Honda GL1800 Gold Wing Tour. Dane techniczne
Honda Gold Wing to motocykl, który rósł i zmieniał się w ciągu dziesięcioleci, jednocześnie budując trwałą reputację wysokiej jakości, komfortowej maszyny doskonałej do podróżowania w nieznane.
Silnik i podwozie nowego Gold Winga Tour zostały przeprojektowane z zamiarem przesunięcia pozycji kierowcy do przodu motocykla, by uzyskać bardziej zwarte wymiary całej maszyny. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół mocowania przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi. Przednie koło porusza się w górę i w dół, w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywności i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia.
Tłumienie ruchów koła jest regulowane elektrycznie. Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił nic z mocy, momentu obrotowego czy fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT), ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. System regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control – HSTC) ma za zadanie kontrolować przyczepność tylnego koła.
Śmiało pochylona do przodu „czacha” motocykla, wraz z kompaktowymi proporcjami owiewek, tworzą dynamiczny, rozpoznawalny front modelu. Główna linia motocykla, biegnąca przez całą jego długość, zwraca uwagę na zróżnicowane funkcje górnej i dolnej części nadwozia. Centralnym elementem jest owiewka z wyrazistymi, płaskimi powierzchniami i detalami poprawiającymi aerodynamikę.
Dodaje to napięcia, wskazującego na potencjał, jaki oferuje motocykl w zakresie osiągów. Jeśli przyjrzymy się poszczególnym elementom i zespołom: zawieszeniu widelca na podwójnych wahaczach, sześciocylindrowemu silnikowi typu bokser czy układowi wydechowemu, to w każdym dostrzeżemy ich funkcjonalne piękno. Całość wygląda na dzieło ręki jednego konstruktora, tworząc wrażenie wyjątkowej spójności i najwyższego poziomu inżynierii wspomaganej elektroniką.
Całe oświetlenie, w tym podwójne światła przeciwmgielne, wykonano w technologii LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie, po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.
Prędkość, ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy), jest pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW), udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości oraz bardzo stabilną pracę napędu, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła lub obrócenie manetki przepustnicy anuluje działanie tempomatu.
Moc maksymalna 126 KM pojawia się przy 5 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 170 Nm występuje przy prędkości obrotowej 4 500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, o takim samym skoku tłoków. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1. Zastosowano głowice cylindrów typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych. Rozrząd napędza współosiowy wałek dźwigienek dla zaworów wlotowych i wylotowych.
SILNIK |
|
Typ | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, 6-cylindrowy typu bokser |
Pojemność skokowa | 1833 cm3 |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Średnica x skok tłoka | 73 mm x 73 mm |
Stopień sprężania | 10,5:1 |
Dopuszczalna Maksymalna | 126 KM przy 5500 obr/min |
Dopuszczalna Moment obrotowy | 170 Nm przy 4500 obr/min |
Pojemność układu smarowania | 4,4 l (MT) / 5,6 l (DCT) |
Emisja CO2 | 127 g/km |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Średnica przepustnicy | 50 mm |
Filtr powietrza | Mokry, z papierowym wkładem |
Zbiornik paliwa | 21,1 litra |
Zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik | Zintegrowany z alternatorem (ISG) |
Pojemność akumulatora | 12V/20AH |
Napięcie i prąd alternatora | 12V/120A |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła | (MT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ze sprężynami śrubowymi, wspomaganie krzywką ślizgową (DCT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe |
Typ skrzyni biegów | (MT) 6 biegów z nadbiegiem i z elektrycznym biegiem wstecznym DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny |
Przełożenie wstępne | 1.795 (79/44) |
Przełożenia | (DCT) 1: 2,167 2: 1,696 3: 1,304 4: 1,038 5: 0,821 6: 0,667 7: 0,522 wsteczny: 1,190 (MT) 1: 2,200 2: 1,417 3: 1,036 4: 0,821 5: 0,667 6: 0,522 |
Przełożenie główne | Przy silniku 0,972 Przy kole 2,615 |
Przeniesienie napędu | Zamknięty łańcuch |
RAMA |
|
Typ | Aluminiowa odlewana dwubelkowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | Dł.: 2615 mm Szer.: DCT 905 mm / Man. 925 mm Wys.: 1430 mm |
Rozstaw osi | 1695 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 30,5° |
Wyprzedzenie | 109 mm |
Promień skrętu | 3,4 m |
Wysokość siedziska | 745 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa własna | MT: 385 kg / DCT z poduszką powietrzną: 390 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie | Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Tył | Pro Link |
KOŁA |
|
Przednie | 130/70R 18 |
Tył | 200/55R 16 |
Obręcz przednia | 18 x MT3,5 |
Obręcz tylna | 16 x MT6,0 |
HAMULCE |
|
Typ układu | Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS |
Przednie | Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali |
Tył | Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali |
Najnowsze
-
Policjant zmierzył mi radarem ujemną prędkość. Muszę przyjąć mandat, czy nie?
Kwestionowanie pomiarów prędkości wykonanych przez policjantów jest możliwe, ale trzeba mieć do tego twarde podstawy oraz odpowiednie dowody na zaistniałe nieprawidłowości. Czy jedną z nich jest wynik pomiaru radaru, pokazujący ujemną prędkość? -
Dopisali ci kod 01.06 do prawa jazdy? Wysoki mandat to najmniejszy problem
-
Masz samochód z nowoczesnymi klamkami? Lepiej woź ze sobą duży młotek
-
Nowe odcinki The Grand Tour jednak powstaną! Ale nie ma powodów do (dużej) radości
-
Przechodniu, weź cegłę i postrasz kierowcę. Specjalna akcja była tak głupia, że aż głupia
Zostaw komentarz: