Kraz z trójramienną gwiazdą?
Rzut oka na ten samochód i pytanie: czy nas oczy nie mylą ? Czyżby powrót legendarnego Kraza 255? Oczywiście to pomyłka, bo to najnowsza, klasyczna ciężarówka Mercedesa - Zetros - nadzieja koncernu na podbicie rynków miliatrnych oraz... służb leśnych.
Kraz – co ci przypomina widok znajomy ten? |
![]() |
Fot. F. Majewski
|
Skąd pomysł niemieckich inżynierów na powrót do takiego klasycznego układu konstrukcyjnego, znanego właśnie z konstrukcji rosyjskich, czy amerykańskich? Przypomnijmy sobie jak Kraz 255 radził sobie w terenie, pomijając wszystkie inne niedoskonałości, jak choćby gigantyczną siłę potrzebną do obrotu kierownicy, czy urywające się przeguby wałów napędowych.
Mercedes projektując Zetrosa sięgnął właśnie po sprawdzoną koncepcję. Co zatem daje układ z silnikiem wysuniętym przez przednią oś? Lepsze rozłożenie masy i naciski na osie, obniżenie środka ciężkości oraz wysokości samochodu. Przez to otrzymujemy lepszą mobilność w terenie, możliwość opancerzenia kabiny cięższym pancerzem oraz możliwość transportu na pokładzie C-130 Hercules.
Zetros uzupełnia typoszereg samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros. Jego główną zewnętrzną cechą charakterystyczną jest kabina typu klasycznego, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu. Zetros z napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6×6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4×4.
Zetros 1833 A 4×4. |
![]() |
Fot. Milcar
|
Pojazd jest napędzany sześciocylindrową jednostką rzędową OM 926 LA, stosowaną np. w modelu Axor. Ten kompaktowy i lekki turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 7,2 l rozwija moc 326 KM w przedziale 2000-2300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr/min. Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem.
Zetros jest przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie: ma stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych w każdej z osi oraz blokada międzyosiowa. Wytrzymałe osie mają zawieszenia mechaniczne na resorach piórowych oraz zwolnice planetarne w piastach kół. Nośność osi przedniej wynosi maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t), oś tylna (osie tylne) mają nośność 9 t. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14 R20.
Zetros 2733 A 6×6. |
![]() |
Fot. Mercedes
|
Samochód został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych: dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm. Przewidując trudne warunki eksploatacji takie jak woda i piasek, na wszystkich osiach zastosowano hamulce bębnowe.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: