A co dla Ciebie znaczy „trzeżwo myśleć za kierownicą”? Już jutro Dzień Bezpiecznego Kierowcy!

25 lipca w Polsce obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Kierowcy. Data nie jest przypadkowa, ponieważ tego dnia wspominamy św. Krzysztofa, patrona wszystkich kierowców. To doskonała okazja, aby przypomnieć podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze w tym, jak pomagać rannym w wypadku oraz jak zachować się na przejeździe kolejowym.

Postępować odpowiedzialnie za kierownicą oraz dbać o bezpieczeństwo swoje i innych powinniśmy zawsze, nie tylko od święta. Niestety rutyna, niewiedza oraz brak ostrożności wciąż zbierają żniwo na polskich drogach. Według policyjnych statystyk w 2019 roku miało miejsce ponad 30 tys. wypadków i aż 455 tys. kolizji. Do najczęstszych błędów kierowców zaliczają się m.in. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami czy nieprawidłowe wyprzedzanie.

A co dla Ciebie znaczy

Postępować odpowiedzialnie za kierownicą oraz dbać o bezpieczeństwo swoje i innych powinniśmy zawsze, nie tylko od święta. Niestety rutyna, niewiedza oraz brak ostrożności wciąż zbierają żniwo na polskich drogach. Według policyjnych statystyk w 2019 roku miało miejsce ponad 30 tys. wypadków i aż 455 tys. kolizji. Do najczęstszych błędów kierowców zaliczają się m.in. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami czy nieprawidłowe wyprzedzanie.

A co dla Ciebie znaczy

Uczestnicy i świadkowie wypadku są często jedynymi osobami, które mogą uratować ciężko rannym życie. Niestety wielu z nas boi się udzielać pierwszej pomocy. Powinniśmy jednak spróbować, nawet jeśli nasza pomoc nie będzie tak skuteczna, jak wykwalifikowanego ratownika. W razie zatrzymania krążenia lub oddechu decydujące są pierwsze 4 minuty. Natychmiastowe podjęcie resuscytacji jeszcze przed zjawieniem się karetki, nawet trzykrotnie zwiększa szanse na przeżycie. Trzeba poprosić znajdujących się w pobliżu ludzi o wezwanie pogotowia ratunkowego oraz pomoc w zabezpieczeniu miejsca wypadku np. poprzez wystawienie trójkątów ostrzegawczych czy w opiece nad poszkodowanymi. W sytuacji, gdy nie zauważymy wycieku paliwa ani żadnych innych zagrożeń, a poszkodowany oddycha oraz można nawiązać z nim kontakt, należy zatamować ewentualne krwawienie i poczekać na służby. W razie zagrożenia pożarem lub gdy ofiara jest nieprzytomna, należy wyciągnąć ją z rozbitego samochodu, starając się podtrzymywać głowę w jednej pozycji. Następnie powinniśmy ułożyć poszkodowanego na twardym i równym podłożu oraz udrożnić drogi oddechowe. Jeśli to konieczne trzeba przeprowadzić masaż serca i sztuczne oddychanie w stosunku 30:2. – powiedział Marcin Borkowski, ratownik medyczny i ambasador kampanii „Trzeźwo myślę”.

Szczególnie niebezpieczne są przejazdy kolejowe. Od początku roku w takich miejscach odnotowano już 85 wypadków i kolizji. Powinniśmy pamiętać, że pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Bardzo ryzykowne jest wjeżdżanie na przejazd, gdy rogatka nie jest w pełni podniesiona lub wciąż miga czerwone światło, ponieważ może nadjechać kolejny pociąg. Pod żadnym pozorem nie wolno omijać opuszczonych rogatek. Widząc tory, nawet z pozoru nieużywane, powinniśmy zachować ostrożność. Zbliżając się do przejazdu, nawet strzeżonego, warto zawsze stosować zasadę ograniczonego zaufania i uważnie się rozejrzeć. Istotne jest również stosowanie się do znaku STOP, który bezwzględnie oznacza konieczność całkowitego zatrzymania pojazdu. W razie spowolnienia w ruchu lub korka nigdy nie powinniśmy wjeżdżać na przejazd kolejowy, jeśli nie ma dla nas miejsca po stronie zjazdu. W każdej chwili może rozpocząć się opuszczanie rogatek, co grozi uwięzieniem samochodu na torach. Co zrobić, kiedy tak się stanie? Widząc zbliżający się pociąg, należy wyłamać rogatki, aby jak najszybciej usunąć auto z przejazdu kolejowego lub opuścić pojazd. W przypadku, gdy nie ma bezpośredniego zagrożenia, trzeba poinformować o zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, korzystając z numerów alarmowych umieszczonych na Żółtej Naklejce PLK. Można ją znaleźć na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja.

A co dla Ciebie znaczy

O czym powinien pamiętać każdy kierowca?
Wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze można uniknąć. Wystarczy, że zachowamy ostrożność oraz będziemy stosować się do przepisów ruchu drogowego. Zawsze należy przestrzegać limitów prędkości oraz dostosowywać swoje zachowanie do panujących warunków. Wszyscy obecni w samochodzie powinni zapinać pasy bezpieczeństwa, dzieci natomiast muszą podróżować w dostosowanych do wagi i wzrostu fotelikach. Nie wolno wsiadać za kierownicę po spożyciu alkoholu.

Lepiej zrezygnować z napojów wysokoprocentowych nawet dzień przed podróżą. Kierowca musi być wypoczęty i trzeźwy. Błędne jest przekonanie, że podczas upału szybciej pozbywamy się alkoholu z organizmu. Wręcz przeciwnie pocenie się powoduje utratę mikroelementów takich jak potas, sód czy magnes, a więc składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego. Ich niedobór może spowodować zaburzenia układu krążenia. Do całkowitego wytrzeźwienia potrzeba więc czasu, ponieważ większość alkoholu jest neutralizowana przez wątrobę. Ważne jest również rozsądne planowanie podróży, organizowanie regeneracyjnych postojów, podczas których kierowca powinien wysiąść z auta, poruszać się i koniecznie nawodnić organizm. Pamiętajmy, że prowadzenie samochodu to wysiłek dla organizmu. – dodaje Marcin Borkowski, ratownik medyczny.

A co dla Ciebie znaczy

Najnowsze

BMW X7 Edition Dark Shadow – powstanie tylko 500 sztuk w wersji limitowanej

Najbardziej charakterystyczną cechą tej edycji jest metalizowany lakier specjalny BMW Individual w kolorze mroźnym szarym arktycznym. BMW X7 Edition Dark Shadow będzie produkowane od sierpnia 2020 roku w amerykańskim zakładzie BMW w Spartanburgu w limitowanej edycji rzędu około 500 sztuk.

Uzupełnieniem wyrazistego lakieru BMW X7 Edition Dark Shadow są błyszczące elementy BMW Individual Shadow Line o rozszerzonym zakresie.

Oprócz obramowań szyb bocznych, maskownic słupka B i C oraz podstaw lusterek zewnętrznych także obramowanie i grill atrapy chłodnicy BMW, skrzela i końcówki rur wydechowych układu wydechowego są utrzymane w kolorze czarnego chromu.

BMW X7 Edition Dark Shadow - powstanie tylko 500 sztuk w wersji limitowanej

Kolejną cechą BMW X7 Edition Dark Shadow są 22-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w stylistyce V Spoke w matowym kolorze Jet Black z ogumieniem mieszanym.

BMW X7 Edition Dark Shadow - powstanie tylko 500 sztuk w wersji limitowanej

Górna część deski rozdzielczej, podobnie jak podłokietniki drzwi, pokryta jest skórą Nappa w kolorze granatu nocy. W dolnej części deski rozdzielczej oraz na tylnych stronach przednich siedzeń zastosowano czarną skórę Merino. Listwy ozdobne BMW Individual w wersji z czarnego drewna szlachetnego Fineline z aluminiowymi wstawkami.

BMW X7 Edition Dark Shadow - powstanie tylko 500 sztuk w wersji limitowanej

Oprócz wersji w metalizowanym kolorze mroźnym szarym arktycznym, dostępnej wyłącznie dla BMW X7 Edition Dark Shadow, od sierpnia 2020 r. w zakładzie BMW w Spartanburgu stosowane będą w procesie produkcji kolejne lakiery specjalne BMW Individual. Oznacza to, że dla modeli BMW X7, BMW X6 i BMW X5 oferowane będą w przyszłości także wyjątkowo wysokiej jakości warianty kolorystyczne Urban Green niemetalizowany oraz Grigio Telesto metalizowany.

BMW X7 Edition Dark Shadow - powstanie tylko 500 sztuk w wersji limitowanej

Najnowsze

Exotic Rage, czyli superszybkie sportowe auta z wielkim sercem do pomocy

Superszybkie sportowe auta z wielkim sercem do pomocy, tak w telegraficznym skrócie można opisać zaangażowanie uczestników Exotic Rage w pomoc najbardziej potrzebującym. Ponad sto wartościowych prezentów skompletowanych podczas tegorocznej edycji Exotic Rage zostało przekazanych na akcję „Adoptuj Urodziny”.

Partnerzy i uczestnicy tegorocznej edycji Exotic Rage, w tym Marcelina Zawadzka, Antoni Królikowski i Piotr Stramowski wzięli udział w akcji „Adoptuj Urodziny” organizowanej przez Domy Dzieci w Pęcherach koło Piaseczna. Autorska inicjatywa realizowana przez Centrum Administracyjne Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych to program w całości oparty na pomocy osób z zewnątrz, gotowych sprawić radość dzieciom w dniu ich urodzin.

Exotic Rage, czyli superszybkie sportowe auta z wielkim sercem do pomocy

Jesteśmy przyjaciółmi i pasjonatami egzotycznych samochodów, którzy tak samo jak benzynę, pomoc mają we krwi.  W tym roku jednym z zadań przygotowanych dla uczestników była tajemnicza wizyta w centrum handlowym i realizacja zakupów na stoisku naszego partnera. W zależności od finalnej wartości zakupów uczestnicy zdobywali dodatkowe punkty. Rywalizacja była zacięta, a cel akcji pozostawał tajemnicą, aż do Wielkiego Finału w Poznaniu. – mówi Przemek Waszczuk organizator Exotic Rage i właściciel Exotic Car Club Poland.

Exotic Rage, czyli superszybkie sportowe auta z wielkim sercem do pomocy

Dzięki hojności i zaangażowaniu wszystkich załóg udało się zgromadzić imponującą ilość wartościowych prezentów, które zostały oficjalnie przekazane na potrzeby akcji „Adoptuj Urodziny” organizowanej przez Domy Dzieci w Pęcherach.

Jeszcze nigdy nasza akcja nie została zasilona tak solidnie. Dzięki uczestnikom Exotic Rage, możemy obdarować dzieci, które będą świętować urodziny w nadchodzących miesiącach. Mamy upragnione prezenty zarówno dla małych i dużych, od ukochanej przez dzieciaki kredy do tworzenia obrazów na kostce przed domami, poprzez gry planszowe i klocki – do obowiązkowej u „starszaków” elektroniki, będącej zwykle poza naszym zasięgiem finansowym, a przecież bardzo ważnej – oznaczającej: jestem jak wszyscy, nie jestem gorszy. Jestem bardzo wdzięczna za pomoc i odwiedziny, które sprawiły naszym podopiecznym wiele radości. – mówi Aneta Piliszek, Dyrektor Domów Dzieci w Pęcherach.

Exotic Rage, czyli superszybkie sportowe auta z wielkim sercem do pomocy

Exotic Rage to największa impreza motoryzacyjno-lifestylowa w Polsce. Organizowana od 2007 roku, szybko zyskała status najbardziej wyczekiwanego wydarzenia towarzyskiego wśród miłośników motoryzacji premium. Co roku na Exotic Rage bawią się ludzie biznesu, sportu, kultury i showbiznesu. W tym roku za sterami najlepszych aut sportowych klasy premium zobaczyliśmy: Marcelinę Zawadzką, Piotra Stramowskiego, Antoniego Królikowskiego i Jerzego Dziewulskiego.

Najnowsze

Z ostatniej chwili: Pożar w salonie Forda w Mysłowicach!

Dziś w Mysłowicach doszło do pożaru dachu w salonie samochodowym Forda przy ulicy Bończyka. Powodem były najprawdopodobniej prace dekarskie.

Dzisiaj po godzinie 10 doszło do pożaru dachu w salonie samochodowym przy ulicy Bończyka. Powodem były najprawdopodobniej prace dekarskie. Wciąż są prowadzone działania gaśnicze w obiekcie. W związku z tym ruch na fragmencie ulicy Bończyka jest wstrzymany w obu kierunkach. Policja kieruje samochody do objazdu.

W zakładzie w momencie zapłonu było 15 pracowników, którzy ewakuowali się przed naszym przybyciem. Na szczęście nic się nikomu nie stało – mówi Wojciech Chojnowski, oficer prasowy mysłowickiej komendy straży pożarnej.

Najnowsze

Goodc

Paddie Naismith: aktorka kochająca wyścigi

Eirane Naismith, znana jako Paddie, nigdy nie oczekiwała od mężczyzn taryfy ulgowej. Była przekonana, że współczesna dziewczyna ma tyle samo wytrzymałości, co współczesny mężczyzna. Brała udział w rajdach, długodystansowych próbach i wyścigach torowych. Wśród wielu samochodów, jakimi jeździła był między innymi Hillman Minx, Avon Standard oraz MG Lagonda.

Paddie Naismith była aktorką, która kochała wyścigi. Od 1928 roku występowała zarówno w małych, jak i głównych rolach w brytyjskich filmach fabularnych oraz w różnych popularnych produkcjach scenicznych.

Gdy stała się częścią świata sportów motorowych, środowisko postanowiło wykorzystać umiejętności aktorskie Naismith. Często była poszukiwana jako promocyjna hostessa lub rzeczniczka. Paddie przemawiała między innymi na spotkaniu Standard Car Club w 1933 roku w Southsea, gdzie wychwalała zalety rajdów samochodowych. Wcześniej była twarzą gaśnic Nu Swift i podróżowała po Wielkiej Brytanii, demonstrując ich produkty, gasząc płonące samochody.

Zanim Paddie Naismith wystartowała w swoim pierwszym wyścigu, brała udział w kilku próbach organizowanych przez Kobiecy Związek Motoryzacyjny i Sportowy. Była jedną z 54 zawodniczek w pierwszym „tylko dla kobiet” wyścigu samochodowym i motocyklowym London-Exeter Trial i chociaż traktowała to wyzwanie bardzo poważnie, to z tyłu swojego Ballota miała bar koktajlowy, spray zapachowy schowany w bukiecie róż oraz składane łóżko.

Paddie Naismith nigdy nie oczekiwała od mężczyzn taryfy ulgowej. W czerwcu 1930 roku powiedziała:

Jestem przekonana, że współczesna dziewczyna ma tyle samo wytrzymałości, co współczesny mężczyzna.

Poważną karierę wyścigową Naismith rozpoczęła w 1931 roku, będąc częścią ekipy Barbary Cartland w wyścigu przygotowawczym Brooklands Society Ladies’ Handicap.

W tym samym roku w Ulster Rally prowadziła Avon Standard o mocy 8 KM. Paddie sama przejechała całe 500 mil i wygrała swoją klasę.

W następnym roku Paddie Naismith, po udanym debiucie w Cartland, wygrała bona fide Ladies' Handicap w Brooklands. Do zawodów zgłosiło się dziesięć uczestniczek, w tym Fay Taylour i Elsie Wisdom. Naismith jechała Salmsonem i przekroczyła linię mety 20 metrów przed Fay Taylour.

Przeczytaj też: Elsie „Bill” Wisdom: udowodniła mężczyznom, że się mylą

W 1934 roku Paddie była trzecia w dwóch wyjątkowo wymagających wyścigach Long Handicap. Były to BARC First Long Handicap w lipcu i First Kingston Junior Long Handicap w październiku. Samochodem, którym się wtedy ścigała był doładowany Salmson, należący do jej kochanka Sir Derwenta Hall-Caine’a. Te dwa wyścigi były też jej ostatnimi występami w Brooklands, po tym jak otrzymała grzywnę i została wykluczona z wyścigu za przejazd przez linie wyznaczające krawędzi toru.

Między występami na torze, Paddie Naismith ścigała się w rajdach. W 1932 roku wzięła udział w Rajdzie RAC. Omal go nie ukończyła, uderzając w słup telegraficzny na oblodzonym odcinku drogi. Nie zniechęciła się jednak i przejechała ponad sto mil uszkodzonym samochodem, zanim zorganizowała z dnia na dzień naprawę i wróciła do rajdu.

Paddie Naismith: aktorka kochająca wyścigi

Przeczytaj też: Pat Moss: kariera w cieniu brata

Pomiędzy wyczynami w wyścigach Paddie Naismith znalazła również czas na zdobycie licencji pilota. Z czasem lotnictwo coraz bardziej ją angażowało. Punktem kulminacyjnym jej kariery lotniczki był lot do Australii w 1934 roku w ramach Centenary Air Race. Oprócz pilotowania własnych samolotów, latała również zawodowo jako stewardessa.

W 1942 roku przeprowadziła się razem z mężem, Johnem Towersem Mynorem do Ameryki.

Paddie Naismith zmarła w 1963 roku, prawdopodobnie w wieku 60 lat, chociaż nie jest to pewne, ponieważ często twierdziła, że jest młodsza niż była w rzeczywistości.

Najnowsze