Testy zderzeniowe fotelików samochodowych – jak się je wykonuje?
W testach Euro NCAP bada się, w jakim zakresie samochody w poważnych wypadkach chronią pasażerów, w tym również dzieci w fotelikach. Jak dokładnie przeprowadza się takie testy?
Średnia prędkość podczas badania zderzeń czołowych wynosi 50 km/h (30 mph), ale niektóre firmy (np. Maxi Cosi) testują foteliki przy prędkości 70 km/h (45 mph). Ponadto wykonuje się dodatkowe testy zderzeniowe, aby zasymulować różne boczne i boczno-czołowe zderzenia samochodów.
Niektórzy producenci opracowują własne technologie, np. taką, chroniącą dzieci przed obrażeniami w podczas uderzenia bocznego.
Badanie zderzenia czołowego pełnego
Wykonuje się je na sankach przyspieszeniowych, które są wyposażone w standardową kanapę lub kadłub nadwozia samochodu. Manekina w „odpowiednim wieku” zapina się w foteliku i mocuje do kanapy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub zaczepów Isofix.
Sanki symulują czołowe uderzenie w ścianę przy prędkości 70 km/h. Szybkie kamery i inne precyzyjne urządzenia pomiarowe zainstalowane na sankach i na manekinie pozwalają nam sprawdzić, jak fotelik dobrze chroni dziecko, a oprócz tego mierzą:
– jak daleko do przodu przemieszcza się głowa;
– jak duże podparcie ma głowa;
– przyspieszenie klatki piersiowej, głowy i miednicy;
– obciążenia szyi;
– obciążenia brzucha.
Badania wykonuje się na wszystkich etapach produkcji, od wczesnego etapu opracowywania aż po produkcję, kiedy to co 5 tysieczny fotelik podlega ścisłym procedurom kontroli bezpieczeństwa.
Najnowsze
-
Niebezpieczne „mikołajki” pod maską: na 8 z 10 płynów do spryskiwaczy nie można polegać
Czy do świątecznego prezentu pod maską trzeba dokupić awaryjny lodołamacz? Tegoroczne badania Instytutu Transportu Samochodowego ujawniają, że większość płynów do spryskiwaczy na polskim rynku to niebezpieczny bubel. -
Świąteczny prezent od Forda: hybrydowy van, który ratuje zwierzęta. Zobacz, jak działa „112 dla zwierząt
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
Zostaw komentarz: