Edyta Wrucha

618 motocyklistek i dwa rekordy Guinnessa pobite!

16 sierpnia w Londynie zostały pobite dwa rekordy Guinnessa: na największy zlot motocyklistek i największą, żeńską paradę motocyklową!

{{ tn(9853) left }}Pod The Ace Cafe w Londynie przyjechały setki motocyklistek, by uczestniczyć w największym, żeńskim zlocie w historii. Naliczono ich 618 i jest to kilkukrotne pobicie poprzedniego rekordu, który należał do Australii, gdzie pojawiło się 221 motocyklistek.

Dodatkowo w paradzie ulicami miasta wzięła udział rekordowa ilość 251 motocykli, które prowadził tylko i wyłącznie kobiety. Najstarsza motocyklistka zlotu miała 73 lata, a najmłodsza jedynie 10!

– Co za dzień! Jesteśmy bardzo dumne z tego, co dzisiaj osiągnęliśmy – dwa rekordy świata, dużo rozdanych smakołyków i pieniędzy zebranych na cele charytatywne. Mnóstwo nowych przyjaciół, niesamowita atmosfera i pozytywna energia przez cały dzień. Podziękowania dla wszystkich pań, które podróżowały z bliska i z daleka, aby wspierać to wydarzenie. Specjalne podziękowania dla wszystkich hojnych sponsorów i wolontariuszek, pracujących przy organizacji– mówiła organizatorka Sherrie Wolf.

Imprezę zorganizowało stowarzyszenie Dorchester & West Dorset Advanced Motorcyclists (DWDAM), a celem spotkania uzmysłowienie producentom, że motocyklistek jest coraz więcej, a często są przez nich dyskryminowane.

Organizatorki: Sherrie Woolf i Nimisha Patel podziękowały wszystkim motocyklistkom i już rozważają poprowadzenie podobnych zlotów w innych częściach Wielkiej Brytanii.

Najnowsze

Benzyna za mniej niż 4,80 zł za litr ?

Zdaniem analityków już wkrótce na polskich stacjach paliwowych za litr benzyny zapłacimy mniej niż 4,80 zł. Spodziewana obniżka cen to wynik lipcowej decyzji o zniesieniu sankcji gospodarczych nałożonych w 2012 roku na Iran i zgłoszeniu gotowości tego państwa do zwiększenia sprzedaży ropy do miliona baryłek dziennie.

Szansę na powyższy scenariusz określono na 3/8. Jednocześnie analitycy ostrzegają przed przesadnym huraoptymizmem, szacując prawdopodobieństwo, że cena paliwa nie spadnie poniżej 4,80 zł/l kursem wynoszącym 9/5. Na cenę benzyny na polskich stacjach ma wpływ także tzw. marża rafineryjna, której spadku raczej nie powinniśmy się spodziewać. Rafinerie najprawdopodobniej będą chciały odrobić wcześniejsze straty.

Analizie poddano również cenę baryłki ropy. Zdaniem londyńskiego bukmachera, mimo prognozowanego spadku, nie osiągnie ona jednak poziomu poniżej 40 USD za baryłkę, czego wyrazem jest kurs na poziomie 1/4. Nie znaczy to jednak, że taka sytuacja jest niemożliwa. Szansę, że koszt zakupu baryłki spadnie poniżej magicznej granicy 40 USD określono na 5/2 . 

 

TAK

NIE

Cena paliwa na polskich stacjach spadnie poniżej 4,80 zł/l

3/8

9/5

Cena baryłki ropy spadnie poniżej
40 USD

5/2

1/4

Źródło: Unibet

Najnowsze

Samochód i żar tropików

Wysokie temperatury wpływają na pojazd oraz na nasze reakcje na drodze.Dowiedz się jak zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom, spowodowanym przez upał.

Kontrola akumulatora
Wielu kierowców zapomina, że nie tylko zima jest trudnym okresem dla akumulatora. Samorozładowanie to naturalne zjawisko w przypadku wszystkich akumulatorów i jest uzależnione od temperatury otoczenia. Co ważne – im wyższa temperatura, tym większe ryzyko samorozładowania. Dlatego jeśli chcemy odpalić samochód po dłuższym wakacyjnym postoju, może nas spotkać niemiła niespodzianka.

