
14 tysięcy nowych stacji ładowania co tydzień. Czy Europa jest gotowa na elektromobilną rewolucję?
Na europejskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Już za parę lat niektórzy producenci będą sprzedawać tylko i wyłącznie auta jeżdżące na prąd. Problem w tym, że w Europie nie ma wystarczającej liczby stacji ładowania, gdzie kierowcy mogliby uzupełnić energię w akumulatorach.
W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie wzrosła 10-krotnie, osiągając w zeszłym roku 1,7 mln sztuk (czyli 18% całego rynku). W tym samym czasie liczba publicznych stacji ładowania w UE wzrosła tylko 2,5-krotnie.
Jak wynika z najnowszych badań, do 2030 roku w całej UE potrzebnych będzie nawet 6,8 mln publicznych punktów ładowania, aby móc osiągnąć proponowany przez „Fit for 55” cel redukcji emisji CO2 przez samochody osobowe. Liczba ta jest prawie dwukrotnie wyższa niż podana przez Komisję Europejską we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), który jest obecnie przedmiotem negocjacji w Parlamencie Europejskim.
To oznacza, że co tydzień w całej UE musiałoby być instalowanych do 14 000 publicznych punktów ładowania dla wszystkich segmentów pojazdów. Potrzebnych będzie około 184 punktów ładowania na każde 100 kilometrów dróg. Obecnie powstaje mniej niż 2 000 stacji ładowania tygodniowo.
Z raportu „European Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan” wynika, że do 2030 roku trzeba będzie zainwestować łącznie do 280 miliardów euro w instalację publicznych i prywatnych punktów ładowania, modernizację sieci energetycznej i budowanie zdolności do produkcji energii odnawialnej.
W przypadku rozwoju publicznej infrastruktury ładowania, Europa powinna inwestować kwotę 8 miliardów euro rocznie. Liczba ta stanowi około 16% inwestycji w 5G i szybkie sieci internetowe.
Liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
W Polsce, pod koniec stycznia 2022 roku, funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3893 punkty). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).

Źródło informacji: ACEA, opracowanie własne
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Komentarze:
krystian - 28 marca 2022
zostaje jeszcze ładowanie w domu, ale potrzebne są punkty na trasach, mopach. elektryków sporo przybędzie, dopłaty zrobią swoje, sam patrzę na bz4x a mieszkam w domu, więc z ładowaniem nie będzie problemu
lolek - 28 marca 2022
czemu nie