85% samochodów sprowadzanych do Polski może mieć cofnięty licznik

Średni przebieg samochodów zarejestrowanych w Polsce wynosi prawie 190 tys. km. Faktyczny przebieg aut może być jednak inny. Z danych Związku Dealerów Samochodów wynika bowiem, że aż 65-85% pojazdów sprowadzanych do Polskie z zagranicy może mieć „przekręcony licznik”.

W 2018 r. Polacy zarejestrowali 1 003 290 używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. Zgodnie z danymi Związku Dealerów Samochodów nawet ¾ z nich mogło mieć zmanipulowany licznik przebiegu. Eksperci serwisu rankomat.pl sprawdzili, jaki jest średni przebieg pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju oraz jak kształtują się ceny ubezpieczenia OC ze względu na deklarowany przebieg auta.

Przebieg samochodów w Polsce
Z kalkulacji użytkowników rankomat.pl przeprowadzonych w 2018 r. wynika, że średni przebieg aut w Polsce wynosi 189 716 km. Właściciele aut z deklarowanym najmniejszym przebiegiem zamieszkują Warszawę, Kraków i Poznań. Pojazdy z największym przebiegiem posiadają kierowcy z Gorzowa Wielkopolskiego.

Na przebieg pojazdu znaczący wpływ ma oczywiście rok produkcji aut, a jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA średni wiek pojazdów zarejestrowanych w Polsce wynosi aż 13 lat.

Choć auta w Polsce nie są najnowsze, to w stosunku do roku 2017 i tak nastąpiła znacząca poprawa. Jeszcze do niedawna Polacy jeździli 17-letnimi autami, których statystyczny przebieg wynosi już ponad 220 tys. km.

Przekręcanie liczników będzie karane
Cofnięte liczniki to problem w całej Unii Europejskiej. Z informacji AAA Auto wynika, że Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. W Polsce 15 marca br. sejm przyjął ustawę, która zakłada karę nawet do 5 lat pozbawienia wolności za zmianę wskazań licznika w samochodzie. Nowe przepisy mają składać się z części administracyjnej i karnej. W związku z tymi zmianami w Kodeksie Karnym pojawi się całkiem nowy typ przestępstwa (art. 306a Kodeksu Karnego). Ustawa musi jeszcze zostać zatwierdzona przez Senat i podpisana przez Prezydenta. Obowiązywać zacznie 14 dni po jej opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.

Przebieg samochodu a cena OC
Na cenę ubezpieczenia OC wpływ ma wiele czynników związanych z samym kierowcą np. wiek, miejsce zamieszkania, czy stan cywilny, ale także z jego samochodem. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe podczas kalkulacji składki biorą pod uwagę pojemność silnika i rok produkcji auta. Wiek pojazdu ma wpływ na jego przebieg więc on także może mieć odzwierciedlenie w ostatecznej cenie obowiązkowej polisy.

W 2018 r. najmniej za ubezpieczenie OC płacili właściciele aut o najmniejszym przebiegu (max. 60 tys. km). Posiadacze pojazdów o przebiegu powyżej 250 tys. km musieli liczyć się z najwyższymi składkami. Cena polisy w ich przypadku była o 30% wyższa niż dla właścicieli samochodów o małym przebiegu.

Najnowsze

Rusza sezon na motocykle. Do łask wracają mocniejsze maszyny

Tegoroczny sezon motocyklowy zaczyna się wyjątkowo optymistycznie. Na starcie 2019 roku w Polsce zarejestrowano ponad 60 proc. więcej jednośladów, niż 12 miesięcy wcześniej.

Motorowery i motory są coraz popularniejsze w wielkich miastach, gdzie pozwalają unikać korków i problemów z parkowaniem. Po okresie mody na najmniejsze jednostki, o pojemności silnika do 50 cm3, na które nie wymagane jest prawo jazdy, w tym roku kierowcy inwestują przede wszystkim w mocne maszyny. Coraz łatwiej jest o kredyt lub leasing na taki środek lokomocji.

W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. zarejestrowano w Polsce łącznie ponad 2,5 tys. jednośladów. To aż 64,4 proc. więcej, niż w tym samym czasie rok wcześniej. Tylko w lutym zarejestrowano ich aż 1 696 szt. – 90 proc. więcej, niż w lutym 2018 r.

Te dane stanowią bardzo dobry prognostyk dla całego rynku. Tym lepszy, że pochodzą z okresu zimowego, który nie jest najlepszym czasem dla motocykli. Sezon właśnie rusza. Wraz z jego nastaniem rośnie zainteresowanie nowymi maszynami. To dobra wiadomość, bo jak pokazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego[1] średni wiek motocykla na polskej drodze to prawie 17 lat. Dla porównania, średni wiek samochodu wynosi 13 lat.

Sposób na zatłoczone ulice
Dla wielu miłosników tej grupy pojazdów, motocykl czy skuter ma ważny wymiar społeczny. Własny jednoślad to hobby. Pozwala na poznanie ciekawych ludzi i atrakcyjne podróże. Rośnie jednak też grupa użytkowników, którzy traktują taki pojazd jako bardzo praktyczne rozwiązanie codziennych problemów.

Wielu mieszkańców dużych miast zgodzi się, że posiadanie jednośladu ma mnóstwo zalet. Na motocyklu lub skuterze można znacznie szybciej się przemieszczać. Nie chodzi tu o prędkości tych pojazdów, ale ich zwinność. Motocyklem łatwiej przecisnąć się w korku albo znaleźć miejsce parkingowe – nawet na bardzo ciasnej ulicy.

Nie bez znaczenia są też koszty eksploatacji. Motocykl czy skuter o małej pojemności, jest nieporównywalnie tańszy w utrzymaniu, od nawet najmniejszego samochodu. Popularne 125-ki spalają w okolicach 3 l/100 km. Mniej kosztuje też ubezpieczenie. Weźmy np. popularną miejską Skodę Citigo. Najtańsze ubezpieczenie OC, jakie udało nam się znaleźć dla kierowcy, będącego 35-letnim mężczyzną, kosztowało 440 zł rocznie. W przypadku niewielkiego motocykla marki Romet, analogiczne ubezpieczenie można znaleźć za niewiele ponad 200 zł.

Ile w Polsce jest motocykli?
System CEPiK, w którym są rejestrowane wszystkie pojazdy pokazuje, że w  naszym kraju jest prawie 1,4 mln motocykli i 1,3 mln motorowerów. Aktywnych pojazdów, czyli takich, które mają obowiązkowe ubezpieczenie OC jest w sumie półtora miliona.

– W miastach motocykl to dziś dla wielu sposób na uniknięcie niedogodności związanych z dużym ruchem – mówi Monika Kasprzyk z Santander Consumer Banku, który od wielu lat oferuje Polakom finansowanie zakupów motocykli. – Z jednosladów korzysta coraz większa grupa pracowników, którzy traktują je jako wygodny sposób dojazdu do pracy. Zainteresowanie  tych klientów ma szansę przekładać się na wzrost rynku. Nawet, jeśli nie jesteśmy jeszcze w punkcie zwrotnym, jeśli chodzi o liczbę motocykli rejestrowanych w kraju, to dane sprzedażowe wskazujące na rosnącą popularność nowych maszyn, pozwalają mieć nadzieję na wzrost wartości rynku sprzedaży jednośladów – dodaje.

Jak podkreśla ekspertka Santander Consumer Banku, coraz częściej na motocykle decyzują się przedsiębiorcy o czym świadczy zainteresowanie leasingiem tych maszyn. Z jednej strony skracają czas dojazdu do pracy czy na spotkania z kontrahentami. Z drugiej, realizują przy okazji załatwiania spraw biznesowych swoje hobby.

Mocny styczeń i luty zwiastują, że 2019 rok i następne lata mogą być dla rynku wyjątkowo dobre. Szczególnie, że wielu właścicieli chce odmładzać swoje jednoślady. Średni wiek motocykla to 17,9 lat dla pojazdu posiadającego polisę OC oraz prawie 37 lat, jeśli weźmy pod uwagę również te, które nie mają obowiązkowego ubezpieczenia. Dla porównania w przypadku samochodów jest to odpowiednio 13,7 oraz 28 lat.

– Motocykle to dla wielu prawdziwa namiętność. W Sandander Consumer Bank pomogliśmy już wielu osobom zrealizowac ich marzenie o własnym jednośladzie. Z roku na rok jesteśmy w stanie oferować finansowanie na te maszyny, ograniczając niezbędne formlaności do minimum. Dziś kredyt na motor można wziąć bez wychodzenia z domu – mówi Monika Kasprzyk.

Najnowsze

Motocykliści w LED-strojach

Każdy motocyklista zdaje sobie sprawę, jak ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy jest posiadanie odpowiedniego stroju. Na nowy sezon firma Osram we współpracy z producentem odzieży specjalistycznej Held przygotowała ciekawe rozwiązanie - świecące moduły LED wszywane w kombinezony, kurtki i kamizelki dla motocyklistów.

Celem współpracy firmy HELD i OSRAM jest zapewnienie miłośnikom jednośladów lepszej widoczności na drodze. Najnowsza kolekcja odzieży motocyklowej wyposażona jest w moduły świetlne LED, dzięki czemu wielbiciele dwóch kółek mają większe poczucie bezpieczeństwa nie tylko podczas jazdy w nocy, lecz także we mgle i w innych trudnych warunkach atmosferycznych.

Integracja oświetlenia z odzieżą motocyklową to nowy sposób na poprawienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – mówi Stefan Hofmann, szef działu Smart Textile Illumination w OSRAM. Razem z firmą HELD opracowaliśmy skuteczne rozwiązanie, które na pewno przypadnie do gustu wszystkim motocyklistom.

Na początek sezonu firma HELD wprowadza na rynek dwie kurtki motocyklowe i kamizelkę, które można samodzielnie wyposażyć w aktywnie podświetlane moduły LED firmy OSRAM. Odzież ze zintegrowanym oświetleniem zapewnia aktywną ochronę bez potrzeby korzystania ze światła padającego z reflektorów pojazdu lub lamp ulicznych, co jest niezbędne w przypadku pasków odblaskowych. Moduły świetlne LED zostały specjalnie zaprojektowane w taki sposób, by łatwo je włączyć, jeszcze zanim motocyklista wyruszy w drogę. Nie ma przy tym potrzeby stosowania ustawień ręcznych. Paski świetlne zapewniają aż do siedmiu godzin aktywnego oświetlenia w trybie ciągłym (z akumulatorem 4000 mAh), a moduły LED emitują białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu. Motocyklista może szybko i łatwo zintegrować punkty świetlne w ubraniu, a akumulator bez problemu doładować przez port USB.

Tekstylia wyposażone w efekty świetlne to projekt rozwijany w Niemczech już od kilku lat. Polski oddział firmy jest otwarty na nawiązanie współpracy z lokalną firmą odzieżową gotową na wprowadzenie modułów LED do swoich kolekcji. W bliskiej przyszłości OSRAM planuje połączyć moduły świetlne z czujnikami, co pozwoli na kontrolowanie różnych funkcji za pomocą aplikacji. Prawdopodobne jest wprowadzenie rozwiązania, które umożliwi automatyczne uruchomienie alarmowego połączenia telefonicznego w razie wypadku.

Najnowsze

Janusz Kulig patronem ronda w Gdowie

W harmonogram Platinum 3. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza została wpleciona ważną uroczystość.

W sobotę 6 kwietnia o godz. 12 podczas 1. sekcji 1. etapu rajdu nastąpi nadanie imienia Janusza Kuliga dla ronda drogi wojewódzkiej 966, położonego po południowej stronie Gdowa. W tym czasie załogi będą kolejno przejeżdżać przez rondo, wykonywać jedno dodatkowe okrążenie i udawać się na oddalony o kilometr start do OS1 Podolany-Łapanów. Ceremonię będzie na żywo transmitować Radio Kraków. Imponującą scenografię w postaci okazałych okolicznościowych flag z wizerunkiem Janusza Kuliga (każda ma 3,5 m wysokości) zaprojektowała na tę okazję krakowska firma RallyWear.pl, wytwórca odzieży dla motorsportu. Ta sama firma przygotowała również dla miłośników sportu samochodowego specjalną kolekcję odzieży, poświęconej niezapomnianemu Januszowi Kuligowi; oficjalne stoisko RallyWear.pl będzie działać podczas trwania Memoriału w parku serwisowym na dawnym dworcu autobusowym w Wieliczce.

Dzień wcześniej, w piątek 5 kwietnia, z myślą o młodzieży i seniorach w Gminnej Hali Sportowej w Gdowie w powiecie wielickim odbędzie się Dzień Bezpieczeństwa. Wsparciem dla Gminy Gdów w tym przedsięwzięciu służą Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Krakowie, Komenda Wojewódzka Policji, Centrum Inicjatyw BRD oraz Radio Kraków i popularna audycja Radiostrada. Początek o godz. 10, a w programie specjalne sekwencje poświęcone bezpieczeństwu dzieci i młodzieży oraz bezpieczeństwu seniorów. Będzie też pokaz samochodów historycznych. W intencji władz gminy Gdów rozbudzenie wśród młodzieży motoryzacyjnych pasji będzie sprzyjać poprawie bezpieczeństwa na drogach, ale także pomoże w procesach wychowawczych. No i warto zachęcić wszystkich mieszkańców Gdowa i okolic do gorącego i serdecznego kibicowania uczestnikom PLATINUM 3. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza, rozgrywanego na drogach powiatu wielickiego.

Najnowsze

Powstało Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych

Środowisko dziennikarzy motoryzacyjnych się jednoczy. Z dniem 28 marca 2019 r. działalność rozpoczęło Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych (PSDM) z siedzibą w Warszawie.

Statutowym celem PSDM jest wsparcie i ochrona członków, eksperckie publikacje, podnoszenie jakości i rzetelności treści, aktywne wspieranie wszelkich inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i poziomu wiedzy i umiejętności kierowców, współpraca z władzami na każdym szczeblu w celu poprawy jakości infrastruktury drogowej, także na drodze szeroko pojętych audytów, szkoleń, symulacji, etc. oraz działania proekologiczne – w oparciu o wiedzę naukową i ekspercką, a nie lobbystów i grup interesu oraz wsparcie dla start-up’ów sektora automotive.

Członkami Stowarzyszenia mogą zostać dziennikarze, publicyści, fotografowie i fotoreporterzy, redaktorzy, vlogerzy, blogerzy, komentatorzy oraz operatorzy reprezentujący właściwie wszystkie rodzaje mediów zajmujących się motoryzacją.

Stowarzyszenie działa w oparciu o Statut za pośrednictwem Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej w ramach prawa Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej, w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi i krajowymi, organizacjami producenckimi, a także organizacjami proekologicznymi kierującymi się wiedzą naukową.

Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych jest niezależne od organizacji politycznych, administracyjnych i innych poza powiązaniami prawnymi wynikającymi ze Statutu. Jest także całkowicie niezależne od producentów samochodów, nie ma też żadnych powiązań organizacyjnych lub finansowych mogących wpływać na treści i wartości prezentowane przez Członków inaczej niż poprzez udokumentowane dane poparte wiedzą fachową.

PSDM powołało również Plebiscyt „Samochód roku na polskim rynku”, który będzie pierwszym niezależnym konkursem motoryzacyjnym, zaś jurorami będą wszyscy Członkowie, posiadając w każdej kategorii 1 głos. W ramach plebiscytu przewidziano również nagrody w kategorii: „najlepszy jednoślad”, ,„osobowość świata motoryzacji”, „najlepsze biuro PR”, „moto-sportowiec roku” oraz „najlepszy dziennikarz”.

Obecnie siedzibą tymczasową stowarzyszenia jest przestrzeń BOBO Coworking, przy ulicy Prostej 70 w Warszawie (bobowork.pl), którą właściciele użyczyli na potrzeby PSDM. Partnerem PSDM jest Poznań Motor Show organizowane  przez Grupę MTP na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

W skład zarządu na 3-letnią kadencję zostali wybrani: (kolejność alfabetyczna): Leszek Cieloch („Business Journal”), Wojciech Drzewiecki („IBRM Samar”), Rafał Jemielita („TVN Turbo”, „Playboy”), Maciej Pertyński („Pertyn ględzi”) oraz Piotr Wielgus („Menedżer Floty”). W skład komisji rewizyjnej wchodzą: Przewodnicząca Danuta Walewska („Dziennik Rzeczpospolita”), Tomasz Gorazdowski („Program 3 PR”) oraz Zbigniew Juchniewicz („Automaniacy.tv”).

Najnowsze