Tak Polacy zareagowali na widok polskich samochodów elektrycznych! Spodziewaliście się takich reakcji?

Spółka ElectroMobility Poland opublikowała krótki film pokazujący reakcję respondentów uczestniczących w badaniach „car clinic”, którzy mieli okazję zobaczyć polskie samochody elektryczne jeszcze przed premierą online.

Krótki film teaserowy trwa niecałe dwie minuty. Jego bohaterami są Polacy, którzy mieli okazję zobaczyć samochody elektryczne jeszcze przed ich premierą. To uczestnicy badań „car clinic”, przeprowadzonych w lipcu na zlecenie ElectroMobility Poland przez Kantar Polska.
Ich wyobrażenia na temat wyglądu aut zostały skonfrontowane z rzeczywistością. Część respondentów początkowo była do nich nastawiona sceptycznie („Myślę, że to będzie coś typu polski maluch”), inni – optymistycznie („Na pewno jakość”).

 

Jednak już po obejrzeniu samochodów reakcja Polaków była bardzo pozytywna. „Jestem zdziwiony, że tak fajne auto powstało”, „Na pewno ludzie będą się za nim oglądać”, „Jestem oszołomiony” – to tylko niektóre komentarze respondentów, które widzimy w filmie udostępnionym przez spółkę ElectroMobility Poland, odpowiedzialną za stworzenie polskiej marki samochodów elektrycznych.

To bardzo istotny moment. Skonfrontowaliśmy efekty naszej pracy z wyobrażeniami klientów i ich reakcje potwierdzają, że idziemy dobrą drogą. Reakcje respondentów pokazują, że nawet sceptycy zaczynają trzymać za kciuki za polską markę samochodów elektrycznych, kiedy mogą lepiej poznać nasz projekt i z bliska obejrzeć pierwsze modele naszych aut. To wielka motywacja na kolejne lata i do dalszych działań na rzecz uruchomienia seryjnej produkcji – podkreśla Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. 

Film poprzedza premierę polskich elektryków, która odbędzie się już 28 lipca. Zaprezentowane zostaną dwa prototypy aut: hatchback i SUV. Spółce zależy, żeby formuła premiery była powszechna, stąd zdecydowano się na wykorzystanie kanałów online.  

Najnowsze

BMW iX3 – pierwszy, elektryczny SUV bawarskiego producenta. Na debiut w Europie zaczekamy do następnego roku

Nowe BMW iX3 to pierwszy model tej marki produkowany na eksport w chińskich zakładach produkcyjnych w Shenyang. Jego wprowadzenie na rynek rozpocznie się w Chinach w 2020 roku. Na debiut na europejskim rynku musimy zaczekać do następnego roku.

Silnik elektryczny, elektronika siłowa i skrzynia biegów po raz pierwszy umieszczone są w jednej centralnej obudowie. Akumulator wysokonapięciowy piątej generacji BMW eDrive z najnowszą technologią ogniw akumulatorowych i pojemnością energetyczną brutto 80 kWh umożliwia pokonanie do 460 km.

Nowo zaprojektowany silnik elektryczny piątej generacji BMW eDrive generuje maksymalną moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm.

BMW iX3 - pierwszy, elektryczny SUV bawarskiego producenta. Na debiut w Europie zaczekamy do następnego roku

Indywidualna rekuperacja pozwala na wybór pomiędzy intensywnym wrażenie jazdy „na jednym pedale” z dużą siłą hamowania i dużym odzyskiem energii w pozycji jazdy B i adaptacyjną rekuperację z funkcją swobodnego toczenia w pozycji jazdy D. Poziom rekuperacji ustawia się w trzech stopniach. Adaptacyjna rekuperacja zwiększa komfort jazdy i wydajność poprzez sterowanie odzyskiem energii hamowania i funkcją swobodnego toczenia w zależności od sytuacji na drodze.

Nowy podkład dźwiękowy w BMW iX3 przy uruchamianiu i wyłączaniu napędu elektrycznego opracowany we współpracy z Hansem Zimmerem.

BMW iX3 - pierwszy, elektryczny SUV bawarskiego producenta. Na debiut w Europie zaczekamy do następnego roku

Zoptymalizowana zozstała koncepcja akumulatora, który umożliwia po raz pierwszy ładowanie z mocą do 150 kW na stacjach DC; doładowanie od 0 do 80 procent pojemności akumulatora wysokonapięciowego w ciągu 34 minut, co odpowiada zwiększeniu zasięgu o 100 km (WLTP) w ciągu 10 minut.

BMW iX3 - pierwszy, elektryczny SUV bawarskiego producenta. Na debiut w Europie zaczekamy do następnego roku

W wyposażeniu standardowym znajdziemy: lakier metalizowany, reflektory diodowe, 3-strefowa klimatyzacja automatyczna z ogrzewaniem i klimatyzacją postojową, automatyczna obsługa klapy tylnej, szklany dach panoramiczny, system asystujący kierowcy Professional, oświetlenie ambientowe. Opcjonalna linia stylistyczna Impressive obejmuje również 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, szyby akustyczne, fotele sportowe, skórzaną tapicerkę Vernasca, wyświetlacz BMW Head-Up, asystenta parkowania Plus i system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon.

BMW iX3 - pierwszy, elektryczny SUV bawarskiego producenta. Na debiut w Europie zaczekamy do następnego roku

Oczywiście nie mogło zabraknąć BMW Live Cockpit Professional z chmurowym systemem nawigacyjnym BMW Maps oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW w wyposażeniu standardowym, a także integracji smartfonów Apple CarPlay i Android Auto, zdalnej aktualizacji oprogramowania i usługi cyfrowej BMW Connected.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Kubica pojedzie w piątkowym treningu przed Grand Prix Węgier

Jedyny Polak w F1 po raz kolejny w tym sezonie zasiądzie za kierownicą bolidu Alfa Romeo Racing Orlen.

W sezonie 2020 to będzie drugi raz, kiedy Robert Kubica zasiądzie za kierownicą bolidu C39. Pierwszy raz był 10 lipca podczas pierwszego treningu przed Grand Prix Styrii, gdzie zastąpił za kierownicą bolidu C39 zespołu Alfa Romeo Racing Orlen Antonio Giovinazziego.

W pierwszym piątkowym treningu przed Grand Prix Węgier Kubica zastąpi Kimiego Raikkonena.

Zespół Alfa Romeo Racing Orlen jest bardzo zadowolony z pracy, jaką wykonał Robert Kubica w trakcie piątkowego treningu przed GP Styrii, nic więc dziwnego, że dają mu kolejną szansę, by wspomógł ich swoim doświadczeniem i wiedzą w pracy nad rozwojem samochodu.

Przeczytaj też: Alfa Romeo zadowolona z pracy Roberta Kubicy

Kubica docenia szansę, jaką daje mu Alfa Romeo Racing Orlen:

Prowadzenie tych samochodów jest zawsze niesamowitym uczuciem, dlatego nie mogę się doczekać piątku. Pomijając emocje, nie możemy zapominać, jak ważny jest rozwój samochodu, szczególnie w tym skompresowanym sezonie 2020. Zespół potrzebuje danych i informacji zwrotnych. Po to tutaj jestem. Ostatnim razem mieliśmy udany weekend i moim celem jest pomóc zespołowi zrobić kolejny krok naprzód na Węgrzech.

Przeczytaj też: Romana Bernardoni – królowa Alfa Romeo

Najnowsze

Opel Ascona 1.8i – prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

W 1985 roku Opel Ascona 1.8i był pierwszym niemieckim samochodem z katalizatorem opracowanym specjalnie na rynek europejski, a nie tylko zmodyfikowanym na eksport z USA.

7 grudnia 1984 r. policja Nadrenii-Palatynatu odebrała pierwszą Asconę 1.8i wyprodukowaną z 3-funkcyjnym katalizatorem. W ciągu następnego roku Opel wprowadził katalizatory w całej gamie modeli – od Corsy, Kadetta i Ascony, po Rekorda, Monzę i Senatora. Niemiecki producent był pierwszą europejską marką, która zaoferowała trójdrożne katalizatory w standardzie.

Inżynierowie Opla doskonale wiedzieli, że europejskie warunki ruchu drogowego wymagają odpowiedniej technologii i jakości. Dlatego też opracowali katalizator specjalnie na potrzeby europejskich warunków jazdy – tak samo jak w przypadku nadwozia, zawieszenia, silników i hamulców. Dla Opla było to coś więcej niż tylko zainstalowanie katalizatora w układzie wydechowym; redukcja emisji spalin za pomocą katalizatora stanowiła skomplikowaną operację na „organach wewnętrznych” samochodu.

W porównaniu z konwencjonalnym samochodem, konstrukcja pojazdu z katalizatorem wymagała wielu zmian. Na przykład, katalizator po osiągnięciu temperatury roboczej (600 stopni Celsjusza) emituje dużo ciepła. Dlatego też elementy wrażliwe na ciepło i kabina pasażerska wymagały ochrony za pomocą osłon odbijających ciepło.

Opel Ascona 1.8i - prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

Aby katalizator mógł pracować z optymalną wydajnością, wymagał on elektronicznego systemu przygotowania mieszanki oraz wielu elementów sterujących, które z kolei wymagały dalszych modyfikacji. Nawet szyjka wlewu paliwa wymagała przeprojektowania, aby zapobiec omyłkowemu napełnianiu zbiornika benzyną ołowiową zamiast bezołowiową.

Opel przeznaczył ponad miliard marek oraz zaangażował setki inżynierów w rozwój katalizatorów i samochodów przyjaznych dla środowiska. W same tylko platformy testowe i wyposażenie do badania wytrzymałości oraz przeprowadzania testów przy wysokich prędkościach firma zainwestowała aż 100 milionów marek.

Opel Ascona 1.8i - prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

W skład nowych obiektów wchodziła również 13-kondygnacyjna ogrzewana wieża. W tym specjalnym izolowanym budynku można było przygotowywać do badania emisji jednocześnie ponad 130 samochodów. Ówczesne normy wymagały, aby przed badaniem emisji spalin każdy samochód przez co najmniej 12 godzin przebywał w temperaturze od 20 do 25°C.

Oprócz samochodów z fabrycznie zamontowanym trójdrożnym katalizatorem Opel zaoferował klientom zestaw do modernizacji. Producent samochodów nie zadowalał się jednak innowacjami jedynie w zakresie technologii. Opel poszedł też nowymi drogami w dziedzinie public relations. Firma oferowała ludziom możliwość aktywnego uzyskiwania informacji o katalizatorach i modernizacji. Codziennie przez kilka godzin kierowcy i osoby zainteresowane mogli zadzwonić na „gorącą linię” telefoniczną i uzyskać odpowiedzi na swoje pytania z pierwszej ręki, od ekspertów firmy.

Najnowsze

Honda CRF450R 2021 – motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Honda właśnie zaprezentowała duże zmiany w modelu CRF450R na 2021 rok, wiele z nich bezpośrednio zaczerpniętych z CRF450RW, na którym Tim Gajser oraz team HRC w 2019 roku zdobyli tytuł mistrza świata. Znamy szczegóły!

Model CRF450R na rok 2021 otrzymał szereg usprawnień i ulepszeń, którym przyświecało hasło ‘Razor-sharp Cornering’. Przede wszystkim odchudzono motocykl o 2 kg dzięki zastosowaniu nowej ramy oraz ramy pomocniczej. Nowa, sztywniejsza rama oraz wahacz, w połączeniu ze zwiększonym prześwitem i zmianami w zawieszeniu. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Rozmiary sprzęgła hydrauliczne zostały zwiększone, a dźwignia pracuje jeszcze lżej, co przy odciążeniu wielu komponentów, w tym mniejszej pompy paliwa, a także elementów nadwozia oraz siedziska, wpływa na zwiększenie swobody kierowcy podczas jazdy. Dopełnieniem zmian w modelu 2021 jest zastosowanie nowego malowania, w całości czerwonego.

Dzięki zastosowaniu węższego ramienia ramy głównej, zaoszczędzono 700 gram i obecnie jest to 8,4 kg, również zmniejszono wagę ramy pomocniczej o 320 g – obecnie waga wynosi 910 g. Geometria podwozia jest również nowa, zmiany dotyczą przede wszystkim usprawnienia sztywności bocznej, dzięki czemu motocykl może pokonywać zakręty z wyższą prędkością, lepszą trakcją oraz większą sterownością. Wprowadzono także udoskonalenia w tylnym zawieszaniu typu Pro-Link. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Siedzenie jest teraz nieco krótsze, lżejsze i zapewnia więcej swobody podczas poruszania się na motocyklu. Jest także prostsze w zdejmowaniu i zakładaniu. Łatwiejsza jest także konserwacja, liczba 8 mm śrub mocowanych do nadwozia została zmniejszona do 4 z 6 z każdej strony. Motocykl jest również węższy o 70 mm (50 mm z lewej strony, 20 mm ze strony wydechu).

Osłony chłodnicy są teraz zbudowane z jednego kawałka plastiku (wcześniej dwa kawałki) i charakteryzują się mniejszym otworem wentylacyjnym, przy zoptymalizowanym kącie przepływu powietrza. Zmianą uległ także tytanowy bak paliwa o pojemności 6,3 litra.

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Będąca standardem lekka kierownica Renthal Fatbar zapewnia elastyczność wymaganą dla uzyskania optymalnego komfortu prowadzenia maszyny. Górne mocowanie kierownicy posiada dwa położenia umożliwiające jej przemieszczanie do tyłu i do przodu o 26 mm. Gdy mocowanie zostanie obrócone o 180 stopni, kierownica może zostać przesunięta o dodatkowe 10 mm od pozycji podstawowej, co daje cztery różne pozycje kierownicy.

Zwiększenie mocy maksymalnej o 1,8 kW i momentu obrotowego o 2 Nm w czterozaworowym silniku Unicam o pojemności 449,7 cm³ motocykla CRF450R 2019 było znaczące.

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Wzrost mocy maksymalnej (o 0.6kW) w zakresie powyżej 5 000 obr./min. przy jednoczesnej poprawie wyczucia momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, to zasługa zwiększenia air boxa, z 1,8 litra do 4,1 litra po „czystej” stronie. 

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) zastosowany w modelu 2020 pozostał niezmieniony. Trzy dostępne tryby działania różnią się poziomami ingerencji odpowiednimi dla różnych warunków jazdy:

  • W trybie 1 system interweniuje najmniej wyczuwalnie i po najdłuższym czasie, co jest przydatne do zmniejszenia poślizgu kół i utrzymania kontroli w ciasnych zakrętach. 
  • Tryb 3 zapewnia szybszą i bardziej zdecydowaną interwencję systemu, skuteczniejszą przy jeździe po śliskich i błotnistych nawierzchniach.
  • Tryb 2 pozwala uzyskać stan pośredni między trybami 1 i 3 pod względem szybkości i siły interwencji. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

System kontroli startu HRC, daje każdemu kierowcy możliwość najszybszego ruszania ze startu zatrzymanego, oferując do wyboru 3 poziomy działania:

  • Poziom 3 – 8250 obr/min, odpowiedni dla warunków startu w błotnistym terenie i dla początkujących adeptów wyścigów terenowych.
  • Poziom 2 – 8500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, ustawienie podstawowe.
  • Poziom 1 – 9500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, dla kierowcy z dużym doświadczeniem.

Aktywacja kontroli startu HRC jest łatwa – aby ją włączyć, wystarczy rozłączyć sprzęgło i nacisnąć przycisk Start umieszczony po prawej stronie kierownicy. Fioletowa dioda LED będzie migać pojedynczymi impulsami sygnalizując poziom 1. Ponowne naciśnięcie i przytrzymanie przycisku Start przez co najmniej 0,5 sekundy spowoduje, że dioda LED będzie wysyłać dwa impulsy oznaczające wybór poziomu 2. Powtarzając tę procedurę uzyskamy trzy impulsy diody LED wskazujące na wybór poziomu 3.

SILNIK

 

Typ

Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy uni-cam

Pojemność skokowa

449,7 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka

96,0 mm x 62,1 mm

Stopień sprężania

13,5 : 1

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

Wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

6,3 litra

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Zapłon

Elektroniczny CDI

Rozrusznik

Elektryczny

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

O stałym zazębieniu

Przełożenie główne

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Aluminiowa podwójna kołyskowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2182 mm x 827 mm x 1267 mm

Rozstaw osi

1481 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,1° 

Wyprzedzenie

114 mm

Wysokość siedziska

965 mm

Prześwit

336 mm

Masa własna

110,6 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Widelec Showa 49 mm USD

Tył

Zespolone Showa typu Honda Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem  

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe szprychowe

Tył

Aluminiowe szprychowe

Opona przednia

80/100-21-51M Dunlop MX33F

Opona tylna

120/80-19-63M Dunlop MX33

HAMULCE

 

Przednie

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 260 mm

Tylne

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 240 mm

Najnowsze