Pamiętajmy, że akumulatory narażone na działanie wysokiej temperatury (powyżej 20°C) wymagają regularnej kontroli i ładowania. – Każdy wzrost temperatury o 10°C wiąże się ze średnio dwukrotnym przyspieszeniem procesu samorozładowania. W upalne dni, kiedy temperatura sięga lub nawet przekracza 30°C, akumulator rozładowuje się znacznie szybciej niż w innych trudnych warunkach pogodowych.

Prosta kontrola napięcia akumulatora (nawet raz na 2-3 dni) pozwoli z dużym wyprzedzeniem wykryć ewentualne zbliżające się rozładowanie akumulatora. Akumulator w pełni naładowany ma napięcie 12,6 V. Z kolei na rozładowanie wskazuje napięcie poniżej ok. 12,4 V. Do kontroli potrzebny nam jedynie woltomierz, a sama kontrola trwa nie dłużej niż dwie minuty. Innym skutecznym sposobem ochrony przed rozładowaniem akumulatora jest sprawdzenie upływności prądu w samochodzie. Auto, nawet gdy jest wyłączone i zamknięte, pobiera pewną ilość energii z akumulatora na podtrzymanie alarmu i pamięci sterowników. Parametr ten opisuje się właśnie jako „upływność prądu”. Nie powinna ono przekraczać 0,05 A (50 mA). Pomiar upływności prądu jest wykonywany u niemal każdego mechanika i trwa zaledwie kilka minut. Warto go wykonać i wyeliminować ewentualne „odchylenia od normy” przed wyjazdem na urlop. Dlaczego? Ponieważ zbyt duży „odpływ” energii, może przyczynić się do rozładowania akumulatora.

Unikanie słońca
Tropikalny żar płynący z nieba szkodzi samochodowej tapicerce – skraca jej żywotność, powodując płowienie, pękanie, a nawet kruszenie się. Dlatego tak ważne jest parkowanie w zacienionym miejscu. Pamiętajmy jednak, że w ciągu dnia cienie się przesuwają i auto może znaleźć się ponownie w polu działania promieni słonecznych. Dlatego dodatkowo możemy posłużyć się matami i zasłonami samochodowymi nakładanymi na szyby lub montowanymi od wewnątrz. Możemy także ustawić auto tyłem do słońca, dzięki czemu ograniczymy nagrzewanie się deski rozdzielczej i przednich foteli. Osoby, które nie boją się kradzieży, pozostawiają także opuszczone o kilka centymetrów szyby okienne, co pozwala na cyrkulację powietrza w czasie postoju.

Uzupełnianie płynów i dobry klimat
Lato spędzone w korku, także tym do nadmorskich miejscowości, to trudny czas m.in. dla pracującego silnika, który w sezonie letnim wytwarza duże ilości ciepła. Dlatego tak ważny jest prawidłowy poziom oleju silnikowego, a w razie potrzeby jego uzupełnianie. Sezonowa konserwacja pojazdu powinna także dać nam pewność, że układ chłodniczy jest gotowy na nadejście wysokich temperatur. W tym przypadku ważne jest także regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego.

Powinniśmy także zadbać o klimatyzację samochodową. Jeśli układ klimatyzacji nie będzie sprawdzany i czyszczony co jakiś czas, to mogą się w nim rozwijać grzyby, powodujące reakcje alergiczne, a nawet grzybicze zapalenie płuc. Dlatego, po pierwsze, wymieniajmy regularnie filtr kabiny, tak by nie wdychać powietrza z zgrzybiałego układu. Po drugie – raz na dwa lata poddajmy cały układ przeglądowi. Prawidłowa konserwacja klimatyzacji, powinna uwzględniać wymianę czynnika w układzie i czyszczenie układu wentylacji razem z parownikiem.

