Wyrafinowana geometria – Mercedes Benz Museum

Muzeum jednej z najstarszych samochodowych marek powstało w Stuttgarcie, siedzibie koncernu Daimler AG. Projekt budynku wykonała holenderska pracowania UN Studio, jedno z najbardziej innowacyjnych biur architektonicznych, które zaprojektowało także m.in. Most Erazma Erasmus Brücke w Rotterdamie.

 

fot.UN Studio

Muzeum Mercedesa w Suttgarcie jest wymieniane pośród najciekawszych i najlepszych realizacji architektonicznych ostatnich lat.

John Glacey z „The Independent” określił je mianem „komputerowego baroku”. Podstawa struktury tego interesującego architektonicznie budynku muzealnego przypomina kształtem trójlistną koniczynkę.

W środku, pomiędzy wybrzuszonymi formami, znajduje się trójkątne atrium, od którego rozchodzą się sale wystawowe. Całość – od parteru po dach – ma kształt zawijającej się spiralnie śruby.

 

 

fot. UN Studio

Zwiedzający nie rozpoczynają swojej wędrówki na parterze, lecz windami docierają do najwyższego punktu muzeum i stamtąd, pokonując zakręty, schodzą w dół.

Ekspozycje uporządkowano chronologicznie, zgodnie z wiekiem samochodów. Wystawy łączą ze sobą przecinające się platformy, co pozwala gościom zmieniać trasy.

Można prześledzić rozwój marki i mitu Mercedesa dwutorowo – od strony samochodu i kolekcji lub historii ujętej w „Pokoje Legend”.

 

 

fot. UN Studio

Powierzchnia wystawowa Muzeum to 35000 m². Budynek ma wysokość 47,5m. Dzięki spiralnej formie, sale wystawowe o szerokości 33m, nie potrzebują podpierających stropu kolumn.

Na 9 poziomach łącznie zaprezentowano 160 pojazdów a oglądać je może w jednym czasie 1.200 osób. Budowa pochłonęła 150 milionów EUR. Przed głównym wejściem do zakładów DaimlerChrysler w Untertürkheim w Stuttgarcie powstał nowy świat Mercedesa-Benza, „Mercedes-Benz-Welt”. Z otwarciem nowego obiektu Mercedes-Benz Welt trafiono dokładnie na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2006r..

 

 

fot. UN Studio

Nowe muzeum zastąpiło swojego poprzednika: Mercedes-Benz Museum mieszczące się w historycznych zakładach firmy w Untertürkheim i kontynuuje jego tradycje. Ekspozycja obrazuje ponad 120 lat historii motoryzacji.

Można zobaczyć pierwsze automobile świata projektu Karla Benza i Gottlieba Daimlera, pierwszego mercedesa i kolejnych 160 samochodów, które stworzyły mit tej marki. Miedzy innymi można podziwiać pierwsze samochody wyścigowe jak np. „Blitzen-Benz” Benz Błyskawica, którym Bob Burman w 1911 w Daytona Beach ustanowił rekord świata z prędkością 228 km/h.

Znajdują się tu limuzyny i wozy sportowe z lat 20-tych i 30-tych. Przykładami są: samochód cesarski, wóz sportowy z kompresorem z 500 K roadster. „Srebrne strzały” po wojnie zapisały dla Mercedesa-Benza wiele chwalebnych kart w historii wyścigów samochodowych. Mercedes-Benz 300 SL coupè z drzwiami jak skrzydła stał się legendą. Wystawa, ukazująca milowe kamienie techniki, wzornictwo przyszłości i niezwykłą historię, mieszcząca się w tak niezwykłym budynku z pewnością może zafascynować.

Pracownia architektoniczna: http://www.unstudio.com/projects/year/2006/1/139

 

Najnowsze

Honker uratowany?

Większość branży już dawno położyła kreskę na polskim samochodzie terenowym Honker. Okazuje się, że na mocy podpisanego ostatnio aktu notarialnego przez syndyka masy upadłościowej Daewoo Motor Polska, prawa do produkcji Honkera wraz z linią produkcyjną przekazane zostały spółce DZT Tymińscy.

Nowa wersja Honkera
Fot. DZT Tymińscy

Czarne chmury nad polskim samochodem terenowym Honoker zawisły już dawno temu. Przypomnijmy, że po upadku spółki Intrall w zakładzie rządy sprawował wyłącznie syndyk masy upadłościowej. Jeszcze w ubiegłym roku siłami pozostałej załogi udało się zmontować dla wojska 99 sztuk Honkerów.

To samochody niezwykle cenione przez specjalistów w wielu krajach, między innymi za mobilność w terenie oraz siermiężną, nieskomplikowaną budowę, a co za tym idzie podatność na szybkie naprawy. Nowy właściciel praw do Honkera – Zbigniew Tymiński, planuje jego dalszy rozwój w oparciu o Honkera 2 oraz przewiduje konstrukcję jego trzeciej generacji.

Wizja Honkera 3 kojarzy się z Jeepem Commanderem
Fot. DZT Tymińscy

Nowy Honker w porównaniu do poprzedniej wersji zmienił się znacznie i przypomina stare modele Land Rovera.  Pojazd jest niższy o 140 mm (mimo zachowania takiej samej wartości prześwitu jak u poprzednika, czyli 200 mm).

Wzbogacono wyposażenie: zamontowano siedem foteli (wcześniej z tyłu były „ławki”), każdy z pasami bezpieczeństwa oraz dorzucono klimatyzację i ABS. Przesuwne szyby zastąpiono otwieranymi na korbkę, a ta przednia jest teraz subtelniej dzielona niż w obecnej odmianie.

Więcej zmian jest w układzie napędowym. Stały napęd 4×4 zastąpiono dołączaniem napędu przedniej osi. Można to robić podczas jazdy do prędkości 30 km/h. Zmieniono dotychczasową skrzynię biegów oraz skrzynię rozdzielczą. Aktualnie wstawiona jest mechaniczna, pięciobiegowa skrzynia EATON 2405 połączona z dwubiegową skrzynią rozdzielczą Borg Warner. Tylna oś posiada blokadę mechanizmu różnicowego. Dotychczasowy sztywny przedni most, który był zawieszony na resorach piórowych, zastąpiono zawieszeniem niezależnym na wahaczach i drążkach skrętnych. Tylne zawieszenie pozostanie niezmienione. Planowane są różne warianty silników; oprócz 2,4 litrowego silnika Andorii o mocy 125 KM, mają się pojawić silniki IVECO 2, 8 litra o mocach 125 KM, 145, 160 KM.

Najnowsze

Afrodyta kolejną adeptką żużla

Dziewczyny nadal podbijają polską arenę żużlową. Do grona już wspomnianych przedstawicielek płci pięknej dołączyła Afrodyta Antczak z Bytnicy. Została przyjęta do szkółki żużlowej w ekstraligowym klubie ZKŻ Kronopol Zielona Góra.

Marzeniem Afrodyty są wyścigi na żużlu
fot. Kinga Wachowska

Afrodyta jest piętnastoletnią miłośniczką czarnego sportu. Razem z tatą od dziecka jeździła na zawody. Jednak jej przygoda z motocyklami zaczęła się, gdy miała zaledwie 10 lat. Dzięki przychylności kolegów mogła śmigać na pożyczonych od nich motorach crossowych, co pozwoliło jej na obycie się z maszynami. Wiadomo, że jest sporo różnic pomiędzy maszyną żużlową i crossową, ale już wtedy można było zauważyć predyspozycje Afrodyty do uprawiania sportów motorowych.

Afrodyta jest młodziutką, niezwykle zaciętą w swoich postanowieniach osobą z dużymi ambicjami, która już stawia przed sobą pierwsze cele. Chce udowodnić, że kobiety również potrafią się ścigać. A jakie ma marzenia? Prócz jazdy na żużlowym owalu, chciałaby jednego dnia wystartować w parze z kapitanem zielonogórskiej ekipy – Grzegorzem Walaskiem. Tego jej właśnie życzymy!

Najnowsze

Wyższa Szkoła Jazdy dla kobiet

Niestety szkolenie motocyklistek przewidziano tylko dla właścicielek Suzuki. Zajęcia mają charakter jednodniowego szkolenia, w trakcie którego początkujące jak i doświadczone amazonki będą mogły doskonalić swoje motocyklowe umiejętności pod okiem wykwalifikowanych instruktorów.

fot. Suzuki

Kurs pierwszego stopnia w Suzuki Shell Moto Szkole dla Kobiet dostosowywany jest do poziomu umiejętności uczestniczek. Ciekawi nas, co może wynieść z takiego szkolenia osoba od lat śmigająca na swoim jednośladzie, a także taka, która dopiero odebrała motocyklowe prawo jazdy.

