Test Opel Astra Sports Tourer – zwykły niezwykły

Opel od chwili pojawienia się na rynku Volkswagena Golfa, zawsze pozostawał w cieniu swojego niemieckiego konkurenta. Wyniki sprzedaży obydwu marek pokazywały, że zarówno wcześniej model Kadett, jak i później Astra traciły nieco do najpopularniejszego kompaktu świata. I wreszcie koncern General Motors wyprodukował model, który bez kompleksów może konkurować o miano najlepszego samochodu w klasie kompakt - najpopularniejszej klasie.

Opel Astra kontynuuje linię stylistyczną swojego poprzednika. Linia auta jest pełna obłości, ale projektanci nadali jej teraz więcej wyrazistości. Dodatkową ekstrawagancją jest ciekawie poprowadzona nad linią okien srebrna listwa, która staje się charakterystycznym elementem nowych Opli. Optycznie skraca ona nadwozie o długości 4702 mm i nadaje linii lekkości.

Bardzo wygodne fotele ergonomiczne AGR, które mogą zostać wyposażone w funkcje masażu, podgrzewania i wentylacji, to jedna z najlepszych rzeczy, jaka może się wam przydarzyć w klasie kompaktów. Całodzienne podróżowanie Astrą należy do zajęć z kategorii przyjemnych, a skromnie urządzona deska rozdzielcza dopełnia uczucia przestronności i przejrzystości. Znane z poprzednika wszechobecne przyciski zniknęły z konsoli, a ich miejsce zajął wyświetlacz centralny kryjący w sobie menu pozwalające sterować większością opcji. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość sparowania telefonu z systemem w taki sposób, żeby móc wykorzystywać aplikacje telefonu podczas jazdy. Wykorzystując więc opcję Android Auto czy Apple CarPlay wzbogacimy system o dostęp do serwisów streamigowych i innych aplikacji.

Na tylnej kanapie jest równie komfortowo, ale najwygodniej będzie dwóm pasażerom. Zewnętrzne siedziska mogą zostać wyposażone w funkcję podgrzewania. Dodatkowo nad głowami pasażerów, ze względu na łagodniej opadający dach jest więcej przestrzeni niż w wersji hatchback.

Silnik naszej Astry to jednostka wysokoprężna o pojemności 1,6 l i mocy 136 KM. Za dynamiczne nabieranie prędkości odpowiada jego moment obrotowy równy 320 Nm dostępny od 2000 obrotów na minutę. Sprzężony został z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów, która dba o to, by silnik pracował w zakresie maksymalnego momentu. I rzeczywiście, auto jest dynamiczne, choć klasyczna konstrukcja skrzyni biegów nie robi z niej sportowca. Samochód przyspiesza sprawnie i subiektywnie szybciej niż podają to liczby. Pierwsza setka pojawia się po 10,1 sekundy, a rozpędzanie powinno zakończyć się po osiągnięciu prędkości równiej 200 km/h. Jednak w silnikach zasilanych olejem napędowym najważniejsza jest elastyczność. I tutaj Astra pokazuje swój pazur. Dynamika jest na wysokim poziomie, a elastyczność wzorowa. Nie ważne, z jakiej prędkości zaczniecie się rozpędzać, uśmiech pojawi się na waszych twarzach.

Często zapominamy wspomnieć o układzie hamulcowym. W przypadku Opla Astry należy się słowo uwagi. Samochód hamuje rewelacyjnie, pozostając przy tym idealnie na swoim torze jazdy.

Diesel to także synonim oszczędności. I w tej kwestii kompakt produkowany w Gliwicach także spisuje się znakomicie. Zużycie na poziomie 5,5 litra na każde 100 kilometrów nie jest jakimś wielkim wyczynem. Nawet szybka jazda autostradą nie powinna wywołać wyższego wskazania niż 7 litrów. Przepisowa jazda drogami krajowymi będzie skutkować zużyciem na poziomie 4,5 litra. W aucie z automatyczną skrzynią biegów to wynik znakomity.

Podstawowa wersja Opla Astry Sports Tourer kosztuje 63800 zł. Za te pieniądze dostaniemy podstawową wersję Essentia ze stukonną, benzynową jednostką o pojemności 1,4 l i klimatyzacją manualną. Testowy egzemplarz w wersji Elite to wydatek przynajmniej 97700 zł. Będzie to jednak kompletnie skonfigurowany samochód mający na liście wyposażenia nawet matrycowe światła LED, które oświetlają drogę w sposób, w jaki nie robi tego nikt inny w klasie kompakt.

Astra typoszeregu „K” to zupełnie nowa jakość w gamie modelowej Opla. Samochód jest dopracowany w szczegółach, wyposażony w dynamiczny silnik i wyróżnia się obszernym wnętrzem. Dodatkowo jest lżejszy od swojego poprzednika o 200 kilogramów. To ogromne osiągnięcie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że samochód spełnia najwyższe standardy dotyczące bezpieczeństwa. A do tego Opel produkuje Astrę w fabryce w polskiej fabryce w Gliwicach.

NA TAK
– ilość miejsca wewnątrz;
– dobre spasowanie elementów;
– dynamiczny układ napędowy;
– rewelacyjnie niskie zużycie paliwa.

NA NIE
– brak jakichkolwiek elementów mocujących w bagażniku;
– wysoka cena zakupu.

Dane techniczne Opel Astra Sports Tourer

Silnik:

Wysokoprężny, doładowany R4

Pojemność skokowa:

1598 cm3

Moc:

136 KM przy 3500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy:

320 Nm przy 2000 – 2250 obr./min

Skrzynia biegów:

Automatyczna, 6 biegów

Prędkość maksymalna:

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,1 s

Długość/szerokość/wysokość:

4702/1809/1510 mm

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze