Co z nowymi przepisami na prawo jazdy kat. A?
Ośrodki egzaminacyjne przeżywają szturm kandydatów, którzy chcą uzyskać dokument prawa jazdy przed wejściem w życie nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku. Zmieni się wiele, kursanci staną wobec wielu nowych wyzwań zarówno w części praktycznej i teoretycznej egzaminu.
|  | 
| fot. materiały prasowe | 
Po pierwsze, diametralnej zmianie ulegnie część teoretyczna. Jak dotąd, kursanci odpowiadali na 18 z puli 500 pytań. Teraz, adepci będą odpowiadać na pytania z niepublikowanej puli kilku tysięcy pytań wzbogaconych o filmy symulujące różne zdarzenia, które mogą wystąpić na drodze. Czas odpowiedzi zostanie ograniczony do kilkunastu sekund, a ponadto nie będzie możliwości powrotu do poprzedniego zagadnienia.
Na tym się jednak nie skończy. Po uzyskaniu upragnionego dokumentu, młodzi kierowcy zobowiązani będą do przestrzegania z góry ustalonych dla nich zasad. 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza tym terenem oraz 100 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie – to nowe ograniczenia, które przez osiem miesięcy będą obowiązywały świeżo upieczonych kierowców.
Podczas części praktycznej, miłośnicy jednośladów będą stawiać czoła nowym zadaniom: ominięcia przeszkody i przejazd przez bramki z prędkością 30 km/h i 50 km/h. Zasady te wprowadzono zgodnie z wymogami norm europejskich. Co więcej, dokument na daną pojemność będzie można uzyskać zgodnie z osiągniętym wiekiem i czasem posiadania innej kategorii. Tak zatem:
- kategoria A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczajcej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg;
- kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla;
- natomiast kategoria A uprawnia do prowadzenia każdego rodzaju motocykla.
Co ciekawsze, zmianie ulegną też bariery wiekowe dotyczące każdej kategorii i tak w art. 8 czytamy, że:
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
- 16 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
- 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
- 20 lat dla pojazdów określonych kategorii A, jeżeli osoba od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kat. A2
- 24 lata dla kat. A, jeśli osoba nie posiadała co najmniej od 2 lat prawa jazdy kat. A2
|  | 
| fot. materiały prasowe | 
To jednak nie wszystko. Zanim w ogóle kursant wyrazi swoją chęć rozpoczęcia przygody z motoryzacjąw szkole jazdy, będzie zobowiązany do odwiedzin starostwa powiatowego, gdzie otrzyma swój numer identyfikacyjny. Dodatkowo, wymagane będzie zaświadczenie od lekarza. Dopiero wtedy kandydat zostanie zarejestrowany w ewidencji kierowców i będzie mógł zgłosić się do wybranej szkoły jazdy. Czy to jednak nie zwykła biurokracja?
Najnowsze
- 
                                                
                                                      Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu.
- 
                                                
                                                      Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
- 
                                                
                                                      Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
- 
                                                
                                                      Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
- 
                                                
                                                      Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
 
	 
	 
	 
	 
	
Zostaw komentarz: