Symulator samochodu osobowego w ITS
Wczoraj odbyła się oficjalna premiera nowego nabytku Instytutu Transportu Drogowego - symulatora samochodu osobowego AS1200-6. W licznym gronie gości znalazła się również Pani Dyrektor Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc.
![]() |
fot. ITS
|
Symulator AS1200-6 składa się z kabiny Opla Astry IV w wersji hatchback z sześciostopniową skrzynią manualną lub automatyczną Całość zamontowana jest na systemie hydraulicznych lewarków, które poruszają kabiną w 6 różnych stron, oraz wywołują wibracje podobne do reakcji kół na nierówności na drodze. Przed autem rozpostarty jest cylindryczny ekran zapewniający widoczność w zakresie 180 stopni. Lusterka tylne i boczne to niewielkie ekrany pokazujące nam sytuację za autem. Cały system podpięty został do siedmiu komputerów najnowszej generacji.
Do czego służy?
AS1200-6 jest narzędziem do szybkiego rozpoznawania wczesnych stanów padaczkowych oraz doświadczeń sprawdzających reakcję kierowców w trudnych warunkach czy też z rozpraszającymi elementami (np. po alkoholu, czy też podczas rozmowy przez telefon komórkowy). Znajduje również zastosowanie w doskonaleniu umiejętności jazdy, a z uwagi na zaawansowane możliwości pomiarowe, służy także do badań związanych z infrastrukturą drogową i „ekojazdą”. Warto zaznaczyć, że już w fazie szkolenia kierowcy mogą zdobyć wiedzę o ekonomicznym stylu jazdy, który zmniejsza zużycie paliwa w warunkach rzeczywistych. Dodatkowo symulator umożliwia w bezpieczny sposób realizację ćwiczeń w warunkach specjalnych (symulowanych przez operatora).
Projektor pokazuje wysokiej jakości obraz z wieloma szczegółami i nagłymi przeszkodami jakie można napotkać w czasie prawdziwej jazdy. Oprogramowanie dopuszcza projekcję do 100 obiektów drogowych jednocześnie, zawiera ponad 200 kilometrów wirtualnych dróg w różnych warunkach atmosferycznych i drogowych.
Wrażenia z jazdy
Jako pierwszy do nowego symulatora wsiadł polski mistrz kierownicy – Krzysztof Hołowczyc. Idealnie poradził sobie ze wszystkimi przeszkodami na drodze, m.in. wyskakującym z lasu łosiem, wyminięciem rozbitej cysterny czy gęstej śnieżycy. Także symulatorze ciężarówki pokazał swoje umięjętności szybkiego reagowania.
![]() |
fot. ITS
|
Jazda symulatorem samochodu osobowego stwarza wrażenie uczestnictwa kierowcy w realnym ruchu drogowym za sprawa pełnowymiarowej kabiny pojazdu marki Opel Astra IV oraz układu prezentacji obrazu o wysokiej rozdzielczosci. Dodatkowo generowane bodźce mechaniczne (wibracja kabiny i fotela kierowcy) oraz efekty dźwiękowe (czterokanałowysystem nagłośnienia wewnatrz kabiny) potęgują efekt rzeczywistej jazdy.
AS1200-6 dołączy do dwóch symulatorów dachowania oraz podobnego symulatora jazdy ciężarówką, który od dwóch lat jest dostępny w Instytucie Transportu Drogowego. Dodatkowo w Instytucie Transportu Samochodowego powstaje nowa i jedna z najnowocześniejszych w tej części Europy Pracownia Psychologii Transportu i Fizjologii. Dzięki umiejętnemu połączeniu specjalistycznej wiedzy inżynieryjno-informatycznej z wiedzą psychologiczna i medyczną, Instytut Transportu Samochodowego utworzy unikalne w tej części Europy laboratorium, które pozwoli wyznaczać nowe standardy w badaniach kierowców.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: