Roksana Ćwik

„Kiedy byłam małą dziewczynką, marzyłam o Formule 1”

Sophia Flörsch nie jest zwykłą 15-latką. Kiedy jest rówieśniczki myślały o lalkach, ona jeździła kartem. Pobiła kilka rekordów, zdobyła uznanie branży, ale jej marzeniem są starty w Formule 1.

Młoda Niemka jest pierwszą kobietą w historii ADAC Formuła 4, która zdobyła jakiekolwiek punkty podczas wyścigu i dokonała tego debiutując za sterami maszyny Motopark. Wcześniej występowała w Ginetta Junior Championship, mistrzostwach, w których wygrała dwa wyścigi, a potem dwukrotnie stawała na podium. Sophia pobiła również kilka rekordów. Jest najmłodszą zawodniczką, która wygrała wyścig Ginetta Junior, a także pierwszym debiutantem, który wygrał dwa wyścigi podczas jednego weekendu. Jednak cel jest jeden: być pierwszą kobietą, która wygra wyścig Formuły 1. Niemka jest, obok Micka Schumachera, najpopularniejszą gwiazdą młodego pokolenia. Niemieckie media już okrzyknęły ją najszybszą Niemką i nadzieją niemieckich sportów motorowych. 15-latka, na pierwszy rzut oka, jest zwykłą nastolatką. Chodzi do gimnazjum, dobrze się uczy i marzy, aby pokonać wszystkich i zdobyć szczyt: dostęp do kokpitu bolidu Formuły 1.

„Motorsport to moje życie” – mówiła na początku tego roku. „W moich marzeniach siedzę w samochodzie Formuły 1 na torze Silverstone, Monako lub na Hockenheimringu i przewodzę stawce. Na końcu staję na najwyższym stopniu podium i macham do moich fanów. W końcu mam to, na co pracowałam całe życie. Moje koszmary nie mają nic wspólnego z wyścigami. W koszmarach walczę z pająkami i mrówkami. Nie znoszę ich! Jestem normalną 15-letnią dziewczyną, chodzę do szkoły, mam rodzinę i przyjaciół. Oczywiście mam inne marzenia niż Formuła 1 i inne cele, jak np. zdanie matury, ale sportowe marzenia są najważniejsze, dają największą motywację. Fascynuje mnie szybkość, wyprzedzanie, walka z innymi przeciwnikami na torze”.

Młoda Niemka nie żadnych problemów z tym, że jej przeciwnikami są mężczyźni, ponieważ rywalizuje z nimi od najmłodszych lat. Każda wygrana czy podium, to zbliża Sophię do realizacji postawionych celów.

„Każda wygrana to krok bliżej do spełnienia mojego marzenia. Mój awans do Formuły 4 jeszcze bardziej potęguje to uczucie. Nie myślę o planie B. Jeżeli nie dojdę do F1, nadal jest wiele czasu, aby znaleźć coś innego. Jestem nadal młoda. Godzinę przed każdym wyścigiem słucham muzyki i zaczynam marzyć. Wyobrażam sobie również to, jak może pójść mój wyścig. Kiedy zakładam kask, ukrywam wszystko, co mnie rozprasza. Staję się nagle inną osobą, co mnie czasami przeraża. Obecnie jestem przyjazna, miła i przyjacielska. W aucie nie mam przyjaciół. Czasami kiedy wychodzę z samochodu nie wiem co się stało przed chwilą. Jednym z moich marzeń jest wycieczka na Bora Bora. Moi rodzice tam byli, a ich zdjęcia są świetne. Byłam na wielu torach świata, ale nie licząc tego, mało podróżowałam. Kolejne marzenie to skok na bungee. To jest po prostu genialne przeżycie: po prostu spadasz w dół i ta adrenalina. Zrobię to na pewno za kilka lat, oby jako zawodniczka Formuły 1!”

Kto jest jej wzorem do naśladowania? Nie Senna, Schumacher czy Hunt. Młoda Niemka jest pod wrażeniem tego, co osiągnął i co może jeszcze osiągnąć Lewis Hamilton, a Sophia chce być mistrzem, jak jej idol. Według 15-latki, wszystko idzie zgodnie z planem i możliwe, że już za dwa lata zobaczymy Niemkę w Formule 1. Jednak droga na szczyt drabiny aut jednomiejscowych nie jest wcale taka łatwa, jak się z początku to wydaje.

Sophia nie ma żadnych problemów w nawiązywaniu kontaktów z kierowcami Formuły 1. Jednym z jej rozmówców jest Max Verstappen, który – również w młodym wieku – trafił do królowej sportów motorowych i został najmłodszym zwycięzcą wyścigu w sezonie 2016.

„Nie jestem kurą domową. Wierzę w moją wartość i to jest ważniejsze niż mój wiek. Bez tego nie mam szans w świecie męskiego sportu, nie mogę być zbyt wrażliwa”.

Sophia, jak większość koleżanek z toru uważa, że najgorsze są stereotypy mówiące o tym, że kobiety nie potrafią prowadzić samochodu, a co gorsza, nie potrafią również się ścigać. Uważa, że takie słowa i takie utrwalanie wizerunku kobiety jest krzywdzące. Jak zauważają sami komentatorzy i dziennikarze, którzy mieli okazję widzieć Niemkę w akcji, przyznają jednogłośnie: „ona nie bierze żadnych zakładników”. Walki, które stoczyła na torze są ostre i bezpardonowe. Jej styl przypomina styl Tatiany Calderon, która podczas wyścigów GP3 również nie daje sobą pomiatać kolegom z toru, co nie zawsze kończy się szczęśliwie. Zresztą sama zainteresowana uważa, że ma agresywny styl jazdy.

Wiele z osób z jej otoczenia uważa, że Sophia jest bardzo dojrzałą i rozważną osobą jak na swój wiek. Wie czego chce. Wie, że może się nie udać, ale się nie poddaje. Jest profesjonalną zawodniczką, ale również typową dziewczyną, która bawi się iPadem, nie może zdecydować, jakie buty sobie kupić, czy spędza długie chwile na Facebooku. Najważniejszy jednak – jak wciąż podkreśla – jest dla niej tor oraz wyścigi.

Co w przypadku, kiedy nie uda się jej dostać do Formuły 1? Nastolatka wie, że i taka sytuacja może mieć miejsce, dlatego matura oraz wyniki w szkole są dla niej bardzo ważne. Chemia to dla Sophii druga pasja, zaraz po wyścigach, która wciąga i pochłania bez reszty. Zawodniczka wie, że chemicy są bardzo potrzebni bez względu na sytuację panującą w danym kraju.

Sophia Flörsch została zauważona przez Ferrari, a członkowie Akademii Młodych Kierowców już kontaktowali się zarówno z nią, jak i jej ojcem: „Będą mnie bacznie obserwować. Będę ciężko pracować na mój cel i zobaczymy co będzie za kilka miesięcy” – mówiła w kwietniu, podczas rozpoczynającej się rundy Formuły 4.

Najnowsze

Triumph Street Triple – premiera w styczniu

Zima to teoretycznie martwy okres dla rynku motocyklowego. Dlatego producenci pokazują jak najwięcej premier, żeby pobudzić apetyt u klientów. Triumph zapowiedział właśnie swój nowy motocykl, którego premiera już za kilka tygodni.

W drugim tygodniu stycznia możemy się spodziewać nowej maszyny od Triumpha. Brytyjski producent zaprezentuje nową generację modelu Street Triple. Jest to maszyna stworzona przede wszystkim do sportowej jazdy. 

Producent na razie nie ujawnia zbyt wiele, ale kilka przecieków wydostało się do sieci. Wyróżnikiem nowej wersji ma być przede wszystkim zawieszenie oraz silnik o trzycylindrowy silnik o pojemności 765 cm3. Niektóre źródła mówią też o zastosowaniu systemu wielopoziomowej kontroli trakcji, zmienne tryby pracy silnika i ABS. Poza tym wygląd powinien otrzymał spory lifting, ale z przodu będzie nadal podwójna lampa.

Producent opublikował film, na którym możemy zobaczyć kilka szczegółów. 

https://www.youtube.com/watch?v=njclqoIhOCA

Najnowsze

Jesteś singielką? Zapłacisz więcej za OC

Dużo wyższe stawki polis ubezpieczeniowych wywołały ostatnio lawinę dyskusji. Firma Mfind postanowiła przyjrzeć się różnicom w cenach, które wynikają z płci oraz statusu cywilnego. Okazało się, że najwięcej płacą single.

Po przeanalizowaniu danych dostarczonych przez firmę Mfind wnioski nasuwają się same. Ponad 160 tys. wyników z kalkulatora ubezpieczeń OC i AC dało jasno do zrozumienia, że najwięcej zapłacą singielki i single. W ramach przeprowadzonej symulacji wyszło, że singielka będzie musiała zapłacić za polisę 1048 zł, natomiast singiel 1099 zł. 

Na korzystniejszą składkę mogą natomiast liczyć wdowy (658 zł) oraz żonaci (616 zł). Kobieta zamężna zapłaci średnio 666 zł, a wdowiec 648 zł. Rozwodnicy mają nieco drożej: rozwódka 735 zł, a rozwiedziony 702 zł. 

Różnice są w dużym stopniu uzależnione od wieku. Liczba osób w wieku powyżej 30 lat, które są po ślubie, jest większa niż w przypadku grupy wiekowej poniżej 30 lat. Specjaliści od ubezpieczeń podkreślają, że ubezpieczyciele przychylniej patrzą na kierowców w związku małżeńskim, ponieważ takie osoby mają mniejszą skłonność do ryzyka i nie jeżdżą tak agresywnie jak single. Dotyczy to również liczby wypadków, na podstawie których jest wyliczane ryzyko.

Wśród singli jest wiele młodszych osób, które siłą rzeczy płacą więcej względu na brak zniżek. Tanie OC dla osób owdowiałych wiąże się z wiekiem kierowcy oraz pełnymi zniżkami i dużym doświadczeniem. Sporo zależy również od województwa. Najdrożej wychodzi Wrocław, Gdańsk i Warszawa.

Temat podwyżek OC zainteresował w ostatnim czasie UOKiK, który zamierza przyjrzeć się tej sprawie i ocenić, czy nie doszło do zmowy cenowej.

Najnowsze

Clarkson wjeżdża czołgiem do centrum handlowego!

Clarkson zapowiadał wcześniej, że nowy sponsor programu nie będzie stawiał przed nimi żadnych ograniczeń. Trójka byłych gwiazd Top Gear postanowiła wjechać przy pomocy ciężkiego sprzętu wojskowego do centrum handlowego.

Głównym bohaterem kolejnej, kontrowersyjnej akcji był Jeremy Clarkson, który na potrzeby programu motoryzacyjnego The Grand Tour postanowił wykorzystać czołg do zdemolowania centrum handlowego w Dubaju. Zamiast wjechać drzwiami, wybrał opcję przebicia się przez ściany. 

Producenci programu twierdzą, że w tym czasie znajdowały się tam osoby, które niczego się ni spodziewały. Na szczęście nikomu nic się ni stało, a internauci cieszą się, że wracają pomysły z najlepszych czasów trójki w Top Gear. 

Clarkson, Hammond i May bardzo często zaskakiwali swoich widzów niekonwencjonalnymi wyzwaniami lub kontrowersyjnymi wypowiedziami. Wiele z tych sytuacji doprowadziło ich pod sąd lub przynajmniej wywołało zamieszanie na szczeblu dyplomatycznym.

Zobaczcie, jak wyglądał spektakularny wjazd czołgiem, o którym mówi cały świat.

https://www.youtube.com/watch?v=xqcn5J8abrg 

Najnowsze

We Francji dostaniesz punkty karne

Francja jest kolejnym państwem na mapie, które będzie naliczało punkty karne obcokrajowcom łamiącym przepisy na terenie tego kraju. W przypadku przekroczenia limitu będą również wyciągane konsekwencje.

„Dziennik Gazeta Prawna” donosi o tym, że Ambasada Francji potwierdziła te doniesienia. Francja wprowadzi odpowiednie regulacje już na początku przyszłego roku. Od niedawna takie przepisy obowiązują w Austrii, Niemczech oraz Czechach. 

Od kilku lat kolejne państwa wdrażają koncepcję tzw. wirtualnego prawa jazdy. Ma to być specjalna, elektroniczna kartoteka dla kierowców-cudzoziemców, którzy łamią przepisy ruchu drogowego. Dopiero po kilku latach ta wizja zaczyna się materializować w postaci odpowiednich przepisów. Komisja Europejska próbowała nadać bieg tym zmianom, ale coraz więcej państw podejmuje odpowiednie działania we własnym zakresie.

Temat wirtualnego prawa jazdy interesuje również polskie służby, ale na razie nie ma odpowiednich rozporządzeń, które pozwoliłyby wprowadzić taki system. W ten sposób piraci drogowi z zagranicy będą karani na terenie naszego kraju wyłącznie grzywną w postaci mandatu gotówkowego.

Najnowsze