ABS i MSC zapobiegają wypadkom motocyklowym

Według badań układ ABS jest w stanie zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklistów ze skutkiem śmiertelnym i obrażeniami. Układ stabilizacji MSC może zminimalizować skutki dwóch trzecich wypadków motocyklowych na zakrętach, zawinionych przez motocyklistę.

Według statystyk, liczba śmiertelnych wypadków wśród motocyklistów w Niemczech zmalała o 13%, do 568 osób. Jedną z przyczyn poprawy bezpieczeństwa motocyklistów jest według ekspertów coraz powszechniejsze stosowanie układów ABS w motocyklach. ABS może zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklowych kończących się śmiercią lub obrażeniami.  Aktywny układ bezpieczeństwa zapobiega blokowaniu kół w czasie hamowania. Dzięki temu pełne hamowanie lub hamowanie na śliskiej nawierzchni jest znacznie bezpieczniejsze (analizy statystyk wypadkowych GIDAS – wspólnego projektU Federalnego Instytutu Badań Highway oraz Stowarzyszenia Badawczego Techniki Motoryzacyjnej). Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem będzie w przyszłości oferować układ stabilizacji toru jazdy MSC. System zaprojektowany przez firmę Bosch rejestruje kąt nachylenia motocykla i odpowiednio dopasowuje wspomaganie ABS i kontroli trakcji. Działanie takie jest pomocne zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów, ponieważ właśnie wtedy dochodzi do co drugiego wypadku ze skutkiem śmiertelnym.

Uład MSC
fot. Bosch

Skuteczna ochrona w sytuacjach krytycznych
W 2013 roku już 30% wyprodukowanych w Europie motocykli było wyposażonych w układ ABS. Układ MSC, jako światowa nowość, wszedł do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku, w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i Adventure R. MSC bazuje na układzie ABS z funkcją kompleksowego hamowania i dodatkowo posiada czujnik nachylenia motocykla. Czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie podczas hamowania i przyspieszania odpowiednio do kąta nachylenia maszyny. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia łagodne hamowanie przy wchodzeniu w zakręt, a także większą skuteczność hamowanie podczas jazdy na wprost. Analiza odchylenia od pionu i przyspieszenia wzdłużnego pozwala szybciej wykryć podnoszenie się przedniego lub tylnego koła; układ stabilizacji MSC może wówczas podjąć odpowiednie działania korygujące. Rozkład siły hamowania na przednie i tylne koło jest elastycznie dopasowywany do sytuacji, gwarantując optymalne i bezpieczne opóźnienie. Dalsze analizy danych GIDAS wskazują na to, że układ MSC może zniwelować negatywne skutki w dwóch trzecich wypadków motocyklowych na zakrętach, zawinionych przez motocyklistę.

Od ABS light do MSC – rozwiązania dla wszystkich klas motocykli
Na bazie jednego systemu modułowego Bosch oferuje rozwiązania dopasowane do wymagań poszczególnych motocykli wyposażonych w hydrauliczny układ hamulcowy. Niedrogim rozwiązaniem, dedykowanym zwłaszcza rynkom wschodzącym, takim jak Indie, jest wersja ABS 9 light, wspomagająca hamowanie przedniego koła. Wersja ABS 9 base chroni zarówno przednie, jak i tylne koło przed zablokowaniem. ABS 9 plus jest zaawansowanym układem dla motocykli dużej mocy. Układ jest skuteczny już w trakcie zwiększania ciśnienia przy hamowaniu awaryjnym, ponieważ przy pomocy dodatkowego czujnika ciśnienia wykrywa podnoszenie się tylnego koła i zapobiega przewróceniu się motocykla w przód. Najbardziej zaawansowana wersja układu ABS 9 enhanced oferuje dodatkowo funkcję eCBS. Skrót ten pochodzi od „electronic Combined Brake System“ (pol.: elektroniczny współzależny układ hamulcowy). Wystarczy, aby kierowca użył jednego z dwóch hamulców – przedniego lub tylnego – a układ ABS 9 enhanced automatycznie uruchamia drugi hamulec, dzięki czemu siła hamowania rozkłada się optymalnie na oba koła, bez dodatkowego działania ze strony kierowcy i bez obniżenia siły hamowania. Układ MSC, jako najbardziej kompleksowe rozwiązanie, bazuje na wersji ABS 9 enhan-ced i dodatkowo wykorzystuje czujniki nachylenia.

Pogoda znacząco podwyższa ryzyko wypadków śmiertelnych wśród motocyklistów
Oprócz techniki, na liczbę ofiar śmiertelnych wypadków motocyklowych, ma wpływ także czynnik pogodowy. Analizy porównawcze z kilku ostatnich lat pokazują, że przy pięknej pogodzie wyraźnie wzrasta ryzyko śmierci w wypadku motocyklowym. Szczególnie w kwietniu i maju następuje wzrost poważnych i śmiertelnych wypadków przy ładnej pogodzie w weekendy. Przy ciepłej i słonecznej aurze wielu motocyklistów wybiera się w pierwszą podróż w sezonie – brak wprawy po przerwie zimowej i nadmierna pewność siebie bywają zgubne. W pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku, w Badenii-Wirtembergii zginęło w wypadkach 37 motocyklistów, natomiast w analogicznym okresie 2012 roku, kiedy długo utrzymywała się zimowa aura, odnotowano 20 ofiar śmiertelnych. Układy ABS i MSC oferują wspomaganie w każdych warunkach pogodowych, a także przy zbyt szybkim wejściu w ostrzejszy zakręt, przy nagłym zajechaniu drogi przez włączający się do ruchu samochód oraz przy mokrej lub częściowo mokrej nawierzchni.

Od roku 2017 Unia Europejska wprowadza obowiązek stosowania ABS we wszystkich nowo produkowanych motocyklach
Tylko w Europie ginie w wypadkach drogowych około 5 000 motocyklistów rocznie. W 2013 roku UE wprowadziła obowiązek stosowania układu ABS dla motocykli z silnikami o pojemności skokowej powyżej 125 cm3. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 2017 roku dla wszystkich nowo produkowanych motocykli, a także dla motocykli z homologacją od roku 2016. Mniejsze pojazdy o pojemności skokowej powyżej 50 cm3 muszą być wyposażone w układ ABS lub w kompleksowy układ hamulcowy, który przy uruchomieniu jednego z hamulców, automatycznie włącza hamulec drugiego koła. W przypadku takiego układu nadal może jednak dochodzić do blokowania kół.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze