Paula Lazarek

„25 lat Porsche Boxster” w Porsche Museum – tę wystawę możecie zobaczyć wirtualnie!

Muzea mają niezmiennie ważną misję – opiekują się cennymi skarbami, wnosząc znaczący wkład w życie kulturalne i społeczne.

Tym razem Porsche Museum zaprasza internautów na cyfrowe zwiedzanie z przewodnikiem specjalnej wystawy „25 lat Porsche Boxster” (w językach angielskim i niemieckim). W ten sposób historia sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem i jego znaczenie dla marki mogą trafić na ekrany komputerów oraz smartfonów internautów z całego świata.

Czasy się zmieniają – i wymagają nowego sposobu myślenia. Już od dawna korzystamy z cyfrowej techniki, pokazując korzenie oraz doświadczenie Porsche w dziedzinie samochodowej inżynierii za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji” – powiedział Achim Stejskal, szef ds. dziedzictwa oraz dyrektor Porsche Museum, który razem ze swoim zespołem zaangażował się w zaplanowaną na najbliższe lata inicjatywę „Mission Future Heritage” (z ang. misja przyszłego dziedzictwa). W ramach projektu historia i przyszłość marki Porsche będą prezentowane także poza murami muzeum.

Cyfrowa wszechstronność pozwala nagłaśniać historyczne prace prowadzone na Porscheplatz w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Aby udać się na internetowe zwiedzanie z przewodnikiem, należy zajrzeć na stronę internetową muzeum: www.porsche.com/Museum. Na specjalnej wystawie z okazji 25-lecia modelu Porsche Boxster – w postaci kilkuminutowych filmów – można zobaczyć wiele odmian modelu, a także jego przodków. Goście mogą samodzielnie decydować o tym, który samochód chcą oglądać jako następny – za każdym razem mają do wyboru dwa pojazdy.

Cyfrowa wycieczka z przewodnikiem przybliża wszystkim zainteresowanym historię ćwierćwiecza Porsche Boxster. To także okazja, by poznać ciekawe informacje na temat innych aut z centralnie umieszczonym silnikiem, w tym Porsche 356 „No. 1” Roadster z 1948 r., czyli pierwszego samochodu sportowego wyprodukowanego pod nazwą Porsche. Jedną z najważniejszych atrakcji wystawy jest koncepcyjny Boxster z Detroit, który posłużył za wzór do budowy pierwszej generacji modelu w 1996 r., a tym samym stał się punktem wyjścia dla osiągnięcia globalnego sukcesu roadstera. Widzowie będą mogli zobaczyć również legendarne 550 Spyder – przodka Porsche Boxster o masie zaledwie około 550 kilogramów. To pierwszy pojazd zaprojektowany przez Porsche pod kątem sportu motorowego i pierwszy samochód z umieszczonym pośrodku obrotomierzem. Tak zaczęła się tradycja kontynuowana do dziś. Koncepcja centralnie umieszczonego silnika zostanie tu zaprezentowana poprzez rzut oka pod tylną pokrywę.

Ponadto Porsche Museum pokazuje typ 984 – mały, lekki prototyp, który wyznaczył kierunek koncepcji roadstera Porsche. Jedną z jego wizytówek jest silnik zamontowany pod podłogą (tzw. silnik podpodłogowy). Kolejnym eksponatem jest Porsche 914/4 z 1975 r., jeden z najczęściej produkowanych samochodów dwumiejscowych – doczekał się prawie 120 tysięcy zbudowanych egzemplarzy. Wykorzystując przekrojowy model 986 Boxster S, Porsche Museum prezentuje nowy projekt boksera chłodzonego cieczą. Kolejnym specjalnym gościem wystawy jest prototyp Boxster Bergspyder – jednomiejscowy samochód sportowy trzeciej generacji modelu (wewnętrzne oznaczenie 981). Przypomina on ważący zaledwie 384 kilogramy model 909 Bergspyder z 1968 r. – to najlżejszy pojazd wyścigowy kiedykolwiek zbudowany przez Porsche.

Aby uczcić ćwierćwiecze swojego roadstera, na początku roku Porsche wypuściło na rynek jubileuszową edycję „Boxster 25 Years”, stanowiącą hołd dla koncepcyjnego samochodu z 1993 r. Limitowana do 1250 egzemplarzy seria specjalna również pojawia się na wystawie.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

GDDKiA uruchamia specjalny serwis internetowy dla kierowców! Czy ułatwi podróżowanie po polskich drogach?

Nowy serwis dedykowany jest podróżującym po drogach krajowych. Ma on przede wszystkim stanowić pomoc i źródło informacji dla poruszających się po drogach zarządzanych przez GDDKiA.

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji i funkcji już od dzisiaj dostępne są pod jednym adresem – drogi.gddkia.gov.pl.

Nowe narzędzia w rękach kierowcy, czyli jak poprawić bezpieczeństwo na drogach

Zauważyłeś uszkodzony znak, element infrastruktury (bariery, siatki ochronnej) lub ubytek w nawierzchni? Po drodze ekspresowej lub autostradzie porusza się pieszy lub rowerzysta? Zauważyłeś śmieci lub inne przedmioty na drodze, które stanowią niebezpieczeństwo dla użytkowników

Do dyspozycji kierowców GDDKiA oddaje nowe narzędzie, jakim jest formularz zgłoszeń drogowych. Zgłoś wszelkiego rodzaju utrudnienia i zdarzenia mające wpływ na bezpieczeństwo na drogach krajowych. Takie zgłoszenie trafi bezpośrednio do pracowników Punktu Informacji Drogowej GDDKiA. Po wstępnej analizie zgłoszenie będzie weryfikowane przez patrol terenowy GDDKiA. Nowy formularz pomoże kierowcom przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

Nowością jest również narzędzie ułatwiające zgłaszanie roszczeń z tytułu szkód poniesionych przez użytkowników dróg zarządzanych przez GDDKiA. Powinno uprościć ono procedurę składania wniosków do ubezpieczyciela i sprawi, że przygotowanie wniosku w oparciu o gotowy formularz będzie wygodniejsze dla użytkowników.

Kolejną nowością jest reaktywacja formularza dedykowanego oznakowaniu na drogach krajowych. Formularz to odpowiedź na liczne sugestie i propozycje zmian, jakie wpływają do GDDKiA od użytkowników dróg. Umożliwi on szybkie i proste przekazywanie opinii i uwag dotyczących organizacji ruchu na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Wystarczy tylko wybrać konkretną drogę krajową, dokładnie określić lokalizację i przekazać uwagę dotyczącą np. uszkodzonego znaku lub konieczności uzupełnienia oznakowania. Wszystkie zgłoszenia będą weryfikowane przez GDDKiA i brane pod uwagę podczas monitorowania stanu organizacji ruchu.

Coś dla najmłodszych podróżujących

Specjalnie z myślą o najmłodszych podróżujących, przygotowano serię filmów animowanych, które w prosty i przystępny sposób pokazują m.in. jak zachować się podczas jazdy samochodem, stworzyć korytarz życia czy być widocznym na drodze w trudnych warunkach pogodowych. Pokazują  też, jak stosować jazdę na suwak oraz jakie mogą być skutki nadmiernej prędkości na drodze czy też rozkojarzenia spowodowanego używaniem telefonu komórkowego.

Wydaje nam się, że nie tylko najmłodsi powinni obejrzeć te nagrania…

W nowym serwisie już teraz udostępniane są  informację na temat zdarzeń mających bezpośredni wpływ na płynność ruchu. W sekcji Komunikaty pojawiają się aktualnie występujące i rozpoznane przez pracowników Punktów Informacji Drogowej zdarzenia, takie jak wypadki, kolizje, blokady i inne poważne incydenty na drogach krajowych. To istotne narzędzie z perspektywy kierowcy. GDDKiA obiecuje, że będzie je rozwijać tak, aby z czasem stanowiło ono jeszcze dokładniejsze źródło informacji.

 Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Paula Lazarek

Porsche Turbo Charger – najsilniejsza w Polsce ładowarka samochodowa

Zaledwie kilka minut ładowania, żeby przejechać 100 km – tak działają najmocniejsze w Polsce ładowarki samochodowe.

Urządzenia o mocy 320 kW pojawiają już się przy salonach sprzedaży Porsche Centrum oraz w Porsche Experience Center Silesia Ring. W ten sposób Porsche Polska stawia kolejny krok w konsekwentnej strategii rozbudowy infrastruktury dla samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in.

– Do 2025 r. połowa wszystkich produkowanych przez Porsche samochodów będzie wyposażonych w silnik elektryczny – mówi Wojciech Grzegorski, dyrektor marki Porsche w Polsce. – Aby to osiągnąć, musimy nie tylko produkować doskonałe samochody, ale także wspierać rozwój całej infrastruktury służącej użytkownikom tych aut. Dlatego tak mocno angażujemy się w budowę komplementarnej sieci stacji ładowania o różnej mocy – wyjaśnia.

W kraju działa już ponad 40 ładowarek Porsche Destination Charging – zlokalizowanych przy hotelach, restauracjach i innych miejscach często odwiedzanych przez kierowców. Właściciele samochodów Porsche mogą w nich ładować swoje auta bezpłatnie, ale PDC są dostępne także dla innych.

Teraz czas na pierwsze w Polsce ładowarki Porsche Turbo Charger, które pozwalają na ładowanie z maksymalną mocą 320 kilowatów (ładowanie modelu Porsche Taycan z maksymalną mocą 270 kW, ładowanie dwóch samochodów równocześnie – po 160 kW). „Zatankowanie” modelu Porsche Taycan z akumulatorem Performance z poziomu 5% do poziomu 80% zajmuje w takiej sytuacji zaledwie 22,5 minuty. Ładowarki wyposażone są w złącza CCS1, CCS2, CHAdeMo, GB/T i działają w zakresie temperatury od -30 do 60 stopni Celsjusza.

W najbliższych tygodniach uruchamiane będą ładowarki Porsche Turbo Charger przy Porsche Centrach w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Łodzi i Warszawie. Ładowarki będą dostępne publicznie. Punkt ładowania powstaje także przy Porsche Experience Center Silesia Ring w Kamieniu Śląskim.

Oprócz własnych stacji ładowania Porsche zaangażowane jest też w konsorcjum IONITY, które buduje sieć superszybkich stacji ładowania przy głównych autostradach europejskich. W Polsce na razie planowane są cztery lokalizacje – dwie przy autostradzie A2 w pobliżu granicy niemieckiej oraz koło Poznania oraz dwie przy autostradzie A1 (w pobliżu Kutna i przy MOP Olsze).

Najnowsze

Ten kierowca jest zbyt szybki, żeby stać z innymi na światłach

Widzieliśmy wiele sytuacji, w których ktoś omijał pojazdy stojące na czerwonym świetle, ale ten sposób jest całkiem oryginalny.

Na czerwonym świetle stoją samochody. Nuda. Nic się nie dzieje. Wreszcie zielony sygnał, auta pomału ruszają, gdy nagle pasem do jazdy w przeciwną stronę, oddzielonym wysepką, przemyka Fiesta ST.

Stereotypowy Polak-kombinator na autostradzie. Będzie sprytny i może nikt nie zginie

„Pomysłowy” kierowca ozdobionego niebieskimi pasami Forda wyprzedził w ten sposób kilka samochodów (ciekawe ile i jaki odcinek pokonał jadąc pod prąd) i uniknął stania w oczekiwaniu, aż przejadą auta z naprzeciwka. Bardzo pomysłowe. Ciekawe jak oceniłaby taki manewr drogówka.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowe Miejsca Obsługi Podróżnych na trasie S8! Gdzie można zatrzymać się na odpoczynek?

Kierowcy jadący trasą S8 na odcinku Łódź – Wrocław od maja mogą zatrzymywać się na 2 nowych obiektach typu MOP (Miejsca Obsługi Podróżnych), położonych w okolicach Kępna. Gdzie dokładnie kierowcy mogą zatrzymać się na odpoczynek i zatankować paliwo?

MOP (tzw. Miejsce Obsługi Podróżnych) to teren wydzielony w pasie drogowym autostrad i dróg ekspresowych, wyposażony w parking oraz w infrastrukturę zapewniającą komfort i odpoczynek podróżnym. Na części z nich znajdują się dodatkowo duże i znakomicie wyposażone stacje paliw, z szerokim wachlarzem usług.

Kierowcy jadący trasą S8 na odcinku Łódź – Wrocław od maja mogą zatrzymywać się na 2 nowych stacjach paliw Lotos – Kierzno Północ i Kierzno Południe.

Lokalizacja nowo otwartych MOP-ów to duże udogodnienie dla podróżnych przemierzających popularną drogę ekspresową S8 łączącą Wrocław, Łódź, Warszawę i Białystok. Na stacji MOP Kierzno Północ można zatrzymać się jadąc w stronę Wrocławia, natomiast na stacji MOP Kierzno Południe jadąc w stronę Łodzi.

Miejsca Obsługi Podróżnych Kierzno Północ i Kierzno Południe to dogodnie położone obiekty, idealne na przerwę w podróży. Kierowcy poza gwarancją zatankowania paliwa, mają dostęp do oferty gastronomicznej oraz nowoczesnej infrastruktury, która umożliwi odpoczynek przed dalszą drogą.

Na klientów stacji Kierzno Północ i Kierzno Południe czekają zewnętrzne strefy wypoczynkowe oraz siłownia plenerowa. Najmłodsi mają do dyspozycji plac zabaw oraz kącik wyposażony w gry komputerowe. Nowe MOP-y oferują także bezpłatny dostęp do szybkiej sieci Wi-Fi. Dużym udogodnieniem dla rodzin jest pokój, w którym można skorzystać z kuchenki mikrofalowej.

Miejsca Obsługi Podróżnych, fot. materiały prasowe / Lotos

MOP to coś więcej niż przystanek na tankowanie. Podróżni mogą odpocząć przed dalszą podróżą, „doładować akumulatory” w przyjaznym i funkcjonalnym otoczeniu. Miejsce Obsługi Podróżnych to także duża przestrzeń. Kierowcy TIR-ów mogą liczyć na 40 miejsc dla aut ciężarowych. W MOP-ach znajdują się także 4 miejsca dla autobusów, 70 miejsc dla pojazdów osobowych i 10 dla aut z przyczepą.

Najnowsze