Paula Lazarek

Układ hamulcowy – jak o niego dbać i dlaczego?

Warto zadbać o stan hamulców, aby zawsze solidnie i perfekcyjnie działały. Jak rozpoznać, że coś jest z nimi nie tak? Podajemy kilka najważniejszych zasad eksplotacji tarcz i klocków hamulcowych.

Każda pora roku jest dobra, aby zmotywować się do przeglądu układu hamulcowego. W często używanych samochodach z dużymi przebiegami, które mają mocno eksploatowany układ hamulcowy występują słabe uszczelnienia, wręcz nieistniejące zaciski, skorodowane sprężyny w hamulcach bębnowych. Nikt nie chce jeździć autem z nieskutecznym układem hamulcowym.

Każdy kierowca ma za sobą liczne kilometry i trasy, które dają garść informacji o tym, jak zachowuje się samochód podczas łagodnego, czy gwałtownego hamowania. Dodatkowo można zaobserwować w dłuższej trasie stuki, hałasy, czy realną niewydolność układu, którą trudno wykryć mechanikom w trakcie jazdy testowej. Nawet, jeśli nie jesteśmy orłami w dziedzinie motoryzacji będziemy w stanie odpowiedzieć na kilka pytań, m.in:

  • Czy samochód w trakcie hamowania na drodze skręca sam? 
  • Czy podczas hamowania słychać jakiś hałas? Czy towarzyszą mu trzaski?
  • Czy podczas hamowania można wyczuć drganie kierownicy albo pedału?

Jeżeli na którekolwiek pytanie mamy twierdzącą odpowiedź to już wiadomo, że coś się dzieje! Rezultatem są problemy z hamowaniem, a często także zawieszeniem. 

Bardzo ważne jest, aby przy wymianie klocków pamiętać o dobrym doborze części, aby doskonale pasowały do naszego, konkretnego modelu. Nie wolno modyfikować klocków poprzez podszlifowanie czy przewiercenie. Z pewnością nie warto zakładać częsci używanych, zwłaszcza np. sprężyn dociskowych. Pamiętajmy też, że nowe klocki hamulcowe potrzebują łagodnego dotarcia przez pierwsze 500 – 1000 km, a jeśli wymieniamy całość to przez pierwsze 300 km. Pozwoli to uniknąć powrotu do mechanika.

Kilka najważniejszych zasad eksplotacji tarcz i klocków hamulcowych

  • Zawsze dobieraj klocki z katalogu! Czasem bardzo zdradliwe może być dopasowanie kształtem.
  • Zapomnij o modyfikacji klocków – zdecydowanie niewskazane jest wiercenie otworów, czy podcinanie, nawet wtedy, gdy dobrze się nie układają.
  • Jeżeli producent stwierdza w specyfikacji, że dane części są do jednorazowego użycia, to pod żadnym pozorem nie montuj używanych. Często sprężyny dociskowe właśnie są jednorazowe. 
  • Zawsze pamiętaj o tym, by po założeniu nowych klocków delikatnie dotrzeć je w trasie. 
  • Przy każdej wymianie klocków, jak i tarcz hamulcowych bardzo istotne jest zachowanie przede wszystkim zdrowego rozsądku.

Testy elektroniki? Obowiązkowo!
Nie da się ukryć, że samochody mają coraz bardziej zaawansowaną elektronikę, która ma za zadanie sprzyjać zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, umożliwiając kierowcom szybsze hamowanie i lepszą kontrolę nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów. Najlepszym przykładem potwierdzającym zaawansowaną technologię hamowania jest układ zasotosowany w nowym Mercedesie klasy E. W tych samochodach podczas wymiany klocków i tarcz trzeba dezaktywować sterowany elektronicznie układ hamulcowy Sensotronic. Stosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala nie tylko na wykrywanie usterek, ale również uchroni układ hamulcowy przed uszkodzeniem i zwiększa bezpieczeństwo. 

Elektronika na tyle zrewolucjonizowała układ hamowania i manewrowania samochodem, że bardzo trudno jest przeprowadzić naprawę bez specjalistycznego sprzętu. Sama wiedza o działaniu danego systemu już nie wystarczy. Brak elektronicznego narzędzia diagnostycznego może w wielu przypadkach wydłużyć czas naprawy, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finału na lawecie. Zawsze warto zwrócić się o poprawną diagnoze do mechanika, a następnie dołożyć wszelkich starań, aby doprowadzić układ hamulcowy do najlepszej możliwej skuteczności. W końcu chodzi o życie nasze i naszych bliskich, a tym nie należy oszczędzać.

Najnowsze

Paula Lazarek

Wymiana akumulatora w samochodzie? Fakty i mity w internecie

Regularnie doładowany akumulator odwdzięcza nam się dłuższą pracą i żywotnością. Warto pamiętać o akumulatorze zanim będzie za późno i będzie nas czekać niemiła niespodzianka oraz wymiana magazynu energii.

Wiele istotnych kwestii wpływa na żywotność akumulatora. Do najważniejszych oczywiście należą rodzaj silnika, model auta, wyposażenie samochodu oraz warunki eksploatacji. Wiele informacji na temat samochodowych akumulatorów, które znajdziemy w internecie, szczególnie na forach internetowych, jest niezgodnych z prawdą. Skąd zatem wiedzieć co jest faktem, a co mitem? Sprawdźmy, co wpływa na kondycję akumulatora i kiedy warto pomyśleć o jego wymianie, tak aby nie dać się zaskoczyć potencjalną awarią np. tuż przed ważnym wyjazdem. 

Powoli kończą się czasy, kiedy wystarczyło pchnąć samochód z górki, by silnik uruchomił się na tyle, by dojechać spokojnie do domu bez awarii. Współczesne samochody są bogatsze w elektronikę, tym samym zużywają coraz więcej energii. Im nowszy samochód, tym coraz większy pobór energii akumulatora. 

Jak zadbać o akumulator samochodowy?

Często spotykamy się z teorią, że tylko nowe akumulatory są w pełni sprawne. To zdecydowanie mit. Wiek naszej baterii samochodowej jest oczywiście istotny, ale zdecydowanie ważniejsze jest napięcie spoczynkowe akumulatora. Przeładowanie albo nienaładowanie akumulatora szybko osłabia jego żywotność. Co robić w takim wypadku? Oczywiście regularnie sprawdzać rozruch i napięcie ładowania. Im szybciej zauważymy niepokojące sygnały pracy akumulatora, tym bardziej nie pozwolimy sobie na poranne rozczarowanie przy minusowych temperaturach. 

Pewnie słyszeliście, również o tym, że odpalanie akumulatora na krótkie odcinki jazdy samochodem, również jest szkodliwe dla baterii? Niestety, to fakt. Podczas rozruchu silnika zużywa się znacznie więcej energii – mówi się, że silnik powinnien pracować przynajmniej około 20-25 minut, aby mógł w pełni naładować akumulator. Jednak ten czas to też nie jest regułą, wiele zależy od elektroniki w samochodzie, jak i klimatyzacji – to wszystko, także żużywa energię, w konsekwencji akumulator nie jest naładowany. 

Kolejna opinia, którą często kierowcy opisują w internecie, jest związana z modą na eko jazdę. Eko jazda samochodem skutkuje oszczędnością paliwa. Kierowcy trenują techniki jazdy, które mają im w tym pomóc, np. dynamiczne przyspieszanie do danej prędkości połączone z dalszą stałą jazdą na najwyższym biegu. 

Jedno jest pewne, musimy zadbać o stan naszego akumulatora – im bardziej zatroszczymy się o niego, tym więcej od niego dostaniemy. Dla dobra samochodu, jak i własnego portfela warto regularnie zaglądać pod maskę i sprawdzić naładowanie naszego magazynu energii. 

 

Najnowsze

Porsche 911 GT2 RS Clubsport – torowa bestia

Podczas salonu samochodowego w Los Angeles Porsche pokazało model 911 GT2 RS Clubsport. 700-konna, wyścigowa odmiana drogowego 911 GT2 RS trafi do sprzedaży w limitowanej serii 200 egzemplarzy i może być użytkowana w ramach amatorskich wyścigów na torach oraz podczas wybranych wydarzeń motorsportowych

Technika nowego wyścigowego Porsche bazuje na cywilnym  911 GT2 RS, podobnie jak modelu 935, który Porsche zaprezentowało 9 tygodni temu. Oba auta korzystają z tego samego silnika, co ich drogowa odmiana: 3,8-litrowego boxera biturbo.

Moment obrotowy zamontowanej z tyłu jednostki trafia na tylne koła o szerokości 310 mm za pośrednictwem zamontowanej na sztywnych poduszkach 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK. Tak jak we wszystkich wyścigowych wersjach 911, kierowca zmienia biegi za pomocą łopatek przy kierownicy.

Sześciotłoczkowe, aluminiowe zaciski typu monoblok w połączeniu z wewnętrznie wentylowanymi, rowkowanymi stalowymi tarczami o średnicy 390 mm na przedniej osi zapewniają świetną siłę hamowania, tak jak czterotłoczkowe zaciski i 380-milimetrowe tarcze na tylnej osi.

Ważąca 1390 kg wersja Clubsport jest wyposażona w system PSM (Porsche Stability Management) z kontrolą trakcji i układem zapobiegającym blokowaniu się kół (ABS). Za sprawą tzw. przełącznika map na konsoli środkowej systemy te można osobno konfigurować lub całkowicie wyłączyć, w zależności od sytuacji na drodze.

Kierownica z włókna węglowego i umieszczony za nią kolorowy wyświetlacz pochodzą z 911 GT3 R rocznik 2019. Masywna klatka bezpieczeństwa połączona z wyścigowym fotelem kubełkowym oraz sześciopunktowe pasy zapewniają maksymalną ochronę, a klimatyzacja – optymalne chłodzenie wnętrza.

Nowe Porsche 911 GT2 RS Clubsport można już zamawiać w cenie od 405 000 euro plus krajowa stawka VAT. Klienci zaczną odbierać swoje samochody począwszy od maja 2019 roku, podczas specjalnie zorganizowanych wydarzeń.

Najnowsze

Nowa Mazda 3 zaprezentowana w Los Angeles

Nowa „trójka” jest pierwszym modelem Mazdy wykorzystującym architekturę Skyactiv-X, zgodnie z którą zaprojektowano konstrukcję auta, jego układ jezdny, a także jednostki napędowe. To również pierwszy na świecie seryjny samochód napędzany benzynowym silnikiem z zapłonem samoczynnym.

Tak rewolucyjnych niemal zmian nie zapowiada nadwozie Mazdy 3, które zaprojektowano zgodnie z filozofią Kodo, znaną już z innych modeli. Autu nie sposób jednak odmówić świetnej prezencji i drapieżnych kształtów, inspirowanych prototypowym Kai Concept.

Wnętrze kontynuuje minimalistyczny design poprzednika, a projektanci skupili się bardziej na nadaniu mu większej elegancji. Osiągnięto to poprzez zastosowanie materiałów wyraźnie lepszej jakości – mowa tu zarówno o tworzywach sztucznych, jak i skórzanych elementach. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje ekran nowego systemu infotainment o przekątnej 8,8 cala. Model ma też wyróżniać się wyjątkowo dobrym wygłuszeniem kabiny.

Pod maskę Mazdy 3 trafią jednostki Skyactiv-G o pojemności 1,5 l oraz 2,0 l, jak również diesel Skyactiv-D 1,8 l. Wisienką na torcie jest wspomniany wcześniej silnik Skyactiv-X, który w pewnych warunkach ma pracować tylko z wykorzystaniem zapłonu samoczynnego. Zalety takiego rozwiązania powinniśmy odczuć na stacji benzynowej.

W układzie jezdnym modelu zastosowano klasyczne rozwiązanie – kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu, które zaprojektowano od podstaw z myślą o nowej „trójce”. Znajdziemy w niej też system G-Vectoring Control Plus wzbogacający aktywną pracę podwozia o bezpośrednią kontrolę momentu znoszenia przy użyciu hamulców. Dzięki temu rozwiązaniu samochód pewniej wykonuje manewry awaryjnego uniku, co można odczuć np. przy manewrach zmiany pasa ruchu przy wysokiej prędkości i podczas jazdy na śliskich nawierzchniach.

Najnowsze

Ciężarówki i piękna kobieta – kalendarz na 2019 rok

Nie, drodzy panowie, to nie to, o czym właśnie pomyśleliście (przynajmniej niektórzy). W tym kalendarzu nie znajdziecie nagości, wyuzdanych pozycji modelek i dwuznacznych min. Tym razem powstał kalendarz łączący dwa, wydawałoby się odległe światy - pojazdy ciężarowe z olśniewającym pięknem Kamili Świerc, Miss Polski 2017.

Koniec roku sprzyja podsumowaniom i wspominaniu tego, co wydarzyło się w mijającym roku, co nas cieszyło i dawało siłę do dalszego działania. To czas konfrontacji planów z ich realizacją, a także wychwycenie tych najprzyjemniejszych chwil, do których będzie się wracało pamięcią nie raz, lecz kilka.

Dla Grupy Wróbel, jednego z największych dealerów marki Mercedes-Benz w Polsce, rok  2018 był wyjątkowy, także ze względu na współpracę z najpiękniejszą Polką, Kamilą Świerc, której efektem jest jeden z kalendarzy firmy na rok 2019. Zawarte w kalendarzu obrazy przedstawiają niezwykłe połączenie piękna i siły – Miss Polski 2017 oraz  równie utytułowanego Actrosa, flagowego modelu Mercedes-Benz Trucks.

Miss Polski i Master Truck of the Year!               
Oba tytuły świadczą o zwycięstwie w prestiżowych konkursach, wyłaniających to, co najlepsze i najpiękniejsze. Grupa Wróbel postanowiła przedstawić ten nietypowy duet w sesji zdjęciowej, która w ciekawy sposób zestawia dwa wymiary piękna. Już w pierwszym kadrze, z perspektywy lotu ptaka widzimy Actrosa i Miss Polski naprzeciw siebie. Pewność, gotowość do działania, z domieszką rywalizacji. To tutaj dwa silne charaktery spotykają się po raz pierwszy.

Olśniewająca Kamila Świerc, studentka Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku komunikacja wizerunkowa, swoją przygodę z Miss Polski rozpoczęła od startu w regionalnym konkursie organizowanym w Opolu. Rok 2018 był więc dla najpiękniejszej kobiety w naszym kraju niezwykle udany, ale też bardzo pracowity. Przed obiektywem czuje się i prezentuje bardzo dobrze, co widać na następnej karcie kalendarza, gdzie ze sportowej, pewnej postawy, przechodzimy do klasycznej kreacji Kamili. Na pierwszym planie stoi Kamila w czarnej sukni, z koroną na głowie, a Actros dumnie jej towarzyszy. W tej odsłonie posągowa wręcz Kamila i Mercedes są jak król i królowa.

I choć widzimy kontrastowe zestawienie czerni i bieli – naturalnych przeciwieństw, tworzą jednak perfekcyjną parę. Następny kadr to wystrzałowy wieczór w wielkim mieście należący do białego duetu. Przełom lipca/sierpnia prezentuje siłę, którą ma w sobie zarówno kobieta, jak i prezentowany tuż za nią silnik najnowszej generacji OM 471. Wydaje się, że dla każdego z nich nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania.

Ten swoisty mariaż spina w całość ostatnia karta kalendarza, gdzie pewność, moc i śmiałe patrzenie w przyszłość zamykają rok. A może otwierają kolejny?      

Dostępne są tapety na pulpit ekranu z wybranymi zdjęciami z kalendarza Truck Grupa Wróbel 2019 – pobierz tapety 

 

Najnowsze