Karolina Chojnacka

To najszybszy rosyjski samochód wyścigowy w historii! Poznajcie BR03!

W Moskwie zaprezentowano najszybszy rosyjski samochód wyścigowy w historii - prototyp BR03, który ma się ścigać w „rosyjskim Le Mans”.

SMP Racing i BR Engineering zaprezentowały w Moskwie prototyp BR03, który przedstawiono jako najszybszy rosyjski samochód wyścigowy w historii. Pojazd skonstruował Aleksiej Manżulo.

Prototyp BR03
Prototyp BR03, fot. materiały prasowe / SMP Racing

BR03 napędza 3,5-litrowy silnik Renault V6 o mocy 420 KM. Układ transmisyjny oparto na 6-stopniowej skrzyni biegów Sadev, sprzęgło zaś dostarczył AP Racing. Masa prototypu wynosi 850 kilogramów.

BR03, zgodnie z planami SMP Racing, ma wystartować w serii krajowych wyścigów Endurance oraz w „rosyjskim Le Mans”, które zamierza stworzyć firma Borisa Rotenberga. Co ciekawe, regulamin serii nie będzie zależny od zagranicznych organizatorów.

Najnowsze

Od dzisiaj obowiązują nowe przepisy! Dotyczą nie tylko elektrycznych hulajnóg

Minęło naprawdę sporo czasu od momentu, kiedy elektryczne hulajnogi szturmem zdobyły polskie miasta. Pomimo tego, że korzystania z nich nie regulowały żadne przepisy, rządzący wielokrotnie odkładali wprowadzenie odpowiedniej legislacji. Od dzisiaj nareszcie się to zmienia.

Elektryczne hulajnogi mają rzesze zwolenników i całe mnóstwo przeciwników. Do kontrowersji wokół tego typu urządzeń doprowadził między innymi brak regulacji prawnych, przez co panuje zupełna samowolka. Użytkownicy hulajnóg jeżdżą chodnikami, drogami dla rowerów oraz ulicami i trudno za niewłaściwe zachowania karać, skoro prawo nie przewiduje istnienia takich urządzeń.

Kierowco zachowaj czujność! Rozpoczął się sezon na rowery i hulajnogi!

To znaczy nie przewidywało do teraz. 20 maja weszła wreszcie w życie ustawa regulująca korzystanie z Urządzeń Transportu Osobistego. Zaliczają się do nich różne środki transportu, które zyskały popularność w ostatnich latach, takie jak elektryczne deskorolki, hoverboardy, jednokołowce, itp. Z punktu widzenia większości osób najważniejsze są jednak elektryczne hulajnogi.

Hulajnogista został potrącony na przejściu. Tylko z czyjej winy?

Zasady korzystania z nich (oraz innych UTO), są bardzo podobne do tych, znanych rowerzystom. Użytkownik hulajnogi ma więc obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, a w przypadku jej braku winien zjechać na ulicę. Ale uwaga – jeśli na danej ulicy dozwolona prędkość wynosi więcej niż 30 km/h, możemy skorzystać z chodnika. Musimy jednak jechać wtedy z prędkością piechura. W pozostałych przypadkach dozwolona prędkość maksymalna wynosi 20 km/h.

Dostawca jedzenia pędził na elektrycznej hulajnodze 90 km/h. Zamówienie na czas za cenę własnego życia?

Zgodnie z nowymi przepisami jazda na hulajnodze wymaga osiągnięcia pełnoletniości albo posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy „niższej” kategorii, niż B. Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą korzystać z takich urządzeń, podobnie jak osoby będące pod wpływem alkoholu (limit to 0,2 promila). Na hulajnodze może jechać tylko jedna osoba, zabronione jest jeżdżenie po ulicy obok siebie i łapanie się przejeżdżających pojazdów. Wszelkie manewry musimy sygnalizować wyciągnięciem ręki.

Nastolatek na hulajnodze wpakował się prosto pod samochód. Nawet głowy nie odwrócił

Z punktu widzenia kierowców, zasadniczo nie zmienia się nic. Osobę na hulajnodze powinniśmy traktować tak samo jak rowerzystę i na przykład ustępować mu pierwszeństwa, kiedy skręcamy i przecinamy tor jego jazdy. Miejmy tylko nadzieję, że hulajnogiści też wezmą sobie do serca przepisy i nie będą nagle wjeżdżać na drogi, bez rozejrzenia się czy nawet zmniejszenia prędkości. Bardzo byśmy sobie tego życzyli.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Cupra Born i jej elektryzujący design. Jak zaprojektowano hiszpańskiego elektryka?

Cupra Born to pierwszy w pełni elektryczny samochód hiszpańskiej marki. Dyrektor ds. designu Cupry, Jorge Diez, zdradza kilka głównych założeń, które towarzyszyły zespołowi projektowemu podczas tworzenia bezemisyjnego miejskiego auta. Szczerze? Nie możemy się doczekać, by zobaczyć to auto!

Oficjalna premiera Cupry Born odbędzie się we wtorek 25 maja. Ale już teraz sportowa marka zdradza parę szczegółów na temat designu nowego samochodu. Nazwa elektrycznego modelu Cupry nawiązuje do kultowej dzielnicy Barcelony – el Born. Intencją zespołu marki było oddanie atmosfery tego tętniącego życiem, dynamicznego miejsca.  

Pojazdy elektryczne charakteryzują się szczególną konstrukcją, która pozwala m.in. na optymalne umieszczenie akumulatorów. W przypadku Cupry Born projektanci postanowili odpowiedzieć na tę konieczność poprzez rozszerzenie rozstawu kół, co pozwoliło na powiększenie wnętrza samochodu i dostosowanie kabiny do potrzeb pasażerów.

Większa szerokość nadała również samochodowi bardziej sportowy wygląd, dodatkowo podkreślony przez elementy wprowadzone przez zespół projektów. Dyrektor ds. designu marki wyznał:

Ekspresyjny charakter samochodu podkreśliliśmy m.in. poprzez wprowadzenie bardzo stromego słupka A, długiego rozstawu osi i skrócenie maski oraz tyłu pojazdu.

Front elektryka został zaprojektowany, by w pełni oddawać osobowość modelu:

Przednie reflektory zwykle przywodzą na myśl ludzką twarz. Postanowiliśmy więc nadać im bardziej ukośny kształt, który podkreśli dynamiczność i zadziorność Borna. To samochód dla osób, które wiedzą, czego chcą i ku temu dążą.

Cupra Born
Cupra Born, fot. materiały prasowe / Cupra

Wrażenie bojowości i agresywności  samochodu uzyskano poprzez zamontowanie dużego wlotu powietrza przy dolnej krawędzi frontu. Rozwiązanie to zarazem pozwala zwiększyć przyczepność pojazdu.

Specjalnie dla modelu Born zaprojektowano również nową estetykę wykończenia tyłu samochodu. Szerokość pojazdu podkreślono poziomą listwą świetlną LED, która współgra z wydatnym dyfuzorem. Rozwiązania te pozwoliły na zapewnienie jeszcze lepszej aerodynamiki, w końcu elektryfikacja musi iść w parze z osiągami.

Cupra Born
Cupra Born, fot. materiały prasowe / Cupra

Zespół projektowy CUPRY postawił sobie wyzwanie stworzenia samochodu miejskiego, który momentalnie wywoła wrażenie w przestrzeni miejskiej:

Cupra Born jest dowodem, że samochody elektryczne nie muszą być nudne. Największą satysfakcją dla nas będzie, gdy na widok Borna na ulicy miasta ludzie pomyślą, że chcieliby się nim przejechać.

Najnowsze

Paula Lazarek

Właściciele Forda Mustanga Mach-E mają się z czego cieszyć. Producent udostępnia ważną aktualizację Power-Up!

Aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up zapewnią właścicielom Fordów regularne, wygodne i sprawne podnoszenie jakości pojazdów oraz nowe funkcje i możliwości. Wiemy jakie!

Właściciele Mustanga Mach-E w Europie będą mogli wkrótce znaleźć w menu i korzystać z funkcji Ford Sketch – zwanej również Notesem – umożliwiającej rysowanie na ekranie dotykowym i proste gry podczas postoju pojazdu.

W nadchodzących tygodniach klienci będą także otrzymywać nowe udoskonalenia, wśród których znajdą się:

  • Zdalna konfiguracja pojazdu – umożliwiająca właścicielom Mustanga Mach-E korzystanie z aplikacji FordPass na smartfony w celu skonfigurowania preferencji, w tym zaprogramowanych stacji radiowych przechowywanych w chmurze i przesyłanych do pojazdu.
  • Dzienniki podróży – śledzące zużycie baterii i inne szczegóły dotyczące jazdy podczas każdej podróży.

Aktualizacje SYNC 4A dla Mustanga Mach-E obejmują m.in.:

  • Udoskonalenia nawigacji automatycznie przekazują pomocne sugestie dotyczące celu podróży, a nowa komunikacja w chmurze pozwala na łączenie poleceń głosowych z wyszukiwaniem w Internecie.
  • Poprawienie kompatybilności z Apple CarPlay polegające na wyświetlaniu wskazań nawigacji zakręt po zakręcie na zestawie wskaźników 2
  • Cyfrowa instrukcja obsługi w udoskonalonej wersji sprawia, że innowacyjne, elektroniczne podręczniki obsługi produktów stają się jeszcze bardziej użyteczne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Aston Martin kończy produkcję samochodów z manualną skrzynią biegów!

Aston Martin miał być „ostatnim producentem na świecie, który utrzyma przy życiu sportowe auta z manualną skrzynią biegów”. Miał. Brytyjski producent właśnie zapowiedział koniec produkcji samochodów z manualną skrzynią biegów.

Populacja modeli dostępnych z manualną skrzynią biegów sukcesywnie się zmniejsza. Do grona producentów samochodów, którzy nie będą oferować swoich aut z manualną przekładnią dołącza właśnie Aston Martin.

Tobias Moers, szef brytyjskiej marki,  w rozmowie z australijskim magazynem „Car Sales” powiedział:

Ludzie muszą zdać sobie sprawę, że samochody sportowe bardzo się zmieniły. W dobie coraz wyższej mocy, idącej w parze z elektryfikacją i zmianą preferencji klientów, oferowanie manualnych skrzyń biegów w niektórych segmentach rynku nie ma biznesowego uzasadnienia.

Jeśli jesteś zainteresowany zakupem nowego Astona Martina z manualną skrzynią biegów, to musisz się spieszyć. Od 2022 roku nie kupisz już Vantage z manualną skrzynią biegów. To samo dotyczy modelu Vanquish.

I jeśli tak dalej pójdzie, to „ostatnim producentem na świecie, który utrzyma przy życiu sportowe auta z manualną skrzynią biegów” będzie Porsche. Niemiecki producent, póki co, nie zamierza wycofywać się z tradycyjnych przekładni.

Najnowsze