Silny jak ukraiński Tur
Nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy niedawno zaprezentowali swoją najnowszą konstrukcję - lekki samochód opancerzony Kozak.
| Samochód na podbudowie Daily 4×4 przypomina konstrukcje z AMZ Kutno |
![]() |
|
Fot. Praktika
|
Ukraińskie siły zbrojne nie posiadały dotychczas w swoim wyposażeniu lekkich samochodów opancerzonych (za to sporo BTR-80). Może się to zmienić, bo armia ukraińskia widzi zapotrzebowanie na 176 takich samochodów. Nie wykluczone, że będzie to zaprezentowany niedawno, rodzimej produkcji „Kozak”.
Jest to typowo lekki samochód opancerzony, bardzo przypominający Dzika 2 oraz Tura 1 rodem z „naszego” AMZ Kutno. Podobnie jak polska firma Ukraińcy sięgnęli po włoskie podwozie – Iveco Daily 4×4. Ma to oczywiście szereg zalet, jak choćby unifikacja z pojazdami występującymi na rynku cywilnym, ale i wad związanych z ograniczeniami dla tego typu cywilnych aut dostawczych. Dyrektor firmy Praktika, producenta pojazdu, zapewnia, że zostanie on poddany wszechstronnym testom.
Załogę pojazdu stanowi pięciu żołnierzy. Do ich dyspozycji jest uzbrojenie w postaci karabinów maszynowych: 12,7 NSWT oraz 7,62 mm PKT. Na uwagę zasługuję podawany parametr brodzenia – w który Motocaina szczerze wątpi – czyli 1,5 m głębokości. Standardowy 3-litrowy silnik Daily o mocy 176 KM rozpędza Kozaka do 120 km/h. No cóż będziemy przypatrywać się rozwojowi tej konstrukcji, bo jak widać w zakresie samochodów opancerzonych dzieje się naprawdę sporo i u naszych wschodnich sąsiadów także.
Niebawem relacja z targów w Kielcach.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Myśle, że ukraiński kozak nie jest złym samochodem opancerzonym ale wiadomo jak to się mówi wszystko wyjdzie w praniu. Fabryka Preply spod lublin prowadzi konwersacje związane z produkcją częsci do kozaka http://www.na-jezykach.pl/aktualnosc/255/znajomosc_jezykow_obcych_w_polsce_2015.html