Actibump – inteligentne progi zwalniające
Pomysł aktywnego progu zwalniającego Actibump pochodzi ze Szwecji i świetnie się tam sprawdza. Jedziesz zbyt szybko? Wpadniesz w spowalniający dołek. Jedziesz przepisowo - drogę masz gładką jak stół!
Aktywne systemy ograniczania prędkości działają, jakby na zasadzie „karania winnego”, bo gdy pojazd porusza się zbyt szybko, w jezdni powstaje nierówność, dzięki której kierowca otrzymuje dyskomfortowy sygnał, informujący go o przekroczeniu dozwolonej prędkości.
Szwedzki Actibump kompletnie nie reaguje na pojazdy poruszające się z dozwoloną prędkością, a na piratów drogowych czeka pozioma przeszkoda, która opada kilka centymetrów w jezdnię tworząc zagłębienie.
System sterowany jest on-line. Administrator drogi może ustawić dozwoloną prędkość, ma też dostęp do statystyki czy zarządzania kalendarzem. Pojazdy uprzywilejowane nie aktywują progu, jeżeli zamontuje się w nich specjalne transpondery.
https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag
Tradycyjne, statyczne progi mają bardzo często niekorzystny wpływ na płynność ruchu drogowego, ruch pojazdów uprzywilejowanych oraz jakość warunków pracy zawodowych kierowców, a ponadto są przyczyną powstawania hałasu, wibracji podłoża itp. Actibump jest szeroko stosowany w Szwecji, a także testowany u naszych, czeskich sąsiadów. Czy aktywne systemy ograniczania prędkości przyjmą się na szeroką skalę?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Pamiętasz o nowych zasadach policyjnej kontroli? Kara to nawet 30 tys. zł
Policyjna kontrola drogowa to stres dla każdego kierowcy, ale można sobie z nim radzić. Na przykład znając procedurę takiej kontroli, dzięki czemu wiadomo jak się zachować, jak reagować na polecenia policjanta i jak bronić się przed bezpodstawnymi oskarżeniami. Odpowiednia wiedza uchroni nas także przed błędami podczas kontroli drogowej, które mogą być bardzo kosztowne. -
Największa kontrola kierowców od lat. Podczas GPR wszyscy będą obserwowani
-
Kierowca Bolta za dużo grał w GTA. Chciał wjechać swoim Priusem na BMW?
-
Minister mówi wprost – trzeba zakazać jazdy samochodami w weekendy
-
Alfa Romeo Milano zakazana! Przez włoski atak na Polaków będzie inny model
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Żaden próg zwalniający nie powinien być montowany przed przejściem dla pieszych. W sytuacji awaryjnego hamowania próg powoduje włączenie się systemu ABS i znaczące wydłużenie drogi hamowania. Pieszy na przejściu zostanie potrącony ze znacznie większą siłą. Najechanie na próg ze zbyt dużą prędkością może spowodować poważne uszkodzenia pojazdu i utratę kontroli nad nim.
Anonymous - 5 marca 2021
Na Litwie mają takie wydłużone progi z długim, niezbyt stromym najazdem i zjazdem. Przy przepisowej prędkości kąt jest tak dobrany, że zawieszenie amortyzuje to z łatwością, ale przy znacznym przekroczeniu masz wrażenie że wyskakujesz, a później zawieszenie dobija ale już na opadającym odcinku – jakby si wpadało w jakąś dziurę.
Anonymous - 5 marca 2021
Szwedzi to mają łeb 😀 A ogólnie z wynalazków drogowych ciekawi mniej jak rozwinie się pomysł na drogi z tworzywa sztucznego.