Zadbaj o siebie
Badania wykazują, że reakcje i koncentracja kierowcy na drodze, po kilku godzinach jazdy w upalny dzień, zaczynają przypominać te po wypiciu alkoholu. Dlatego kierowca powinien pamiętać nie tylko o swoim pojeździe, ale także zadbać o własny komfort i bezpieczeństwo. Ma na to wpływ m.in. sprawnie działająca klimatyzacja. Zwróćmy uwagę na prawidłową regulację temperatury w samochodzie – nie powinna być zbyt niska. Jeśli różnica między temperaturą na zewnątrz a temperaturą wewnątrz auta jest zbyt wysoka, możemy się po prostu przeziębić. Auto warto ochładzać stopniowo, np. po uruchomieniu silnika uchylić okna, aby rozgrzane wewnątrz pojazdu powietrze mogło się wydostać na zewnątrz, a następnie w pierwszej kolejności ustawić nawiew klimatyzacji na przednią szybę. Ogólna zasada mówi, iż różnica temperatur nie powinna być większa niż 10°C. W upalny dzień, w zamkniętym aucie, po 30 minutach temperatura może osiągnąć 50°C i dalej rosnąć. Chrońmy dzieci i zwierzęta, nie zostawiajmy ich w pojeździe nawet na kilka minut, a dodatkowo pamiętajmy także o samym samochodzie. Nieprzegrzany pojazd to lepszy komfort jazdy i większe bezpieczeństwo na drodze.

Pamiętaj – nie zostawiaj w samochodzie!
W rozgrzanym słońcem samochodzie nie powinniśmy zostawiać przedmiotów, które nie są odporne na działanie wysokich temperatur, jak: długopisy, leki i kosmetyki, zapalniczki gazowe, żywność, płyty CD/DVD, sprzęt elektroniczny, etc.

Najnowsze

Niemcy nie chcą wycofać się z MiLoG-u

Niedawno Niemcy przedstawiły Komisji Europejskiej wyjaśnienia dotyczące MiLoG-u, czyli prawa wprowadzającego płacę minimalną dla zagranicznych pracowników delegowanych na teren Niemiec. Treść wyjaśnienia jest poufna, jednak z nieoficjalnych informacji Polskiego Radia wynika, że Niemcy nie zamierzają wycofywać się z wprowadzonego prawa, co jest szczególnie dotkliwe dla polskiej branży transportowej

Płaca minimalna dotyczy wielu obszarów, jednakże najmocniej uderza w polską branżę transportową, która dysponuje drugą co do wielkości flotą w UE. Cios jest szczególnie silny nie tylko ze względu na pozycję polskich przewoźników, lecz także na położenie geopolityczne Polski i relacje gospodarcze z Niemcami. To RFN jest najważniejszym partnerem handlowym Polski, a przez jego teren odbywa się najwięcej przewozów towarów.

Pod naciskami Polski i innych krajów Komisja Europejska w styczniu podjęła działania, które doprowadziły do zawieszenia stosowania przepisów w tranzycie. Było to rozwiązanie niesatysfakcjonujące dla przewoźników i pod wpływem ich protestów KE w maju wszczęła postępowanie przeciw Niemcom w tej sprawie, uznając niezgodność niemieckich przepisów z unijnym prawem, jeśli chodzi o stosowanie MiLoG-u w tranzycie i niektórych formach przewozu międzynarodowego.

Postawa Niemiec jest dla przewoźników rozczarowująca, gdyż nie cofnęły wprowadzonych zmian i de facto problem nie został rozwiązany. W konsekwencji firmy przewozowe do tej pory pozostają w niepewności, co do odpowiedniego rozliczania kierowców i ostatecznych kosztów operacyjnych. Za błędy w stosowaniu przepisów grożą bowiem surowe kary.

Po nieoficjalnych doniesieniach z KE przewidywane jest zachowanie status quo do października, kiedy to Komisja wyśle ponowne upomnienie. W przypadku dalszego oporu Berlina sprawa powinna trafić do Trybunału Sprawiedliwości, gdzie postępowanie potrwa prawdopodobnie kolejne 2 lata.

– Od momentu wprowadzenia przez Niemcy płacy minimalnej znaleźliśmy praktyczne rozwiązania problemu i przedstawiamy je firmom przewozowym. Dzięki informacjom ze strony niemieckiej ustaliliśmy możliwe sposoby złagodzenia negatywnego wpływu MiLoG-u. Na przykład odpowiednie wliczanie ryczałtu za nocleg i diety do pensji kierowcy może się okazać dla przewoźników deską ratunku w tej trudnej sytuacji – komentuje Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. – Nie zmienia to faktu, że nowe prawo niemieckie jest ciosem w wartości unijne i polską branżę transportową. Ponadto przeciąganie stanu niepewności narusza stabilność polskich firm.

– Kolejnym problemem jest brak uszczegółowienia, których operacji międzynarodowych poza tranzytem według Komisji Europejskiej nie powinna dotyczyć ustawa MiLoG. Takiej konkretyzacji w dalszym ciągu brak, a powinna być pierwszym krokiem po wszczęciu postępowania w maju – dodaje Bartosz Najman.

Najnowsze

ABC silników diesla – od A jak AdBlue do W jak wtryskiwacz i Z jak zasięg

Oto krótki motosłownik pojęć związanych z tematyką silników wysokoprężnych i benzynowych - który z nich wybrać?

A jak AdBlue:

AdBlue jest nieszkodliwym, wodnym roztworem mocznika, stosowanym w celu obniżenia stężenia tlenku azotu w spalinach samochodów osobowych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi.

B jak batalia silników – benzynowy kontra diesel:

Podjęcie decyzji wyboru między pojazdem zasilanym benzyną a olejem napędowym nie jest łatwe. Istnieje wiele czynników, które należy rozważyć przy wyborze, takie jak: zużycie paliwa, oddziaływanie na środowisko, cena zakupu, przyjemność z jazdy, wartość odsprzedaży i ogólne koszty związane z eksploatacją. Dla dwóch trzecich wszystkich modeli pojazdów, diesel zaczyna się opłacać przy rocznych przebiegach powyżej 15 000 kilometrów.

C jak Common Rail:

Common Rail (CR) jest nazwą układu wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych. W układzie CR wykorzystuje się pompę wysokiego ciśnienia oraz akumulator wysokiego ciśnienia, nazywany zasobnikiem lub szyną. Zasobnik ten działa jak wspólny (ang. “common”) zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. Wskutek wysokiego ciśnienia i bezpośredniego wtrysku, paliwo rozpyla się bardziej dokładnie w komorze spalania, co pozwala na bardziej efektywne spalanie mieszaniny, a to z kolei sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Układ Common-Rail wszedł do produkcji w 1997 roku i było to jedno z najważniejszych wydarzeń w firmie Bosch.

D jak Denoxtronic:

Denoxtronic jest systemem dozowania roztworu mocznika AdBlue. Jest on w stanie zmniejszyć emisję NOx nawet o 95 procent, dzięki czemu pojazdy spełniają najbardziej surowe limity emisji spalin na świecie. Dzięki tej technologii nawet duże SUV-y są w stanie spełniać surowe standardy emisji, takie jak norma Euro 6. Jednocześnie Denoxtronic, umożliwiając bardziej wydajne spalanie, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa aż o pięć procent.

E jak Euro 6:

Od września 2014 roku wszystkie nowe modele samochodów osobowych mają obowiązek spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ta regulacja będzie miała zastosowanie do wszystkich pojazdów produkowanych od września 2015 roku. Po tej dacie emisje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi nie będą mogły przekraczać 80 miligramów tlenku azotu na kilometr. Poziom tej emisji jest o około 50 procent niższy niż wyznaczony dwa lata temu przez Euro 5. Dzięki stosowaniu dodatkowych systemów, takich jak Denoxtronic Boscha wraz z katalizatorem SCR, możliwe jest dalsze zmniejszenie stężenia tlenku azotu w spalinach pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.

F jak filtr cząstek stałych:

Cząstki sadzy powstają nawet wówczas, gdy spalanie oleju napędowego przebiega w sposób bardzo efektywny. Sadza gromadzi się w filtrze cząstek stałych silnika wysokoprężnego i od czasu do czasu wypala się całkowicie. Skuteczność usuwania sadzy przez filtr wynosi prawie 100 procent; nawet małe nanocząstki są skutecznie filtrowane.

G jak grzanie:

Diesle są silnikami o zapłonie samoczynnym i jako takie nie wymagają świec zapłonowych do zainicjowania spalania paliwa. Silnikowi diesla trzeba trochę pomóc przy rozruchu, podgrzewając powietrze w cylindrach za pomocą świec żarowych do temperatury nawet 1300 stopni Celsjusza. Świece żarowe wystają do wnętrza cylindra i są włączane przed rozruchem, jak i podczas wtryskiwania paliwa.

H jak high pressure:

W pojazdach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi paliwo jest wtryskiwane pod ciśnieniem do 2500 barów. Jest to równoważne obciążeniu centymetra kwadratowego masą 2,2 ton. W przyszłości maksymalne ciśnienie wtrysku wzrośnie do 2700 bar. Większe ciśnienie oznacza większą efektywność spalania paliwa.

I jak innowacje:

Wraz z postępem technicznym, który dokona się w kolejnych latach, Bosch spodziewa się, że w zależności od klasy pojazdu będzie możliwe osiągnięcie oszczędności paliwa większej aż o 20 procent, przy jednoczesnej redukcji emisji CO2. Ale to nie wszystko. Elektryfikacja napędu (hybrydy typu mild) ma w sobie duży potencjał, pozwalający uzyskać oszczędności wynoszące nawet 30 procent.

K jak know-how dla redukcji CO2

Dwutlenek węgla jest zaliczany do gazów cieplarnianych, dlatego ustawodawca nadal wprowadza coraz surowsze limity jego emisji. Jedynym sposobem zmniejszenia emisji CO2 jest obniżenie zużycia paliwa, ponieważ dwutlenek węgla jest wytwarzany w procesie spalania paliwa. Jeżeli średni wskaźnik zużycia paliwa maleje, to będzie również niższy poziom emisji CO2. Ponieważ pojazdy z silnikiem diesla odznaczają się szczególnie efektywnym spalaniem paliwa, to generują do 15 procent mniej CO2 niż porównywalne pojazdy z silnikiem benzynowym.

M jak mistrzowski diesel

Rudolf Diesel złożył wniosek o patent na silnik diesla w roku 1893. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika zasilanego benzynę, silnik wysokoprężny nie wymaga świec zapłonowych. Czyste powietrze jest sprężane  w silniku. W wyniku wzrostu ciśnienia nagrzewa się do temperatury, przy której po wtryśnieciu i intensywnym rozpyleniu paliwa powstaje samozapłon. Konstrukcja silnika diesla sprawia, że jest on efektywniejszy od silnika o zapłonie iskrowym, co oznacza, że może przekształcać więcej energii z paliwa w ruch.

N jak nigdy wcześniej niezrealizowany potencjał pojazdów użytkowych

Coraz czystsze i bardziej ekonomiczne: dzięki dzisiejszej technologii wtrysku oleju napędowego, zużycie paliwa pojazdów użytkowych jest niższe niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, korzystanie z nowoczesnych systemów oczyszczania spalin w takich pojazdach oznacza, że są one zgodne z normą emisji spalin Euro 6. W silnikach pojazdów użytkowych kryje się również wiele możliwości oszczędzania. Nowy wysokociśnieniowy wtryskiwacz Boscha może sam zmniejszyć zużycie paliwa o jeden procent, co stanowi oszczędność około 700 euro kosztów paliwa rocznie. Wychodząc poza obszar silnika, firma Bosch widzi potencjał oszczędności nawet do 15 procent w roku 2020.

O jak ochrona środowiska:

Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są coraz bardziej efektywne, a nowe modele stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Niska emisja CO2, praktycznie bez cząstek stałych, a teraz znacznie zmniejszone stężenie tlenku azotu są częścią nowych, bardziej czystych silników diesla. Bez tej zaawansowanej techniki silników wysokoprężnych, producenci samochodów nie byliby w stanie osiągnąć wymagań UE wyznaczających średnią emisję 95 gramów CO2 na kilometr dla ich flot.

P jak przyjemność z jazdy:

Pojazd z silnikiem diesla rozwija na drodze moment obrotowy wyższy o około 40 procent niż odpowiednik o takiej samej mocy zasilany benzyną. Silniki diesla z większą ochotą reagują na gaz, zwłaszcza przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Frajda z jazdy i niskie zużycie paliwa to tylko niektóre z powodów, dla których udział nowo zarejestrowanych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w większości krajów w Europie wynosi około 50 procent.

S jak super ekonomia:

Pod względem zużycia paliwa, silnik wysokoprężny pracuje o około 25 procent efektywniej, niż silnik benzynowy. Inżynierowie firmy Bosch spodziewają się, że w 2015 roku średnie zużycie paliwa wyniesie około 3,6 litra na 100 kilometrów dla samochodu osobowego z silnikiem diesla z segmentu C (niższej klasy średniej).

Ś jak świece żarowe do szybkiego podgrzewania

Dawniej kierowcy pojazdów z silnikami diesla musieli długo czekać, aż świece żarowe podgrzeją się. Ale świece żarowe nowoczesnych silników wysokoprężnych nie marnują czasu, osiągają temperaturę 1300 stopni Celsjusza w ciągu zaledwie dwóch sekund. Proces wstępnego podgrzewania jest konieczny, aby komory spalania uzyskały temperaturę odpowiednią do zapalenia oleju napędowego w chwili rozruchu pojazdu. Obecnie pojazd z silnikiem wysokoprężnym startuje podobnie jak jego odpowiednik zasilany benzyną – bez zwłoki.

T jak turbodoładowanie:

Turbosprężarka wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza dolotowego. Dzięki temu zwiększa się sprawność spalania paliwa, ponieważ do cylindra jest wtłaczana większa ilość świeżego powietrza. Prawie każdy model samochodu osobowego z dieslem, obecnie sprzedawany w Europie, jest wyposażony w turbosprężarki – korzyści w zakresie zużycia paliwa i przyjemności z jazdy są bardzo zachęcające.

W jak wtryskiwacz:

Wtryskiwacz jest ważnym podzespołem dawkującym i intensywnie rozpylającym paliwo w silniku diesla. W nowoczesnych systemach Common Rail stosowane są dwa zasadnicze typy elektrycznie sterowanych wtryskiwaczy, czyli  piezoelektryczne i elektromagnetyczne. W każdym cylindrze silnika jest umieszczony jeden wtryskiwacz, który jest połączony przewodem wysokiego ciśnienia z zasobnikiem. Ten element, o długości zaledwie kilku centymetrów, jest dość skomplikowany pod względem technicznym: dawkowanie paliwa realizowane jest w kilku fazach, a jedna faza trwa mniej niż jedną milisekundę. Uzyskiwana prędkość wtrysku jest dwa razy większa od prędkości dźwięku.

X jak X-Type:

Istnieją pewne marki samochodów dla których silnik wysokoprężny kiedyś wydawał nie do pomyślenia. Wszystko się zmieniło – i to nie tylko Jaguar sięga po diesla.

Z jak zasięg:

Średnio pojazd z silnikiem diesla może przejechać 1000 kilometrów na pełnym zbiorniku – co stanowi o 35 procent dłuższy dystans niż porównywalny samochód z silnikiem benzynowym. Modele o największym zasięgu mogą przejechać więcej niż 1800 km bez konieczności tankowania, co oznacza, że kierowca tankując w Hamburgu może jechać prosto do Barcelony.

Systemy oczyszczania spalin silników benzynowych i wysokoprężnych – jak to działa?

Najnowsze