Testy NCAP – co oznaczają i jak się je przeprowadza?
Często możemy usłyszeć, że samochód jest bezpieczny, gdyż uzyskał określona liczbę gwiazdek w teście NCAP. Co to oznacza?
Jak wykazują badania marketingowe przeprowadzone w Europie średnio 94% (w Polsce 77%) klientów stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu kupując nowy samochód. Średnio ponad połowa sugeruje się wynikami testów zderzeniowych (w Polsce 42%). W ostatnich kilku latach, obserwujemy jako bardzo wymierny i obrazowy sposób przedstawiania poziomu bezpieczeństwa reprezentowanego przez samochody, przyznawanie im gwiazdek w testach NCAP. Organizacja NCAP (the New Car Assessment Program) powstała w 1996. Jej głównym celem było ujednolicenie kryteriów stosowanych do oceny testów zderzeniowych. W Europie organizacja występuje pod nazwą EuroNCAP. EuroNCAP wystawia oceny poprzez przyznanie gwiazdek. W crash testach samochód może otrzymać pięć gwiazdek, natomiast w testach z pieszym cztery gwiazdki. Im bezpieczniejszy samochód tym więcej przyznanych gwiazdek. Wykryte w trakcie badań wady konstrukcyjne pogarszające bezpieczeństwo oznaczane są poprzez przekreślenie gwiazdki. Reprezentatywność przeprowadzanych testów polega na pochodzeniu badanych samochodów, które organizacja zakupuje anonimowo i za własne środki. Firmy motoryzacyjne informowane są jedynie o wynikach testu. Od 2000 roku przeprowadza się pięć rodzajów testów:
a) Zderzenie czołowe z odkształcalną barierą wykonaną z aluminium z prędkości 64 km/h. Prowadzi się ocenę sił działających na manekina zapiętego pasami.
b) Zderzenie boczne polegające na uderzeniu barierą o masie 1000 kg poruszającą się z prędkością 50 km/h w bok nieruchomego samochodu na wysokości bioder kierowcy.
c) Zderzenie przodem z pieszym przy prędkości 40 km/h.
d) Zderzenie boczne ze sztywnym słupem, w którym pojazd przy prędkości 29 km/h najeżdża bokiem na sztywny słup.
e) Wywracanie pojazdu (dachowanie).
Ilość przyznanych gwiazdek zależy od prawdopodobieństwa wyrażonego w procentach wystąpienia poważnych obrażeń, przy czym każdy test oceniany jest osobno.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Współczesne samochody może i są w dużej mierze bezobsługowe, ale to co innego niż odporność na niewłaściwą i bezmyślną obsługę. Prędzej czy później wszystkie eksploatacyjne błędy się zemszczą. Jednym ze sposobem na uniknięcie wydatków, jest pamiętanie o zasadzie 5 minut. -
Rusza budowa nowego odcinka S11. Droga połączy cztery województwa
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
-
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Co dziecko ma fotelik