
Wtyczka CHAdeMO zniknie z rynku! Właściciele elektryków zostaną odcięci od (szybkiego) prądu?
Rynek ma to do siebie, że lubi standaryzację. O ile na początku mogą funkcjonować dwa konkurencyjne standardy, to na dłuższą metę najbardziej opłacalne jest wybranie jednego z nich. To właśnie ma miejsce na rynku samochodowych ładowarek.
Jeśli byliście kiedyś na stacji ładowania aut elektrycznych, to zauważyliście, że są tam zwykle trzy kable. Jeden to uniwersalny standard Type 2 służący do ładowania prądem zmiennym (AC), czyli tak zwana wolna ładowarka, z której mogą korzystać wszystkie hybrydy plug-in oraz elektryki. Dwa kolejne mają wtyczki CCS oraz CHAdeMO – są to konkurencyjne standardy tak zwanych szybkich ładowarek, czyli wykorzystujących prąd stały (DC). Czym się różnią?
Standard CCS rozwijany był w Europie, podczas gdy marki azjatyckie inwestowały w CHAdeMO. Ich możliwości ładowania samochodów są bardzo zbliżone, więc żaden z właścicieli aut z wtyczką, nie musiał czuć się gorszy. To jednak się zmieni, ponieważ standard CHAdeMO odchodzi do lamusa. Skąd taka decyzja?
Tak jak napisaliśmy wcześniej – unifikacja. W ogólnym rozrachunku dla wszystkich jest korzystniej, kiedy korzystamy z tego samego standardu. Unifikacja obniża koszty, upraszcza obsługę i pozwoli uniknąć sytuacji, w której dotrzemy na ładowarkę, tylko po to by przekonać się, że nie ma ona interesującego nas standardu. Przykładowo bardzo popularne na zachodzie Europy ładowarki sieci Ionity o mocy 350 kW mają tylko łącze CCS, przez co nie wszyscy właściciele elektryków mogą z nich korzystać.
Co odejście od standardu CHAdeMO oznacza dla osób, które już mają samochód go wykorzystujący, albo kupią go w niedługim czasie? Obecnie zmieni się niewiele, ponieważ nikt przecież nie będzie wycinał kabli z taką końcówką ze stacji ładowania. W miarę jednak rozrastania się sieci ładowarek, coraz większa ich liczba nie będzie oferować łącza CHAdeMO. Jeśli więc planujecie zakup elektryka w nadziei, że niedługo ogólnodostępnych stacji ładowania będzie znacznie więcej, lepiej szukajcie tylko wśród modeli z wtyczką CCS.
A które samochody wykorzystują CHAdeMO? Tak jak napisaliśmy wcześniej – azjatyckie, chociaż nie jest to regułą. Z popularnych modeli można wymienić właściwie tylko Nissana Leafa – takie auta jak Mitsubishi i-MiEV oraz jego francuscy bracia nie cieszą są raczej popularnością. CHAdeMO mają także Mitsubishi Outlander oraz Eclipse Cross w wersji PHEV, ale to tylko hybrydy plug-in, więc pozbawienie właściciela opcji szybkiego ładowania, nie jest problemem. Natomiast inne japońskie elektryki jak Mazda MX-30, Honda e oraz Nissan Ariya korzystają już z łącza CCS. Skoro więc nawet azjatyckie marki odchodzą od CHAdeMO, to nic dziwnego, że ogłoszono koniec tego standardu.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?