17,5 tysięcy kilometrów – taki dystans pokonały samochody w ramach projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu
Celem badania „ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.
W projekcie biorą udział przedsiębiorstwa z całego łańcucha wartości elektromobilności. Pojazdy elektryczne i spalinowe dostarczyła firma Renault Polska. Dotychczas samochody były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost. Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Soutions, Arval oraz JASZPOL.
Dotychczas wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu pokonały łączny dystans 17 471 kilometrów z czego aż 71,4 proc. wyłącznie po drogach miejskich. Renault Polska na czas projektu użyczyło elektryczne ZOE, Kangoo Z.E. i Mastera Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe. Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, z kolei dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. posiadają baterie o pojemności 33 kWh, która pozwala na przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km. W najbliższych latach Grupa Renault zamierza poszerzyć ofertę o kolejne pojazdy z napędem elektrycznym.
W ramach badania, wyznaczono projektową strefę czystego transportu o powierzchni 2 km 2 zlokalizowaną w ścisłym centrum miasta Łódź, w celu ustalenia, jak często samochody testowe naruszają jej granicę w wyniku realizacji transportu ostatniej mili. Z danych pozyskanych z systemu telematycznego Weblfeet Solutions wynika, że pojazdy przekroczyły ją łącznie 477 raz w czasie 9 tygodni testów, co wskazuje, że statystycznie średnio w ciągu jednego dnia pracy każdy auto przynajmniej jeden raz wjechało do projektowej strefy.
Eksploatacja samochodów elektrycznych jest nieodłącznie powiązana z koniecznością ich ładowania. Firma EVBox na czas projektu dostarczyła ładowarki typu wallbox „Elvi”, z kolei EV Charge udostępnił innowacyjną ładowarkę zintegrowaną z kompozytowym słupem oświetleniowym „Combocharger”. Pojazdy w czasie trwania testów pobrały łącznie ok. 1 250 kWh energii elektrycznej, podczas gdy auta spalinowe zużyły ponad 1 035 litrów paliwa.
Pojazdy wykorzystywane w projekcie odbyły dotychczas 1 584 podróży, z czego 45 proc. to zadania wykonane przez samochody elektryczne (odpowiednio 725 zadań aut elektrycznych oraz 859 spalinowych), co przekłada się odpowiednio na czas ok. 395 godzin jazdy samochodami elektrycznymi oraz 514 godzin spalinowymi.
Etap badawczy projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 roku. Następnie pozyskane dane zostaną poddane szczegółowej analizie, na podstawie której powstanie raport końcowy, podsumowujący wyniki zrealizowanych testów. Oficjalne wyniki badania zostaną zaprezentowane w II kwartale 2021 roku.
Najnowsze
-
Czy rowerzysta może jechać po przejściu? Ten wyjątek wszystkich zaskakuje
Czy przepisy pozwalają rowerzyście na przejeżdżanie po przejściu dla pieszych? Co do zasady nie, ale istnieją od tej reguły wyjątki, o których mało kto wie. Podobne jak większości osób nieznane są niuanse przepisów, regulujących poruszanie się rowerzystów po drogach publicznych. -
Nowa droga S12 połączy centrum kraju ze wschodem. Jest nowa umowa na 600 mln zł
-
Pijany pieszy zablokował kierowcy drogę i nie chciał zejść. „Dziecko się rodzi?”
-
Mandat za radio w aucie to nie żart. Jest teraz wysoki jak nigdy
-
Rewolucja w zatrzymywaniu prawa jazdy. Będzie je łatwo stracić jak nigdy dotąd
Zostaw komentarz: