Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta?
Tegoroczna lista to nie tylko liczba, ale przede wszystkim odzwierciedlenie głównych trendów: elektryfikacji oraz rosnącej siły chińskich producentów, którzy stają się główną siłą napędową innowacji i konkurencji.
Car of the year Polska 2026 – lista aut biorących udział w konkursie
Audi Q5
Audi A6
Bestune T77 Pro
Bestune B70
Bestune T90
BMW 2 Gran Coupe
BYD Atto 2
BYD Dolphin Surf
BYD Seal 5 DM-i
BYD Seal 6 DM-i
BYD Sealion 7
Chery Tiggo 7
Chery Tiggo 8
Citroen C3 / C3 Aircross
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Bigster
DS N8
Fiat Grande Panda
Ford Capri
GAC Hyptec HT
GAC Aion V
Geely EX5
Hyundai Inster
Hyundai Ioniq 9
Hyundai Staria
Kia EV3
Kia EV4
Leapmotor T03
Leapmotor C10
Mercedes CLA
MG ZS
MGS5
MG HS
MG Cyberster
Mitsubishi Outlander
Omoda 9
Opel Frontera
Opel Grandland
Peugeot 5008
Porsche Panamera
Porsche Taycan
Renault 4 E-Tech
Renault 5 E-Tech/ Alpine A290
Skoda Elroq
Subaru Forester
Toyota Land Cruiser
VW Tayron
Volvo EX90
Xpeng P7
Xpeng G6
Xpeng G9
Kraje pochodzenia koncernów: liczby i procenty
Przeanalizowaliśmy listę, grupując modele według krajów pochodzenia koncernów macierzystych. Wyniki są niezwykle wymowne i pokazują prawdziwą rewolucję na rynku.
- Chiny: 21 modeli (40,4%)
- BYD: 5 modeli (Atto 2, Dolphin Surf, Seal 5 DM-i, Seal 6 DM-i, Sealion 7)
- Geely Group: 4 modele (Geely EX5, Leapmotor T03, Leapmotor C10, Volvo EX90)
- SAIC Motor (MG): 4 modele (MG ZS, MGS5, MG HS, MG Cyberster)
- Chery: 3 modele (Chery Tiggo 7, Chery Tiggo 8, Omoda 9)
- GAC Group: 2 modele (GAC Hyptec HT, GAC Aion V)
- Xpeng: 3 modele (Xpeng P7, Xpeng G6, Xpeng G9)
- Niemcy: 10 modeli (19,23%)
- Volkswagen Group: 8 modeli (Audi Q5, Audi A6, Cupra Tavascan, Cupra Terramar, Porsche Panamera, Porsche Taycan, Skoda Elroq, VW Tayron)
- BMW Group: 1 model (BMW 2 Gran Coupe)
- Mercedes-Benz Group: 1 model (Mercedes CLA)
- Korea Południowa: 5 modeli (9,62%)
- Hyundai Motor Group: 5 modeli (Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 9, Hyundai Staria, Kia EV3, Kia EV4)
- Hyundai Motor Group: 5 modeli (Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 9, Hyundai Staria, Kia EV3, Kia EV4)
- Francja: 5 modeli (9,62%)
- Renault Group: 3 modele (Dacia Bigster, Renault 4 E-Tech, Renault 5 E-Tech/Alpine A290)
- Stellantis (część francuska): 2 modele (Citroen C3 / C3 Aircross, DS N8)
- Japonia: 3 modele (5,77%)
- Toyota: 1 model (Toyota Land Cruiser)
- Mitsubishi: 1 model (Mitsubishi Outlander)
- Subaru: 1 model (Subaru Forester)
- Stany Zjednoczone: 1 model (1,92%)
- Ford: Ford Capri – model europejski, ale koncern amerykański
- Ford: Ford Capri – model europejski, ale koncern amerykański
- Holandia / Włochy: 4 modele (7,69%)**
- Stellantis (koncern z Holandii): 4 modele (Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Opel Grandland, Peugeot 5008)
Uwaga: Stellantis ma siedzibę w Amsterdamie. Fiat to marka o włoskich korzeniach, a Opel – niemieckich, jednak formalnie należą do tego samego, holenderskiego koncernu (Opla przejął koncern PSA, którego krajem macierzystym również jest Holandia).
- Stellantis (koncern z Holandii): 4 modele (Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Opel Grandland, Peugeot 5008)
Nowy lider na rynku?
Dane nie pozostawiają wątpliwości. Chińskie koncerny motoryzacyjne są najliczniejszą i najbardziej zdywersyfikowaną grupą wśród nominowanych do nagrody Car of the Year Polska 2026. Z 21 modelami stanowią ponad 40 proc. całej stawki, wyraźnie dystansując tradycyjnie silne w Polsce niemieckie koncerny (ok. 20 proc.). To historyczny moment, który symbolicznie potwierdza koniec jednej i początek nowej ery w motoryzacji.
Plebiscyt Car of the Year Polska 2026 zapowiada się więc nie tylko jako fascynująca bitwa o miano najlepszego samochodu, ale także jako barometr zmieniających się preferencji polskich kierowców i ich otwarcia na globalne, a w szczególności dalekowschodnie, nowości technologiczne.
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: