Nowe, nieużywane opony tracą swoją wartość jezdną? Eksperci to sprawdzili
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące przechowywania opon. Czy prawidłowo przechowywane opony tracą na jakości wraz z biegiem czasu?
Aby to sprawdzić w praktyce udano się na tor Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz odpowiednio przygotowana do testu. W samochodzie Skoda Scala, rocznik 2020, zamontowano zaawansowany układ pomiarowy śledzący takie parametry, jak przyspieszenie, ABS, czy najbardziej pożądany w tym zestawieniu, czyli droga hamowania.
Za kierownicą zasiadł doświadczony kierowca TÜV SÜD. W badaniu wykorzystano opony zimowe tego samego producenta o tych samych parametrach. Wzorcowa została wyprodukowana zaledwie kilka tygodni wcześniej, a sprawdzaną zdjęto z linii produkcyjnej w połowie 2018 roku. Testy zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą badawczą ECE R117. Kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Przy analizie wyników była brana pod uwagę droga hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h.
Po przeanalizowaniu otrzymanych danych okazało się, że wiek nie wpłynął w żaden sposób na eksploatację opon, wręcz przeciwnie – uśredniony wynik testów dwuipółletnich, odpowiednio przechowywanych opon był nawet wyższy, niż dla tych prosto z linii produkcyjnej! – tłumaczy Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego – Różnica była na tyle niewielka, że nie ma wpływu na realne bezpieczeństwo na drodze. Droga hamowania opon nowych wynosiła 41,87 m, zaś opon z magazynu – 40,99 m. To niezwykle zbliżone wyniki.
Wnioski z przeprowadzonego badania są proste. Nie ma znaczenia czas, jaki minął od produkcji opony. Kluczową kwestią jest to, czy była ona poprawnie przechowywana, czy została odpowiednio dobrana do parametrów samochodu, a także jak została zamontowana. Bezpieczna jazda powinna być priorytetem każdego kierowcy. Taka idea przyświeca Polskiemu Związkowi Przemysłu Oponiarskiego, który podjął się karkołomnej, lecz niezwykle ważnej misji – edukowania Polaków w zakresie optymalnej eksploatacji samochodu, a w szczególności opon. Dlatego odpowiedni dobór, użytkowanie i regularna kontrola ogumienia auta to podstawa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Najnowsze
-
Kierowcy ciągle nabierają się na znak E-17a. Hamują widząc go i właśnie za to dostają mandat
Odwiecznym problem kierowców jest niedouczenie, prowadzące do niezrozumienia przepisów i błędnego ich interpretowania. Prowadzi to do niebezpiecznych sytuacji i może skutkować słonymi mandatami. Tak jest na przykład w przypadku znaku E-17a. -
Rowerzysta wjechał prosto pod auto i zadzwonił na policję. Zderzenie dwóch absurdów
-
Nowy sposób kontroli kierowców. Dostaną specjalne opaski
-
Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
-
Znasz trik taksówkarzy na chłodzenie auta bez klimatyzacji? Używaj, nawet jak masz klimę
Zostaw komentarz: