„Odważmy się być wolnymi”: Mercedes-Benz wspiera „Siłaczki”

„Siłaczki” to pierwszy w historii polskiej kinematografii film opowiadający o sufrażystkach, których konsekwentna walka doprowadziła do przyznania Polkom praw wyborczych w 1918 r. Prapremiera filmu odbędzie się 28 listopada – dokładnie w setną rocznicę podpisania historycznego dekretu przez Józefa Piłsudskiego. W ramach projektu „She’s Mercedes” marka od lat wspiera wartościowe kobiece inicjatywy.

„Odważmy się być wolnymi!”, „Przyszłość nasza w rękach naszych!”, czy „Praw się nie dostaje, prawa zdobywa się w walce!” – wołały podczas wieców i protestów polskie sufrażystki. Walczyły o rzeczy podstawowe – o prawa kobiet do edukacji i pracy zarobkowej oraz prawa wyborcze. Justyna Budzińska-Tylicka, Maria Dulębianka, Paulina Kuczalska, Aniela i Zofia Tułodzieckie, czy Zofia Daszyńska-Golińska miały znaczący udział w szerzeniu idei wolnościowych i emancypacyjnych. To właśnie ich niezłomna walka doprowadziła do przyznania Polkom sto lat temu czynnych i biernych praw wyborczych, a ich losy są osią fabularyzowanego dokumentu Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego „Siłaczki”.

Wydawałoby się, że problemy ukazane w filmie „Siłaczki” to już przeszłość. Jednak kobiety nie składają broni, nadal walcząc o swoją rolę we współczesnym świecie. Co łączy je z pierwszymi sufrażystkami?

– Właśnie kłopot polega na tym, że bardzo wiele. Kiedy czyta się ich postulaty chociażby z 1925 roku, można by pomyśleć, gdyby nie język, że to postulaty dzisiejsze. Z drugiej strony jestem przekonana, że w tej chwili następuje wyraźna zmiana. Stwierdzenie, że teraz jest czas kobiet wydaje mi się słuszne. Obyśmy tego nie zmarnowali. I jak mówi Dulębianka, którą miałam zaszczyt zagrać: ” Niech nas nie dzielą małostki i drobne spory, a łączą wielkie cele” – mówi Maria Seweryn, odtwórczyni roli Marii Dulębianki.

Film powstał dzięki środkom m.in. Fundacji Obiektyw-Na, we współpracy z Fundacją im. Heinricha Bölla, przy udziale Miasta Poznań i crowdfundingu na PolakPotrafi.pl. Mercedes-Benz Polska jest partnerem prapremiery filmu 28 listopada w warszawskim kinie Muranów.

– Maria Janion pisała w książce „Kobiety i duch inności”, że „kobiety polskie działają nie po to, żeby się wyzwolić, ale po to, żeby się poświęcić.” To poświęcenie nie przyniosło nam jednak pieniędzy czy zaszczytów, nie jest docenione pomnikami czy nazwami ulic. Polek nie ma na banknotach. Dziś mamy pełne prawa obywatelskie, ale ciągle domagamy się większej obecności w życiu publicznym, polityce, biznesie, czy mediach. Stulecie praw wyborczych kobiet to doskonała okazja, żeby o tym przypominać – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektor Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Mercedes-Benz Polska. – Nasza marka nie boi się podejmować ważnych dla kobiet tematów. Poza tym mamy w historii firmy Berthę Benz, odważną kobietę, która uważana jest za pierwszą na świecie automobilistkę.”

„She’s Mercedes” to inicjatywa marki, która od kilku lat wspiera kobiety w osiąganiu sukcesów w życiu zawodowym i prywatnym – inspiruje do działania, zachęca do dzielenia się swoimi pasjami i doświadczeniami, ale zwraca także uwagę na ważne dla kobiet kwestie. W tym roku z okazji Europejskiego Dnia Równych Płac, który przypada w marcu, firma obniżyła cenę aut dla kobiet o 8%, czyli o tyle, ile wynosi tzw. luka płacowa („gender pay gap”) w Polsce. W ten symboliczny sposób Mercedes chciał zwrócić uwagę na problem nierównego wynagrodzenia za tę samą pracę ze względu na płeć.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze