Lewiatan powraca
Konstruktorzy Lewiatana, zdają sobie sprawę że prawidłowy rozwój nowego pojazdu wymaga zbudowania kilku prototypów i zebrania doświadczeń, aby ostatecznie zadowolić użytkownika. Aktualnie zbudowano wersję bezzałogową dodatkowo wprowadzając unikalne zawieszenie hydropneumatyczne...
| Lewiatan w wersji bezzałogowej z zawieszeniem hydropneumatucznym |
![]() |
|
Fot. Hydromega
|
Pierwszy raz Lewiatan został zaprezentowany w 2002 roku w wersji dla wojsk aeromobilnych, których priorytetem było transportowanie pojazdu podwieszonego pod śmigłowcem oraz pokonywanie przeszkód wodnych bez przygotowania, czyli z marszu. Kolejna wersja pojazdu została zaprezentowana w 2005 r. na Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Lewiatan Ratowniczy posiadał system zasilania narzędzi hydraulicznych wykorzystywanych w katastrofach drogowych i budowlanych oraz osprzęt do zwalczania zagrożeń ekologicznych na zbiornikach wodnych (pojazd nadal pływał). Niestety polskie konstrukcje, często pozbawione zaplecza marketingowego dużych koncernów z trudnością przebijają się do świadomości decydentów-podobnie było z Lewiatanem. Od czasu poprzednich wersji, producent, firma Hydromega z Gdyni przy współpracy z WB Electronics, WAT oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej, zaprojektowała a następnie wykonała wersje bezzałogową (szerzej o pojazdach bezzałogowych piszemy w artykule „Lądowe roboty”) tego pojazdu do tego z pierwszym, krajowej produkcji, zawieszeniem hydropneumatycznym. Przeznaczeniem Lewiatana jako pojazdu bezzałogowego jest wykonywanie przejazdów w strefach szczególnego zagrożenia życia ludzi, czyli choćby na terenach skażonych chemicznie, czy zaminowanych. Pojazd może w wersji transportowej przewozić ładunki na platformie kadłuba lub wraz ze zintegrowanym modułem strzeleckim Kobuz (zdalnie sterowany karabin maszynowy) zwalczać stanowiska terrorystów w terenie zurbanizowanym. Konstruktorzy pojazdu ze mając na uwadze ciągłe podnoszenie mobilności Lewiatana, zdecydowali się na zastosowanie zawieszenia hydropneumatycznego. W tym celu wykonano pierwsze polskie zawieszenie hydropneumatyczne, dodajmy, że niewielu europejskich producentów motoryzacyjnych wykorzystuje te rozwiązania, mimo ich wielu zalet, najbardziej znanym jest koncern Citroen. W niedługim czasie postaramy się przedstawić najnowszą wersję Lewiatana na łamach portalu.
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.

Zostaw komentarz: