Ewa Kania

Kierowcy nadal wierzą w mit 10 km/h. To pułapka, a policja tylko czeka aż w nią wpadniecie

Każde przekroczenie prędkości to wykroczenie - z tym nikt nie będzie się kłócił. Ale czy za każde należy się mandat? Tutaj już zdania kierowców będą podzielone, a na ich poparcie znajdą się realne argumenty. Niestety część z nich jest nieaktualna.

Wśród polskich kierowców krąży wiele mitów na temat tego, za co i kiedy można dostać mandat. Jeden z nich mówi, że obawiać powinni się tylko ci, którzy znacząco przekraczają prędkość. Według części kierowców za niewielkie przekroczenie albo nie przysługuje żadna kara, albo zbyt mała, żeby policjantom chciało się zatrzymywać taką osobę. Ile jest prawdy w tych przekonaniach?

Czy policja zatrzymuje za niewielkie przekroczenie prędkości?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zwykle wszystko zależy od arbitralnej decyzji policjanta. Może on nas nie zatrzymać z uwagi na znikomą szkodliwość niewielkiego przekroczenia oraz z obawy, że w czasie rozmowy z nami, umkną mu prawdziwi piraci drogowi.

Nie jest natomiast prawdą mit, że przekroczenie prędkości do 10 km/h jest dozwolone. Obecnie grozi za to 50 zł oraz 1 punkt karny, a za przekroczenie o 11-15 km/h już 100 zł i 2 punkty karne.

Czy fotoradary mają ustawioną tolerancję na przekroczenie prędkości?

W przypadku fotoradarów tolerancja na poziomie 10 km/h jest rzeczywiście prawdą. Ustawiana jest z uwagi na to, że zmienne warunki mogą nieznacznie wpłynąć na precyzję pomiaru. Pojawiały się jednak także pogłoski o tym, że niektóre fotoradary pozwalają o przekraczanie prędkości nawet o 20-30 km/h.

Takie przypadki faktycznie się zdarzały, a spowodowane były zbyt dużą ilością rejestrowanych wykroczeń. Wbrew pozorom to wcale nie jest pozytywna sytuacja, ponieważ każde zdjęcie musi zostać zweryfikowane, pod kątem tego czy jest wyraźne, wykonane prawidłowo i czy może stanowić podstawę do ukarania kierowcy. Gdy wykroczeń było zbyt wiele, służby miały poważny problem, żeby zdążyć z weryfikacją każdego z nich. Stąd pomysł, aby rejestrować tylko te najpoważniejsze wykroczenia.

O której godzinie zmiana świateł z dziennych na mijania jest konieczna? Od 30 października to się zmienia

Na (nie)szczęście nie da się stwierdzić, czy dany fotoradar ma taką tolerancję. Więc najbezpieczniej po prostu jechać przepisowo.

Czy w nocy można jechać o 10 km/h szybciej?

Jeszcze do niedawna tak było. W godzinach od 23 do 5 dopuszczalna maksymalna prędkość w terenie zabudowanym wynosiła 60 km/h. Był to efekt pewnego kompromisu – kiedyś w Polsce można było jeździć 60 km/h, ale w ramach dostosowywania przepisów do unijnych wymogów, została obniżona do 50 km/h. Zachowano jednak wyższy limit w godzinach nocnych.

Od kilku miesięcy ten kompromis już nie obowiązuje i kierowcy muszą przestrzegać 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę.

Nowy taryfikator mandatów od 17 września 2022

Od 1 stycznia obowiązuje nowy, znacznie zaostrzony taryfikator mandatów. Z kolei 17 września podwyższono liczbę punktów karnych za wykroczenia, a także wprowadzono zasadę recydywy (podwójny mandat za dwukrotne popełnienie wykroczenia w ciągu dwóch lat). Kary za przekroczenie prędkości prezentują się teraz następująco:

  • do 10 km/h – 50 zł, 1 pkt. karny,
  • od 11 do 15 km/h – 100 zł, 2 pkt. karne,
  • od 16 do 20 km/h – 200 zł, 3 pkt. karne,
  • od 21 do 25 km/h – 300 zł, 5 pkt. karnych,
  • od 26 do 30 km/h – 400 zł, 7 pkt. karnych ,
  • od 31 do 40 km/h – 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych,
  • od 41 do 50 km/h – 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych,
  • od 51 do 60 km/h – 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych,
  • od 61 do 70 km/h – 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych,
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze