Sposób na korki? Trochę więcej życzliwości

Korki tworzą się nie tylko od zbyt dużej liczby samochodów, ale także przez złą organizację ruchu, niewłaściwie zsynchronizowane światła, roboty drogowe, wypadki oraz takie sytuacje, jak na tym wideo.

Najważniejszy fragment tego nagrania zaczyna się dopiero od 2:20, ale warto rzucić też okiem na wcześniejszą część. Widać na niej bardzo gęsty ruch i samochody poruszające się z bardzo małą prędkością.

A co było powodem takiej sytuacji? Na jednym z pasów zepsuło się auto i go zablokowało. Chociaż pechowca mijał samochód za samochodem, żaden kierowca nie zatrzymał się, aby pomóc zepchnąć pojazd dosłownie kilka metrów dalej i udrożnić ulicę. Pamiętajcie, że w niektórych sytuacjach macie wpływ na to, czy tworzą się korki. Czasami wystarczy odrobina życzliwości.

Najnowsze

Panigale V4 25° Anniversario 916 debiutuje na Laguna Seca!

Podczas zbliżającej się rundy Mistrzostw Świata World Superbike na torze Laguna Seca zadebiutuje Panigale V4 25° Anniversario 916 – motocykl stworzony w hołdzie dla modelu Ducati 916. Od jego premiery mija już 25 lat. Panigale V4 zostanie wyprodukowane w liczbie jedynie 500 sztuk na całym świecie.

Model Ducati 916 pojawił się na rynku w 1994 roku i od razu zyskał miano ikony motocyklowego designu. Stylistyka autorstwa Massimo Tamburiniego przykuwała wzrok i była bardzo nowoczesna względem trendów panujących w ówczesnej dekadzie. 916 ceniono nie tylko za wygląd, ale też za osiągi, bo już tego samego roku, w którym zadebiutował motocykl, Carl Fogarty zdobył na nim tytuł Mistrza Świata World Superbike i powtórzył ten wyczyn również w kolejnym sezonie.

Aby świętować 25. rocznicę produkcji modelu 916, Ducati wyprodukuje limitowaną edycję aktualnego superbike’a z włoskiej rodziny, czyli Panigale V4. Model, który wejdzie na rynek jedynie w liczbie 500 sztuk będzie nosić nazwę Panigale V4 25° Anniversario 916.

Motocykl w pełnej okazałości zostanie zaprezentowany w czasie rundy World Superbike na Laguna Seca. Temu wyjątkowemu momentowi towarzyszyć będzie również Carl Fogarty. Co więcej, podczas weekendu zawodnicy Aruba.it Racing będą rywalizować na motocyklach Panigale V4 R zdobionych dedykowaną grafiką, nawiązującą do modelu 916.

Najnowsze

Piesi stoją na przejściu, a kierowcy jadą dalej

Dlaczego piesi przechodząc przez przejście powinni być bardzo uważni? Ponieważ mogą spotkać takich kierowców, jak ci na tym wideo.

Na widocznym na nagraniu skrzyżowaniu znajduje się sygnalizacja świetlna, ale była ona wyłączona. To sprawiało, że piesi mieli spory problem z przejściem na drugą stronę. Kierowca auta z kamerą postanowił zatrzymać się i ułatwić im pokonanie ulicy.

Zupełnie zignorowali to inni kierujący, którzy ani myśleli się zatrzymać. Dobrze, że piesze miały na tyle rozwagi, żeby dokładnie upewnić się czy mogą bezpiecznie przejść. Sami policzcie ile samochodów potencjalnie mogło je potrącić, gdyby nie były takie ostrożne.

Najnowsze

Parkuje na buspasie, „bo przecież ma awaryjne”

Co zrobić, kiedy potrzebujesz się na chwilę zatrzymać, ale nie masz gdzie tego zrobić? Dla wielu kierowców rozwiązanie jest proste - uważają, że włączając światła awaryjne mogą bezkarnie zatrzymać się w każdym, niedozwolonym miejscu.

Nagranie pochodzi z kamery autobusu komunikacji miejskiej w Warszawie. W teorii przejazd autobusu w tym miejscu powinien być zupełnie bezproblemowy, ponieważ kierowca ma do dyspozycji buspas. Buspas, który inni kierujący traktują jak parking.

Widzimy stojący na nim autokar, a kawałek dalej dwa samochody, które zaparkowały na przystanku. Z BMW szybko wysiadła pasażerka i auto odjechało, ale Lexus stał dalej. Kierowca tego samochodu zupełnie się nie przejmuje, że utrudnia ruch i łamie prawo, tylko spokojnie pali papierosa. Na dźwięk klaksonu wysiada jednak zdenerwowany, mówiąc, że „miał awaryjne” oraz pytając kierowcę autobusu „w czym ma problem”. To bardzo kulturalne zachowanie, szczególnie w wykonaniu kogoś w pełni przekonanego do tego, że przepisy go nie dotyczą.

Otwarte pozostaje pytanie czy po tym udowodnieniu własnych racji, kierowca Lexusa nadal blokowałby autobus. W tym momencie jednak przyszło jego dwóch kolegów, którzy wsiedli do samochodu i odjechali.

Najnowsze

Volkswagen stworzył nową, „ekologiczną” skrzynię

Nowa przekładnia oznaczona kodem MQ281 odznacza się wysokim stopniem sprawności i zależnie od silnika, z którym współpracuje może przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez samochód nawet o 5 gramów na kilometr. Nowa skrzynia biegów zostanie najpierw zastosowana w Passacie, a potem w modelach niemal wszystkich klas produkowanych przez koncern Volkswagena.

Mechaniczne skrzynie biegów okres szczytu popularności mają raczej za sobą. Jednak nawet niewielkie zmiany konstrukcyjne przeprowadzone pod kątem zwiększenia ich sprawności i ograniczenia zużycia paliwa mogą mieć wielki wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i na środowisko. To dlatego, że w globalnej skali mechaniczne skrzynie biegów wciąż mają znaczący udział w całym rynku przekładni samochodowych.

Popularność pojazdów wyposażonych w koła o dużym rozmiarze  stawia wielkie wyzwania przed konstruktorami skrzyń biegów. „MQ281 to bardzo efektywna przekładnia mechaniczna, która znakomicie spełnia to zadanie i która będzie wkrótce stosowana w produkowanych na masową skalę samochodach różnych klas” – powiedział Helmut Göbbels, szef działu rozwoju mechanicznych skrzyń biegów  Volkswagena. MQ281 działa w zakresie maksymalnego momentu obrotowego o wartości od 200 do 340 Nm i może całkowicie zastąpić stosowaną dotąd przez Volkswagena przekładnię z oznaczeniem MQ250, a w niektórych przypadkach także przekładnię MQ350.

Nowa skrzynia biegów wyróżnia się dużym zakresem rozpiętości przełożeń. Z jednej strony daje to możliwość dynamicznego startu po rozruchu samochodu (także w wypadku ciężkich pojazdów z dużymi kołami), z drugiej natomiast sprzyja tzw. downspeedingowi, czyli jeździe na wysokich biegach przy niskiej liczbie obrotów, co pozwala oszczędzać paliwo.

Konstruując nową skrzynię biegów główny nacisk kładziono na uzyskanie jak najwyższego stopnia sprawności. „Zastosowaliśmy wirtualne metody prac konstrukcyjnych” – wyjaśnia Helmut Göbbels. Dzięki temu mogliśmy zastosować nowy system smarowania. Zastosowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie sprawiło, że olej do kół zębatych i łożysk jest doprowadzany równomiernie i optymalnie, do 1,5 litra zmniejszyła się też ilość oleju zużywanego w całym cyklu życia przekładni”. Aby zmniejszyć tarcie opracowano nowy rodzaj łożysk dostosowanych do specyfiki tej przekładni; zastosowano łożyska o zmniejszonym tarciu i z bezstykowymi uszczelkami.

Zoptymalizowano także rodzaj materiałów i ich wykorzystanie w obudowie przekładni. Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia niepożądanych dźwięków – wzrasta przez to komfort podróży samochodem i zmniejsza się liczba drgań odczuwanych i rejestrowanych akustycznie przez pasażerów. Tak jak wiele innych skrzyń biegów, również nowa MQ281 jest wytwarzana samodzielnie przez Volkswagena – początek seryjnej produkcji nastąpi w fabrykach w Barcelonie (Hiszpania) i w Cordobie (Argentyna).

Najnowsze