Smart cityflame – wiosna w mieście

Smart fortwo w nowej edycji limitowanej cityflame przyciąga spojrzenia połączeniem słonecznego koloru z czarnymi dodatkami. Nowy model dostępny jest jako coupé i kabriolet.

Nowe wydanie specjalne smarta fortwo nosi imię „cityflame” (ang. miejski blask). Panele pokryte żółtym lakierem perłowym (opcjonalnie oferowane również w kolorze czarnym) kontrastują z czarnymi dodatkami – tridionem, obudowami lusterek i 3-ramiennymi obręczami z szerokim ogumieniem (175/55 R 15 z przodu oraz 195/50 R 15 z tyłu).

fot. Daimler

Motyw ten ma swoją kontynuację w kabinie: fotele pokrywa czarna tapicerka skórzana z żółtymi akcentami na oparciach i siedziskach oraz przeszyciami w tym samym kolorze. Jasna nić biegnie również przez deskę rozdzielczą i wieniec sportowej kierownicy z łopatkami do zmiany biegów.

fot. Daimler

Nowa edycja specjalna smarta powstanie w limitowanej liczbie 2400 egzemplarzy i bazuje na wersji wyposażenia passion. Lista jej seryjnego wyposażenia obejmuje m.in. zautomatyzowaną przekładnię softouch, elektrycznie sterowane szyby, automatyczną klimatyzację i panoramiczny dach z roletą. Model dostępny jest jako coupé i kabriolet, z benzynowym silnikiem o mocy 52 kW mhd lub 62 kW.

Pierwsze egzemplarze smarta fortwo cityflame trafią do dealerów w kwietniu 2013 roku.

Najnowsze

Klasa E Coupé i Cabriolet w nowej odsłonie

Mercedes-Benz modernizuje nową Klasę E - nie tylko limuzynę i kombi, ale również wersję Coupé oraz Cabriolet. Lista nowości obejmuje jednostki 4-cylindrowe BlueDIRECT oraz systemy wspomagania, chroniące przed wypadkami z udziałem aut oraz pieszych.

Najbardziej zauważalnym elementem nowego oblicza Klasy E Coupé i Cabriolet jest przedni pas z zespolonymi lampami, wyposażonymi w światła mijania LED i po raz pierwszy dostępnymi z kompletnym oświetleniem LED-owym (opcja). Niezakłócone przez środkowy słupek boczne szyby mogą zostać w pełni opuszczone. Także czteroosobowy Cabriolet posiada w pełni opuszczane szyby.

Mercedes-Benz zmodyfikował również wnętrze nowej Klasy E Coupé i Cabriolet. Przez całą deskę rozdzielczą biegnie dwuczęściowe wykończenie, dostępne w wersji wzorowanej na drewnie lub aluminium. Nowy jest także panel instrumentów z trzema zatopionymi w tubach zegarami, ekran na konsoli środkowej w lśniącej oprawie czy analogowy czasomierz.

Konsola środkowa została przeprojektowana i pozbawiona dźwigni zmiany biegów. Jest też nowa, wielofunkcyjna kierownica z selektorem DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany biegów (w połączeniu z automatyczną przekładnią).

fot. Mercedes

Opcjonalny system AIRCAP, którego działanie dostosowane jest do prędkości, redukuje zawirowania powietrza we wnętrzu auta, a co za tym idzie – poziom hałasu. Samoczynnie uruchamia się przy prędkościach powyżej 40 km/h, a deflektor na ramie przedniej szyby automatycznie chowa się ponownie poniżej 15 km/h. Pozycja osłony przeciwwiatrowej pomiędzy tylnymi zagłówkami jest dostosowana do liczby pasażerów samochodu (pasażerowie tylnej kanapy są wykrywani automatycznie, gdy tylko zapną pasy bezpieczeństwa) i uzależniona od wysunięcia deflektora na ramie przedniej szyby.

Podobnie jak w limuzynie i kombi, nowe systemy wspomagania znalazły swoje miejsce w Klasie E Coupé oraz Cabriolet. Projektanci Mercedes-Benz określają je mianem „intelligent drive”.

Bazę stanowi układ czujników wraz z kamerą stereoskopową (Stereo Multi-Purpose Camera), zamontowaną w okolicach lusterka wstecznego. Jej obiektywy generują trójwymiarowy obraz przestrzeni do 50 m przed samochodem. Inteligentne algorytmy przeprowadzają ocenę trójwymiarowych informacji w celu wykrycia i przeprowadzenia identyfikacji napotykanych obiektów – zarówno pod kątem pojazdów poprzedzających, przecinających tor ruchu samochodu, jak i nadjeżdżających z przeciwka, a także przechodniów i różnego rodzaju znaków drogowych w szerokim polu widzenia.

fot. Mercedes

Mercedes-Benz oferuje Klasę E Coupé i Cabriolet z szeroką gamą jednostek napędowych – benzynowych i wysokoprężnych. Każda z nich zaopatrzona jest w układ ECO start/stop.

Paleta sześciu silników benzynowych obejmuje wersje o mocy od 135 kW (184 KM) do 300 kW (408 KM), a trzech turbodiesli – od 125 kW (170 KM) do 195 kW (265 KM).

Pod maską Klasy E debiutują benzynowe jednostki 4-cylindrowe BlueDIRECT ze strumieniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zastosowano w nich piezoelektryczne wtryskiwacze, wieloiskrowy zapłon, turbodoładowanie, pełną regulację wałka rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych, a także pompę oleju ze sterowaniem na żądanie.

Do grona nowości należy również 6-cylindrowy silnik benzynowy BlueDIRECT pod maską modelu E 400 – po raz pierwszy z podwójnym turbodoładowaniem.

Mercedes-Benz zaoferuje dla Klasy E Coupé i Cabriolet dwa rodzaje przekładni: 6-biegową skrzynię manualną oraz 7-stopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS z selektorem DIRECT SELECT oraz łopatkami do zmiany przełożeń. Jedną z nowych cech skrzyni jest czasowy tryb M – jeśli kierowca zmieni przełożenie ręcznie, po chwili przekładnia samoczynnie przełączy się na tryb w pełni automatyczny.

Standardowo, Coupé i Cabriolet wyposażone są w zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną kontrolą tłumienia. Na życzenie, w ramach pakietu Dynamic Handling, dostępne jest sportowe zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną kontrolą tłumienia i sztywniejszymi nastawami resorowania.

Podobnie jak limuzyna i kombi, Klasa E Coupé i Cabriolet standardowo otrzyma w przyszłości elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer ze zmiennym przełożeniem i siłą wspomagania dostosowaną do prędkości jazdy.

Standardowo oba modele dostępne są z systemem Audio 20 CD Radio z podwójnym tunerem radiowym, odtwarzaczem CD/MP3, interfejsem USB w centralnym podłokietniku oraz kolorowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 14,7 cm. Alternatywnie, Mercedes-Benz oferuje system multimedialny COMAND Online z wysokiej rozdzielczości kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 17,8 cm, połączeniem internetowym, nawigacją z twardym dyskiem i funkcją powiadamiania służb ratowniczych oraz – na życzenie – 6-płytową zmieniarką DVD.

Najnowsze

Moto Orkiestra Świątecznej Pomocy 2013 – relacja i galeria

Oj działo się w tym roku na warszawskim Bemowie, działo! Samochody wyścigowe i rajdowe, driftowozy, mnóstwo motoryzacyjnych licytacji i atrakcji, wystawy pojazdów, wozów strażackich i pokazy ratownictwa drogowego. Warto było marznąć!

{{ gallery_old(842, 845) }}

Ziąb był przenikliwy, dłuższe stanie w miejscu odbierało chęć do spędzania czasu poza samochodami, w których przyjemnie szemrało ogrzewanie. A jednak! Pełnia słońca na terenie Autodromu na Bemowie i gorąca atmosfera podkręcana przez organizatorów Motoorkiestry z „naczepowej” sceny sprawiły, że większość uczestników Moto Orkiestry Świątecznej Pomocy 2013 nie myślała o mrozie, lecz o wykorzystaniu możliwości licytacji najciekawszych przejazdów i gadżetów motoryzacyjnych. Poza tym atrakcji było jak zwykle sporo, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Wszystkim humory dopisywały, a uśmiech obserwatorów licznych, samochodowych popisów na śnieżnej płycie lotniska nie schodził z lekko zarumienionych mrozem obliczy.

Dziś organizatorzy wydarzenia mogą pochwalić się efektami zbiórki funduszy z licytacji na allegro oraz pikniku na Bemowie – dzięki fanom motoryzacji udało się zebrać ponad 34 tysiące złotych!

Na pikniku nie mogło zabraknąć kobiecego zespołu rajdowego Wilk & Żuk Rally Team, w składzie Magda Wilk i Jola Żuk – obie zawodniczki kwestowały na rzecz WOŚP, rozdawały autografy i robiły sobie zdjęcia z fanami teamu. Można było również wylicytować przejażdzkę Citroenem C2 udostepnionym przez Extreme-Events z Magdą Wilk za kierownicą! Rozradowane twarze osób, które zagościły u Magdy na prawym fotelu mówiły wszystko – zobacz to w naszej galerii zdjęć!

Współorganizator szkoleń z doskonalenia techniki jazdy dla kobiet (o szczegółach tutaj), czyli Akademia Jazdy Opel Mariusza Stuszewskiego, również aktywnie wsparła Moto Orkiestrę.

Zdobywcom niesamowitych przejażdżek z całego serca gratulujemy, a wszystkim uczestnikom motoorkiestrowych licytacji dziękujemy za tak liczne przybycie i wsparcie akcji, która tym razem odbyła się pod hasłem „Dla ratowania życia dzieci i godnej opieki medycznej seniorów”.

 

Przejechać się w roli pilota z Magdą Wilk za kierownicą? Super!
fot. Jan Zagrodzki

 

Najnowsze

69 aut ustanawia rekord w Australii – film

Dużo emocji, dużo dymu i wiele radości towarzyszyło biciu rekordu w paleniu gumy podczas imprezy samochodowej w Australii.

Stolica Australii, Canberra, jest od 1988 roku gospodarzem Summernats Car Festival. Na ostatniej edycji imprezy (zakończonej 6 stycznia) został pobity nietypowy rekord. Do księgi Guinnessa trafiło 69 samochodów, które entuzjastycznie oddały się jednoczesnemu paleniu opon. W czasie bicia rekordu eksplodowało 30 opon, widzowie wiwatowali, a dym kłębił się gęsto. Jak widać na załączonych filmach.

 

Najnowsze

Nowe przepisy, nowy dokument i nowe utrudnienia

Wizja nowych przepisów dotyczących egzaminów na prawo jazdy, które wejdą w życie 19 stycznia, spędza sen z powiek kursantów. Kto tylko może, stara się zdać egzamin na starych zasadach. Zmiany egzaminacyjne to jednak nie jedyne, co nas czeka.

Znamy już wzór nowych praw jazdy. Na rewersie dokumentu, podobnego w formie do karty kredytowej, znajdą się informacje dotyczące uprawnień i terminu ich obowiązywania. Wedle nowych zasad bowiem prawo jazdy nie będzie mogło zostać przyznane bezterminowo.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych poinformowała, że system informatyczny i linia produkcyjna są już gotowe do działania. Nowe wzory dokumentów, wyposażone w hologram i mikrodruk, zaczną być wydawane po 19 stycznia. Nie oznacza to jednak obowiązku natychmiastowej wymiany dla posiadaczy dotychczasowych dokumentów. Bezterminowe prawa jazdy będą wymieniane w latach 2028-2033.

fot. PWPW

PWPW poinformowała również o podpisaniu umów z 14 spośród 49 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Umowy dotyczą wdrożenia systemu teleinformatycznego wspierającego proces egzaminowania kandydatów na kierowców. Bardzo mało jest odważnych, którzy nie boją się zdawać wedle zmienionych zasad, dlatego ośrodki pracują obecnie na akord. Kolejki zdających są imponująco długie. I trudno się dziwić: dotąd losowaliśmy 18 pytań z puli 500. Wedle nowych regulacji, egzamin obejmie 32 pytania z puli 3 tysięcy. Co gorsza, w przypadku 20 pierwszych pytań czas przeznaczony na ich przeczytanie to zaledwie 20 sekund, a na odpowiedź – 15 sekund. Do pytań nie da się powrócić.

fot. PWPW

Chociaż wprowadzenie nowych regulacji zajęło niemal rok więcej, aniżeli planowano, to i tak uważni obserwatorzy już dostrzegli błędy. Wzór nowego prawa jazdy cechuje brak konsekwencji: na rewersie daty pisane są w formacie DD.MM.RR, a na awersie odwrotnie – RRRR.MM.DD. Podczas kontroli drogowej poza granicami kraju może przez to dojść do nieporozumień.

Najnowsze