4,5-letnie dziecko mistrzem kierownicy!

Oto Bruno Gryc - przedszkolak, który zamiast siedzieć w piaskownicy i bawić się resorakami wsiadł za kółko Fiata 126p i jeździ nim po torze wyścigowym.

Bruno to syn polskiego kierowcy rajdowego Tomasza Gryca, który ma na koncie wielokrotne tytuły mistrza i wicemistrza, a także II wicemistrza Słowacji. Dlatego nie powinniśmy się dziwić, że maluch już od najmłodszych lat ma we krwi benzynę.

Fiat 126p, którym jeździ, został specjalnie przerobiony. Zamontowano fotel kubełkowy, a pedały i kierownica zostały umieszczone tak, żeby 4,5-latek miał je w zasięgu rąk i nóg. Dla ojca Bruno Fiat 126p to samochód, w którym zaczynał swoje starty w KJS-ach.

Wszystko wskazuje na to, że jego potomek może pójść tą samą drogą. Czego z całego serca mu życzymy!

Najnowsze

Caterham z klocków Lego

Duński producent przedstawia kolejny projekt związany z czteroma kółkami. Tym razem maniacy układania klocków Lego będą mogli złożyć kolejny pojazd. Jest to brytyjski samochód sportowy - Caterham 620R.

Jeżeli nie masz budżetu lub odpowiedniej ilości miejsca w garażu żeby złożyć pełnowymiarowego Caterhama, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Lego wydało właśnie nowy zestaw, który pozwala złożyć z 770 elementów jedną z ikon brytyjskiej motoryzacji. Model 620R nie jest najbardziej wymagającym projektem stworzonym przez specjalistów od klocków. Zaprezentowane niedawno zestawy Volkswagena Beetle czy Porsche 911 GT3 RS składały się kolejno z 1167 i 2704 elementów. 

Najnowszy projekt to sportowa maszyna w jaskrawym, żółtym kolorze. Przez środek samochodu przebiegają dwa czarne pasy, a całość dopełnia układ wydechowy z końcówkami umiejscowionymi po bokach. Model pozwala na otwieranie maski, pod która znajduje się dość szczegółowo odtworzony silnik. Dodatkowo otwiera się też tylny bagażnik, gdzie ukryto koło zapasowe. Caterham z klocków Lego ma 28 cm długości, 14 cm szerokości oraz 10 cm wysokości. W zestawie jest jeszcze zestaw do podpierania osi, dzięki czemu auto można wystawić bez kół.

Projekt powstał w ramach programu Lego Ideas, który pozwala użytkownikom na stworzenie dowolnego produktu, który musi zebrać w sieci co najmniej 10 tys. głosów. Duńskiemu producentowi klocków spodobał się projekt, po czym firma zapytała o zgodę producenta samochodów Caterham i w ten sposób model wszedł do produkcji. 

Zestaw już niebawem pojawi się w sprzedaży, a konkretnie na początku października. W Wielkiej Brytanii trzeba będzie za niego zapłacić 69 funtów. W USA będzie kosztował 79,99 dolarów.

Najnowsze

Edyta Klim

Utrata słuchu u motocyklistów – przyczyny, skutki i zapobieganie

Dźwięk silnika motocyklowego to dla wielu z nas „muzyka dla ucha”, ale gdy brzmi bezustannie – to może nam zaszkodzić. Nowe badania ujawniły jednak, że na motocyklu inny typ hałasu szkodzi bardziej!

Wyróżniający się i głośny tłumik akcesoryjny jest w modzie, prócz walorów dźwiękowych, powodujących dreszcze na plecach fanów motocykli, jego zamontowanie tłumaczone jest często „poprawą bezpieczeństwa” motocyklisty. Bo przecież jak go nie zauważą – to z pewnością usłyszą, a samochody w korkach rozjeżdżać się będą niczym morze przed Mojżeszem. Jednak kij ma dwa końce, a na tym drugim końcu jest duże zagrożenie stopniową utratą słuchu przy narażeniu na hałas 100 db przez 2 godziny.

Dokładny opis zagrożenia i sposób radzenia sobie z hałasem opisaliśmy tutaj:

https://www.motocaina.pl/artykul/stopery-do-uszu-dla-motocyklisty-gadzet-czy-potrzeba-17230.html

Żeby jeszcze bardziej zachęcić Was do jeżdżenia w stoperach, informujemy o pewnych badaniach naukowych – “Aero acoustic Sources of Motorcycle Helmet Noise” opublikowanych w Journal of the Acoustical Society of America, które dowiodły, że jeszcze gorszym typem hałasu dla narządu słuchu jest szum, który generuje wiatr napierający na kask i to nawet podczas jazdy z prędkościami przepisowymi!

Do badań naukowcy użyli manekina w kasku i skierowali na niego strumień powietrza z generatora, który siłą przypominał naturalną sytuację podczas jazdy motocyklem. Na kasku w różnych miejscach rozmieszczono mikrofony i okazało się, że największy hałas dobiega z okolic podbródka i dolnej wnęki kasku. Hałas o niebezpiecznej częstotliwości generują też otwory wentylacyjne kasków. Następnie zmieniono model kasku na zupełnie inny typ, a jednak hałas badany przy stopniowaniu naporu powietrza i różnych kątach ustawienia kasku – utrzymał się na podobnym poziomie.

Szkodliwość hałasu wewnątrz kasku na narząd słuchu ogłoszono już 20 lat temu, podczas testu kasków dla policjantów. Zebrane w ten sposób badania mają posłużyć producentom kasków do tworzenia doskonalszych i cichszych kasków, co np. doskonale wykorzystał Schuberth w swoim neoprenowym uszczelnieniu:

Tymczasem motocykliści chronić swój słuch mogą nadal przy pomocy różnego typu stoperów do uszu. Pamiętać należy jednak o tym, by nie wyciszały one otoczenia całkowicie. Jazda w kompletnej ciszy zaburza odczucia prędkości i nie pozwala usłyszeć ważnych sygnałów np. pojazdów uprzywilejowanych.

 

 

Najnowsze

Wirtualne muzeum kultowych modeli Citroëna

Citroën Origins to serwis internetowy, który zabiera użytkowników w wirtualną wędrówkę śladem marki. Zdjęcia 360°, charakterystyczne dźwięki tj. brzmienie silnika, czy klaksonu, broszury z tamtych czasów, anegdoty - to tylko niektóre elementy serwisu.

Samochody marki Citroën odciskały trwały ślad na każdej epoce dzięki modelom: od Typu A po Traction Avant, od 2 CV po Ami 6, od GS po XM, od Xsary Picasso po nowego C3. Teraz mozna je poznawać na stronie internetowej Citroën Origins: citroenorigins.fr.

Wirtualne muzeum jest dostępne na urządzeniach mobilnych oraz komputerach. Umożliwia zwiedzającym odkrywanie modeli Citroëna od 1919 roku po dzień dzisiejszy. W zasobach znalazły się zarówno wielkoseryjne jak i wyścigowe oraz koncepcyjne modele. Można zająć miejsce w kabinie ZX Rallye Raid, posłuchać wyjątkowego brzmienia silnika 2 CV. Jest to możliwe dzięki – wirtualnemu salonowi – każdy z prezentowanych modeli można obejrzeć od zewnątrz i od wewnątrz dzięki panoramicznemu widokowi 360°. Można też usłyszeć charakterystyczne dla każdego z modeli dźwięki – oprócz dźwięku uruchamianego silnika, można posłuchać innych dźwięków (klaksonu, kierunkowskazów, hamulca ręcznego, zawieszenia). Wszystkiemu towarzyszy nastrojowa muzyka – każde dziesięciolecie powiązano ze specyficznym dla niego stylem muzycznym (lata 50., 70., 80., itd.), dzięki temu użytkownik ma poczucie prawdziwego zanurzenia się w świecie prezentowanych modeli.

Całośc okraszono mnóstem ważnych dla fanów detali: danym technicznym, fragmentom broszur, zdjęciom i filmom wideo, a nawet anegdotom.

 

Najnowsze

Dacia prezentuje nowe Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV

Salon Samochodowy w Paryżu będzie dla Dacii okazją do zaprezentowania swoich nowości.

Stylistyka przodu każdego z aut została całkowicie zmieniona. Obecnie wyraźnie widać ich przynależność do tej samej rodziny. Nowe są zderzaki, osłony chłodnic i reflektory przeciwmgłowe, a światła do jazdy dziennej, obecnie wykonane w technologii LED, są lepiej dopracowane. Obejmują one 4 prostokątne bloki, tworzące nowy charakterystyczny układ świateł Dacii. W tym samym duchu zmodernizowany został tył modeli Sandero, Sandero Stepway i Logan. We wnętrzach również wprowadzonych zostało wiele zmian
w zakresie wyposażenia, wystroju, tapicerek, ergonomii, schowków.

W Paryżu zobaczymy cztery modele – Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV – w których wprowadzono także zmiany w obrębie jednostek napędowych.

Najnowsze