Mniej niż ¼ nowych samochodów posiada ręczny hamulec postojowy. Zdziwieni?
Według badań przeprowadzonych przez CarGurus, tradycyjne, mechaniczne hamulce ręczne odchodzą do lamusa. Producenci samochodów preferują elektroniczne hamulce postojowe.
CarGurus, firma z Wielkiej Brytanii, przyprowadziła badania, z których wynika, że zaledwie 24% nowych samochodów sprzedawanych obecnie w UK jest wyposażonych w ręczny hamulec postojowy.
Niektóre popularne wśród Brytyjczyków modele samochodów, w tym BMW serii 1 i 3, Peugeot 208 i Nissan Juke, sprzedane w ciągu ostatniego roku w ogóle nie posiadały manualnego hamulca ręcznego.
Tylko jeden producent, Dacia, oferował ręczny hamulec postojowy w każdym swoim modelu. Większość producentów samochodów oferuje manualny hamulec ręczny tylko w części samochodów sportowych lub tańszych supermini, takich jak Mazda MX-5, BMW M2 i Seat Ibiza.
Kilku producentów całkowicie wycofało tę część z produkcji i zastąpiło ją elektronicznym hamulcem postojowym, podczas gdy niektórzy używają nożnego hamulca postojowego. Badanie CarGurus wykazało, że Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Porsche i Volvo nie mają już w sprzedaży żadnych modeli wyposażonych w tradycyjny, ręczny hamulec postojowy.
Ale czy to źle?
Tradycjonaliści z pewnością będą argumentować, że elektroniczny hamulec postojowy usuwa mechaniczną prostotę i interaktywność klasycznego hamulca ręcznego. Powszechnie uważa się manualny hamulec postojowy można wykorzystać w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do awaryjnego hamowania lub gwałtownego korygowania toru jazdy samochodu. W przypadku elektrycznego hamulca ręcznego w większości przypadków nie ma takich możliwości. Jeśli występują, hamulec EPB współpracuje z systemem ABS, co oznacza włączenie się w sytuacji awaryjnej hamulców przy wszystkich kołach, a nie tylko przy tylnej osi. Pamiętajmy jednak, w jaki sposób uruchamiany jest elektryczny hamulec ręczny – odnalezienie guzika lub przełącznika w nagłej i stresującej sytuacji może być dla kierowcy zadaniem nie do wykonania.
Przeczytaj też: 10 powodów, dla których warto wybrać samochód elektryczny
Mimo tych argumentów elektroniczny hamulec postojowy przez wielu uważany jest za luksusową funkcję zapewniającą wygodę i bezpieczeństwo. Szereg funkcji dodatkowych, jakie proponuje tego typu rozwiązanie, ułatwia codzienną jazdę i poprawia jej bezpieczeństwo.
Elektryczny hamulec ręczny to rozwiązanie idealne dla kierowców posiadających pewne braki w umiejętnościach panowania nad samochodem. Ruszanie pod górkę na suchej, a tym bardziej na mokrej nawierzchni staje się zdecydowanie prostsze, nie ma mowy o zsuwaniu się auta. Brak konieczności koordynowania manewru opuszczania sprzęgła, dodawania gazu i zwalniania dźwigni hamulca ręcznego z pewnością dla niejednego kierowcy okaże pomocnym rozwiązaniem. Komfort kierowcy zwiększa także możliwość niepamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu pojazdu. Podobnie sprawa ta wygląda w przypadku osób, które nagminnie ruszają nie opuszczając dźwigni manualnego hamulca ręcznego – tutaj ten problem nie istnieje. Nie należy też zapominać, że elektryczny hamulec postojowy zdecydowanie oszczędza przestrzeń wewnątrz kabiny i ułatwia np. jej sprzątanie.
Chris Knapman, redaktor CarGurus UK, skomentował badanie, mówiąc:
Wygląda na to, że ręczny hamulec postojowy zostanie z nami tylko przez kilka lat, ponieważ kontynuuje się stały spadek występowania tej części na rynku nowych samochodów, a prawie dwa tuziny modeli wycofały go jako opcję w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Spodziewamy się, że liczba sprzedawanych samochodów z tradycyjnymi hamulcami ręcznymi jeszcze bardziej spadnie w nadchodzących latach. Chociaż ręczny hamulec postojowy może wkrótce stać się rzeczą z przeszłości, to jego upadek może sprawić, że niektórzy kupujący z nostalgią wejdą na rynek samochodów używanych.
Przeczytaj też: Czy data produkcji opon ma znaczenie dla kierowcy? Zdecydowanie nie!
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Droga S10 połączy Zachodnie Pomorze z Warszawą. Jest umowa na nowy odcinek
Ponad 187 mln zł będzie kosztował nowy odcinek drogi ekspresowej S10, która docelowo połączy Szczecin ze stolicą kraju. To już siódmy odcinek tej drogi, którego wykonawcę wybrano w ciągu ostatniego miesiąca. -
Tak wygląda zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Zepchnął kierowcę osobówki na pas zieleni
-
Zmieniłeś już opony na letnie? Lepiej je sprawdź, bo możesz dostać 3000 zł mandatu
-
Homejacking to wyjątkowo bezczelny sposób kradzieży samochodu. Złodziej odjeżdża jak swoim
-
Rusza budowa kolejnych odcinków drogi S11. Poznaliśmy szczegóły
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
a po co hamulec w samochodzie? zwłaszcza ręczny?! Komputer przecież sam na wszystko zareaguje?! a za ew. szkody zapłaci producent samochodu?