Zupełnie nowe punkty karne — za to wcześniej ich nie było
Nowe punkty karne? Od momentu wejścia w życie najnowszych przepisów są wykroczenia, które wcześniej nie były karane punktami, a teraz są.
Nowe punkty karne? Owszem. Wejście w życie nowego „taryfikatora” punktów karnych oznacza zmiany nie tylko w liczbie otrzymywanych punktów karnych, czasie ich „ważności” na koncie kierowcy, ale równie w zwiększeniu puli wykroczeń, dla których ustawodawca przewidział oprócz mandatów również i punktowy środek dyscyplinowania kierowców. Mamy zupełnie nowe punkty karne. Oto wykroczenia, za które wcześniej nie karano w ogóle punktami karnymi, a obecnie się to zmieniło.
Nowe punkty karne — brak zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2
Chodzi oczywiście o popularny sygnalizator z tzw. zieloną strzałką, w myśl przepisów kierowca pojazdu skręcającego lub zawracającego w kierunku wskazanym zieloną strzałką jest obowiązany całkowicie zatrzymać prowadzony pojazd, choćby na chwilę. Wielu kursantów egzaminowanych w ośrodkach WORD oblało egzamin tylko dlatego, że przed sygnalizatorem S-2 z czerwonym światłem i zieloną strzałką tylko zwolnili. Tymczasem przepis mówi o całkowitym zatrzymaniu. Zatrzymanie się oznacza, że koła nie mają prawa przesunąć się nawet o centymetr, choćby przez krótką chwilę. Fakt, że wielu kierowców tego nie robi (powszechnie czyniona obserwacja), nie jest tu żadnym wytłumaczeniem. Oto treść przepisów:
4.2.2. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką. Oprócz sygnałów ogólnych oraz kierunkowych na skrzyżowaniu stosuje się sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, w postaci sygnału czerwonego ogólnego i zielonej strzałki skierowanej w lewo lub w prawo, nadawany przez sygnalizator S-2. Sygnał ten zezwala na ruch w najbliższą drogę na skrzyżowaniu w kierunku wskazanym strzałką, po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem. Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką może być nadawany jednokrotnie lub wielokrotnie podczas nadawania sygnału czerwonego, przy czym nie dopuszcza się nadawania go w trakcie nadawania sygnału żółtego.
§ 96. Znaczenie sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator S-21. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Punkty karne, było zero, ile jest teraz?
Kursant obleje egzamin, a jakie konsekwencje poniesie kierowca dysponujący już uprawnieniami? W myśl tegorocznego taryfikatora mandatów karnych oraz rozporządzenia MSWiA dotyczącego punktów karnych kierowca może otrzymać mandat w kwocie 100 zł i 6 punktów karnych. To właśnie te nowe punkty karne. Biorąc pod uwagę, że przed 17 września wykroczenie nie było w ogóle karane punktami, zmiana jest znaczna. W przypadku tego wykroczenia nie ma recydywy (czyli kara nie jest podwajana w przypadku popełnienia powtórnego wykroczenia), ale i tak wystarczy zaledwie 5 razy popełnić ten błąd w ciągu 2 lat, by pożegnać się z prawem jazdy.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: