Jenson Button z pole position
Chmury nad torem w Malezji od rana zapowiadały deszcz. Te czarne zebrały się także nad McLarenem i Ferrari
Pochmurne niebo i duża wilgotność panowały podczas kwalifikacji na torze w Malezji. Mimo zapowiedzi obyło się bez opadów.
Po raz piąty w tym roku najszybszym kierowcą sesji treningowej okazał się Nico Rosberg. Kierowca Williamsa jako jedyny przejechał jedno okrążenie w czasie krótszym niż 1 minuta 36 sekund. W ścisłej czołówce zabrakło zespołu Brawn GP. Nie zawiodła ekipa Toyoty, której kierowcy uzyskali czwarty i piąty czas. Wyniki osiągnięte przez kierowców McLarena Mercedes i BMW Sauber dały im miejsca poza pierwszą dziesiątką.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Różnica |
Liczba |
1 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:35.940 |
– |
19 |
2 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:36.048 |
0,108 |
13 |
3 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:36.069 |
0,149 |
13 |
4 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:36.132 |
0,192 |
21 |
5 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:36.189 |
0,249 |
22 |
6 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:36.194 |
0,254 |
14 |
7 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:36,322 |
0,382 |
14 |
8 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:36.325 |
0,385 |
18 |
9 |
23 |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:36.519 |
0,579 |
19 |
10 |
22 |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:36.541 |
0,601 |
17 |
11 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:36.563 |
0,623 |
18 |
12 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes |
1:36.657 |
0,717 |
15 |
13 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren Mercedes |
1:36.742 |
0,802 |
13 |
14 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:37.004 |
1,064 |
16 |
15 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:37.026 |
1,086 |
18 |
16 |
8 |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:37.032 |
1,092 |
18 |
17 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:37.118 |
1,178 |
18 |
18 |
12 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso |
1:37.282 |
1,342 |
17 |
19 |
11 |
Sebastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:38.322 |
1,382 |
16 |
20 |
21 |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:38.458 |
1,458 |
19 |
Kimi Raikkonen zakwalifikował się na dziewiątej pozycji do GP Malezji, a jego kolega z zespołu Felipe Massa nie uzyskał nawet wystarczająco dobrego czasu, aby móc wystartować w drugiej sesji kwalifikacyjnej. Prawdopodobnie założenia Ferrari co do wymagań toru i możliwości konkurentów od razu postawiły zespół na straconej pozycji. Musiały to być jedne z najbardziej frustrujących chwil w karierze Felipe Massy. Brazylijczyk i jego zespół na osiem minut przed zakończeniem sesji Q1 po uzyskaniu czwartego czasu zdecydowali, że może on spokojnie powrócić do garażu w przekonaniu, że wynik jest wystarczająco dobry, aby zakwalifikować się do Q2. Pomylili się. Na trzy minuty przed końcem sesji Massa znajdował się na dziewiątej pozycji i mógł już tylko z niedowierzaniem patrzeć jak wyprzedzają go Vettel, Webber, Kubica, Bourdais, Hamilton, Heidfeld i Hamilton. Było już za późno, żeby próbować poprawić wynik. Strategia Ferrari tym razem zawiodła.
Jenson Button podczas kwalifikacji |
fot. Daimler
|
W drugiej sesji kwalifikacyjnej odpadli ze współzawodnictwa kierowcy McLarena, Nick Heidfeld, Kazuki Nakajima i Sebastien Bourdais. Po raz drugi w tym sezonie najszybszym kierowcą kwalifikacji okazał się Jenson Button.
Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej dziesiątce tylko dwa samochody wyposażone były w KERS.
Wielkim znakiem zapytania przed niedzielnym wyścigiem jest pogoda. Popołudniowe, ulewne opady zdarzają się o tej porze roku często w Malezji. Po sobotnich kwalifikacjach około siódmej wieczorem czasu lokalnego nad torem Sepang pojawiła się gwałtowna burza. Jeśli w niedzielę zacznie padać, zespoły będą musiały zmienić swoją strategię.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Liczba |
1 |
22 |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:35.058 |
1:33.784 |
1:35.181 |
18 |
2 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:34.745 |
1:33.990 |
1:35.273 |
20 |
3 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:34.935 |
1:34.276 |
1:35.518 |
17 |
4 |
23 |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:34.681 |
1:34.387 |
1:35.651 |
20 |
5 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:34.907 |
1:34.258 |
1:35.690 |
24 |
6 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:35.083 |
1:34.547 |
1:35.750 |
21 |
7 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:35.027 |
1:34.222 |
1:35.797 |
19 |
8 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:35.166 |
1:34.562 |
1:36.106 |
19 |
9 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:35.476 |
1:34.456 |
1:36.170 |
17 |
10 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:35.260 |
1:34.706 |
1:37.659 |
15 |
11 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:35.110 |
1:34.769 |
14 |
|
12 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:35.341 |
1:34.788 |
13 |
|
13 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes |
1:35.280 |
1:34.905 |
13 |
|
14 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren Mercedes |
1:35.023 |
1:34.924 |
14 |
|
15 |
11 |
Sebastian Bourdais |
Toro Rosso |
1:35.507 |
1:35.431 |
16 |
|
16 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:35.642 |
4 |
||
17 |
8 |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:35.708 |
11 |
||
18 |
21 |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:35.908 |
8 |
||
19 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:35.951 |
10 |
||
20 |
12 |
Sebastian Buemi |
Toro Rosso |
1:36.107 |
9 |
Pozycje startowe kierowców będą w niedzielnym wyścigu nieco inne, niż te wywalczone w kwalifikacjach. Sebastian Vettel ukarany za kolizję z Robertem Kubicą w GP Australii wystartuje z trzynastego pola startowego, a Rubens Barrichello po wymianie skrzyni biegów z ósmego.
Według nowych zasad FIA opublikowała po kwalifikacjach wagę bolidów.
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
1 |
1 |
Jenson Button |
660 |
55 |
20 |
2 |
2 |
Jarno Trulli |
656.5 |
51.5 |
19 |
3 |
5 |
Timo Glock |
656.5 |
51.5 |
19 |
4 |
6 |
Nico Rosberg |
656 |
51 |
19 |
5 |
7 |
Mark Webber |
656 |
51 |
19 |
6 |
8 |
Robert Kubica |
663 |
58 |
21 |
7 |
9 |
Kimi Raikkonen |
662.5 |
57.5 |
21 |
8 |
4 |
Rubens Barrichello |
664.5 |
59.5 |
22 |
9 |
10 |
Fernando Alonso |
680.5 |
75.5 |
28 |
10 |
11 |
Nick Heidfeld |
692 |
87 |
32 |
11 |
12 |
Kazuki Nakajima |
683.4 |
78.4 |
29 |
12 |
13 |
Lewis Hamilton |
688 |
83 |
31 |
13 |
3 |
Sebastian Vettel |
647 |
42 |
15 |
14 |
14 |
Heikki Kovalainen |
688.9 |
83 |
31 |
15 |
15 |
Sebastien Bourdais |
670.5 |
65.5 |
24 |
16 |
16 |
Felipe Massa |
689.5 |
84.5 |
32 |
17 |
17 |
Nelson Piquet Jnr |
681.9 |
76.9 |
29 |
18 |
18 |
Giancarlo Fisichella |
680.5 |
75.5 |
28 |
Przybliżonych obliczeń liczby okrążeń, jakie kierowcy będą mogli przejechać do pierwszego dotankowania dokonano na podstawie średniego zużycia paliwa na jedno okrążenie. Najwięcej paliwa mają w swoich samochodach Felipe Massa i Nick Heidfeld. Najpóźniej zjadą więc do pitlane celem dotankowania. Zespół Red Bull zdecydował się przyjąć inną strategię – Sebastian Vettel ma najmniej obciążony bolid i będzie pierwszym kierowcą, który pojawi się przed swoim garażem.
Najnowsze
-
Nowy sposób kontroli kierowców. Dostaną specjalne opaski
Rozwój technologii oznacza wiele ułatwień dla kierowców, ale także zwiększone możliwości kontroli. Władze Unii Europejskiej zaproponowały właśnie nowe rozwiązanie, które kontrolowałoby stan kierowcy, korzystając ze sztucznej inteligencji. -
Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
-
Znasz trik taksówkarzy na chłodzenie auta bez klimatyzacji? Używaj, nawet jak masz klimę
-
Zderzenie motocyklistów przed przejściem. „Znowu to pierwszeństwo pieszych”
-
Wjazd samochodem do lasu – zasada jest odwrotna niż na drogach. Dotyczy wszystkich
Zostaw komentarz: