyła się o 10% w stosunku do roku ubiegłego. Przekłada się to na realne liczby 240 wypadków ze skutkiem śmiertelnym i 1940 zdarzeń, w wyniku których uczestniczy zostali ranni.

Fot. Natalia Bułyk

Według  raportu za najczęstszą przyczynę wypadków motocyklowych uznaje się:

  1. Gwałtowane hamowanie
  2. Jazdę bez oświetlenia
  3. Jazdę po niewłaściwej stronie drogi
  4. Niedostosowanie prędkości do warunków jazdy
  5. Nieprawidłowe wyprzedzanie
  6. Stan techniczny pojazdu

Motocyklista ambasadorem zmian
W dyskusji poświęcono wiele uwagi sprawom związanym ze wsparciem akcji krwiodawstwa, zwiększaniem bezpieczeństwa na drodze oraz poprawie komfortu jazdy motocyklistom.  Jak podkreślała Pani poseł Beata Bublewicz, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oczekuje od motocyklistów, że sami staną się ambasadorami tych akcji. Pani poseł, od 13 lat zapalona miłośniczka enduro, zwróciła szczególną uwagę na aspekt pierwszej pomocy. Przeprowadzone sondaże wykazują, że polskie społeczeństwo boi się udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym i nie udzieliłoby jej będąc uczestnikiem wypadku. Pani poseł zwróciła się z prośbą do motocyklistów o działania zwiększające świadomość społeczeństwa i rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Akcja „Równi na drodze” oraz Motoserce
Podsumowano również przeprowadzone w tym roku akcje „Równi na drodze” oraz działania Fundacji Motoserce. Akcja Polskiego Związku Przemysłu Motorowego miała na celu zmianę wizerunku motocyklisty, uświadomienie społeczeństwu, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają równe prawa i są równi wobec siebie. Projekt został oceniony bardzo dobrze, również za granicą, gdzie nasi bałkańscy sąsiedzi zwrócili się z prośbą o wsparcie w przeprowadzeniu podobnej akcji na terenie swojego kraju. Fundacja Motoserce zebrała w tym roku 15 tyś litrów krwi w 84 miastach.

Fot. Natalia Bułyk

Podczas debaty opracowano pięć najważniejszych postulatów:

  1. Usunięcie błędów merytorycznych w ustawie dotyczącej szkolenia przyszłych motocyklistów, m.in. umożliwienie instruktażu zaczynając od mniejszych pojemności motocykla. W tej chwili na kursach rozpoczyna się jazdy na motocyklach 600ccm. To jak wskazywano podczas dyskusji stanowi niebezpieczeństwo dla kursantów.
  2. Ubezpieczenie motocykli sezonowo, ciekawy temat dający szansę na wyrejestrowanie motocykla w okresie poza sezonem i wprowadzenie opłat półrocznych.
  3. Zwiększenie nacisku na szkolenia świeżo upieczonych motocyklistów, co obniżyłoby koszty związane z wypadkami na drodze. Słowem inwestycja w środki przeciwdziałanie wypadkom, szkolenia podnoszące wiedzę i umiejętności kierowców, zamiast naprawiania często tragicznych skutków wypadku.
  4. Zwiększenie działań związanych z promowaniem akcji krwiodawstwa, w tym rozszerzenie działań umożliwiających gratyfikację dawców krwi i promowanie akcji  wśród społeczeństwa.
  5. Zmiana przepisów związana z dopuszczalną prędkością 45km/h mniejszych pojemności względem importowanych jednośladów, których prędkość to 50km/h. Zmusza to kupującego do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z przerejestrowaniem i zmianą samego pojazdu.

Testowe pasy dla motocyklistów
Poruszono również wątek  testowych pasów dla motocyklistów i należy wciąż mieć nadzieję, że temat powróci w sezonie 2014.

Motocyklowe karetki pogotowia
Szczególną uwagę zwrócono również na motocyklowe karetki, wprowadzenie medycznych patroli będziemy wymagało zmiany w ustawodawstwie, ponieważ jak podkreślały osoby z ramienia Ministerstwa Zdrowia przepisy jasno określają jakie wyposażenie powinien mieć ratownik medyczny. W tej chwili w Polsce mamy zaledwie kilka pojazdów pomocy medycznej, ale chociaż dojeżdżają pierwsze na miejsce wypadku, konieczna jest również interwencja karetki pogotowia. Zdecydowana większość osób zgodziła się z tym, że należy zadbać o to, aby ilość motocyklowych ratowników została zwiększona i zmieniono odpowiednie regulacje.

Fot. Natalia Bułyk

Rok Motocyklisty
Na koniec wspaniała dla motocyklistów informacja –  rok 2014 będzie Rokiem Motocyklisty. Możemy się spodziewać, że dotychczas nieświadomi zagrożeń pozostali uczestnicy ruchu będą bardziej niż do tej pory uświadamiani . Przewidziano kampanię promującą motocyklistów. Zatem już nie możemy się doczekać sezonu, by zobaczyć mentalną przemianę tych kierowców, którzy jeszcze nie do końca akceptują motocyklistów na drodze.

Pełna relacja z debaty do obejrzenia tutaj.

Najnowsze