11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

05 sierpnia 2020
20
Od wielu lat samochody koncepcyjne Peugeot mają realistyczne wymiary konstrukcji oraz kół i są wyposażone w szereg elementów łatwych do wdrożenia w modelach seryjnych. Pierwszy projekt samochodu przyszłości powstał już w 1984 roku. Sprawdźcie, czy widzieliście wszystkie pomysły francuskiego producenta!
Loading module...

Pierwszy projekt o cechach samochodu koncepcyjnego powstał w 1984 roku – był to Peugeot Quasar, który pokazał poziom umiejętności technologicznych marki. Konstruktorzy i styliści dostali wolną rękę i mogli stworzyć przedmiot swoich marzeń, wolny od ograniczeń seryjnej produkcji. Kształt nadwozia, stworzony na bazie szkicu Erica Bertheta, był dziełem Gérarda Weltera, ówczesnego stylisty Peugeot.

Futurystyczne jak na tamte czasy wnętrze zaprojektował Paul Bracq. Zawieszenie powstało na bazie zawieszenia legendarnego Peugeot 205 Turbo 16. Podobnie jak silnik, którego moc została zwiększona do 600 KM. Kolejne samochody koncepcyjne miały zawsze związek ze światem sportów samochodowych, tak bliskim Gérardowi Welterowi. Peugeot Proxima, zaprezentowany między innymi na „Goodwood Festival of Speed”, był napędzany silnikiem V6 biturbo o mocy 680 KM.

Każdy samochód koncepcyjny jest prawdziwym „laboratorium pomysłów”. Innowacyjne rozwiązania zastosowane w niektórych modelach znacznie wyprzedzały swoją epokę. Mimo że nie były projektowane z myślą o wielkoseryjnej produkcji, wiele występujących w nich elementów zostało wykorzystanych w modelach z gamy marki przeznaczonych do sprzedaży. Oto kilka najciekawszych przykładów:

Touareq – stworzony w 1996 roku mały samochód koncepcyjny typu Buggy był napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów pozwalających na 4 godziny jazdy. Mały silnik spalinowy pozwalał zwiększyć jego zasięg, pełniąc rolę agregatu prądotwórczego – tak narodził się „range extender”!



Moonster i 4002 – te dwa projekty nie były produktem wyobraźni stylistów marki, ale bardzo uzdolnionych internautów! Nowatorski i prekursorski Peugeot był pierwszym producentem samochodów, który w latach 2000 i 2002 rozpisał dwa międzynarodowe konkursy stylistyczne. Nagrodą dla zwycięzcy była realizacja jego projektu w skali 1:1 i prezentacja modelu na firmowym stoisku podczas międzynarodowych salonów samochodowych. Gilles Vidal, do niedawna dyrektor ds. stylu Peugeot, organizował od 2018 roku tzw. „Summer class” marki Peugeot. Przez miesiąc 12 studentów wydziałów wzornictwa uczyło się pod opieką specjalistów w Automotive Design Network („ADN”) w Vélizy Villacoublay. Zanurzeni bez reszty w świecie designu, ci młodzi, kreatywni ludzie mogli zrealizować 4 projekty pod okiem profesjonalnych stylistów.



Sesame – wysoko zawieszona konstrukcja i elektrycznie otwierane, przesuwne drzwi dające niezrównanie łatwy dostęp do wnętrza to zwiastun PEUGEOT 1007!



EX1 ‒ w dwusetną rocznicę marki, w 100% elektryczny EX1 bije trzy światowe rekordy przyspieszania i zalicza trzy nowe rekordy na legendarnym torze wyścigowym Montlhéry. Tym samym, na którym w 1965 roku Peugeot 404 Diesel pobił kilka rekordów przyspieszenia oraz w jeździe długodystansowej.

SR1 ‒ to nowy trend w stylistyce marki, który stanowi inspirację przy projektowaniu boków nadwozia Peugeot 208 pierwszej generacji, a zarazem pierwszy samochód koncepcyjny wyposażony w Peugeot i-Cockpit®.



Onyx ‒ nadwozie będące połączeniem karbonowych elementów i płatów czystej miedzi celowo pozostawionych w stanie surowym i wnętrze wykończone innowacyjnym, ekologicznym tworzywem „Newspaper Wood”. Jest ono otrzymywane ze sprasowanych ze sobą arkuszy starych gazet. Onyx jest napędzany silnikiem V8 HDi Hybrid4 o mocy 600 KM (z dodatkowym boosterem elektrycznym o mocy 80 KM), produkowanym przez Peugeot Sport i przeznaczonym do napędzania modelu 908. 



Exalt ‒ jego sylwetka i deska rozdzielcza służyły za wzór przy projektowaniu nowego Peugeot 508, sedana o dynamicznych kształtach. Drewniane wykończenie bagażnika zostało przejęte przez limitowaną wersję First Edition modelu Peugeot 508 SW. Obicia siedzeń z melanżowej tkaniny w cienkie paski były inspiracją przy projektowaniu tapicerki najnowszego Peugeot 3008.



Quartz ‒ deska rozdzielcza tego samochodu koncepcyjnego trafiła do wnętrza nowego Peugeot 3008, a holograficzny zespół zegarów jest obecnie montowany w standardzie w nowym Peugeot 208, podobnie jak osłona chłodnicy z elementami ozdobnymi w układzie szachownicy.



Fractal – aż 80% jego części zostało wykonanych na drukarkach 3D, a unikatowe brzmienie systemu audio z głośnikami w układzie 9.1.2 uzyskano we współpracy z firmą Focal.



Instinct – aerodynamika i nadwozie typu „shooting brake” było zapowiedzią nowego Peugeot 508 SW. W tym projekcie wykorzystano również systemy zaprojektowane we współpracy z firmą Samsung. Model Instinct, po raz pierwszy w historii Peugeot, nie był prezentowany podczas międzynarodowego salonu samochodowego, lecz na targach telekomunikacyjnych Mobile World Congress w Barcelonie.



e-Legend Concept - producent zaprezentował model na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku, by raz jeszcze pokazać, że jazda autonomiczna nie musi oznaczać monotonii, nuda nigdy nie będzie częścią DNA marki, a transformacja energetyczna nie wykreśli 120 lat historii motoryzacji.

To futurystyczny, a jednocześnie realistyczny samochód o rozsądnych gabarytach perfekcyjnie wyrażający elegancję zakodowaną w genach marki Peugeot. Ten model koncepcyjny umożliwił unowocześnienie strategicznej i medialnej wizji marki. Został wykorzystany w filmie reklamowym, emitowanym w godzinach największej oglądalności w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych. Wziął również udział w prestiżowym konkursie elegancji w Villa d'Este. Działania te zapewniły odpowiedni rozgłos.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!