Silny jak ukraiński Tur
Nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy niedawno zaprezentowali swoją najnowszą konstrukcję - lekki samochód opancerzony Kozak.
Samochód na podbudowie Daily 4×4 przypomina konstrukcje z AMZ Kutno |
![]() |
Fot. Praktika
|
Ukraińskie siły zbrojne nie posiadały dotychczas w swoim wyposażeniu lekkich samochodów opancerzonych (za to sporo BTR-80). Może się to zmienić, bo armia ukraińskia widzi zapotrzebowanie na 176 takich samochodów. Nie wykluczone, że będzie to zaprezentowany niedawno, rodzimej produkcji „Kozak”.
Jest to typowo lekki samochód opancerzony, bardzo przypominający Dzika 2 oraz Tura 1 rodem z „naszego” AMZ Kutno. Podobnie jak polska firma Ukraińcy sięgnęli po włoskie podwozie – Iveco Daily 4×4. Ma to oczywiście szereg zalet, jak choćby unifikacja z pojazdami występującymi na rynku cywilnym, ale i wad związanych z ograniczeniami dla tego typu cywilnych aut dostawczych. Dyrektor firmy Praktika, producenta pojazdu, zapewnia, że zostanie on poddany wszechstronnym testom.
Załogę pojazdu stanowi pięciu żołnierzy. Do ich dyspozycji jest uzbrojenie w postaci karabinów maszynowych: 12,7 NSWT oraz 7,62 mm PKT. Na uwagę zasługuję podawany parametr brodzenia – w który Motocaina szczerze wątpi – czyli 1,5 m głębokości. Standardowy 3-litrowy silnik Daily o mocy 176 KM rozpędza Kozaka do 120 km/h. No cóż będziemy przypatrywać się rozwojowi tej konstrukcji, bo jak widać w zakresie samochodów opancerzonych dzieje się naprawdę sporo i u naszych wschodnich sąsiadów także.
Niebawem relacja z targów w Kielcach.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Chińskie baterie litowo-jonowe biją rekordy! 520 km zasięgu w 5 minut – czy to koniec ery spalinówek?
Wyobrażasz sobie ładowanie elektryka na 500 km w czasie krótszym niż poranna kawa? Chińscy giganci właśnie tego dokonali - ich najnowsze baterie biją rekordy szybkości ładowania! -
6. Rajd Motocyklowy Weteranów – relacja z hołdu bohaterom
-
6. Rajd Motocyklowy Weteranów – hołd na dwóch kołach dla tych, którzy nie wrócili z misji. Start już 24 kwietnia!
-
Od kartingu do F1 Academy? Kornelia Olkucka walczy o marzenia we włoskiej Formule F4!
-
XPENG P7, G6 i G9 – wideo z pierwszych jazd w Polsce! Ceny, dane techniczne, rywale. Oto chińskie modele, które rzucają rękawicę Tesli
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Myśle, że ukraiński kozak nie jest złym samochodem opancerzonym ale wiadomo jak to się mówi wszystko wyjdzie w praniu. Fabryka Preply spod lublin prowadzi konwersacje związane z produkcją częsci do kozaka http://www.na-jezykach.pl/aktualnosc/255/znajomosc_jezykow_obcych_w_polsce_2015.html