
Actibump – inteligentne progi zwalniające
Pomysł aktywnego progu zwalniającego Actibump pochodzi ze Szwecji i świetnie się tam sprawdza. Jedziesz zbyt szybko? Wpadniesz w spowalniający dołek. Jedziesz przepisowo - drogę masz gładką jak stół!
Szwedzki Actibump kompletnie nie reaguje na pojazdy poruszające się z dozwoloną prędkością, a na piratów drogowych czeka pozioma przeszkoda, która opada kilka centymetrów w jezdnię tworząc zagłębienie.
System sterowany jest on-line. Administrator drogi może ustawić dozwoloną prędkość, ma też dostęp do statystyki czy zarządzania kalendarzem. Pojazdy uprzywilejowane nie aktywują progu, jeżeli zamontuje się w nich specjalne transpondery.
https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag
Tradycyjne, statyczne progi mają bardzo często niekorzystny wpływ na płynność ruchu drogowego, ruch pojazdów uprzywilejowanych oraz jakość warunków pracy zawodowych kierowców, a ponadto są przyczyną powstawania hałasu, wibracji podłoża itp. Actibump jest szeroko stosowany w Szwecji, a także testowany u naszych, czeskich sąsiadów. Czy aktywne systemy ograniczania prędkości przyjmą się na szeroką skalę?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
Wydaje się, że przesiadka na jednoślad w mieście to same korzyści - dowiedz się, czy ma to sens i czy jesteś na to gotowy. -
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
-
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Żaden próg zwalniający nie powinien być montowany przed przejściem dla pieszych. W sytuacji awaryjnego hamowania próg powoduje włączenie się systemu ABS i znaczące wydłużenie drogi hamowania. Pieszy na przejściu zostanie potrącony ze znacznie większą siłą. Najechanie na próg ze zbyt dużą prędkością może spowodować poważne uszkodzenia pojazdu i utratę kontroli nad nim.
Anonymous - 5 marca 2021
Na Litwie mają takie wydłużone progi z długim, niezbyt stromym najazdem i zjazdem. Przy przepisowej prędkości kąt jest tak dobrany, że zawieszenie amortyzuje to z łatwością, ale przy znacznym przekroczeniu masz wrażenie że wyskakujesz, a później zawieszenie dobija ale już na opadającym odcinku – jakby si wpadało w jakąś dziurę.
Anonymous - 5 marca 2021
Szwedzi to mają łeb 😀 A ogólnie z wynalazków drogowych ciekawi mniej jak rozwinie się pomysł na drogi z tworzywa sztucznego.