Karolina Chojnacka

Tesla Semi jeździ po torze testowym w Fremont. Kiedy ruszy produkcja?

O elektrycznym samochodzie ciężarowym od Elona Muska słyszałyśmy już w 2017 roku. Zapowiada się, że w tym roku jego produkcja jest chyba już pewna.

Na portalu YouTube pojawił się filmik, na którym przyłapano elektryczny samochód ciężarowy od Tesli na torze testowym w Fremont. Zgodnie z opisem zamieszczonym przez autora nagrania, Chrisa Nguyena, filmy zostały nagrane 5 marca 2021 roku. Niestety wystąpiły problemy z dronem, przez co nagrania są bardzo krótkie:

Zauważyłem Teslę Semi na torze testowym za ich fabryką w Fremont w dniu 3/5/21. Wiodącym samochodem jest Model Y. Przepraszam za krótkie wideo, miałem problemy z moim dronem.

Wygląda na to, że Tesla nagrywa filmy promocyjne, przed wprowadzeniem modelu na rynek. Według plotek produkcja pilotażowa ma się rozpocząć w lipcu, natomiast seryjna produkcja ma ruszyć już w sierpniu.

Elektryczny samochód ciężarowy ma mieć zasięg 1000 km, a nie jak zakładano 800 km na jednym ładowaniu. Ciekawe jesteśmy, czy Elon Musk pokusi się także na wprowadzenie systemów autonomicznych jazdy. To by była prawdziwa rewolucja dla kierowców zawodowych!

Przeczytaj też: Elektryczny samochód ciężarowy Tesla Semi coraz bliżej?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Skuterowa ikona popkultury kończy 75 lat. Z tej okazji przygotowano coś specjalnego

Kultowe skutery Vespa są z nami już od 75 lat, z tej okazji producent zaprezentował specjalne malowania swoich bestsellerowych modeli - Primavera i GTS.

23 kwietnia 1946 roku został złożony pierwszy wniosek patentowy marki Vespa. Tego dnia narodził się skuter, który stał się legendą, wyznacznikiem dobrego stylu i jedną z ikon popkultury. Kształtu Vespy nie da się pomylić z żadnym innym pojazdem.

Z okazji swojego 75-lecia producent zaprezentował specjalne malowanie dla modelu Primavera z silnikami 50 i 125 cm3 oraz GTS z silnikami 125 i 300 cm3.

Przeczytaj też: Najstarszy na świecie skuter Vespa odnaleziony

Skutery pomalowano je w kolorze Giallo 75th, który ma nawiązywać do klimatu lat 40. Na bocznych panelach widoczna jest liczba 75. Skutery są dodatkowo wyposażone w stelaże na bagaż oraz okrągłe, skórzane torby.

Przeczytaj też: Unikatowa Vespa Saint Laurent

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Volkswagen „Bulli” jako miniaturka Playmobil. Kultowy model po raz pierwszy dostępny jako zabawka

Mimo niewielkich rozmiarów odznacza się dużą dbałością o szczegóły. Zabawka została zainspirowana kamperem T1 „Henrik the Red” z 1962 roku.

Volkswagen „Bulli” jest teraz dostępny w wersji miniaturowej, jako zabawka. Firma Playmobil we współpracy z Volkswagenem zmniejszyła kultowy samochód i nadała swojemu projektowi nazwę: Volkswagen T1 Camping Bus.

Volkswagen „Bulli”

Przeczytaj też: Volkswagen T1 produkowany jest już od 65 lat, ale… do emerytury jeszcze daleko

Zadbano, by w zestawie wszystko wyglądało i funkcjonowało jak w prawdziwym samochodzie: drzwi są otwierane, pokryte charakterystyczną dla lat ’60 kratką tylne siedzenia są rozkładane, stół i szafki można wyciągać i rozkładać. Są one nawet wypełnione produktami żywnościowymi – miniaturkami kartonu z mlekiem i paczki herbatników. Bagażnik dachowy i sam dach są zdejmowane, dając dostęp do wnętrza, gdzie znajdziemy szereg detali charakterystycznych dla samochodów kempingowych – takich jak lodówka, czy zlewozmywak oraz mnóstwo precyzyjnie wykonanych dodatków, w które wyposaża swe zestawy firma Playmobil. Dwie figurki turystów mają do swojej dyspozycji kubeczki, termos, szczoteczki do zębów, grzebień, walizkę, torbę, poduszki, a nawet….aparat fotograficzny. Cały zestaw składa się z 74 elementów.

Pod klapą komory silnika zabawki widać wyraźnie jednostkę napędową – oczywiście klasyczny 4-cylindrowy silnik typu bokser.

„Bulli” stał się jednym z symboli „niemieckiego cudu gospodarczego”.

Model T1 wprowadzono na rynek jako furgon, furgon pasażerski z oknami i 8-miejscowy bus. Najbardziej legendarny „Bulli” pojawił się w roku 1951. Był to „Mikrobus Klasy De Luxe” — nieoficjalnie znany pod nazwą „Samba bus” — z pełnym przeszkleniem, charakterystycznymi oknami dachowymi i składanym dachem. Rok później na rynku pojawił się charakterystyczny dla lat ’50 typ ciężarówki: pickup. Z tej gamy szybko wyłoniły się różne specjalne typy karoserii.

Przeczytaj też: Volkswagen „Bulli” ma już 70 lat! To najdłużej produkowany samochód dostawczy na świecie

Najnowsze

Nissan, czyli dzieło słońca. Zobaczcie, jak zmieniał się logotyp marki na przestrzeni lat

Słowo „Nissan”, które w języku japońskim oznacza „dzieło słońca” lub „narodziny słońca” stało się inspiracją dla słynnego logo marki, za którym kryje się ponad 80-letnia historia motoryzacji.

Początki historii Nissana sięgają lat 30. ubiegłego stulecia. Żyjący wizją stworzenia silnej japońskiej marki samochodowej Yoshisuke Aikawa dokonał połączenia dwóch firm – Tobata Foundry Co., Ltd. i Nihon Sangyo and Dat Motorcar Co. (której poprzedniczka rozpoczęła produkcję samochodów DAT w 1914 roku). Utworzona w wyniku połączenia tych dwóch podmiotów firma otrzymała nazwę NISSAN i sprzedawała pojazdy pod markami Nissan i Datsun. 

W tych okolicznościach, w 1933 roku narodziło się pierwsze logo marki. Stworzone na bazie logo Datsuna (patrz interaktywny obrazek), wykorzystywało ten sam motyw emblematu, na który składał się niebieski prostokąt z nazwą marki napisaną białymi literami oraz czerwone koło w tle, które symbolizowało „wschodzące słońce”. Profesor David Bihanic, projektant i wykładowca paryskiej Sorbony, jest ekspertem w dziedzinie symboliki graficznej. Jego zdaniem, pierwsze logo odwołuje się bezpośrednio do japońskich korzeni marki, nawiązując do czerwonego koła na fladze Japonii. Wykorzystywane przez Nissana w latach 30. na potrzeby identyfikacji wizualnej marki pierwsze logo szybko zyskało sobie status prawdziwej ikony i przetrwało aż do 1970 roku! Pomimo czterech zmian wprowadzonych od tamtego czasu, każde kolejne logo marki nawiązywało do dziedzictwa i kultury firmy.

{{ gallery(3202) }}

Logo a emblemat z nazwą marki Jeżeli jednak przyjrzymy się samym samochodom Nissana na przestrzeni tych dziesięcioleci, trudno jest dostrzec oficjalne logo marki. Zamiast niego pojawia się cała gama emblematów z nazwą marki, reprezentujących różne style graficzne. Dlaczego? Ponieważ wraz ze zmieniającą się stylistyką pojazdów, to właśnie emblemat z nazwą, w odróżnieniu od bardziej tradycyjnego logo marki, był zdaniem producentów tym elementem, który najlepiej odzwierciedlał nowoczesny charakter auta. Emblematy z połowy ubiegłego stulecia Jednym z najlepszych przykładów są emblematy z nazwą Nissan z połowy ubiegłego wieku. Wielkie litery w nazwie „NISSAN”, którym marka pozostawała wierna jeszcze w latach 50., w kolejnym dziesięcioleciu zostały zastąpione mniej formalną kursywą. Zmiana ta miała na celu oddać wrażenie ruchu i dynamizmu w czasach szybko rosnącej liczby samochodów i większej swobody wyrażania osobistych poglądów, a bardziej nieformalny styl był również ukłonem w stronę liberalizacji życia społecznego – w logo z 1960 roku zrezygnowano nawet z pisanego wielką literą N!

W kolejnych dekadach nastąpił powrót do wielkich liter w nazwie Nissan. Taka stylistyka związana była z ogólną atmosferą ekstrawaganckich lat 80., które stały pod znakiem odważnych, rodzących się przedsiębiorstw. W epoce, która stawiała na indywidualizm i pełną swobodę wyrażania poglądów, powstało wiele różnych metalizowanych emblematów, które wyróżniał pogrubiony i ciężki krój pisma. Często różniły się one w zależności od rynku, a nawet modelu pojazdu.

Bardzo szybko stało się jednak jasne, że aby zapewnić sobie silną pozycję na świecie marka musi wkroczyć w nowe tysiąclecie, korzystając ze spójnej identyfikacji wizualnej. Metaliczne, monochromatyczne logo marki z 2001 roku zostało stworzone jako symbol nowoczesnego przemysłu. Od tej pory miało być umieszczone na każdym pojeździe, co stanowiło zerwanie z poprzednią praktyką umieszczania różnych emblematów w zależności od modelu. Profesor Bihanic wyjaśnia, że stylizowane na industrialne nowe logo marki z 2001 roku idealnie wpisywało się w trendy powszechnie obowiązujące w tym czasie wśród producentów samochodów, którzy chętnie wybierali trójwymiarowe, lekko wypukłe logo w kolorze metalicznej szarości, co pozwalało uzyskać efekt gry światła i cienia. W ten sposób realizowali swoją wizję nowoczesności.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Tak wygląda nowy samochód bezpieczeństwa w F1. Po prostu WOW!

Aston Martin, na zmianę z Mercedes-AMG będą dostarczać samochody funkcyjne na wyścigi Formuły 1 w sezonie 2021. To pierwszy taki przypadek od 25 lat.

W sezonie 2021 Bernd Mayländer poprowadzi stawkę Formuły 1 na zmianę w różnych pojazdach – po raz pierwszy od 1996 roku Mercedes-AMG podzieli się wymagającymi zadaniami samochodu bezpieczeństwa FIA i samochodu medycznego FIA z innym producentem samochodów – Astonem Martinem.

Formuła 1 potwierdziła wieloletni kontrakt z Astonem Martinem, oraz z Mercedesem-AMG, na mocy którego obaj producenci będą dostarczali samochody bezpieczeństwa i samochody medyczne podczas Grand Prix.

Kierowcą samochodu bezpieczeństwa pozostaje Bernd Mayländer, Alan van der Merwe nadal będzie prowadził auto medyczne.

Official Safety & Medical Cars of Formula 1

Aston Martin jako samochodu bezpieczeństwa będzie używał specjalnie wyposażonej wersji Vantage, najmocniejszego modelu ze swojej gamy. Natomiast DBX będzie pełnił rolę samochodu medycznego. Obydwa auta będą jeździć po torze w charakterystycznej „brytyjskiej, wyścigowej, zieleni”, dla podkreślenia powrotu marki do Formuły 11 po ponad 60 latach.

Aston Martin  w roli samochodu bezpieczeństwa zadebiutuje w Formule 1 podczas Grand Prix Bahrajnu,.

Przeczytaj też: V12 Vantage GT3 – wyścigówka od Aston Martin

Mercedes kontynuuje swoją współpracę z królową sportów motorowych zapoczątkowaną w 1996 roku. Oficjalny samochód bezpieczeństwa – Mercedes-AMG Official Safety Car – i oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA zostaną pokryte nowym lakierem. Intensywna czerwień odpowiada barwie firmy CrowdStrike – partnera zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas, który od tego sezonu będzie również sponsorem oficjalnego samochodu medycznego – Official Mercedes Safety Car.

Official Safety & Medical Cars of Formula 1

Podobnie jak w latach ubiegłych, także w tym roku pojazdem bazowym dla samochodu bezpieczeństwa jest Mercedes-AMG GT R z silnikiem o mocy 585 KM, podstawą jego nadzwyczajnej dynamiki jazdy są 4,0-litrowy silnik V8 bi-turbo, umieszczony z przodu za osią przednią w układzie transaxle, zaawansowany konstrukcyjnie układ jezdny, dopracowana aerodynamika z aktywnymi elementami oraz inteligentna, lekka konstrukcja nadwozia. Natomiast zadania samochodu medycznego spełnia Mercedes-AMG C 63 S Kombi.

Najnowsze