Zmiany dotyczące nowych praw jazdy
Brak konieczności oznakowania pojazdu młodego kierowcy; wydawanie dokumentu na czas nieokreślony i mniejszy limit punktów, jako jedyny sposób dyscyplinowania młodych kierowców - te hasła już wkrótce odejdą w zapomnienie.
Z początkiem 2010 roku Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie do prawa o ruchu drogowym szeregu zmian dotyczących przyznawania prawa jazdy. Zmiany są konieczne. Lawinowo rosnąca liczba wypadków spowodowanych przez młodych kierowców, doniesienia prasowe o ich brawurze: prowadzeniu po alkoholu i narkotykach oraz obserwacja polskich dróg prowadzą do wniosku, że zbytni liberalizm wobec początkujących użytkowników drogi niesie zbyt duże ryzyko dla każdego z nas.
![]() |
fot. Motocaina
|
Biorąc przykład z naszych zachodnich sąsiadów (m.in. Austrii, Finlandii, Niemiec) zgodnie z nowymi przepisami, każdego świeżo upieczonego, zaopatrzonego obowiązkowo w zielony listek (na przedniej i tylniej szybie pojazdu) kierowcę obowiązywałby dwuletni okres próbny. Dopuszczenie się w trakcie jego trwania dwóch wykroczeń skutkowałoby koniecznością uczestnictwa w kursie doszkalającym, popełnienie trzeciego wykroczenia równoznaczne byłoby z odebraniem prawa jazdy.
Wprowadzone zmiany dotyczyłyby nie tylko kierowców samochodów, ale i motocyklistów. Dotychczasowa kategoria prawa jazdy A byłaby osiągalna po ukończeniu 24 roku życia lub dwuletnim posiadaniu kategorii A2. A2, przyznawana osobom po 18 roku życia, uprawniałaby do poruszania się motocyklem lub skuterem o mocy do 46 KM i stosunku masy do mocy o maksymalnej wartości 0,27 KM/kg. Również kierowcy motorowerów oraz quadów musieliby przejść specjalny egzamin umożliwiający im poruszanie się pojazdami i otrzymanie prawa jazdy kategorii AM.
Co już pewne, zgodnie z przepisami unijnymi, wszystkie prawa jazdy od 2013 roku wydawane będą na okres 15 lat. Nasze dotychczasowe dokumenty zachowają ważność do 2033. Kolejki w urzędach więc raczej na razie nam nie grożą.
Na podstawie www.motofakty.pl
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: