544 KM w Audi nanuk quattro concept – piękny następca R8

Inżynierowie z Ingolstadt stworzyli pojazd koncepcyjny Audi nanuk quattro concept w ścisłej współpracy z projektantami włoskiego Italdesign Giugiaro. Samochód prezentuje się wybitnie intrygująco i może zapowiadać nowy design Audi R8, choć w nieco bardziej terenowym wydaniu...

Nanuk ma być równie doskonały na torze wyścigowym, na autostradzie, pełnej zakrętów drodze, w terenie, w piasku czy na śniegu. Ma łączyć dynamikę samochodu wyścigowego z umieszczonym z tyłu silnikiem, uniwersalnymi własnościami samochodu rekreacyjnego.

To dwuosobowe auto napędzane jest nowo zaprojektowaną jednostką napędową V10 TDI, którą zamontowano wzdłużnie, przed tylną osią. Potężny silnik o pojemności skokowej pięciu litrów i mocy ponad 544 KM, już przy 1 500 obrotach na minutę dostarcza wałowi korbowemu aż 1000 Nm momentu obrotowego. Układ doładowania Biturbo załącza się za pośrednictwem systemu zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Ciśnienie wtrysku w systemie Common Rail wynosi 2 500 barów. Wzmocniona siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic – zamontowana za silnikiem – przenosi moc na specjalnie dla tego modelu przygotowany układ przeniesienia napędu quattro.

Ciężar własny Audi nanuk quattro concept to ok. 1900 kg. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w czasie 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 305 km/h. Zużycie paliwa wynosi – wg producenta – średnio 7,8 l na 100 km. Ten wynik ma być efektem zastosowania m.in. systemu zarządzania temperaturą z oddzielnymi układami chłodzącymi i bezstopniowo regulowanej pompy olejowej.

Podwójne wahacze i 22-calowe koła, mają pewnie trzymać pojazd na drodze. Opony mają rozmiary: 235/50 (przód) i 295/45 (tył). Tarcze hamulcowe wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym – doskonale znoszą wysoką temperaturę i mają być odporne na ścieranie.

Zastosowano tu zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami adaptive air suspension – kierowca może sam określić wysokość zawieszenia Audi nanuk quattro concept w danym momencie, wybierając jeden z trzech stopni: z poziomu normalnego na 30 mm niżej lub 40 mm wyżej. System może także samodzielnie regulować wysokość zawieszenia, kierując się przy tym prędkością i danymi prospektywnymi o drodze dostarczanymi przez system nawigacji. Na autostradzie na przykład, karoseria pozostaje obniżona nawet wtedy, gdy Audi nanuk quattro concept jedzie powoli, ale już po skręceniu na drogę szutrową, zawieszenie automatycznie się podnosi.

Audi nanuk quattro concept
fot. Audi

Kolejna nowinka techniczna w prezentowanym pojeździe koncepcyjnym, to zintegrowane wspomaganie układu kierowniczego, które pozwala rozwiązać odwieczny konflikt między dynamiką jazdy a stabilnością. System łączy dynamiczne wspomaganie osi przedniej, które ma stabilizować tor jazdy m. in. w zakresie granicznym na zakrętach, z dodatkowym wspomaganiem osi tylnej. W takim układzie, dwa poprzeczne drążki kierownicze są aktywowane przez osobne sterowniki.

Podczas jazdy z małymi i średnimi prędkościami, tylne koła obracają się nawet o dziewięć stopni w kierunku przeciwnym do ruchu kół przednich. Wirtualnie skraca to rozstaw osi o ok. 100 cm, a średnica zawracania zmniejsza się do ok. dziesięciu metrów. Pojazd ma być też bardziej zwrotny podczas manewrowania, spontanicznie reagować na ruchy kierownicą, a pokonywanie zakrętów ma prawie nie wymagać wysiłku.

Przy wyższej prędkości, system obraca tylne koła o 2,5 stopnia w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki tak wirtualnie, o ok 140 cm, przedłużonemu rozstawowi osi, ma poprawiać się stabilność jazdy.

Polakierowane na ostrą czerwień komponenty z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) składają się na zewnętrzną warstwę karoserii. Zastosowano tu nowe reflektory diodowe Audi Matrix LED – w zależności od tego czy jedziemy na światłach mijania, czy na drogowych, pojazd wygląda jakby się zmieniał. Podczas jazdy na światłach mijania wydaje się być dobrze widoczny i otwarty, a gdy jedzie na światłach drogowych, wygląda na obniżony i skoncentrowany.

Silnik TDI przykryto szklaną pokrywą, będącą jednocześnie tylnym oknem. Na czas konserwacji czy napraw, tę szybę/obudowę można zdjąć w całości – podobnie jak w samochodach wyścigowych. Bagaż podręczny pasażerów można przewozić w  bagażniku z przodu pojazdu, gdzie zmieszczą się dwa wózki lub jedna torba na kije golfowe.

Kokpit wygląda niczym karbonowa wyspa, co podkreśla wyraźne umieszczenie kierowcy w centrum uwagi. Wszystkie przełączniki, dzięki którym steruje się m.in. pneumatycznym zawieszeniem z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami air suspension, czy regulatory, np. „touchwheel“do nawigowania i kontrolowania funkcji multimediów oraz kierunkowskazów, umieszczono na konsoli tunelu środkowego i przy kierownicy. Audi phone box umożliwia ładowanie aparatu komórkowego.

Pojazd koncepcyjny ma tablicę rozdzielczą, którą można dowolnie programować. Kierowca konfiguruje wedle swojego życzenia wskaźniki i sposób otrzymywania informacji. Dwa małe monitory zamontowane na słupkach A, pokazują obraz z umieszczonych na drzwiach kamer, pełniących rolę cyfrowych lusterek zewnętrznych. Podobnie zamontowany w podsufitce wyświetlacz, który zastępuje lusterko wsteczne.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze