ABS w motocyklach obowiązkowy od 2017 roku?
Unia Europejska dąży do tego, by na drogach było bezpiecznie i ekologicznie. Samochody posiadają obowiązkowe systemy takie jak: ABS, ESP czy też poduszki powietrzne. Prędzej, czy później taki przepis dotknie również producentów motocykli.
W przypadku nagłego hamowania ABS zapobiega uślizgom kół. |
![]() |
fot. J. Dyszy
|
Już za kilka lat wszystkie motocykle z pojemnością silnika powyżej 125 cc będą musiały być obowiązkowo wyposażone w ABS. Wprawdzie wniosek jest jeszcze w trakcie rozpatrywania, jednak wszystko wskazuje na to, że rozporządzenie to wejdzie w życie w 2017 roku. Komisja Europejska jest przekonana, że wprowadzenie tego przepisu zwiększy bezpieczeństwo motocyklistów na drogach publicznych.
Trwają jeszcze dyskusje nad wprowadzeniem obowiązkowego wyłącznika tego systemu w motocyklach terenowych czy crossowych, gdzie na luźnych nawierzchniach zmniejsza się skuteczność ABS.
Zalety systemu ABS w motocyklach są oczywiste – przede wszystkim system ten pozwala bezpiecznie wyhamować w sytuacjach krytycznych. Po drugie, zmniejsza się ryzyko utraty kontroli na przednim kołem (zablokowania) i ewentualnego upadku. Po trzecie, droga hamowania ulega znacznemu skróceniu, przynajmniej na mokrej nawierzchni. Bo z doświadczenia wiemy, że na suchej bywa z tym już różnie…
Na podstawie badań przeprowadzonych w USA obliczono, że ABS zwiększa szanse motocyklistów na przeżycie prawie o 40 procent. Wiadomo jednak, że oprócz systemów bezpieczeństwa, najważniejszy jest jednak rozsądek kierowcy, jego ostrożność i umiejętność przewidywania.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu z prezentacji Hondy, przedstawiającego różnicę między drogą hamowania motocyklem z systemem ABS i bez niego.
Najnowsze
-
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
Coraz więcej osób odkrywa uroki podróżowania bez sztywnych planów i rezerwacji hoteli. Dla fanów motoryzacji to naturalne – auto czy motocykl daje wolność, a nocleg w kamperze lub pod namiotem pozwala zatrzymać się tam, gdzie akurat prowadzi droga. Obie opcje mają swój niepowtarzalny klimat, ale też różne wymagania i ograniczenia. -
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
Zostaw komentarz: