STI prezentuje Subaru BRZ tS

Subaru Tecnica International (STI), dział Fuji Heavy Industries Ltd. zajmujący się sportami motorowymi, wypuścił na japoński rynek nowy model Subaru BRZ tS. Jest dostępny w salonach od 19 sierpnia.

Przy projektowaniu wersji tS wykorzystano doświadczenie zebrane przez STI w motosporcie – aby BRZ tS uosabiał hasło „siła i zwinność”. Do budowy specjalnej wersji sportowego coupe wykorzystano powiększony wał napędowy oraz kilka unikatowych części sygnowanych znaczkiem STI. Osiągi BRZ-a zostały również poprawione poprzez zastosowanie hamulców Brembo, 18-calowych felg aluminiowych i specjalnie zaprojektowanego przez STI spojlera przedniego zderzaka. Model wyposażony jest też w elementy dekoracyjne „STI” / „tS”.

Subaru BRZ tS
fot. Subaru

W ofercie skierowanej do miłośników motosportu pojawił się pakiet GT. Z tyłu pojawi się wysoki karbonowy spojler, lakierowane na czarno 18-calowe felgi BBS oraz specjalne fotele kubełkowe sygnowane znaczkiem Recaro.

Wybrane elementy wyposażenia Subaru BRZ tS (specyfikacja japońska)

Technika
Opony 225/40ZR18 (92Y) Michelin Pilot Super Sport
18-calowe srebrne felgi aluminiowe, zaprojektowane przez STI
17-calowe wentylowane hamulce tarczowe Brembo (4-tłoczkowe, sygnowane logiem STI)
17-calowe wentylowane hamulce tarczowe Brembo (2-tłoczkowe, sygnowane logiem STI)
Zaprojektowane przez STI zawieszenie tylne z połączeniami kulowymi (połączenia wahaczy i drążków reakcyjnych)
Sprężyny przedniego zawieszenia projektowane przez STI oraz amortyzatory przednie dostrajane przez STI
Sprężyny tylnego zawieszenia projektowane przez STI oraz amortyzatory tylne dostrajane przez STI
Zaprojektowana przez STI regulowana rozpórka
Zaprojektowany przez STI drążek stabilizatora przedniego
Powiększony wał napędowy projektowany przez STI
Specjalnie dostrojony układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDC)
Specjalnie opracowany wzmacniacz dźwięku silnika

fot. Subaru

Na zewnątrz
Spojler przedniego zderzaka (zaprojektowany przez STI)
Stylizowane przednie błotniki (zaprojektowane przez STI)
Oznaczenia “STI” z przodu i z tyłu, oznaczenia “tS” (z tyłu)

fot. Subaru

Wnętrze
Przednie fotele z logiem STI obszywane czerwoną nicią
Kierownica obszyta skórą z logiem STI i czerwonym obszyciem
Gałka dźwigni zmiany biegów obszyta skórą z logiem STI
Prędkościomierz z logiem STI
Deska rozdzielcza z elementami karbonowymi
Przycisk uruchamiania silnika z logiem STI
Boczna listwa wykonana z aluminium z logiem “tS”
Zaprojektowana przez STI skórzana osłona kluczyka (czerwona)

fot. Subaru

Pakiet GT
Lakierowane na czarno 18-calowe felgi BBS
Wysoki karbonowy spojler z możliwością regulacji pod 2 kątami
Fotele kubełkowe sygnowane znaczkiem Recaro

Najnowsze

Robert Kubica wygrywa Rajd Niemiec w WRC2

Robert Kubica wygrywa Rajd Niemiec w WRC2 i obejmuje prowadzenie w tej kategorii. To najlepsze w historii miejsce Polaka w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

Robert Kubica, pilotowany przez Macieja Barana, zwyciężył w klasie WRC2 w rozgrywanym na nawierzchni asfaltowej Rajdzie Niemiec, zajmując jednocześnie fenomenalne 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. To najlepszy wynik reprezentantów Polski w historii rajdów WRC. Ten trzeci już rajdowy triumf pozwolił Kubicy na objęcie prowadzenia w kategorii WRC2.

W 100% asfaltowy rajd był dla Roberta Kubicy nowym wyzwaniem. Niezwyciężony w Rajdzie Grecji i Rajdzie Sardynii, drugi w Rajdzie Finlandii, Kubica miał nadzieję na dobry wynik również podczas Rajdu Niemiec. Rywalizacja rozpoczęła się w czwartek w Kolonii, stamtąd dwa odcinki specjalne poprowadziły do Trewiru. Kubica, najszybszy na obu pierwszych OS-ach, uplasował się na czele stawki z 15 sekundami przed Elfynem Evansem. Kierowca Citroëna DS3 RRC nie był jednak do końca zadowolony: „Zupełnie nie spodziewałem się takich warunków. Było dość chłodno i nie udawało się utrzymać temperatury opon. Samochód więc mocno się ślizgał.”

Robert Kubica zwyciężył w klasie WRC2 podczas Rajdu Niemiec
fot. Citroen

Następnego dnia rywalizacja rozgrywała się na serpentynach wokół mozelskich winnic. Podczas pierwszej pętli Kubica miał problemy z hamulcem ręcznym, co sprawiło, że był nieco wolniejszy. Musiał czasem nawet używać biegu wstecznego po to, aby pokonać ciaśniejsze zakręty. Po południu Polakowi udało się zwyciężyć jeszcze trzy oesy, ale znów nie omijały go przygody: po przejeździe przez gwałtowny uskok, urwał się spoiler, wybijając jednocześnie tylną szybę. Po zakończeniu odcinka specjalnego zawodnicy sami naprawili uszkodzenia, ale w ferworze walki niedokładnie zamknęli klapę, która otworzyła się tuż po starcie do następnej próby.

fot. Citroen

Trzeciego dnia kompletnie zmienił się krajobraz, a wraz z nim warunki. Winnice ustąpiły miejsca reńskim lokalnym drogom i poligonowi w Baumholden. Dzień przebiegał pod znakiem zaciętej rywalizacji pomiędzy Kubicą a Evansem w kategorii WRC2. Zawodnicy czterokrotnie wyrywali sobie prowadzenie. O ostatecznym rezultacie miały zdecydować dwa niedzielne oesy, rozgrywane w bardzo trudnych, deszczowych warunkach. Na pierwszym z nich Kubica uzyskał doskonały rezultat, umacniając się na prowadzeniu z przewagą 10 sekund. Ostatni odcinek miał dramatyczny przebieg: „Słyszałem niepokojące odgłosy z układu napędowego i bałem się, że nie dojedziemy do mety. Ale ostatecznie jesteśmy na mecie, zajęliśmy wspaniałe 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. Jestem zadowolony z tego rezultatu, zwłaszcza że Evans okazał się bardzo trudnym przeciwnikiem. Jesteśmy na prowadzeniu w mistrzostwach, ale moim celem jest niezmiennie nauka na każdym rajdzie. Doświadczenie jest kluczem w WRC, każdy odcinek pozwala mi się rozwijać.”

Z pięcioma rajdami na koncie, Kubica staje na czele klasyfikacji WRC2, wyprzedzając o 8 punktów następnego w kolejności zawodnika. Najbliższy rajd, w którym wystąpią Robert Kubica i Maciej Baran, odbędzie się w dniach 13-15 września. Będzie nim zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Europy Rajd Polski.

Najnowsze

Tragiczne zakończenie Moto Xpress Tour

Dwaj wrocławscy studenci wybrali się na motocyklach w roczną podróż dookoła świata. Niestety w Ekwadorze doszło do tragicznego wypadku.

Dwaj studenci z AWF-u: Krzysiek „Wróbel” Wróblewski i Maksymilian „Meex” Starościak po kilku mniejszych wyprawach postanowili zmierzyć się z całym światem! W skrócie: 2 motocykle, 50000 kilometrów do przejechania, 365 dni w podróży, 36 państw do zwiedzenia, 3 oceany i 5 kontynentów do pokonania.

Maksymilian na najwyższej górze Tajlandii
fot. profil Moto Xpress Tour

Wzięli urlop dziekański i wyruszyli we wrześniu zeszłego roku. Tak pisali o swojej misji:

– Ostatnio sprawdzaliśmy, jak wyglądają możliwości kontynuowania edukacji na uczelniach wyższych w Europie, tym razem chcemy się dowiedzieć jak to wygląda na CAŁYM ŚWIECIE. Ponadto chcemy udowodnić, że wizerunek różnych krajów, który kreują media i stereotypy, które z tego wynikają, nie zawsze są zgodne z prawdą. Chcemy również przetestować sprzęt, jak i samych siebie, wystawiając się na działanie przeróżnych warunków klimatycznych – od pustyń, poprzez tropikalne lasy, aż po miejską dżunglę. Ostatecznie chcemy pokazać, że podróż dookoła świata nie musi się kończyć tylko na marzeniach, wystarczy odrobina chęci, całe mnóstwo zapału i wytrwałość w dążeniu do postawionych sobie celów. Tym właśnie jest: Moto Xpress Tour.

Swoje postępy dokumentowali na facebooku: https://www.facebook.com/pages/Moto-Xpress-Tour/264701376911183 i filmowo na YT:

Do zakończenia wyprawy i powrotu zabrakło jednego miesiąca. Doszło do tragicznego wypadku:

– Na drodze między Quito a granicą Boliwii, na jednym z zakrętów samochód jadący z naprzeciwka ściął zakręt uderzając we mnie i w Maksa. Pomimo mojej resuscytacji Maks zmarł, zanim karetka dotarła na miejsce – wspominał Krzysiek na profilu Facebook.

– Drogi w Andach są bardzo kręte i niebezpieczne. Do wypadku doszło w biały dzień, w godzinach popołudniowych. Nikt nie chciał spowodować tego wypadku, nikt nie chciał takiej tragedii. Krzysztof musiał ostro hamować. Auto obróciło się o 180 stopni i uderzyło w motocyklistów. Krzysztof wypadł z motoru. Maks niestety zginął na miejscu.

Na pierwszym planie – Maksymilian
fot. profil Moto Xpress Tour

Ocalały Krzysztof jest już w tej chwili pod naszą opieką. Wspieramy go jak możemy. Choć fizycznie czuje się dobrze, to psychicznie jest tragicznie. Jest w szoku – mówił Tomasz Morawski, konsul honorowy RP w Ekwadorze.

Decyzją ekwadorskiego sądu nikt z biorących udział w wypadku nie ponosi winy, a uczestnicy zderzenia byli trzeźwi.

Ciało 24-letniego motocyklisty przetransportowano do Wrocławia w niedzielę. Pożegnanie Maksa zaplanowane jest na środę. Msza przed pogrzebem odbędzie się o 10:00 w kościele św. Antoniego na ul. Kasprowicza. O 14:00 na Cmentarzu Osobowickim odbędzie się pogrzeb.

– Proszę Was bardzo, pamiętajcie Maksa, człowieka którego kochałem, który był moim najlepszym przyjacielem i jednym z najlepszych ludzi, jakich kiedykolwiek znałem. Kogoś, bez kogo ta cała wyprawa nie miałaby sensu, a na pewno by się nie udała. Maks był szczęśliwy i zmarł robiąc to, co kochał. Bądźmy myślami z jego rodziną – mówi Krzysztof.

Najnowsze

Pięć marek najchętniej wypożyczanych przez kobiety

Auto Europe, międzynarodowa organizacja wynajmu samochodów, przeprowadziła analizę względem marek samochodów preferowanych przez kobiety, zarówno kierowców, jak i pasażerek.

Obserwacje poczynione przez Auto Europe znalazły wyraz w opracowaniu toplisty pięciu marek najchętniej wybieranych przez płeć piękną, opublikowanej wraz z interpretacją wyników przez Digital Trends. Auto Europe przyjrzało się wyborom swoich klientek zarówno pod względem statystyk wynajmu, jak i komentarzy samych zainteresowanych.

Pierwsze miejsce na liście zajmuje Jeep Wrangler. Zdaniem analizatorów, ten konkretny pojazd wpisuje się wizerunek nieokiełznanej kobiety, która nie boi się błota i brudu, a nade wszystko ceni sobie własną wolność i otwartą przestrzeń.

Jeep Wrangler
fot. Chrysler

“Nie tego się spodziewaliśmy” – przyznaje reprezentant Auto Europe. „Kobiety coraz częściej decydują się na potężne, muskularne samochody. Czasy, gdy optowały za wypożyczaniem niewielkich sedanów, wydają się należeć do przeszłości. Dlatego rozszerzamy naszą flotę o większą liczbę samochodów w typie Wranglera”.

Niemniej zaraz za Wranglerem uplasował się samochód stanowiący niejako przeciwny do niego biegun – Volvo S40. W badaniu preferencji przeprowadzonym dwa lata temu zajął pierwsze miejsce w gronie samochodów najchętniej przez kobiety kupowanych.

Volvo S40
fot. Volvo

W Volvo S40 panie pociąga przede wszystkim prostota. Ma opinię atrakcyjnego, rodzinnego pojazdu o szerokim zakresie personalizacji. Kobiece preferencje nie muszą bowiem koniecznie wpisywać się w chwilową modę. Świadczy o tym trzecia pozycja rankingu, zajmowana przez Toyotę Corollę, uznawaną przez niektórych za model nudny i poniekąd przestarzały.

Toyota Corolla
fot. Toyota

Decydują się na nią te panie, dla których samochód pozostaje przede wszystkim środkiem transportu, którego podstawowym zadaniem jest dotrzeć z punktu A do punktu B. Wygląd i bajery mają dla nich znaczenie minimalne.

Nissan Rogue
fot. Nissan

Czwarte miejsce zajmuje Nissan Rouge, który również zajął wysoką pozycję w rankingu z 2011 roku, gdzie zwyciężyło Volvo S40. Nissan wygrywa połączeniem zalet samochodu kompaktowego z obiektywną przestronnością wnętrza.

MG MGB z 1966 roku
fot. MG Cars

Ostatnią pozycję zajmuje MG MGB, starszy, już nieprodukowany model. Panie przyznają mu punkty za estetyczną atrakcyjność. Nie jest krzykliwy ani też specjalnie szybki, ale kobiety cenią sobie wygodę jego utrzymania i prowadzenia. Jest również najczęściej wybierany przez panie przyznające się do słabości do stylistyki vintage.

Najnowsze

Inspiracje ślubne dla motocyklistki

Nigdzie nie jest powiedziane, że twój ślub i wesele muszą być niewolniczo podporządkowane tradycji. Jeśli motocykle są twoją pasją, możesz znaleźć sposób, by dać temu wyraz podczas tego, bądź co bądź, jednego z najważniejszych dni w życiu. Jak to zrobić? Oto kilka pomysłów.

Zapraszając gości, możesz zdecydować się na spersonalizowane zaproszenia z motocyklowymi motywami. Masz wiele opcji do wyboru: poczynając od wspólnego zdjęcia z narzeczonym na tle waszej ukochanej maszyny, poprzez ręczny rysunek motocykla, na charakteryzującym was oboje tekście kończąc. Ten sam motyw może się powtórzyć na winietkach wskazujących rozsadzenie gości przy weselnych stołach, menu czy naklejkach na alkohol – jeśli decydujesz się na któryś z tych elementów.

Bardziej odważni zapaleńcy mogą się zainteresować obrączkami ze wzorem bieżnika. Zazwyczaj są dosyć szerokie, solidne i najczęściej srebrne, co oczywiście nie musi odpowiadać wszystkim gustom.

Duże możliwości personalizacji stwarza tort weselny. W zależności od wyobraźni nowożeńców i kunsztu cukiernika, może to być rysunek czy napis z kolorowego lukru czy wręcz ciasto w formie motocykla, z zachowaniem oryginalnej kolorystyki. Na wierzchu można umieścić figurkę przedstawiającą państwa młodych w towarzystwie ukochanego jednośladu.

Ślub w kombinezonie czy kurtce i butach do jazdy to oczywiście jakaś opcja, ale kłóci się nieco z wyobrażeniem zwiewnej panny młodej, które zakorzeniło się w sercu twojej babci. Zresztą sama też możesz nie chcieć popadać w skrajności. Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z elementów, które zaakcentują motocyklowy charakter wesela. Przy odrobinie dobrej woli wyszperasz stylizowaną podwiązkę (którą możesz potem wykorzystać podczas oczepin, jeśli chcesz zachować sobie bukiet na pamiątkę albo nie masz welonu), rękawiczki czy ozdobę do wpięcia we włosy.

Dla pana młodego natomiast dobrym wyborem są charakterystyczne spinki do mankietów. Pierwszy wspólny toast przy powitaniu gości możecie spełnić kieliszkami z motocyklowym nadrukiem – o ile nie będzie wam trochę szkoda tłuc ich potem na szczęście…

Pogadajcie z DJem/orkiestrą, wspólnie ustalcie listę piosenek, które powinny się pojawić. „Born to be wild”? „Motorcycle mama”? „Two wheels move the soul”? Najwięcej swobody dostarczy wam z pewnością sesja zdjęciowa. Dlatego plener lepiej jest ustawić na inny dzień niż ślub i wesele. Nie tylko będziecie bardziej wyluzowani i pomysłowi, ale będzie też więcej czasu, by wcielić w życie rozmaite stylizacje – omówcie je wcześniej z waszym fotografem, aby mógł się odpowiednio przygotować.

Narzucającą się w sposób oczywisty kwestię weselnego pojazdu należy dobrze rozważyć. Nie każda suknia i fryzura da sobie radę z motocyklową przejażdżką z kościoła czy urzędu na salę weselną. Lepszym wyjściem będzie zatem może ograniczenie się do akcentów w postaci tablic rejestracyjnych, dekoracji maski czy eskorty zaprzyjaźnionych motocyklistów, tworzących weselny orszak, a pozowanie z ukochanym Harleyem zostawić sobie na czas sesji zdjęciowej.

Możliwości są w zasadzie nieograniczone i w dużej mierze zależą od fantazji, rozmachu i po części odwagi państwa młodych. Równie dobrze możecie dojść do wniosku, że takie rozwiązania trącą amerykańskim filmem i zupełnie do was nie pasują. Albo wręcz przeciwnie – zdecydujecie się na złożenie przysięgi podczas bicia rekordu prędkości na jeziorze Bonneville. Najważniejsze, byście czuli się komfortowo i korzystali z waszego dnia pełnymi garściami, a oglądając zdjęcia czuli, że był dokładnie taki, jaki chcieliście, żeby był.

Najnowsze