Katarzyna Frendl

1964 Ford Mustang – rok ponadczasowych ikon

Jest rok 1964. Pierwszy produkcyjny model Forda Mustanga zostaje zaprezentowany na dachu nowojorskiego Empire State Building. Co jeszcze wówczas się wydarzyło?

Najnowsze

Czy można uniknąć kary za brak OC?

Zapomniało Ci się wykupić nowego OC po wygaśnięciu polisy poprzedniego właściciela auta? A może jeździło się kilka lat bez OC, a teraz strasz Cię obleciał przy rosnącej skuteczności „wirtualnego policjanta” UFG i zastanawiasz się, co teraz zrobić? Sprawdź, czy można uniknąć kary za brak OC.

Od kilku lat działa w Polsce System Wykrywania Nieubezpieczonych Pojazdów zwany „wirtualnym policjantem”. Wyszukuje on samodzielnie przerwy w ubezpieczeniu zarejestrowanych samochodów, uniezależniając Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) od efektów kontroli Policji. Jego wzrastająca skuteczność może wywołać popłoch wśród kierowców, którzy od dawna nie płacili OC, licząc, że nie zostaną zatrzymani przez policję do kontroli.

Nie zawsze jednak brak OC jest wynikiem celowego działania. Niekiedy to efekt zwykłego roztargnienia, wynikającego z faktu, że polisa OC, o ile jej nie wypowiesz, przedłuża się zazwyczaj automatycznie na kolejny rok. Nie zawsze tak jednak jest.

Kiedy OC nie przedłuży się automatycznie?
Od zasady automatycznego przedłużenia OC są następujące wyjątki:

  • jeżeli kupujesz używane auto i korzystasz z OC poprzedniego właściciela, musisz pamiętać, że nie ulegnie ono automatycznemu przedłużeniu na kolejny rok,
  • Twoja polisa nie zostanie przedłużona także wtedy, kiedy nie zapłaciłeś drugiej lub kolejnej raty za poprzednie ubezpieczenie,
  • przedłużane nie jest także ubezpieczenie krótkoterminowe.

Jeśli jesteś w którejś z tych sytuacji i zapomnisz o wykupieniu nowego OC, UFG będzie mogło nałożyć na Ciebie karę. Stanie się tak, nawet jeśli przerwa w ubezpieczeniu wynosiła zaledwie jeden dzień. Co zatem zrobić, jeżeli zagapimy się i przez kilka dni nie będziemy mieć ważnego OC? Pozostaje jak najszybsze udanie się do ubezpieczyciela i wykupienie polisy, a następnie liczenie na to, że UFG nie dostrzeże tej przerwy. Pamiętaj, że niedozwolone jest wykupywanie polisy ze wsteczną datą.

Czy da się umorzyć karę za brak OC?
Co jednak zrobić, kiedy już otrzymamy wezwanie do zapłaty kary za brak OC?

Zasadniczo po otrzymaniu od UFG takiego wezwania, pozostaje Ci jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki (chyba że wezwanie otrzymałeś omyłkowo – wtedy jak najszybciej złóż odwołanie, okazując UFG dokumenty potwierdzające ciągłość Twojego OC).

W niektórych sytuacjach z pomocą może Ci jednak przyjść art. 94 ustawy
o ubezpieczeniach obowiązkowych: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”.

Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty podkreśla Nina Kuczyńska z porównywarki OC i AC Ubea.pl.

Osoby, które myślą nad tym, jak przechytrzyć UFG i nie wykupywać OC, powinny jednak pamiętać, że ceny polis czy kar za ich brak są jeszcze niczym w porównaniu z wielkością ewentualnej sumy, którą kierowca w ramach regresu będzie musiał zapłacić UFG, jeżeli spowoduje wypadek bez ważnego OC.

Wykupywanie obowiązkowego ubezpieczenia jest więc nie tylko przejawem odpowiedzialności kierowcy, ale i dowodem dbania o swoje finanse. Zwłaszcza jeżeli przed zakupieniem polisy poświęcisz chwilę i sprawdzisz, kto oferuje Ci najtańsze OC.

Najnowsze

Magda Wilk na podium w dwóch wyścigach!

Dwa dni zmagań na Słowacji Magda Wilk może uznać za udane. Zarówno podczas sobotnich jak i niedzielnych podjazdów zajęła odpowiednio 1. i 2. miejsce w Clio Cup. Z kolei w klasie Pań dwa razy była trzecia a w klasie A/FIA-2000 otarła się o podium będąc czwarta w sobotnim wyścigu.

Start w Banovc’ach to kolejny krok do osiągania jak najlepszych wyników! Super frekwencja – ponad 100 załóg na trasie, i super odcinek – techniczny ale partiami bardzo szybki. Ku mojemu zdziwieniu całkiem nieźle siadł mi w głowie. Pierwszy dzień i pierwsza runda to też bardzo dobre czasy i finalnie 1. miejsce w Clio Cup i 4 w klasie A-2000. Niedziela miała być przełomowa i chciałam urwać jeszcze te co najmniej 2-3 sekundy ale niestety nagła ulewa spłatała małego figla chociaż w klasyfikacji generalnej byłam 42 na 95 zawodników, co bardzo cieszy. W sumie to warunki były dość dobre ale chyba głowa nie do końca pracowała jak należy. Auto jechało perfekcyjnie! Zmiany, które wprowadziliśmy powodują, że wreszcie mogę nawiązać walkę. Dość szybko przy każdym podjeździe osiągam prędkość a teraz muszę popracować nad niuansami. W sumie to już jestem tak zakręcona na punkcie tych wyścigów, że w poniedziałek pierwsze co to włączyłam film z trasy z kolejnej rundy. Niestety Sopot stoi pod wielkim znakiem zapytania i bez wsparcia z zewnątrz będziemy musieli odpuścić obie rundy. Będziemy jednak walczyć do końca i jeśli tylko uda się pozyskać partnerów to jedziemy szczególnie, że trasa podobno jest bardzo prorajdowa! – podsumowuje swój start Magda Wilk.

– Duże podziękowania dla całego teamu za jak zwykle fajny, owocny weekend i dla moich partnerów, którzy razem ze mną ścigali się na trasie słowackich Banovc’ów: RallyAddict, 2BRally, motocaina.pl, WrOOOOm TV oraz Automobilklub Polski w tym Koło Młodych Automobilklubu Polski – powiedziała zawodniczka.

Kolejne rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski wyjątkowo odbędą się nad morzem. W dniach 19-21 sierpnia zawodnicy przemierzą trasę z Sopotu do Gdyni, gdzie odbędzie się przedostatni wyścigowy weekend. Finał Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski już we wrześniu w Korczynie.

 

Najnowsze

Takich aut poszukują Polacy!

Bieżący rok może być rekordowym pod względem liczby importowanych samochodów z zagranicy. Zobaczcie, które samochody królują na liście. Jest kilka zaskoczeń.

Ostatnie raporty pokazują, że do końca tego roku na polskich drogach przybędzie nawet 900 tys. używanych samochodów. Takiego zainteresowania prywatnym importem nie było od ośmiu lat. 

Serwis otomoto.pl opublikował pierwszą dziesiątkę najczęściej wyszukiwanych samochodów. Jak to zwykle bywa, duża część tej listy została zdominowana przez marki od naszych niemieckich sąsiadów. 

Królem tegorocznego rankingu jest Audi A4. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Golf, a trzecie miejsce zajął Opel Astra. Pierwsza piątka najczęściej wyszukiwanych samochodów to BMW Serii 3 i 5, a także Volkswagen Passat. Ten ostatni zaliczył największy spadek. Jeszcze rok temu zajmował drugie miejsce. Na dalszych pozycjach uplasowały się takie modele jak Audi A6, BMW Serii 5, Ford Focus, Skoda Octavia i Audi A3.

Prawie połowa Polaków poszukuje samochodu w wieku do 6 lat. Następne 25 procent ogranicza pole wyszukiwania do 10-letnich pojazdów. 

Najczęstszym przedziałem cenowym jest kwota pomiędzy 5 a 10 tys. zł. Aż 21 proc. użytkowników było gotowych wydać taką kwotę. Tylko 16 proc. wybrało samochody w przedziale 10-15 tys. zł. Od 15 do 20 tys. zł poszukiwało zaledwie 12 proc. użytkowników portalu. Prawie połowa użytkowników otomoto.pl poszukuje samochodu poniżej 20 tys. zł. 

Najnowsze

Mercedes i Porsche działają razem!

Dwie niemieckie marki ulokowane w Stuttgarcie i jego okolicach postanowiły podać sobie ręce. Zobaczcie, na czym będzie polegać współpraca.

Przedstawiciele Mercedesa i Porsche postanowili zawrzeć porozumienie dotyczące współpracy. Do wspólnych konstrukcji jeszcze daleko, ale na dobry początek zawiązano współpracę w kwestii firmowych muzeów. Jeżeli w te wakacje wybieracie się do jednego z nich, automatycznie otrzymacie 25 procent zniżki na bilet do drugiego. Ta nietypowa współpraca potrwa do 30 grudnia. To oznacza, że za wejściówki do muzeum dorosła osoba zapłaci sześć zamiast ośmiu euro.

Dodatkowo każdy z obiektów będzie w aktywny sposób zachęcał do odwiedzenia konkurencji. W muzeum Porsche w Zuffenhausen zobaczymy legendarny model W111 230 S z 1966 roku. Natomiast w Bad Cannstatt, gdzie znajduje się muzeum Mercedesa, zostanie wystawione Porsche 911 Carrera 2.7 z 1975 roku. 

Oba obiekty są otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach od 9 do 18.

Najnowsze