– Szkolenie organizujemy na próbę – mówi Magdalena Raczyńska z Suzuki Motor Poland. – Mamy nadzieję na zainteresowanie kobiet możliwością doskonalenia umiejętności jazdy. Jeśli okaże się, że zgłosi się dużo chętnych kobiet, będziemy rozszerzać nasze szkolenia na inne rejony Polski.

Jasnym jest, że wszystkie panie dosiadające jednośladów umieją już nimi jeździć, jednak nie każda z nich czuje się na swojej maszynie w 100% pewnie. Doświadczony instruktor – Marek Kawecki – wyjaśni wydawało by się z pozoru proste kwestie związane z poruszaniem się jednośladu po drodze, nauczy efektywnej i bezpiecznej jazdy poprzez praktyczne ćwiczenia, takie jak: pokonywanie zakrętów, manewrowanie, omijanie przeszkód, awaryjne hamowanie na wprost oraz w zakręcie.

Program skoncentrowany jest na jeździe szosowej. W czasie ponad ośmiogodzinnych zajęć przewidziany jest również krótki kurs udzielania pierwszej pomocy motocykliście.
Cena kursu: 70zł*

Zobacz wrażenia Motocainy z podobnego szkolenia. Kliknij tutaj.

fot. Suzuki

Miejsce szkolenia: Modlin
Termin: 14 czerwca

Plan zajęć:
10:00-11:00 – część teoretyczna
11:00-14:00 – zajęcia praktyczne cz. 1
14:00-14:45 – lunch
14:45-18:00 – zajęcia praktyczne cz. 2
18:00-18:30 – podsumowanie  

Zapisy na najbliższe szkolenie według kolejności zgłoszeń prowadzi p. Marek Kawecki, tel.: 0 663 132 142, adres do korespondencji: ul. Waszyngtona 42/12, 03-910 Warszawa, e-mail: motoszkola@aster.pl

fot. Suzuki

Wymagania dotyczące ubioru uczestników szkolenia:

1. Kurtka skórzana lub tekstylna, wyposażona w protektory ramion, łokci i pleców (ew. zamiast protektora pleców tzw. „żółw”);
2. Spodnie skórzane lub spodnie tekstylne, wyposażone co najmniej w protektory kolan;
3. ękawice motocyklowe;
4. Kask z atestem;
5. Buty chroniące kostkę;

*szkolenie organizowane tylko dla posiadaczy motocykli Suzuki, motocykl uczestniczki powinien być zarejestrowany i posiadać ubezpieczenie OC

Najnowsze

Układ kierowniczy

Elementy łączące kierownicę z mechanizmem zwrotniczym tworzą mechanizm kierowniczy, są to: kierownica, wał (kolumna) kierowniczy, przekładnia kierownicza, drążek podłużny.

Mechanizm zwrotniczy to układ drążków poprzecznych i podłużnych – przykład z samochodu terenowego.
Fot. Motocaina

Głównym elementem tego mechanizmu jest przekładnia kierownicza (więcej o niej tu), której zadaniem jest zamiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego. Mechanizm zwrotniczy to układ drążków podłużnych i poprzecznych  połączonych ze zwrotnicami kół. Poprzez odpowiednią kinematykę ruchu zapewniają one możliwość zmiany kierunku oraz jazdy prostoliniowej. Odbywa się to poprzez odpowiednie ustawienie kół kierowanych, które muszą być tak ustawione, aby ich toczenie odbywało się przy możliwie niewielkim poślizgu bocznym. W tym celu mechanizm zwrotniczy, poprzez odpowiedni dobór geometrii kół, wymusza ustawianie się kół stycznie do pokonywanego łuku drogi.

Tradycyjny ujkład kierowniczy, z jakim spotykamy się w wiekszości samochodów składa się z: kolumny kierowniczej, przekładni kierowniczej (potocznie zwanej maglownicą), drążków kierowniczych i ich końcówek oraz zwrotnic kół. Z całego układu warto zwrócić uwagę na końcówki drążków kierowniczych, które są najczęściej zużywającym się elementem całego układu.

Najnowsze