Zderzenie kolumny policyjnej na skrzyżowaniu

Pierwszy radiowóz z policyjnej, uprzywilejowanej kolumny zderzył się z innym autem na skrzyżowaniu. Wskazanie winnego nie jest łatwe.

Zdarzenie miało miejsce na obwodnicy Opola. Na skrzyżowanie na czerwonym świetle wjechała kolumna policyjnych radiowozów, używających sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Pierwszy z nich zderzył się z Renault Clio, które prawdopodobnie również przejechało na czerwonym świetle.

Sprawa nie jest jednoznaczna i okoliczności kolizji będzie wyjaśniała policja oraz prokuratura. Jazda na sygnale nie uprawnia pojazdu uprzywilejowanego do pierwszeństwa – pozwala mu tylko na nieprzestrzeganie przepisów z zachowaniem szczególnej ostrożności. Jeśli jednak Clio wjechało na czerwonym, to również nie jest bez winy. Dodatkowym przedmiotem dochodzenia będzie to, czy kolumna miała prawo w tej sytuacji korzystać z sygnałów świetlnych i dźwiękowych.

https://www.youtube.com/watch?v=3bfbGQW5Du8

Najnowsze

Mercedes AMG GT 43 4MATIC+ 4-drzwiowe Coupé

Pod tą, wyjątkowo długą, nazwą kryje się nowa, bazowa wersja sportowej limuzyny ze stajni AMG. Wyróżniać się ma szczególnie atrakcyjną relacją ceny do wartości.

Rzędowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów pod maską AMG GT 43 4MATIC+ generuje moc 367 KM oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/h. Rozrusznik zintegrowany z alternatorem – tzw. układ EQ Boost – krótkotrwale dostarcza dodatkowe 22 KM i 250 Nm. Stanowi on połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden motor elektryczny, który umieszczono pomiędzy silnikiem a przekładnią i który służy do zasilania 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej. To rozwiązanie, a także  dwustopniowe turbodoładowanie z klasyczną turbosprężarką i dodatkową sprężarką elektryczną, pozwalają połączyć typowe dla maszyn AMG, sportowe osiągi z niskim zużyciem paliwa.

Charakterystyczny design nadwozia, wnętrze z trzema wariantami tylnych siedzeń oraz przełączniki z ekranami na konsoli środkowej są identyczne jak te w AMG GT 53 4MATIC+. To samo odnosi się do błyskawicznie działającej przekładni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz aktywnej aerodynamiki z systemem prowadzenia powietrza AIRPANELw przednim zderzaku i aktywnym tylnym spojlerem. Identyczne są również standardowa specyfikacja, a także rozbudowana gama opcji indywidualizacji, obejmująca pakiety stylizacyjne oraz szeroką paletę obręczy z lekkich stopów.

Mercedes AMG GT 4-drzwiowe Coupé w wersji 43 kosztuje 350 000 zł, a w odmianie 53 – 430 894 zł.

Najnowsze

Autonomiczne BMW R 1200 GS

Na wystawie BMW Motorrad Techday 2018 został zaprezentowany pierwszy autonomiczny motocykl BMW Motorrad. Sterowane niewidzialną ręką BMW R 1200 GS wykonało pierwsze okrążenia przed dziennikarzami zgromadzonymi na torze testowym BMW Group w Miramas w południowej Francji. Motocykl skonstruowany przez Stefana Hansa i jego zespół samodzielnie rusza, przyspiesza, pokonuje kręty odcinek testowy i samodzielnie zwalnia aż do zatrzymania.

Tym rozwiązaniem BMW Motorrad w żadnym wypadku nie zmierza do całkowicie automatycznego motocykla. Technologia, która leży u jego podstaw, ma służyć jako platforma rozwoju przyszłych systemów i funkcji, które uczynią jazdę motocyklem jeszcze bezpieczniejszą i wygodniejszą. Prototyp ten pozwoli zdobyć dodatkową wiedzę na temat dynamiki jazdy, aby móc wcześnie wykrywać niebezpieczne sytuacje i wspierać kierowcę odpowiednimi systemami bezpieczeństwa, na przykład podczas skręcania na skrzyżowaniach lub nagłego hamowania.

BMW Motorrad zaprezentowało również inne ekscytujące projekty technologiczne, np. jasno świecące reflektory – od świateł zakrętowych po reflektory laserowe – jak również ramę motocykla wyprodukowaną w całości w procesie druku 3D, w tym również wahacz tylny. Zaletą druku 3D jest całkowita swoboda projektowania elementów, których nie można wyprodukować w inny sposób.

Innowacyjne komponenty układu jezdnego, takie jak rama, wahacz i koła, wykonane są z lekkiego, a jednocześnie wysokowytrzymałego karbonu – produkowanego już przemysłowo w BMW HP4 RACE. Dążąc do innowacyjności i najwyższej jakości,  BMW Motorrad ściśle współpracuje z BMW, gdzie materiał ten jest od dawna stosowany w produkcji seryjnej.

BMW Motorrad stoi przed wyzwaniem, jakim jest uwzględnienie potrzeb pojazdów dwukołowych w przyszłym świecie transportu. Na pierwszym planie znajduje się komunikacja między pojazdami, która jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo i komfort motocyklistów poprzez cyfrową łączność sieciową.

Najnowsze

DS 3 Crossback – nowy, francuski crossover

DS 3 Crossback to model pełen nowych rozwiązań i będący kolejnym krokiem w rozwoju marki. Tak przynajmniej przekonują przedstawiciele francuskiego producenta.

DS 3 Crossback ma stosunkowo krótkie nadwozie o długości 4,12 m, ale duże koła 18″ oraz prześwit. Z przodu uwagę zwraca grill DS WINGS, pionowo umieszczone światła do jazdy dziennej LED z efektem wzoru perłowego, przejęte z concept caru DS E-TENSE, oraz wysmukłe reflektory DS MATRIX LED VISION. Wrażenie to wzmacnia pozioma maska z dużymi przetłoczeniami. Auto ma też chowane klamki.

Nowego crossovera będzie można zamówić z jednym z 10 wzorów felg, 9 kolorów nadwozia oraz trzema kolorami dachu. Zwieńczeniem personalizacji jest pięć „Inspiracji DS”: MONTMARTRE, BASTILLE, PERFORMANCE Line, RIVOLI, OPERA oraz limitowana seria inauguracyjna „La Première”. Każdą cechuje odmienny charakter wnętrza: tapicerka ze skóry licowej, groszkowanej lub Nappa z wykończeniem „Art Leather”, przeszycia wykonane ściegiem perłowym lub z wzorem diamentowym, elementy tkaninowe z motywem plecionki, alcantara, kierownica obszyta ręcznie skórą licową, łącznie z pokrywą poduszki powietrznej, błyszczące, chromowane elementy ozdobne z giloszowanym motywem „Clou de Paris”. Fotele mogą być elektrycznie sterowane, ogrzewane i mieć funkcję masażu.

Od zewnątrz „Inspiracje DS” wyróżniają specyficzne detale, takie jak napisy na masce i u podstawy drzwi czy też umieszczone z przodu i z tyłu nadwozia chromowane elementy ozdobne z lśniącym, matowym lub czarnym diamentowanym teksturowaniem.

Kierowca ma do dyspozycji zespół zegarów z personalizacją ustawień, który umożliwia wyświetlanie informacji dotyczących prowadzenia samochodu za pośrednictwem przewijanego menu, w pięciu personalizowanych trybach wyświetlania. Wyświetlacz przezierny wyświetla w kolorze na przezroczystej płytce w polu widzenia kierowcy prędkość, informacje dotyczące regulatora/ogranicznika prędkości, rozpoznane znaki drogowe, informacje z systemów wspomagania prowadzenia i systemu nawigacji. Całość uzupełnia duży, centralny ekran dotykowy 10,3’’ HD umożliwiający replikację ekranu smartfona i oferuje system nawigacji z dostępem do internetu.

DS 3 Crossback jest pierwszym modelem DS z najnowszą wersją silnika benzynowego PureTech 155 KM współpracującego z automatyczną, 8-stopniową skrzynią biegów EAT8. Ofertę jednostek benzynowych uzupełniają PureTech o mocy 130 i 100 KM, kompatybilne z najnowszą normą Euro 6.3. W dniu inauguracji w ofercie dostępne będą również dwie jednostki wysokoprężne Euro 6.2 BlueHDi o mocy 130 i 100 KM.

W drugiej połowie 2019 roku do sprzedaży wejdzie elektryczna wersja E-Tense, mająca 300-kilometrowy zasięg (w cyklu WLTP, zgodnie z normą 2019), co odpowiada zasięgowi 450 kilometrów w cyklu NEDC. Naładowanie do 80% akumulatora trakcyjnego zajmie 30 minut. Do napędu posłuży 136-konny silnik elektryczny.

Najnowsze

Mercedes GLE debiutuje w nowej odsłonie

W 1997 r. Mercedes zaprezentował klasę M - swojego pierwszego SUV-a. Trzy lata temu model otrzymał nazwę GLE, podkreślającą jego pozycjonowanie na równi z klasą E. Od chwili premiery na zakup tego modelu zdecydowało się ponad 2 mln klientów.

Nowa generacja GLE ma znacznie większy rozstaw osi od poprzednika (2995 mm, +80 mm), dzięki czemu oferuje znacznie więcej przestrzeni – zwłaszcza podróżującym z tyłu. Z uwagi na bardziej pionowe poprowadzenie przedniego słupka poprawiła się również przestronność i komfort zajmowania miejsca na przednich fotelach. Na życzenie, po raz pierwszy tylne siedzenia można ustawiać elektrycznie, a w bagażniku może pojawić się trzeci rząd siedzeń. Pojemność kufra wynosi do 825 przy pięciu fotelach lub do 2055 l przy dwóch. Pakowanie większych przedmiotów ułatwia szerszy o 72 mm otwór załadunkowy.

Deska rozdzielcza zdominowana jest przez system inforozrywki z większymi wyświetlaczami (12,3 cala każdy). Do ich obsługi służą panele dotykowe na kierownicy oraz między fotelami, a asystent wnętrza MBUX potrafi rozpoznawać ruchy dłoni i ręki, dodatkowo ułatwiając obsługę. Na życzenie dostępny jest też kolorowy ekran head-up o rozdzielczości 720 x 240 pikseli.

Nowy Mercedes-Benz GLE trafi do sprzedaży z nowym silnikiem benzynowym – rzędowym, 6-cylindrowym. Później do oferty dołączą kolejne jednostki, w tym diesle, oraz hybrydowa wersja plug-in. Wszystkie wersje standardowo korzystają z przekładni automatycznej 9G-TRONIC.

Jako pierwszy debiutuje wariant GLE 450 4Matic, korzystając z benzynowej rzędowej „szóstki”, zelektryfikowanej z wykorzystaniem techniki 48 V (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 8,3-9,6 l/100 km,). Silnik rozwija 367 KM mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego, a kolejne 22 KM i 250 Nm jest krótkotrwale dostępne w ramach „elektrycznego doładowania” – EQ Boost. Za realizację funkcji hybrydowych, takich jak EQ Boost czy rekuperacja energii, odpowiada alternator zintegrowany z rozrusznikiem (ISG).

Mercedesa GLE wyposażono też w kilka innowacji. Wśród nich jest E-Active Body Control, czyli w pełni skomunikowane, aktywne zawieszenie hydropneumatyczne, oparte na instalacji 48 V, po raz pierwszy w połączeniu z – również nowym – zawieszeniem pneumatycznym. To jedyny układ na rynku, w którym siły resorującej tłumiące dla każdego z kół są kontrolowane osobno. W rezultacie może ograniczać nie tylko przechyły, ale także „nurkowanie” i „przysiadanie”. Dodatkowo GLE oferuje znaną z klasy S funkcję pochylania w zakrętach Curve, niwelującą działanie sił odśrodkowych, a także system ROAD SURFACE SCAN, który w oparciu o dane z kamery „wykrywa” dziury w jezdni i z wyprzedzeniem na nie reaguje.

Nowy SUV Mercedesa ma także Active Tailback Assist – system, który wcześnie rozpoznaje korki i aktywnie wspiera kierowcę podczas jazdy polegającej na częstym ruszaniu i hamowaniu (do około 60 km/h), a nawet pomaga utworzyć korytarz ratunkowy oraz  układ antykolizyjny Active Brake Assist, wzbogacony o funkcję hamowania, gdy wystąpi ryzyko kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka przy zjeżdżaniu z drogi (np. skręcie w lewo).

Ceny nowego Mercedesa GLE zostaną podane późną jesienią.

Najnowsze