Nowe motocykle Yamaha YZ450F i YZ250F na 2016 rok
Wprowadzone jako nowość na sezon 2014 motocykle Yamaha YZ250F i YZ450F przechodzą modyfikację. Zdobyte w sporcie motorowym doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.
Yamaha WR250F MY 2016
WR250F z roku modelowego 2015 zdobył już należną renomę na poziomie EWC w świecie enduro. Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi.
Yamaha YZ450F MY 2016
Dwa lata od redesignu, kiedy zmodyfikowano najważniejsze elementy silnika i podwozia, zastosowano odchylony w tył cylinder oraz 4-zaworową głowicę z przednim dolotem powietrza – YZ450F stał się oczywistym wyborem dla wielu zawodników.
W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy wprowadzili zmiany silnikowe i podwoziowe w czterech kluczowych kierunkach:
- Osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy
- Zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia
- Poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych
- Szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System)
Nowy system kontroli startu (Launch Control System)
YZ450F MY 2016 został wyposażony w system kontroli startu (LCS), pozwalający zwiększyć płynność i tempo przyspieszenia już od linii startowej. W celu optymalizacji oddawanej mocy system dokonuje korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych. Aktywowany przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym, LCS zwiększa prędkość startu, a więc szansę wyjścia na prowadzenie w pierwszym zakręcie (hotshot win), pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na operowaniu sprzęgłem i ustawieniu maszyny.
Zmodyfikowane wałki i optymalizacja rozrządu
Modyfikacje obejmują zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych, czego skutkiem jest nieznaczne zmniejszenie czasu ich współotwarcia. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi motocykla w niskim i średnim zakresie prędkości.
Yamaha Power Tuner
Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować nastawy silnika na pit-stopie w zależności od warunków jazdy. Jest on łatwy w obsłudze – wpina się go bezpośrednio do elektroniki motocykla bez potrzeby używania laptopa, a oprogramowanie na MY 2016 zostało odpowiednio zmodyfikowane o nowe ustawienia fabryczne oraz rekomendowane dla użytkownika – zgodnie ze zmianą niektórych parametrów silnika.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
W zakres zmian wchodzi nowa piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20%. Ma to zapewniać szybszą i efektywniejszą zmianę przełożeń, nawet przy brutalnym traktowaniu motocykla w sytuacjach wywołujących nagły wzrost adrenaliny, np. moment startu.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe współpracujące z większą tarczą hamulcową pod kątem skuteczności hamowania i kontroli nad sterownością motocykla.
Nowe nastawy zawieszenia i zmodyfikowany offset przedniego widelca
Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia ma zapewniać teraz jeszcze lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca, w stosunku do poprzedniego modelu, offset widelca o 3 mm – do 25 mm, czego efektem ma być poprawa prowadzenia w parze ze lepszą zwrotnością i stabilnością motocykla.
W tylnym zawieszeniu modyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, nowa sprężyna wahacza (56 Nm zamiast poprzednich 58 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.
Modyfikacja ramy
Z myślą o zwiększeniu sztywności poprzecznej, obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Swój udział w zwiększonej sztywności ramy ma także stalowe łoże silnika, a w celu obniżenia środka ciężkości ridera i rozluźnienia jego pozycji podnóżki zostały obniżone o 5 mm.
Inne zmiany
YZ450F MY 2016 otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio-drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.
Charakterystyka techniczna Yamaha YZ450F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik wspomagający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
Yamaha YZ250F MY 2016
Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.
Nowy tłok i korbowód
YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Cieńsze denko i krótszy sworzeń tłokowy to oszczędność ponad 18 g na masie odkuwki oraz wzrost efektywności spalania, a więc wyższa moc oddawana i lepsza charakterystyka w górnym i najwyższym zakresie obrotowym. Nowy tłok został od spodu użebrowany, a dodatkowy natrysk chłodziwa pozwala, w porównaniu z poprzednim modelem, obniżyć temperaturę roboczą o 100º C – z korzyścią dla stabilności pracy silnika i wytwarzanej mocy. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej pod kątem zwiększenia wytrzymałości w warunkach wysokich prędkości obrotowych.
Optymalizacja wału korbowego i wałka wyrównoważającego
Model na rok 2016 wyposażony jest w dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający. Efektem ma być lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym, pozwalający kierowcy lepiej wyczuwać teren i zmieniać ułożenie ciała. Zmodyfikowano także nastawy modułu sterującego silnika (ECU) – pod kątem płynności pracy po włączeniu ogranicznika prędkości obrotowej.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
Podobnie jak YZ450F, YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Inną zmianą jest nowa dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20% i zmodyfikowaną rolką – celem zwiększenia precyzji zmiany biegów nawet w warunkach znacznych obciążeń.
Modyfikacja nastawów przedniego i tylnego zawieszenia
YZ250F MY 2016 korzysta ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, rekomendowanych przez fabrycznych kierowców testowych. Za priorytet uznano poprawę charakterystyki i komfortu prowadzenia pod kątem eliminacji nagłych szarpnięć i nadmiernego skoku (tj. dobijania) zawieszenia.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
Na rok modelowy 2016 YZ250F wyposażony został w tarczowy hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowe klocki hamulcowe.
Charakterystyka techniczna Yamaha YZ250F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik polepszający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
Zmiany w innych modelach off-roadowych MY 2016:
WR250F Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
YZ250 Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ125 Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ85/LW Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-125/L/W/E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-110E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-50E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
PW50 Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
Dostępność modeli YZ MY2016 w sprzedaży: styczeń 2016
Źródło: Yamaha
Najnowsze
-
Policja zagląda do samochodów i zadaje jedno pytanie. Zła odpowiedź to 3000 zł mandatu
Typowa policyjna kontrola zwykle ogranicza się do wypisania mandatu oraz rutynowej kontroli dokumentów kierującego oraz pojazdu. Coraz częściej policjanci zadają jeszcze kierowcom jedno proste pytanie, ale pytanie na które mało kto jest gotowy. A kara za złą odpowiedź jest wysoka. -
Prowokuje innego kierowcę, a gdy tamten reaguje agresywnie, zaczyna lamentować, że dzieci wiezie
-
Typowe błędy w używaniu klimatyzacji. Albo nie ochłodzi, albo sobie zaszkodzisz
-
Rewolucja w punktach karnych. Prawo jazdy stracisz łatwo jak nigdy
-
Nagrywający nie rozumie, co to żółte światło. Dostał bardzo bolesną lekcję
Zostaw komentarz: