
Piątek weekendu początek. Co zrobić, żeby wyjazd na weekend był bezpieczny?
Piątek weekendu początek. Ten dzień kojarzy się z odpoczynkiem po intensywnej pracy i wyjazdami. Tymczasem piątkowe popołudnie na drogach to najbardziej niebezpieczny czas w całym tygodniu. Aby zapobiegać wypadkom, kierowcy nie mogą lekceważyć dużego natężenia ruchu i związanego z tym stresu, a także powinni unikać pośpiechu i rozproszenia uwagi za kierownicą.
Złagodzenie limitów związanych z pandemią oraz pogoda skłaniają wielu Polaków do wypoczynku z dala od miasta. Kierowcy wyjeżdżający w piątek powinni pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności.
Najgorzej jest w piątek
Policyjne statystyki nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości, to właśnie piątek jest dniem z największą liczbą wypadków. W ubiegłym roku w piątki odnotowano 3922 takich zdarzeń, o kilkaset więcej niż każdego innego dnia tygodnia oraz aż o 1286 wypadków więcej niż w niedzielę. W piątki na drogach ginie najwięcej osób i zarazem najwięcej zostaje rannych. Największe nasilenie wypadków zaczyna się późnym popołudniem, a najgorzej jest między godziną 16.00 a 17.00.
To czas największego natężenia w ruchu drogowym, czas wyjazdów na weekend i towarzyszącego im pośpiechu. To właśnie wtedy najmocniej mogą dać o sobie znać przemęczenie i trudności z koncentracją. Może to oznaczać gorsze radzenie sobie za kierownicą i skłonność do podejmowania ryzyka na drodze, aby na przykład zdążyć przed korkami. Tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uczestniczenia w wypadku drogowym.
Jak pokonać zdenerwowanie podczas jazdy?
Jazda w warunkach miejskiego ruchu może wiązać się ze stresem. Frustracja narasta szczególnie w korkach, gdy uciekają cenne minuty. Wielu kierowców denerwuje się też z powodu zachowania innych uczestników ruchu, a poirytowanie może skutkować bardziej agresywną jazdą. Trudniej wtedy o niezbędną dla bezpieczeństwa koncentrację i zachowanie szczególnej ostrożności.
Gdy tylko zaczniemy odczuwać podenerwowanie, należy głęboko oddychać z wykorzystaniem przepony i powoli policzyć do dziesięciu. Napięcie związane ze stresem pomoże także obniżyć aromat mięty lub cynamonu, dlatego warto zaopatrzyć się w zawieszkę o takim zapachu. Stojąc w korku lub na światłach można również wykonać proste ćwiczenie relaksacyjne, pozwalające pozbyć się napięcia mięśni. Należy napiąć na kilka sekund jak najmocniej mięśnie całego ciała, a potem nagle je rozluźnić i następnie powtórzyć to kilka razy.
Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault, dodatkowo radzi:
Zaoszczędźmy sobie dodatkowego stresu i z wyprzedzeniem zaplanujmy wyjazd, wyruszając trochę wcześniej, tak aby nie nadganiać później straconych w korkach minut i nie wyprzedzać za wszelką cenę. Pamiętajmy o dostosowaniu prędkości do panujących warunków i bezpiecznym odstępie od poprzedzającego pojazdu.
Wyeliminuj rozpraszacze uwagi
W sytuacji stresu i pośpiechu znacznie łatwiej o popełnienie błędu za kierownicą, dlatego warto zadbać o to, aby w skupieniu uwagi nie przeszkadzały dodatkowe czynniki. Zdecydowanie należy zrezygnować ze słuchania zbyt głośnej i dynamicznej muzyki na rzecz spokojniejszych, ale nie usypiających rytmów. Nadmierne czy długotrwałe natężenie dźwięku nie jest obojętne dla samopoczucia kierowcy i tak narażonego na hałas, którego najczęstszym źródłem w miastach jest ruch drogowy. Należy jednak uważać, aby szukanie ulubionej piosenki czy ustawianie radia nie odrywało kierowcy od obserwowania drogi i ruchu.
Skutecznym rozpraszaczem uwagi jest rozmawianie przez telefon, którego najlepiej unikać podczas prowadzenia, a jeśli jest to konieczne, trzeba korzystać z zestawu słuchawkowego lub głośnomówiącego. Należy również bezwzględnie zrezygnować z palenia czy jedzenia za kierownicą.
Najnowsze
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
Filarami filozofii Alpine jest lekkość, francuski savoir vivre oraz uśmiech na twarzy kierowcy. To te elementy przyświecały projektantom modelu A290, bazującego na niedawno wskrzeszonym Renault 5. Elektryczny hothatch nie tylko pokazuje silną zmianę kierunku rozwoju marki, ale jednocześnie stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy. Plany producenta obejmują bowiem aż siedem nowych modeli Alpine, które mają zostać wprowadzone […] -
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
-
Motocykliści giną 27 razy częściej niż kierowcy aut! Wypadki na jednośladach w Polsce: statystyki, przyczyny i jak jeździć bezpieczniej
-
Chińskie baterie litowo-jonowe biją rekordy! 520 km zasięgu w 5 minut – czy to koniec ery spalinówek?