Agnieszka Serafinowicz

Yutong U12 – nowy, elektryczny autobus, trafi do polskich miast. Co potrafi?

Yutong U12 to nowy model chińskiego autobusu elektrycznego dla komunikacji miejskich, jaki niebawem pojawi się na polskich ulicach wybranych miast.

Firma Busnex Poland zorganizowała w Teatrze Nowym, na warszawskim Mokotowie premierową w naszym kraju prezentację nowego modelu elektrycznego autobusu Yutong U12. To typowy 12-metrowy przedstawiciel jednostek harujących codziennie w komunikacjach miejskich wielu miast. Nowy autobus ma niebawem zadebiutować na drogach stolicy podczas testów prowadzonych na liniach warszawskich MZA. Co potrafi ten konkretnie model?

Yutong U12

Yutong U12 – co to właściwie za pojazd?

Nowy autobus to typowy „zadaniowiec”, jednostka przeznaczona do pracy w roli autobusu komunikacji miejskiej, ale chińska marka oferuje również wersję dalekobieżną tego modelu. Mieliśmy okazję obejrzeć model skonfigurowany do typowo miejskich zadań. Stylistykę autobusu doceniono na targach Busworld Europe, na których ten właśnie model otrzymał nagrodę Busworld Design Award.

Ciekawy napęd Yutong U12 – jeden silnik, umieszczony centralnie

Dość nietypowo rozwiązano układ napędowy nowego autobusu. Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w przypadku pojazdów elektrycznych, silniki pobierające energię elektryczną z pokładowych akumulatorów są umieszczone bezpośrednio na napędzanej osi, albo też wręcz na kołach. Tutaj zastosowano inne rozwiązanie. Silnik jest jeden, umieszczony centralnie, a jego moc przenoszona jest na koła za pośrednictwem układu przeniesienia mocy na oś napędową. Zgodnie ze słowami prezesa Busnex Poland, Marcina Kucharskiego, osobiście prezentującego dziennikarzom nowy model, taki układ jest bardziej efektywny od układu z wieloma silnikami umieszczonymi na kołach, ze względu na mniejszą masę nieresorowaną i łatwiejszy serwis. Potencjalne straty energii wynikające z konieczności wykorzystania przeniesienia energii wypracowanej przez silnik na wał napędowy, ma niwelować sprawny BMS, czyli pokładowy system zarządzania energią.

Yutong U12

Yutong U12 – zaawansowany BMS i duży deklarowany zasięg

System zarządzania energią w nowym autobusie to nie tylko np. rekuperacja, polegająca na odzyskiwaniu energii kinetycznej pojazdu w trakcie hamowania, ale również zaawansowane oprogramowanie, które pozwala dostosować zarządzanie energią do konkretnych scenariuszy wykorzystania poszczególnych egzemplarzy przez konkretnych klientów. Autobusy miejskie to pojazdy, które najczęściej poruszają się konkretnymi, stałymi trasami, o znanej topografii czy natężeniu ruchu w konkretnych godzinach. Ta wiedza pozwala optymalizować oprogramowanie zarządzające energią wykorzystywaną przez autobus, w celu uzyskania jak najwyższej efektywności energetycznej i zasięgu. Prezes Kucharski podkreślił, że Yutong U12 ma oferować 400 km realnego zasięgu bez względu na warunki atmosferyczne, temperaturę powietrza i inne czynniki wpływające na pojemność baterii.

Nowy autobus korzysta z ogniw akumulatorowych produkowanych przez CATL, chińskiego potentata w branży akumulatorowej (firma ta dostarcza baterie do aut elektrycznych wielu kontrahentom z całego świata, do jej klientów należą m.in. takie marki jak Honda, Mercedes, BMW AG, Grupa VW, czy alians Renault-Nissan-Mitsubishi). Pojemność akumulatorów w prezentowanym autobusie to 400 kWh.

Yutong U12

Wielostopniowa ochrona baterii

Wiele słów podczas prezentacji prezes Kucharski poświęcił na podkreślenie obecności zaawansowanego systemu ochrony baterii w modelu Yutong U12. System ten działa wielostopniowo. Pierwszy stopień to stały monitoring parametrów poszczególnych modułów ogniw, kolejny stopień pozwala aktywnie odcinać zasilanie poszczególnych elementów zespołu akumulatorów, w razie wykrycia wadliwie działającego obwodu. Rozbudowana jest też ochrona przeciwpożarowa, która ma nie dopuścić do wybuchu pożaru ogniw np. po kolizji. W razie uszkodzenia ogniwa jest ono „duszone” azotem, by poprzez brak tlenu uniemożliwić zapłon, kolejną barierą są wbudowane w moduł akumulatorów tzw. bomby proszkowe, co ma pozwolić zdusić jakiekolwiek zagrożenie pożarem w zarodku, jeszcze wewnątrz fizycznego modułu akumulatorów.

Yutong U12

A jak sam autobus? Ile miejsc? Jak z wygodą?

Yutong U12 w zależności od specyfikacji, może zabrać na pokład nawet 90 pasażerów, przy czym, co nietrudno zgadnąć, największą liczbę uzyskamy właśnie w wariancie dostosowanym do potrzeb komunikacji miejskiej. Wnętrze prezentowanego autobusu jest przestronne z łatwym dostępem do poszczególnych miejsc. Przy bardzo wielu siedzeniach umieszczone są podwójne gniazdka USB (klasyczne gniazdka typu USB-A) z prądem do 2,1 A. Autobus jest oczywiście niskopodłogowy, w demonstrowanym egzemplarzu nie zapomniano o przestrzeni na wózki, składane siedzenia, miejsca dla niepełnosprawnych z odpowiednimi przyciskami sygnalizacyjnymi i rozkładaną rampą na wózek inwalidzki. Podłoga jest… prawie płaska. Prawie, bo przy tylnej osi jest jednak podwyższenie, podobna sytuacja co w przypadku wcześniej recenzowanego wodorowego Nesobusa.

Yutong U12 – ładowanie

Prezentowany model ładuje się, można powiedzieć, klasycznie. Tj. za pomocą kabla. Po prostu wpinamy autobus do ładowarki. Deklarowany czas ładowania może wynosić ok. 5 godzin, ale – co również podkreślano na prezentacji – zależy to od wielu czynników, które nie zawsze są zależne od dostawcy, lecz od warunków jakimi dysponuje np. konkretny samorząd (dostępna moc przyłącza itp.), który chce zakupić bezemisyjny pojazd do komunikacji miejskiej.

Yutong U12

Yutong U12 – wsparcie kierowcy

Jazda autobusem elektrycznym nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. W przypadku nowego modelu można liczyć na nowe, technologiczne rozwiązania, które wspierają kierowcę podczas pracy. Co oferuje prezentowany model? Kierowca ma do dyspozycji wbudowany system obserwacji 360° (zewnętrznej), który jest zintegrowany z samym pojazdem. Oprócz tego zamawiający może zdecydować o integracji wewnętrznego systemu monitoringu z elektroniką pojazdu, ale decyduje o tym konkretny samorząd, nie jest to wbudowane w pojazd. Dodatkowym wsparciem kierowcy w standardzie modelu U12, jest również system awaryjnego hamowania z wykrywaniem przeszkody, rozwiązanie znane m.in. z wielu nowoczesnych aut osobowych. Na życzenie zamawiającego istnieje również możliwość opcjonalnej instalacji systemu monitorowania martwego pola, choć to poniekąd jest już rozwiązane przez wspomniany system dookólnej obserwacji.

Nowe autobusy Yutong U12 mają pojawić się na testach w Warszawie, pasażerowie będą mogli skorzystać z nich przejeżdżając nowymi elektrycznymi pojazdami codzienne trasy. Gdy tylko nowy Yutong U12 pojawi się na drogach Warszawy, wrócimy do was z kolejnym materiałem na jego temat.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze