Rosyjski pojazd opancerzony Bear (Niedźwiedź)
Jesteśmy pierwsze, które podajemy informacje dotyczące nowego, rosyjskiego projektu wojskowego pojazdu opancerzonego. Na całym świecie znany i z różnych względów mocno popierany jest program amerykańskich samochodów opancerzonych MRAP. Teraz, gdy wschodni konstruktorzy zbudowali GAZa "Bear", może on znacząco zagrozić pozycji amerykańskiego Couguara w Afganistanie.
Rosyjski MARP GAZ SPM3 |
Fot. Army&Navy |
Od kiedy trwa misja polskich żołnierzy w Afganistanie coraz więcej mówi się o wprowadzeniu do armii pojazdów na wzór amerykańskich MRAP (tu przeczytasz więcej o programie MRAP).
Pewna ilość (48 szt.) amerykańskich pojazdów Cougar zostało przekazanych naszym pododdziałom w Afganistanie, jednak nie od dziś wiadomo o niskiej mobilności tych wozów, zwłaszcza ze względu na duże naciski jednostkowe oraz wysoko położony środek ciężkości.
Ciekawie na tle amerykańskich MRAP’ów prezentuje się ich rosyjski odpowiednik zbudowany przez firmę GAZ. Pojazd ma masę całkowitą 12 t, a jego ładowność wynosi 2 t. Prześwit Niedźwiedzia to aż 500 mm, a jego załogę stanowi 10 osób. Do napędu wykorzystano silnik JaMZ 7601 o mocy 330 KM. Moc ta jest wystarczająca by rozpędzić pojazd do prędkości 80 km/h w ciągu 25 s i do maksymalnej prędkości równej 100 km/h.
Odporność balistyczna spełnia wymagania poziomu 3 Stanag 4569. Pojazd jest zdolny wytrzymać wybuch 6 kg TNT pod kołem (poziom 2a wg Stanagu – patrz tabela). Rosyjski MRAP pomimo dużego prześwitu jest dużo niższy od amerykańskich odpowiedników ma tylko 2,5 m wysokości. Jego uzbrojenie stanowi km 12,7 mm oraz granatnik automatyczny 30 mm. Budowany na podwoziu ciężarówki Ural Bear ma resurs określony na 250 000 km (800 000 km sam silnik).
Najnowsze
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Współczesne samochody może i są w dużej mierze bezobsługowe, ale to co innego niż odporność na niewłaściwą i bezmyślną obsługę. Prędzej czy później wszystkie eksploatacyjne błędy się zemszczą. Jednym ze sposobem na uniknięcie wydatków, jest pamiętanie o zasadzie 5 minut. -
Rusza budowa nowego odcinka S11. Droga połączy cztery województwa
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
-
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
Zostaw komentarz: